Beleggen, hoe begin je er aan?
TIP
Re: Beleggen, hoe begin je er aan?
Vreemd dat je dit nog steeds denkt. In een eerdere post heb ik je al gezegd dat, als je op het hoogtepunt in 2000 had belegd in de S&P500, het tot 2013 duurde voor je terug break even stond.MoreOrLess schreef: ↑3 december 2019, 22:27 De berenmarkt van de jaren 70 eindigde pas in 1982. Iedereen was die jarenlange achteruitgang zo kotsbeu dat Business Week die bekende cover publiceerde (The death of equities).
Ik weet niet uit het hoofd wanneer de berenmarkt toen juist begon, maar stel je jarenlang gespreid instappen voor, en dat dan na zoveel jaren de koersen nog met vele procenten achteruit gaan.
De rest is geschiedenis. We hebben sindsdien geen berenmarkt die naam nog waardig meer gehad.
Dat heb je idd gezegd. En je hebt natuurlijk gelijk.ignition schreef: ↑4 december 2019, 11:43Vreemd dat je dit nog steeds denkt. In een eerdere post heb ik je al gezegd dat, als je op het hoogtepunt in 2000 had belegd in de S&P500, het tot 2013 duurde voor je terug break even stond.MoreOrLess schreef: ↑3 december 2019, 22:27 De berenmarkt van de jaren 70 eindigde pas in 1982. Iedereen was die jarenlange achteruitgang zo kotsbeu dat Business Week die bekende cover publiceerde (The death of equities).
Ik weet niet uit het hoofd wanneer de berenmarkt toen juist begon, maar stel je jarenlang gespreid instappen voor, en dat dan na zoveel jaren de koersen nog met vele procenten achteruit gaan.
De rest is geschiedenis. We hebben sindsdien geen berenmarkt die naam nog waardig meer gehad.
Met die bedenkingen wel.
Wat jij beschrijft is na correctie door de inflatie. Als men dat met de jaren 70 doet, wordt het in dat decennium helemaal catastrofaal.
Tussen 2000 en 2013 heeft men 3 serieuze inzinkingen gehad. Het barsten van de bubble in dus 2000, de salamicrash in 2004, en de bankencrisis van 2008. 3 keren ging het pad vrijwel onmiddellijk terug omhoog. Dat is niet hetzelfde met koersen die moeite hebben om overeind te krabbelen, die dan terug inzinken, dan toch terug overeind krabbelen, terug inzinken, enz. En dat gedurende bijv 10 jaar lang. Een berenmarkt eindigt als er geen verkopers meer in de markt zijn, dat was tijdens 2000-2013 niet zo.
Je kan al eens bij media kijken op mijn website voor enkele boeken maar ik kan geen boeken aanraden als ik niet weet in wat je wilt of op welke manier je wilt beleggen natuurlijk!cpnx schreef: ↑3 december 2019, 22:08Een bedrag heb ik er nog niet opgeplakt. Hangt er vanaf of ik in 1 fonds of in meerdere fondsen geld steek en of het om verschillende sectoren en/of werelddelen gaat. In het laatste geval ga ik ervan uitgaan dat het onwaarschijnlijk is dat ze allemaal de dieperik in gaan. Het geld waarmee ik ga speculeren, dat is iets anders, daar ga ik van uit dat ik alles kwijt kan geraken.
Hoe zit het met die boeken?
Nominale returns waren best nog redelijk in de jaren 70. Ongeveer 6% per jaar voor de S&P500. Dit tegenover negatieve nominale returns in de jaren 2000. Na inflatie natuurlijk een ander verhaal.MoreOrLess schreef: ↑4 december 2019, 12:11 Dat heb je idd gezegd. En je hebt natuurlijk gelijk.
Met die bedenkingen wel.
Wat jij beschrijft is na correctie door de inflatie. Als men dat met de jaren 70 doet, wordt het in dat decennium helemaal catastrofaal.
Wat jij hier beschrijft (vetgedrukte) is toch precies wat er gebeurd is van 2000 tot 2010?MoreOrLess schreef: ↑4 december 2019, 12:11 Tussen 2000 en 2013 heeft men 3 serieuze inzinkingen gehad. Het barsten van de bubble in dus 2000, de salamicrash in 2004, en de bankencrisis van 2008. 3 keren ging het pad vrijwel onmiddellijk terug omhoog. Dat is niet hetzelfde met koersen die moeite hebben om overeind te krabbelen, die dan terug inzinken, dan toch terug overeind krabbelen, terug inzinken, enz. En dat gedurende bijv 10 jaar lang. Een berenmarkt eindigt als er geen verkopers meer in de markt zijn, dat was tijdens 2000-2013 niet zo.
@ignition
Ik laat het hierbij. Ik heb helemaal geen zin in een haantjesgevecht
Ik laat het hierbij. Ik heb helemaal geen zin in een haantjesgevecht
Nog een goede raad van Sylvia : maak je portefeuilje niet te groot en te uigebreid,je loopt de kans dat je het overzicht kwijt bent, liever een kleine plezante portefeulje, dan ne grote ambetante....
-
- VIP member
- Contacteer:
De kennis van het Nederlands bij pubers is serieus gedaald. Gisteren nog op het nieuws. Blijkbaar niet alleen bij pubers....
Een tijdje geleden dumpte ik al mijn amerikaanse aandelen,ik achte het veiliger om in vlaamse aandelen te belegen;maar de laatste tijd zijn die amerikaanse aan een inhaalbeweging bezig,bijv novartis
Natuurlijk de Vlaemsche economische groeimotor staat er ook veel beter voor als de Amerikaanse
-
- Hero Member
- Contacteer:
Goh ik heb het nog in Zwitserse franken gekocht, wellicht had ik het beter in Belgische franken gekocht!
U heeft er duidelijk veel verstand van.
O ja: Novartis is genoteerd op de Zwitserse beurs!
zowel op de zwitserse als op NYSE
Juist,maar de grootste productie komt uit fabrieken in de vs
het is trouwens aan te raden om ze te kopen
het is trouwens aan te raden om ze te kopen