Beleggen in Bitcoins?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Beleggen in Bitcoins?
Waarom Binance? Bitvavo werkt met lagere commissie op je trades
https://bitvavo.com/?a=507EA2C80D
https://bitvavo.com/?a=507EA2C80D
Lady Turns $3K Bitcoin to $320K but Israeli Bank Calls for Claim Denial.
Pas op het is niet zeker of je het geld ooit nog terug op je zichtrekening krijgt. Er zullen ook al wel banken in België zijn die een storting weigeren. Mogelijk meer als die uitspraak in deze zaak in het voordeel van de bank uitvalt. Was het voordeel van bitcoin niet de anonimiteit, dat dreigt nu ook het nadeel te worden. Ja, het adres en de transacties erop zijn traceerbaar maar niet de eigenaar er van.
https://finance.yahoo.com/news/lady-tur ... 58107.html
Pas op het is niet zeker of je het geld ooit nog terug op je zichtrekening krijgt. Er zullen ook al wel banken in België zijn die een storting weigeren. Mogelijk meer als die uitspraak in deze zaak in het voordeel van de bank uitvalt. Was het voordeel van bitcoin niet de anonimiteit, dat dreigt nu ook het nadeel te worden. Ja, het adres en de transacties erop zijn traceerbaar maar niet de eigenaar er van.
https://finance.yahoo.com/news/lady-tur ... 58107.html
banken blokkeren zelfs gelden die van crypto afkomstig zijn
https://www.msn.com/nl-be/financien/nie ... d=msedgntp
Vandaag zag ik dit passeren via Knack: Fiscale advocaten vrezen kapitaalvlucht: 'Mensen met cryptomunten niet meer welkom bij Belgische banken', maar kan het niet lezen als niet-abonnee. Paul heeft al eerder iets dergelijks gepost.
Hoe los je dit op? Vooraf praten met bank en fiscus? Kunnen bewijzen dat het geld waarmee je het gekocht hebt, komt van de rekening waarop je inkomen gestort wordt? Moet je zorgen voor bijstand van een fiscaal advocaat of zo?
Volgens een schatting hebben zo'n kwart miljoen Belgen crypto. Er zitten daar waarschijnlijk early adopters tussen met 100'n of 1000'n BTC of andere crypto en mensen die late to the party zijn met een fractie van een BTC. Wat is het totaal vermogen van de Belgen in crypto? 10, 20, ... 50 miljard? Zelfs als het allemaal belegd werd als een goede huisvader en er dus geen belastingen verschuldigd zijn, kunnen de Belgische overheden een dergelijke vermogen laten verloren gaan?
Wat is precies het probleem? Panikeren de banken bij een plots groot geldbedrag? Kunnen de banken zware boetes krijgen? Wil de overheid niks weten van crypto? Ligt het aan het misverstand dat crypto te maken heeft met criminaliteit?paul schreef: ↑19 februari 2022, 18:43 banken blokkeren zelfs gelden die van crypto afkomstig zijn
Hoe los je dit op? Vooraf praten met bank en fiscus? Kunnen bewijzen dat het geld waarmee je het gekocht hebt, komt van de rekening waarop je inkomen gestort wordt? Moet je zorgen voor bijstand van een fiscaal advocaat of zo?
Volgens een schatting hebben zo'n kwart miljoen Belgen crypto. Er zitten daar waarschijnlijk early adopters tussen met 100'n of 1000'n BTC of andere crypto en mensen die late to the party zijn met een fractie van een BTC. Wat is het totaal vermogen van de Belgen in crypto? 10, 20, ... 50 miljard? Zelfs als het allemaal belegd werd als een goede huisvader en er dus geen belastingen verschuldigd zijn, kunnen de Belgische overheden een dergelijke vermogen laten verloren gaan?
-
- Verbannen Gebruiker
De banken willen geen enkel risico lopen want er zijn inderdaad zware boetes en zelfs gevangenisstraffen mogelijk indien ze niet voldoende maatregelen nemen tegen witwassen van geld. Hierbij gaat het niet enkel over meewerken aan witwassen, maar vooral om de controlemaatregelen die ze inbouwen in hun standaardprocedures om nieuwe klanten te accepteren, geldstromen in en uit te controleren (niet enkel per transactie maar de transacties bekijken over periodes).
Het probleem is vooral dat de Nationale Bank (verantwoordelijk voor de controles) en de wet, geen zwart-wit regels opleggen. Het zijn richtlijnen, soms specifiek, maar ook: "er moeten adequate controles gedefinieerd worden die proportioneel zijn - hoe groter risico hoe strenger - en ze moeten adequaat toegepast worden".
De NBB komt regelmatig controles doen, en zegt dan wat verbeterd moet worden. Maar ook die verbeteringen zijn nooit specifiek in de aard van "die procedure moet je zo aanpassen". De NBB doet ook gerichte steekproeven naar personen en bedrijven die op de zwarte lijst staan. Geen enkele bank wil zo iemand bij hun klanten hebben, of hij moet eerder al klant zijn en van zodra hij op de zwarte lijst staat blokkeren ze al de rekeningen. Banken moeten dus permanent de zwarte lijsten checken. Reken maar dat de Russische oligarchen met de loepe bekeken worden. Niet enkel hun persoonlijke rekening maar ook familie, business partners, bedrijven met links enzovoort.
De procedures moeten ook specifiek zijn voor verhoogde risico's: politici en hun familie zijn een verhoogd risico omdat ze eventueel corrupt kunnen zijn, bepaalde sectoren zoals 2de hands auto's, diamanten, prostitutie, .... ook omwille van het cash geld in die sector, al wie ooit een veroordeling voor een ernstig misdrijf heeft gehad, al wie links heeft met personen die ooit een veroordeling hebben gehad, enz
De meeste banken verkiezen dus om klanten en geldstromen te verliezen, eerder dan risico lopen.
Zeker ivm crypto omdat dit nieuw is, er zijn geen precedenten, geen rechtspraken, dus nergens houvast voor de banken over wat mag en wat niet.
Een bank mag aan een klant nooit zeggen dat er een probleem is met witwassen (dit staat dan wel heel specifiek in de wet
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Dat laatste wordt door de desbetreffende persoon steevast ontkend. Ook op specifieke vragen krijgen we geen antwoord. Zo wacht ik nog steeds op het antwoord op mijn vraag:
(Aangezien ze niet antwoorden, weten we het antwoord
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
VLblokpate schreef: ↑7 februari 2022, 15:35Bizar. Maar als ze geen reden willen geven dan moet het te maken hebben met onderzoek naar witwassen van zwart geld. Misschien heeft zakenman wel op alle vragen geantwoord maar dan niet duidelijk genoeg of ontwijkend. De tijd dat je banken met een kluidje in het riet kon sturen zijn voorbij. Ik zeg niet dat zakenman iets mispeuterd heeft maar er moet toch reden zijn om te twijfelen. En bij twijfel nemen banken geen risico. Maar zelfs dan moeten ze zakenman meerdere kansen gegeven hebben. Na een eerste onduidelijk ontwijkend antwoord gaan ze geen rekening afsluiten.
In welke sector is zakenman actief? Als het sector is met veel zwart geld zoals tweedehandsautos, bouwsector, prostitutie dan zijn banken extra voorzichtig.
Laatst gewijzigd door VLblokpate op 30 maart 2022, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Vandaag gehoord op de radio.Nederlandse student die zijn ziel verkocht voor ethereum, via een NFT. Dat mensen daarvoor geld geven
Zo lang er van deze lachwekkende verhalen opduiken is het toch moeilijk om de hele "crytowereld" ernstig te nemen.
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Zo lang er van deze lachwekkende verhalen opduiken is het toch moeilijk om de hele "crytowereld" ernstig te nemen.
-
- Verbannen Gebruiker
Nee hoor, het illustreert de domheid van de mensen.
Wout Van Aert profiteert daarvan. Ondanks het feit dat hij 5 miljoen per jaar verdient, verkoopt hij ook NFT van foto's van hem wanneer hij als winnaar over de streep bolt. 50.000 euro. Alstublieft.
Je kunt de foto's downloaden, verspreiden, uitprinten, aan de muur hangen. Maar slechts 1 persoon kan zeggen dat hij de foto als NFT in bezit heeft.
Van Aert: ultra-slim. De mensen: tja, ....
Die uitspraak "domheid" werd 10 jaar terug ook al eens vermeld bij al die zotten die BTC hadden gekocht. Bon, bij leven en welzijn, spreken we elkaar over 10 jaar nog eens terug op dit forum.
PS: Ik heb geen NFT's in mijn portefeuille zitten.
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
PS: Ik heb geen NFT's in mijn portefeuille zitten.
Ik vind jouw conclusie eerder lachwekkend. Je gaat toch op basis van de mensen die zonder besef van beleggen al hun spaargeld in L&H staken ook niet zeggen dat je de beurs niet ernstig meer kan nemen.
BTC is al op zijn minst 5-6 jaren een onderdeel van het geopolitieke spel. China heeft lang meer dan 50% van de mijners gehad, maar toen ze in juni '21 de energiecrisis zagen aankomen, hebben ze de keuze gemaakt dat hun maakindustrie en de verwarming van huishoudens belangrijker waren. Rusland (12%), Verenigde Staten (35%) en Kazachstan (18%) waren er als de kippen bij om de mijners die China moesten verlaten te verwelkomen. Nu de USA de meeste mijners heeft, heeft het veel minder bezwaren tegen BTC. In El Salvador is BTC een wettelijk betaalmiddel en wordt er gemijnd met geothermale energie. Rijken, hedgefonds en grote bedrijven (Tesla) beleggen al minstens evenlang in BTC en sommige andere crypto's: soms als belegging, soms als alternatief voor cash in hun oorlogskas.
Heb de indruk dat Europa meestal geen idee heeft van wat er geopolitiek speelt. Duitsland en Ierland hebben elk 4%, maar of dat een bewuste strategie is of toeval weet ik niet.
PS: Ik heb geen NFT's
-
- Verbannen Gebruiker
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik dacht eerder: "dat mensen hun ziel willen verkopen, voor ethereum dan nog wel" ...
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Edit: misschien kunnen we naast "al lachend zegt de zot de waarheid" ook "al lachend verdient de zot zijn geld" toevoegen
Oei,ik heb precies een gevoelig snaar geraakt.Geen probleem,ik neem het niet persoonlijk op.cpnx schreef: ↑30 maart 2022, 13:53Ik vind jouw conclusie eerder lachwekkend. Je gaat toch op basis van de mensen die zonder besef van beleggen al hun spaargeld in L&H staken ook niet zeggen dat je de beurs niet ernstig meer kan nemen.
BTC is al op zijn minst 5-6 jaren een onderdeel van het geopolitieke spel. China heeft lang meer dan 50% van de mijners gehad, maar toen ze in juni '21 de energiecrisis zagen aankomen, hebben ze de keuze gemaakt dat hun maakindustrie en de verwarming van huishoudens belangrijker waren. Rusland (12%), Verenigde Staten (35%) en Kazachstan (18%) waren er als de kippen bij om de mijners die China moesten verlaten te verwelkomen. Nu de USA de meeste mijners heeft, heeft het veel minder bezwaren tegen BTC. In El Salvador is BTC een wettelijk betaalmiddel en wordt er gemijnd met geothermale energie. Rijken, hedgefonds en grote bedrijven (Tesla) beleggen al minstens evenlang in BTC en sommige andere crypto's: soms als belegging, soms als alternatief voor cash in hun oorlogskas.
Heb de indruk dat Europa meestal geen idee heeft van wat er geopolitiek speelt. Duitsland en Ierland hebben elk 4%, maar of dat een bewuste strategie is of toeval weet ik niet.
PS: Ik heb geen NFT's
Uw conclusie over mijn conclusie is wel naast de kwestie waarover ik het had.
Ik heb het helemaal niet over bitcoins of geopolitiek. Met "cryptowereld" bedoel ik het ruim,oa dus al de cowboy-achtige toestanden. Er komen daar absurde situatie voor. Geld geven voor iemand zijn "ziel", belachelijk gewoon. De moderne vorm van aflaten die de kerk verkocht. Je neemt het woord beleggen, dit heeft niks meer met beleggen te maken.
NFT's heb ik vorig jaar nog bekeken.Uiteindelijk beslist om hierin niet te investeren. Men is zelfs niet zeker over de huidige generatie NFT's binnen 10 jaar nog bestaan. Er is kans dat ze gewoon 'oplossen', dit heb ik ook nog op het forum geplaatst.
Ik dacht dat NFT's het een toekomst had in de gamingwereld. Verschillende gameontwikkelaars probeerde dit al aan hun gebruikers te introduceren.Zeker dit jaar bleek dit met weinig succes. Gamers willen er niks mee te maken hebben, verachten het zelfs.
Omdat je over bitcoins begon, ik heb nog steeds mijn twijfels of dit ooit een geldig betaalmiddel zal worden. Het is niet omdat een schimmig land dit aanneemt, dat bitcoin een succes zal worden. Tot nu toe is zijn nuttige functie nihil.Het versluizen van crimineel geld noem ik geen nuttige functie. Ik kan er nog steeds niet/amper mee betalen in het dagelijkse leven. Ik heb zelfs het gevoel dat dit is gereduceerd tegenover 10 jaar geleden.Toen zag ik af en toe nog wel eens een (kleine) winkel waarbij het kon. Nu niet meer. En ja,ik heb weet dat Amazon pers(o)n(en) heeft aangesteld om te onderzoeken of ze cryto kunnen gebruiken.Afwachten!
Heeft China trouwens de bitcoin niet verbannen?
Tja, zullen we dan ook direct "het is waard wat de zot ervoor betaald" toevoegenEarthNvstr1 schreef: ↑30 maart 2022, 19:26Ik dacht eerder: "dat mensen hun ziel willen verkopen, voor ethereum dan nog wel" ...
Edit: misschien kunnen we naast "al lachend zegt de zot de waarheid" ook "al lachend verdient de zot zijn geld" toevoegen
![Tongue :P](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/tongue.gif)
In dit geval niet veel,aan huidige waarde heeft hij er ongeveer 330 euro voor gekregen.
Dan is mijn zieltje mij toch meer waard.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat bestond al lang dacht ik
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
De voornaamste "functie" van bitcoin is n.m.i. dan ook niet om een betaalmiddel te zijn of om crimineel geld te versluizen (wat niet uitsluit dat criminelen er gebruik van maken), maar wel om een centrale sturing/controle uit te sluiten.Denfi schreef: ↑30 maart 2022, 22:40 Omdat je over bitcoins begon, ik heb nog steeds mijn twijfels of dit ooit een geldig betaalmiddel zal worden. Het is niet omdat een schimmig land dit aanneemt, dat bitcoin een succes zal worden. Tot nu toe is zijn nuttige functie nihil.Het versluizen van crimineel geld noem ik geen nuttige functie. Ik kan er nog steeds niet/amper mee betalen in het dagelijkse leven. Ik heb zelfs het gevoel dat dit is gereduceerd tegenover 10 jaar geleden.Toen zag ik af en toe nog wel eens een (kleine) winkel waarbij het kon. Nu niet meer. En ja,ik heb weet dat Amazon pers(o)n(en) heeft aangesteld om te onderzoeken of ze cryto kunnen gebruiken.Afwachten!
Of dat gebrek aan centrale sturing/controle wenselijk is, dát is volgens mij de vraag.
Ik sluit mij hier ook bij aan. De consensus binnen heel de BTC community om zelfs nog maar iets te veranderen is problematisch. Ze wensen bitcoin als een "store of value", net zoals goud. Ik stel mij enkel de vraag wat de meerwaarde is t.o.v. goud, buiten het feit dat het niet fysiek is.EarthNvstr1 schreef: ↑30 maart 2022, 22:57Dat bestond al lang dacht ik
De voornaamste "functie" van bitcoin is n.m.i. dan ook niet om een betaalmiddel te zijn of om crimineel geld te versluizen (wat niet uitsluit dat criminelen er gebruik van maken), maar wel om een centrale sturing/controle uit te sluiten.Denfi schreef: ↑30 maart 2022, 22:40 Omdat je over bitcoins begon, ik heb nog steeds mijn twijfels of dit ooit een geldig betaalmiddel zal worden. Het is niet omdat een schimmig land dit aanneemt, dat bitcoin een succes zal worden. Tot nu toe is zijn nuttige functie nihil.Het versluizen van crimineel geld noem ik geen nuttige functie. Ik kan er nog steeds niet/amper mee betalen in het dagelijkse leven. Ik heb zelfs het gevoel dat dit is gereduceerd tegenover 10 jaar geleden.Toen zag ik af en toe nog wel eens een (kleine) winkel waarbij het kon. Nu niet meer. En ja,ik heb weet dat Amazon pers(o)n(en) heeft aangesteld om te onderzoeken of ze cryto kunnen gebruiken.Afwachten!
Of dat gebrek aan centrale sturing/controle wenselijk is, dát is volgens mij de vraag.
Er zijn steeds meer financiële instellingen die crypto aanbieden aan investeerders. Of je nu voor of tegen bent, benieuwd hoe het verder gaat verlopen. Ik heb een kleine portie geïnvesteerd in enkele L1 munten. Mijn grootste positie zit natuurlijk nog steeds in aandelen.