Beleggen in fondsen via Tak23
Beleggen in fondsen via Tak23
Ik ken niets van beleggen...
Maar zou wat spaargeld 5k willen beleggen in wat fondsen en dan maandelijks wat verder daarin sparen.
Ben eens gaan zien op de website van de huisbank (Argenta) voor wat interessante fondsen leken voor mij.
Ik heb aansluitend een afspraak gemaakt bij de bank om wat toelichtingen te bekomen
En bijgevolg 2 mogelijkheden :
Via Tak23
- 2% / storting af te staan voor de fiscus
- Beheerskosten op jaarlijkse rendement
- Vrijheid van switchen van fondsen, kosteloos
- Geen 30% roerende voorheffing
Rechtstreeks participeren in het fonds
- 2% instapkosten
- 30% roerende voorheffing bij uittreding op winst
Is wat dubbel , in het en betaal je per storting (weer zo een constructie tussen verzekeraars en staat ) en dan niets aan voorheffing
Maar wel de vrijheid om van fonds te veranderen etc
In het andere zit er geen partner tussen die met een deeltje gaat gaan lopen voor het beheer, maar ben je toch direct 30% kwijt op opbrengst
Hoe bekijken jullie dit ?
Echt rechtstreeks op de beurs gaan handelen is voor mij niet haalbaar wegens geen voorkennis en onvoldoende tijd om er in te investeren.
Maar zou wat spaargeld 5k willen beleggen in wat fondsen en dan maandelijks wat verder daarin sparen.
Ben eens gaan zien op de website van de huisbank (Argenta) voor wat interessante fondsen leken voor mij.
Ik heb aansluitend een afspraak gemaakt bij de bank om wat toelichtingen te bekomen
En bijgevolg 2 mogelijkheden :
Via Tak23
- 2% / storting af te staan voor de fiscus
- Beheerskosten op jaarlijkse rendement
- Vrijheid van switchen van fondsen, kosteloos
- Geen 30% roerende voorheffing
Rechtstreeks participeren in het fonds
- 2% instapkosten
- 30% roerende voorheffing bij uittreding op winst
Is wat dubbel , in het en betaal je per storting (weer zo een constructie tussen verzekeraars en staat ) en dan niets aan voorheffing
Maar wel de vrijheid om van fonds te veranderen etc
In het andere zit er geen partner tussen die met een deeltje gaat gaan lopen voor het beheer, maar ben je toch direct 30% kwijt op opbrengst
Hoe bekijken jullie dit ?
Echt rechtstreeks op de beurs gaan handelen is voor mij niet haalbaar wegens geen voorkennis en onvoldoende tijd om er in te investeren.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Beleggen in fondsen via Tak23
En wat verwacht je er van?
Voor mezelf denk ik na over waar ik binnen 5, 10, 15j wil staan. Op vlak van huisvesting, werk, familie, ... hoe ver sta ik nu van die doelen? En hoe kan ik er geraken? Welke risico's kan ik nemen? Welke veiligheid moet ik inbouwen? Waar moet ik wanneer aankunnen? Dan pas kom ik bij tools uit zoals aandelen, etf's, termijn rekeningen, enz...
Uw 5k kan voor vanalles en nog wat gebruikt worden. Isolatie, etf, termijn rek, crypto, ... maar als we niet weten wat die 5k voorstelt in uw totaal vermogen en wat je er wanneer van verwacht... zal je hier 10 verschillende antwoorden krijgen.
Voor mezelf denk ik na over waar ik binnen 5, 10, 15j wil staan. Op vlak van huisvesting, werk, familie, ... hoe ver sta ik nu van die doelen? En hoe kan ik er geraken? Welke risico's kan ik nemen? Welke veiligheid moet ik inbouwen? Waar moet ik wanneer aankunnen? Dan pas kom ik bij tools uit zoals aandelen, etf's, termijn rekeningen, enz...
Uw 5k kan voor vanalles en nog wat gebruikt worden. Isolatie, etf, termijn rek, crypto, ... maar als we niet weten wat die 5k voorstelt in uw totaal vermogen en wat je er wanneer van verwacht... zal je hier 10 verschillende antwoorden krijgen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Verbannen Gebruiker
Beleggen in Tak23 en in de eigen huisfondsen van een bank is niet aangewezen. De kosten zijn zeer hoog, en de opbrengst mager.
Als je weinig kennis hebt, en er ook weinig tijd in wil steken, koop je best de tracker IWDA. Dan beleg je aan zeer lage kosten. De opbrengst is die van grosso modo "de beurs".
Dan moet je wel eenmalig de moeite doen om klant te worden bij Keytrade of Medirect.
En dan beleg je best per schijf van 5.000 euro (in elk geval bij Keytrade), dus niet maandelijks voor klein bedrag.
Je kan voor nog lagere kosten kiezen, maar dat is dan een buitenlandse broker met allerlei administratieve plichten die je zelf moet vervullen. Als je belegt voor de lange termijn en je bent geen grote belegger, is het de moeite niet.
Als je echter bij Argenta wilt blijven, dan vraag je wat het minst slechte is van alle oplossingen die Argenta voorstelt . Argenta is geen bank voor mensen die willen beleggen, alleen voor mensen die willen sparen.
Bedankt voor uw toelichting, zal mijn licht eens opsteken bij de andere banken daar die je doorgeeft.
En ook eens uitpluizen wat IWDA exact is
Wat Argenta betreft, was wat aan het snuisteren tussen de hun fondsen daar, ik zag er toch een aantal die mooie resultaten opgeleverd hebben de laatste jaren.
En ook eens uitpluizen wat IWDA exact is
Wat Argenta betreft, was wat aan het snuisteren tussen de hun fondsen daar, ik zag er toch een aantal die mooie resultaten opgeleverd hebben de laatste jaren.
Laatst gewijzigd door KV op 28 februari 2023, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Isolatie etc, niet echt van toepassing, zitten hier in een nieuwbouw van 5jaar oud waar we niet direct grote veranderingen aan plannen te doen, PV-installatie is er ook, ...Orakel van Brakel schreef: ↑28 februari 2023, 14:32 En wat verwacht je er van?
Verwachtingen ?
Dat die 5k gewoon al wat meer heeft opgebracht binnen 3, 5 of 10j ....
Ik bedacht dan ook om misschien nog ergens 5k in fondsen van een andere bank te steken
en nog eens 5k in een nog andere bank ....
Een beetje diversiëren dus op die manier ....
Maar toch graag met rendementen graag richting 5%, ik wil er gerust wat risico bijnemen , maar denk door te diversiëren in verschillende fondsen-en eventueel banken, dat er al wat risico wegvalt op die manier ....
En dan idem voor spaargeld kids, maandelijks stort je op spaarrekening voor die kids, daar gebeurd verder ook niks mee. Ook daar zijn misschien wel betere zaken voor... fonds ?
Laatst gewijzigd door KV op 28 februari 2023, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Voor 5% zal je al veel risico mogen nemen. Ik wil voor jaarlijks 5% direct tekenen.
Als ik er voor kan tekenen dan doe ik het uiteraard ook direct, maar dan valt het onder verzekerd rendement als je er moet voor tekenen….
Maar dit is nergens te vinden dacht ik op dit moment.
Terwijl historieken van fondsen toch wel vlot die richting uitgaan….
De tak23 trekt / trok me wel wat aan wegen de vrijheid van switchen en aanpassingen te doen….
Je volgt het dan sporadisch wat op naar inhoud van fondsen en stuurt bij indien je het nodig acht (denk ik dan)
Kostenstructuur / opbrengsten van zelfde fondsen via effectenrekening en onder tak23 zou je ergens eens simulatietool moeten van vinden …
Maar dit is nergens te vinden dacht ik op dit moment.
Terwijl historieken van fondsen toch wel vlot die richting uitgaan….
De tak23 trekt / trok me wel wat aan wegen de vrijheid van switchen en aanpassingen te doen….
Je volgt het dan sporadisch wat op naar inhoud van fondsen en stuurt bij indien je het nodig acht (denk ik dan)
Kostenstructuur / opbrengsten van zelfde fondsen via effectenrekening en onder tak23 zou je ergens eens simulatietool moeten van vinden …