Beleggen in fondsen voor beginners:
TIP
Re: Beleggen in fondsen voor beginners:
Ik krijg zo stilaan de indruk dat Alfonds dit draadje hier gebruikt om zijn persoonlijke blog te bespreken en te promoten.
Diverse forumleden geven hier ook kommentaar op zijn blog, terwijl « zijn blog zelf » daar moet voor gebruikt worden.
Met alle respect voor zijn werk, maar dit is niet meer van deze tijd.
En dat hij zijn gratis opgebouwde koers-bestanden met 2 koersen per maand dat nog eens verkoopt via zijn blog, vind ik schandalig !
Blijkbaar heeft Alfonds kennis van diverse websites waar deze informatie gratis beschikbaar is, maar daar vind ik niets over op zijn blog : Wie zou dan nog zijn lijsten ( met enkel beurskoersen ! ) kopen ?
Diverse forumleden geven hier ook kommentaar op zijn blog, terwijl « zijn blog zelf » daar moet voor gebruikt worden.
Met alle respect voor zijn werk, maar dit is niet meer van deze tijd.
En dat hij zijn gratis opgebouwde koers-bestanden met 2 koersen per maand dat nog eens verkoopt via zijn blog, vind ik schandalig !
Blijkbaar heeft Alfonds kennis van diverse websites waar deze informatie gratis beschikbaar is, maar daar vind ik niets over op zijn blog : Wie zou dan nog zijn lijsten ( met enkel beurskoersen ! ) kopen ?

Ik denk dat we dankbaar mogen zijn dat Al Fonds hier zijn tijd in steekt en zo open is over zijn aanpak. Rijk zal hij niet worden van het publiceren van al die informatie, zelfs tegen een kleine vergoeding voor de vele tijd die hij erin steekt.
Kritiek is zeker welkom, maar hou het constructief a.u.b.
Kritiek is zeker welkom, maar hou het constructief a.u.b.
@Beka: als het gaat over computertoepassingen dan moet ik wel snel toegeven dat ik er geen expert in ben. Toch vrees ik dat het zomaar niet mogelijk is om zelf een programma uit te werken waarmee je de gegevens kan ophalen. Waarom denk ik dat: 1° er zijn zo'n programma's op de markt die tamelijk duur zijn ( te duur voor particulieren ) en 2° het is juist van dat verkopen van data dat bijv Morningstar ( maar ook de VVD-groep : zie de Tijd ) zijn inkomsten haalt. En ik weet dat ze daar veel geld voor vragen.
Het grote probleem is dat je vele bronnen nodig hebt want de info is zo versnipperd dat je wel een programma of 10 zou moeten hebben.
Soms kan je wel info vinden, maar is die dan weer niet bruikbaar. Een voorbeeld op de website van Carmignac kan je alle historieken van hun fondsen vinden. Downloaden is geen probleem, maar... Excel herkent die data niet als een cijfer zodat je met die data geen bewerkingen kunt uitvoeren. ( misschien zit het probleem bij mij omdat ik te weinig computerkennis heb ? )
Het grote probleem is dat je vele bronnen nodig hebt want de info is zo versnipperd dat je wel een programma of 10 zou moeten hebben.
Soms kan je wel info vinden, maar is die dan weer niet bruikbaar. Een voorbeeld op de website van Carmignac kan je alle historieken van hun fondsen vinden. Downloaden is geen probleem, maar... Excel herkent die data niet als een cijfer zodat je met die data geen bewerkingen kunt uitvoeren. ( misschien zit het probleem bij mij omdat ik te weinig computerkennis heb ? )
Blijkbaar heb je toch niet goed gekeken want ik verkoop geen beurskoersen !Urbain schreef: En dat hij zijn gratis opgebouwde koers-bestanden met 2 koersen per maand dat nog eens verkoopt via zijn blog, vind ik schandalig !
Als je een beetje surft op het net kan je die koersen inderdaad gratis vinden: bij de Tijd, Morningstar, IEX, gisteren vermeld: Finance Skynet. Ook op de homesites van de fondsenhuizen.
Als ik de evaluatie van 16/03 bekijk dan zie ik toch niet zo direct de percenten er afvliegen. De 14 fondsen halen gemiddeld 4.35 % op anderhalve maand tijd: toch niet zo slecht ?Jhn schreef:de laatste dagen zit er wel een deuk in het starterspakket van 14 fondsen.
al een paar dagen eindigen ze bijna met z en allen rood.
bij sommigen vliegen de percenten er zo af.
is daar een reden voor, ik bedoel signalen, of is daar geen verklaring voor.
Als je de fondsenindex ( MSCI ) bekijkt, dan is de stijging inderdaad iets afgezwakt, maar ik heb het liever zo. Als die index immers te snel begint te stijgen, dan word ik pas bang !
Al Fonds,
16/3 was nog goed. Maar de afgelopen dagen zijn quasi alle fondsen naar beneden gegaan.
Het was me daarstraks ook opgevallen. Meestal gaan er een aantal naar boven, en anderen naar beneden.
Maar deze week duikten heel veel fondsen in het rood. Ik zag ook niet onmiddellijk een reden hiervoor.
16/3 was nog goed. Maar de afgelopen dagen zijn quasi alle fondsen naar beneden gegaan.
Het was me daarstraks ook opgevallen. Meestal gaan er een aantal naar boven, en anderen naar beneden.
Maar deze week duikten heel veel fondsen in het rood. Ik zag ook niet onmiddellijk een reden hiervoor.
Ik geloof je en ga dat zeker eens proberen.Yaris schreef:Je kunt van tekst getallen maken met de formule =WAARDE(A1).Al Fonds schreef:Excel herkent die data niet als een cijfer zodat je met die data geen bewerkingen kunt uitvoeren.
Maar zie je nu wat je allemaal moet doen om een ietwat bruikbaar bestand samen te stellen. Het lijkt allemaal erg simpel, maar je mag er altijd aan beginnen.
Hieronder de fondsenindex MSCI in euro:anonymous schreef:Al Fonds,
120301: 975,60
120302: 988,02
120305: 982,15
120306: 985,24
120307: 962,56
120308: 957,63
120309: 984,12
120312: 982,25
120313: 985,94
120314: 1004,29
120315: 998,48
120316: 997,76
120319: 997,78
120320: 1002,46
Het herstel blijkbaar al ingezet ?
@Al Fonds, niets persoonlijk hoor! Ook vele andere fondsen krijgen klappen. Ik ben op zoek naar signalen, die dit kunnen verklaren. Ik wil uw fondsenselctie niet in vraag stellen. Ik ben nog maar effe bezig en alles gaat in het rood door de laatste dagen. (ik weet dat ik dit op jaren moet bekijken) maar ik probeer tevens ook iets te leren.
Er wordt gezegd dat de enorme stijging van de energieprijzen de laatste weken, hun negatief effect beginnen te krijgen op de Chinese economie, de groeilanden in het algemeen , maar ook bij het fragiele herstel inde VS. De inflatie begint daar nu ook te stijgen.
Er bestaat wel degelijk « gratis software » om de koersen van « alle » beleggingsfondsen te downloaden.
Momenteel is er een shareware programma op de markt VisionLite voor Beleggingsfondsen
Met de niet-geregistreerde versie kan men alle fondsen van Morningstar downloaden en de grafieken bekijken over perioden tot maximum 10 jaar, slechts de eerste 10 fondsen kan men dagelijks updaten.
Het downloading van een koersblok van 10 jaar duurt slechts enkele seconden !
Met de geregistreerde versie ( 99 € ) kan men de eerste 100 fondsen dagelijks updaten.
Als men de lijst beperkt houdt tot 10 fondsen, beschikt men altijd over de actuele koers van deze 10.
Een « nieuw » fonds toevoegen, doet men dan, door eerst één van de 10 bestaande te verwijderen.
Verder zijn allerhande secundaire grafieken ( voortschrijdende gemiddelden, RSI, … ) beschikbaar, net als in de professionele versie VisionExpert Pro . Enkele indikatoren zijn enkel in de Pro-versie beschikbaar.
Wilt ge echt alle mogelijkheden ontdekken ( bv. Koppeling aan Excel ) dan leest ge best de volledige handleiding VisionExpert
Het pakket heeft een « eigen programmeertaal » beschreven in de handleidng, waarmee men eigen lijsten en
selecties kan aanmaken.
Andere VisionLite Shareware
Momenteel is er een shareware programma op de markt VisionLite voor Beleggingsfondsen
Met de niet-geregistreerde versie kan men alle fondsen van Morningstar downloaden en de grafieken bekijken over perioden tot maximum 10 jaar, slechts de eerste 10 fondsen kan men dagelijks updaten.
Het downloading van een koersblok van 10 jaar duurt slechts enkele seconden !
Met de geregistreerde versie ( 99 € ) kan men de eerste 100 fondsen dagelijks updaten.
Als men de lijst beperkt houdt tot 10 fondsen, beschikt men altijd over de actuele koers van deze 10.
Een « nieuw » fonds toevoegen, doet men dan, door eerst één van de 10 bestaande te verwijderen.
Verder zijn allerhande secundaire grafieken ( voortschrijdende gemiddelden, RSI, … ) beschikbaar, net als in de professionele versie VisionExpert Pro . Enkele indikatoren zijn enkel in de Pro-versie beschikbaar.
Wilt ge echt alle mogelijkheden ontdekken ( bv. Koppeling aan Excel ) dan leest ge best de volledige handleiding VisionExpert
Het pakket heeft een « eigen programmeertaal » beschreven in de handleidng, waarmee men eigen lijsten en
selecties kan aanmaken.
Andere VisionLite Shareware
zelfs CP heeft er de pest in: 4 dagen verlies op rij ...
Velen hebben winst ( uit het verleden ) met C.P. en C.I. maar niet alleen de laatste dagen, maar zelfs de laatste weken (!) is er een serieuze underperformance van die beide fondsen.
Dekken zij zich teveel in omdat ze denken of weten dat er iets op komst is of zijn ze gewoon niet mee ? De toekomst zal het uitwijzen.
Dekken zij zich teveel in omdat ze denken of weten dat er iets op komst is of zijn ze gewoon niet mee ? De toekomst zal het uitwijzen.
Vandaag toch ook nog alles rood. Hopelijk betert het nog terug de komende dagen.
Yaris, klopt volledig.
Maar je moet je belegging ook een beetje opvolgen. het is normaal dat fondsen elke dag wat op en neer gaan. Je zal dus de meeste dagen wel een aantal fondsen hebben die stijgen en anderen die dalen.
Enkel, als ik alle fondsen enkele dagen op rij zie dalen, dan wil ik wel eens bekijken waarom dat zo is.
Maar je moet je belegging ook een beetje opvolgen. het is normaal dat fondsen elke dag wat op en neer gaan. Je zal dus de meeste dagen wel een aantal fondsen hebben die stijgen en anderen die dalen.
Enkel, als ik alle fondsen enkele dagen op rij zie dalen, dan wil ik wel eens bekijken waarom dat zo is.