Beleggen in goud of zilver
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Beleggen in goud of zilver
Als het om kilobaren gaat, ja dan ben je gewoonweg dom; voor de rest kan je vele muntjes makkelijk verzetten zonder enig spoor. Niet vergeten dat 10 munten al bijna 30 000 euro bedragen ...mverwilgen schreef: ↑25 april 2025, 20:23Als het om een paar muntjes betreft inderdaad maar als het gaat om meerdere kilo's?In het buitenland kan je op genoeg plaatsen verkopen zonder "papieren" en aan particulieren ook; dat zie ik ze niet snel geregeld krijgen ...
Make Spaargids " Great Again ! "
Eerlijk, met gouden kilobaren ben je het haasje hier. Is give or take 92.000€ als je verkoopt, en nee dat zal geen vragen oproepen bij de bank / fiscus / whatever
Napoleons, 1/4 Krugers, Belgische Louis, NL Guldens en Sovereigns lijken mij verstandiger.

Napoleons, 1/4 Krugers, Belgische Louis, NL Guldens en Sovereigns lijken mij verstandiger.
Waar? Voor cash?voorheenCP1234 schreef: ↑25 april 2025, 20:17In het buitenland kan je op genoeg plaatsen verkopen zonder "papieren" en aan particulieren ook; dat zie ik ze niet snel geregeld krijgen ...mverwilgen schreef: ↑25 april 2025, 18:28 Is er al iets meer bekend of we op onze eventuele goudwinst ook een meerwaardebelasting mogen betalen?
Fysiek goud is toch een reël actief? Anders snel verkopen en ander kopen waar dan geen meerwaarde is?
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
nee, voor tulpenbollen ...Barryke schreef: ↑26 april 2025, 01:02Waar? Voor cash?voorheenCP1234 schreef: ↑25 april 2025, 20:17
In het buitenland kan je op genoeg plaatsen verkopen zonder "papieren" en aan particulieren ook; dat zie ik ze niet snel geregeld krijgen ...
Je zou ook gewoon kunnen antwoorden op de vraag (ik had er 2 gesteld trouwens). In België gebeurt het nu altijd per overschrijving op uw bankrekening blijkbaar.
Nederland bij grenswisselkantoren. Max. 10.000 euro p.m. p.p.Barryke schreef: ↑26 april 2025, 01:02Waar? Voor cash?voorheenCP1234 schreef: ↑25 april 2025, 20:17
In het buitenland kan je op genoeg plaatsen verkopen zonder "papieren" en aan particulieren ook; dat zie ik ze niet snel geregeld krijgen ...
+1 Finny10.
Zal ook zijn wat ik zal doen @vlak bij de grens wonende. Al meer dan genoeg belastingen betaald op inkomen en dividenden, dus handen af van mijn meerwaarden, want ik kom ook niet klagen over minderwaarden.
Zal ook zijn wat ik zal doen @vlak bij de grens wonende. Al meer dan genoeg belastingen betaald op inkomen en dividenden, dus handen af van mijn meerwaarden, want ik kom ook niet klagen over minderwaarden.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Je had er de hint in kunnen zien, blijkbaar niet dus ...
Definitie beleggingsgoud: https://etaamb.openjustice.be/nl/konink ... 03687.htmlmverwilgen schreef: ↑25 april 2025, 20:26 Copy paste uit een recent artikel van Tiberghien:
2.1 Financiële activa
Het begrip “financiële activa” zou gedefinieerd worden in art. 92, §1 WIB en zou vier afzonderlijke categorieën omvatten:
financiële instrumenten,
bepaalde verzekeringscontracten,
crypto-activa, en
valuta (m.i.v. beleggingsgoud).
https://tiberghien.com/nl/4263/krijtlij ... ebelasting
"Inleidende definitie Te dien einde definieert de richtlijn nr. 98/80/EG in de eerste plaats wat moet worden verstaan onder beleggingsgoud. Wordt voortaan als dusdanig verstaan : - goud, in de vorm van staven of plaatjes van een door de goudmarkten aanvaard gewicht, met een zuiverheid van ten minste 995 duizendsten, al dan niet belichaamd in certificaten. De lidstaten kunnen kleine staven of plaatjes met een gewicht van ten hoogste 1 gram uitsluiten van de regeling; - gouden munten die : een zuiverheid van ten minste 900 duizendsten hebben, na 1800 zijn geslagen, in het land van oorsprong als wettig betaalmiddel fungeren of hebben gefungeerd, en normaliter verkocht worden voor een prijs die de openmarktwaarde van het in de munten vervatte goud niet met meer dan 80 % overschrijdt.[/b]
Dergelijke munten worden geacht niet verkocht te zijn wegens hun numismatisch belang."
Pfoe, pfoe, die moest ik toch 3x lezen hoor.
Wat een staaf(je) goud is snap ik, maar WTH is een "plaatje" goud nu weer? Een foto van goud?
En die laatste zin... Sovereigns, Napoleons, Belgische Louis, Guldens, Vrenelli etc. noteren allen over 100%; logisch omdat het kleine 'coupures' zijn van luttele grammen per stuk. 1 gram goud kost - per gram gerekend - ook meer dan een staaf van 50g, 100g of een kilo.
Ik heb genoteerd om dit eens nader te bekijken, ben nu wel benieuwd geworden.
Wat een staaf(je) goud is snap ik, maar WTH is een "plaatje" goud nu weer? Een foto van goud?
En die laatste zin... Sovereigns, Napoleons, Belgische Louis, Guldens, Vrenelli etc. noteren allen over 100%; logisch omdat het kleine 'coupures' zijn van luttele grammen per stuk. 1 gram goud kost - per gram gerekend - ook meer dan een staaf van 50g, 100g of een kilo.
Ik heb genoteerd om dit eens nader te bekijken, ben nu wel benieuwd geworden.
- PotjeVickx
- Newbie
- Contacteer:
Waarom? Een kilobaar kan je héél eenvoudig omruilen (mits marge) in bvb. Souvereigns
Net zoals je (mits marge) een kilo kan omruilen voor 9 x 100g en dan die 'ontbrekende' 100g kan laten cashen. Het zal dan een kwestie zijn om uw papierwinkel op orde te houden.
Uiteraard maar dan betaal je 3x :
- verkopen doe je onder spot (as we speak je krijgt 91.950€ voor een kilobar, Goldforex / GFI)
- aankopen doe je boven spot (idem, je betaalt 94.950€ voor dezelfde bar)
- kleinere staafjes zijn zijn duurder per gram...
Dus ja het kan, maar zal je makkelijk 5% kosten.
- verkopen doe je onder spot (as we speak je krijgt 91.950€ voor een kilobar, Goldforex / GFI)
- aankopen doe je boven spot (idem, je betaalt 94.950€ voor dezelfde bar)
- kleinere staafjes zijn zijn duurder per gram...
Dus ja het kan, maar zal je makkelijk 5% kosten.