Beleggen in landbouwgrond
TIP
Re: Beleggen in landbouwgrond
Nog geen week geleden met het vliegtuig van vakantie teruggekomen. Als je dan bij de landing naar beneden kijkt en ziet op wat een rare manier de Belgen bouwen (allemaal een grote tuin, liefst minstens halfopen bebouwing, alleen in dorpskernen wat lint,...) dan kan je begrijpen waarom wij zoveel bouwgrond nodig hebben en die alsmaar schaarser wordt. Ondertussen verbouwen wij een rijhuisje met een gevelbreedte van net 6 meter en een klein tuintje en dan nog hebben zowel mijn vriendin als ik het gevoel dat het te groot is om met twee in te wonen.Hago schreef:Door eerst al de bouwkavels minstens te halveren, kijk maar naar Nederland waar ze veel compacter wonen en ook de dorpskernen veel compacter zijn dan België met zijn lintbebouwing. Is al veel jaren sprake van maar den Belg moet blijkbaar nen grote hof hebben. Dat de oppervlakte van landbouwgronden elk jaar mindert is een feit al denk ik dat eerder omgezet wordt in industriegebied, natuurgebied, wegennet dan in bouwgrond.
Tis maar hoe je wilt leven zeker?
En nog een 'vliegtuigvaststelling': als er ene in de buurt een ingebouwd zwembad heeft, dan kan je er prat op gaan dat minstens 1 van de directe buren er ook 1 heeft EN dat het aantal huizen met zwembaden in een straal van pakweg een 500 meter gevoelig hoger ligt dan het dorpje waar er geen ingebouwde zwembaden lijken te zijn.
100€ per hectare wil direct 100 maal zoveel gevenAl Fonds schreef:Klopt allemaal en het zal wel ooit eens lukken als je daar ergens een klein verloren stukje landbouwgrond liggen hebt in een hele grote kavel.
Als je echter denkt dat de overheid zo maar ( voor je mooie blauwe ogen ) even snel het BPA ( bijzonder plan van aanleg ) gaat wijzigen waardoor je nog meer winst maakt dan met de Lotto, dan moet ik je weer verwijzen naar die goedheilige man. Maar pas op want die zijne helper heeft ne grote zak mee.
Hier bij ons in de streek lopen er op dit ogenblik verschillende procedures, ingespannen door mensen die gisteren onteigend werden aan 100 euro per hectare en die enkele dagen later "hun" gronden verkocht zien worden aan het twintig- tot dertigvoudige. Zit daar altijd een schimmige maatschappij achter van wie je nooit te weten komt, wie er echt aan de touwtjes trekt. De politiek is nooit verweg.
Waarom denk je dat al die mensen vandaag staan te wringen om op een lijst ( vooral bovenaan ) te geraken ?

al fonds
ieder zijn mening, maar,
je kan niet ontkennen, wat zeldzamer wordt, wordt duurder,
veel vraag, weinig aanbod, = stijgende prijzen.
meer mensen, = meer huizen = meer grond nodig.
als ik zie wat spaargeld op de bank aan rente geeft, vindt ik een spreiding over vastgoed, bouw- en landbouwgrond nog zo slecht niet, had ik 30 jaar geleden al mijn geld in grond gestoken, ik was veel beter geweest dan op bank
kijk eens naar de stijgingg van de grondprijzen in ons land de laatste 30 jaar.
ieder zijn mening, maar,
je kan niet ontkennen, wat zeldzamer wordt, wordt duurder,
veel vraag, weinig aanbod, = stijgende prijzen.
meer mensen, = meer huizen = meer grond nodig.
als ik zie wat spaargeld op de bank aan rente geeft, vindt ik een spreiding over vastgoed, bouw- en landbouwgrond nog zo slecht niet, had ik 30 jaar geleden al mijn geld in grond gestoken, ik was veel beter geweest dan op bank
kijk eens naar de stijgingg van de grondprijzen in ons land de laatste 30 jaar.
Het probleem is waarschijnlijk dat je dat geld 30 jaar geleden niet had.
Ik heb ook niet gezegd dat gronden geen goeie belegging zouden geweest zijn.
Ik wou alleen reageren op iemand die hoopt dat ze morgen aan zijn deur gaan komen kloppen om hem die miljoenen te overhandigen.
Ik heb ook niet gezegd dat gronden geen goeie belegging zouden geweest zijn.
Ik wou alleen reageren op iemand die hoopt dat ze morgen aan zijn deur gaan komen kloppen om hem die miljoenen te overhandigen.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Dat kan: morgen een superpot van 100M€ bij €millions.Al Fonds schreef:Ik wou alleen reageren op iemand die hoopt dat ze morgen aan zijn deur gaan komen kloppen om hem die miljoenen te overhandigen.

Als je die wint, dan ga je toch geen landbouwgrond kopen zeker ?
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Dat denk ik niet nee.

landbouwgrond kopen, een boerderijtje, paar koeien en varkens en dan als een klein boereke gaan leven he 

Levine schreef:landbouwgrond kopen, een boerderijtje, paar koeien en varkens en dan als een klein boereke gaan leven he
lach niet, ik ben naar de verkoop van een klein boerderijtje geweest, idilisch gelegen, met de nodige grond bij, en de nodige stallingen, op twaalf km van gent gelegen
man toch, voor zo een boerderijtje worden er fortuinen op tafel gelegd, niet om te boeren, maar, om te bouwen, en rustig te wonen
ik was bij de verkoop aanwezig, allemaal stromannen van rijk volk, die kwamen snuffelen en bieden, ik kende er veel van zien, bij de definitieve verkoop, zitten ze klaar, in verbinding met hun opdrachtgever, sommigen bijna onbeperkt budget,
zo een boerrderijtjes zijn gegeert, mijn ouders en grootouders waren ook boeren, ik weet wat die boerderijtjes waard zijn, heel veel geld
Maar dat vind ik er dan juist spijtig aan Patrick, want als alle boerderijen verkocht worden, waar gaan de boeren dan blijven? In mijn geboortedorp/gehucht staan er ook nog zo een paar mooie dingen, de enige die ze hier ooit verkocht hebben een paar jaar terug hebben ze in het midden moeten splitsen en in twee wooneenheden verkocht, in zijn totaliteit was er blijkbaar niemand die het wou/kon betalen.
Landbouwgrond om mee te beleggen ? ... Laat me niet lachen !!
We hebben zelf een aantal ha landbouwgrond (geërft).
De verkoopwaarde hiervan telden ook mee voor het bepalen van de te betalen successierechten !
Alleen dit bedrag al haal je er nooit meer uit ...
Verder zijn deze gronden verpacht aan boeren.
Je geraakt er nooit meer vanaf, die boeren zijn super beschermd, via de pachtwetgeving.
Of je moet zelf "boer" worden, en dan nog!
En de pacht die je ontvangt, ocharme ... je kan er amper uw bijkomende belastingen (O.V en P.B.) mee betalen.
Een landbouwgrond aankopen is volgens mij enkel interessant als je er zelf gebruik van kan maken ... bvb. een weide om je paard of dieren op te laten rondlopen ...
We hebben zelf een aantal ha landbouwgrond (geërft).
De verkoopwaarde hiervan telden ook mee voor het bepalen van de te betalen successierechten !
Alleen dit bedrag al haal je er nooit meer uit ...
Verder zijn deze gronden verpacht aan boeren.
Je geraakt er nooit meer vanaf, die boeren zijn super beschermd, via de pachtwetgeving.
Of je moet zelf "boer" worden, en dan nog!
En de pacht die je ontvangt, ocharme ... je kan er amper uw bijkomende belastingen (O.V en P.B.) mee betalen.
Een landbouwgrond aankopen is volgens mij enkel interessant als je er zelf gebruik van kan maken ... bvb. een weide om je paard of dieren op te laten rondlopen ...
pjp
Niets houdt je tegen om de landbouwgrond te verkopen, de pachter heeft bij verkoop voorkeurrecht, met andere woorden, hij kan voor de prijs van de hoogste bieder, de landbouwgrond aankopen, en de koper moet de pachter overnemen
Maar, de prijs van de landbouwgrond is de laatste 15 jaar explosief gestegen, in lijn met de bouwgrond.
Niets houdt je tegen om de landbouwgrond te verkopen, de pachter heeft bij verkoop voorkeurrecht, met andere woorden, hij kan voor de prijs van de hoogste bieder, de landbouwgrond aankopen, en de koper moet de pachter overnemen
Maar, de prijs van de landbouwgrond is de laatste 15 jaar explosief gestegen, in lijn met de bouwgrond.
Als er op de grond een pacht is zal deze bijna nooit zijn werkelijke prijs halen aangezien de pachter het voorkeurrecht heeft.
Davy V schreef:Als er op de grond een pacht is zal deze bijna nooit zijn werkelijke prijs halen aangezien de pachter het voorkeurrecht heeft.
volgens mij, maar, ik ga er geen punt van maken, heeft de pachter het voorkeurrecht, voor de prijs van de hoogste bieder.
Wat wel waar is, soms, spreken boeren af, om elkaar bij een verkoop niet te overbieden, maar, daar ook particulieren de snelle prijsstijging van landbouwgrond zien, lukt dat tegenwoordig moeilijker.
http://www.vilt.be/Beleggen_in_landbouw ... r_pachtwet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kbc-pdf.kbc.be/ltb/pachtwet_N.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kbc-pdf.kbc.be/ltb/pachtwet_N.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;