beleggen op spaar of termijn/kasbon
TIP
Re: beleggen op spaar of termijn/kasbon
Je hebt enkel een contract met de verzekeringsmaatschappij, niet met de fiscus.sanjuan schreef:Maar ik hoor het graag op dit forum hoe een geldhongerige regering zou kunnen inbreken in BESTAANDE contracten...
De fiscaliteit is iets wat de Belgische staat autonoom regelt bij wet of koninklijk besluit.
Zo kan de staat inderdaad van de ene dag op de andere beslissen om:
- de vrijstelling van roerende voorheffing op spaarboekjes of tak 21 af te schaffen;
- de tarieven van roerende voorheffing te verhogen, desnoods tot 100%;
- de aftrekposten voor pensioensparen, hypothecaire lening, ... af te schaffen.
@robokat en anderen
Maar de tweede vraag die ik stel, lijkt me nog onbeantwoord? Zie citaat!
jempi25
Greetzjempi25 schreef: Dan aandelen, beurs enz. ? Moet je die echt bij banken kopen zoals Beurs banken (o.a B..ck Bank of dergelijke)?
Ik heb bv een paar virtuele portefeuilles op de tijd en daar doe ik veel winst? en bij een niet maar heb nog nooit echt ingetekend?????
Graag tips![]()
mvg
jempi25
Dat klopt : het is niet de bank of de verzekeringsmaatschappij die beslist hoeveel RV er afgehouden wordt, maar de regering.Werkpaard schreef:Je hebt enkel een contract met de verzekeringsmaatschappij, niet met de fiscus.sanjuan schreef:Maar ik hoor het graag op dit forum hoe een geldhongerige regering zou kunnen inbreken in BESTAANDE contracten...
De fiscaliteit is iets wat de Belgische staat autonoom regelt bij wet of koninklijk besluit.
- de vrijstelling van roerende voorheffing op spaarboekjes of tak 21 af te schaffen;
De huidige 15% RV kan zonder meer verhogen (of verlagen) ; of de vrijstellingen afgeschaft worden : óók op de reeds bestaande (termijn)rekeningen, Tak21 contracten, enz...
Toevallig hoorde ik dit vorige week nog bevestigd worden door Paul Dhoore in een interactief VRT-radio-programma.
Misschien beter deze vraag eens posten in de rubriek "Aandelen" ipv onder "Termijnrekeningen en Kasbons"jempi25 schreef:@robokat en anderen
Greetzjempi25 schreef: Dan aandelen, beurs enz. ? Moet je die echt bij banken kopen zoals Beurs banken (o.a B..ck Bank of dergelijke)?
Ik heb bv een paar virtuele portefeuilles op de tijd en daar doe ik veel winst? en bij een niet maar heb nog nooit echt ingetekend?????
Graag tips![]()
mvg
jempi25
Beste Louise en beste werkpaard,Louise schreef:Dat klopt : het is niet de bank of de verzekeringsmaatschappij die beslist hoeveel RV er afgehouden wordt, maar de regering.Werkpaard schreef:
Je hebt enkel een contract met de verzekeringsmaatschappij, niet met de fiscus.
De huidige 15% RV kan zonder meer verhogen (of verlagen) ; of de vrijstellingen afgeschaft worden : óók op de reeds bestaande (termijn)rekeningen, Tak21 contracten, enz...
Toevallig hoorde ik dit vorige week nog bevestigd worden door Paul Dhoore in een interactief VRT-radio-programma.
dan moet ik toch tegen deze stelling (van Paul D'hoore - als hij deze zo al verkondigde) ingaan.
In den tijd werd de taks van 1.1 % ingevoerd als compensatie (lees voorafbetaling) van het verlies van roerende voorheffing voor de staatskas. Als je dus vandaag een tak21 afsluit met een vrijstelling (!) van roerende voorheffing voor alles wat langer dan 8 jaar belegd wordt dan is dat voor dat contract on-mo-ge-lijk om de spelregels te wijzigen (zelfs voor onze geldhongerige politici) !!! Akkoord dat de taks kan worden verhoogd (voor nieuwe stortingen) of de looptijd verlengd (ook voor nieuwe stortingen), maar voor bestaande contracten een wijziging in de fiscaliteit aanbrengen lijkt me juridisch niet mogelijk. Ik verwijs hier bvb naar de grootvadersclausule bij euro-obligaties. Op Europees vlak werd een wijziging ingevoerd (makkelijk gezegd: je kan niet meer naar Nederland je couponnetje innen om de roerende voorheffing te vermijden) maar die wijziging gold enkel voor de toekomst... Op Europees vlak kan een dergelijke antidatering niet meer. Als de Belgische regering dan een verandering zou willen invoeren op (bestaande)tak21(contracten) dan wordt die gegarandeerd op Europees vlak aangevochten en geannuleerd.
Het verschil met lopende kasbons en obligaties is dat er nooit een vrijstelling van roerende voorheffing toegezegd wordt. Je weet dat er een deel naar de staatskas moet (alleen weet je nu niet hoe veel die zal zijn...) Dat is dus geen verandering van de spelregels... Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig...
Beste werkpaard, je gaf zonder het te weten het best mogelijke voorbeeld dat 'inbreken' niet kan. Telkens als de aftrek van woonleningen (of andere) wijzigt dan geldt dit altijd voor de nieuwe contracten, niet voor bestaande. Daarom zijn er op dit moment nog mensen die aftrek hebben op kleine en middelgrote woningen (fescaliteit van de jaren tachtig), anderen die genieten via het lange termijnsparen en nog anderen die de woonbonus genieten (sinds 2006 ?). Alle bestaande regels zijn uitdovend, alle nieuwe regels gelden vanaf een bepaalde datum... Dus zelfs die politici (en ik verdom ze ook -soms) moeten hun eigen regels volgen... Niet alles kan, echt niet !
die 1,1% instaptaks was toch ook geldig voor bestaande contracten?sanjuan schreef: Beste werkpaard, je gaf zonder het te weten het best mogelijke voorbeeld dat 'inbreken' niet kan. Telkens als de aftrek van woonleningen (of andere) wijzigt dan geldt dit altijd voor de nieuwe contracten, niet voor bestaande. Daarom zijn er op dit moment nog mensen die aftrek hebben op kleine en middelgrote woningen (fescaliteit van de jaren tachtig), anderen die genieten via het lange termijnsparen en nog anderen die de woonbonus genieten (sinds 2006 ?). Alle bestaande regels zijn uitdovend, alle nieuwe regels gelden vanaf een bepaalde datum... Dus zelfs die politici (en ik verdom ze ook -soms) moeten hun eigen regels volgen... Niet alles kan, echt niet !
wat belet de overheid om nu een uitstaptaks te introduceren?
europa kan ook de huidige regeling aanvechten:sanjuan schreef: Op Europees vlak kan een dergelijke antidatering niet meer. Als de Belgische regering dan een verandering zou willen invoeren op (bestaande)tak21(contracten) dan wordt die gegarandeerd op Europees vlak aangevochten en geannuleerd.
viewtopic.php?f=20&t=792&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
zeverare schreef:die 1,1% instaptaks was toch ook geldig voor bestaande contracten?sanjuan schreef: Beste werkpaard, je gaf zonder het te weten het best mogelijke voorbeeld dat 'inbreken' niet kan. Telkens als de aftrek van woonleningen (of andere) wijzigt dan geldt dit altijd voor de nieuwe contracten, niet voor bestaande. Daarom zijn er op dit moment nog mensen die aftrek hebben op kleine en middelgrote woningen (fescaliteit van de jaren tachtig), anderen die genieten via het lange termijnsparen en nog anderen die de woonbonus genieten (sinds 2006 ?). Alle bestaande regels zijn uitdovend, alle nieuwe regels gelden vanaf een bepaalde datum... Dus zelfs die politici (en ik verdom ze ook -soms) moeten hun eigen regels volgen... Niet alles kan, echt niet !
wat belet de overheid om nu een uitstaptaks te introduceren?![]()
Beste zeveraere,sanjuan schreef: Op Europees vlak kan een dergelijke antidatering niet meer. Als de Belgische regering dan een verandering zou willen invoeren op (bestaande)tak21(contracten) dan wordt die gegarandeerd op Europees vlak aangevochten en geannuleerd.
je geeft een goed voorbeeld van wat kan (voor nieuwe contracten). Met alle respect uitstapkosten kunnen enkel opgelegd worden door de maatschappij (en niet in bestaande contracten - lees de algemene voorwaarden). Maar deze welles-nietes discussie hoeft helemaal niet. Je gelooft het of niet (elk zijn goesting) alleen het is een FEIT dat alle andere contracten (zoals kasbons, obligaties, termijnrekeningen enz, enz waarop geen instaptaksen moeten betaald worden) HEEL ZEKER NIET ONTSNAPPEN aan bvb een verhoogde roerende voorheffing en de tak21 (ik spreek steeds over de bestaande contracten...) volgens heel wat juristen wel.
Het tweede voordeel van tak21 is net dat bij een rentestijging (waar iedereen op zit te wachten) de winstdeelname je rendement zal opkrikken (nog een aspect wat die andere beleggingen zoals kasbons enz ook NIET hebben,
Samengevat: het is niet omdat ik het zeg (of omdat ik gelijk wil halen) maar om de twee laatste redenen dat een belegging op dit moment in tak21 een aanrader is... En (ten derde) heel misschien is een nakende rentedaling nog een argument (want die rente mis je dan over 8 jaar...)
europa kan ook de huidige regeling aanvechten:
zeverare schreef:die 1,1% instaptaks was toch ook geldig voor bestaande contracten?sanjuan schreef: Beste werkpaard, je gaf zonder het te weten het best mogelijke voorbeeld dat 'inbreken' niet kan. Telkens als de aftrek van woonleningen (of andere) wijzigt dan geldt dit altijd voor de nieuwe contracten, niet voor bestaande. Daarom zijn er op dit moment nog mensen die aftrek hebben op kleine en middelgrote woningen (fescaliteit van de jaren tachtig), anderen die genieten via het lange termijnsparen en nog anderen die de woonbonus genieten (sinds 2006 ?). Alle bestaande regels zijn uitdovend, alle nieuwe regels gelden vanaf een bepaalde datum... Dus zelfs die politici (en ik verdom ze ook -soms) moeten hun eigen regels volgen... Niet alles kan, echt niet !
wat belet de overheid om nu een uitstaptaks te introduceren?![]()
Beste zeveraere,sanjuan schreef: Op Europees vlak kan een dergelijke antidatering niet meer. Als de Belgische regering dan een verandering zou willen invoeren op (bestaande)tak21(contracten) dan wordt die gegarandeerd op Europees vlak aangevochten en geannuleerd.
je geeft een goed voorbeeld van wat kan (voor nieuwe contracten). Met alle respect uitstapkosten kunnen enkel opgelegd worden door de maatschappij (en niet in bestaande contracten - lees de algemene voorwaarden). Maar deze welles-nietes discussie hoeft helemaal niet. Je gelooft het of niet (elk zijn goesting) alleen het is een FEIT dat alle andere contracten (zoals kasbons, obligaties, termijnrekeningen enz, enz waarop geen instaptaksen moeten betaald worden) HEEL ZEKER NIET ONTSNAPPEN aan bvb een verhoogde roerende voorheffing en de tak21 (ik spreek steeds over de bestaande contracten...) volgens heel wat juristen wel.
Het tweede voordeel van tak21 is net dat bij een rentestijging (waar iedereen op zit te wachten) de winstdeelname je rendement zal opkrikken (nog een aspect wat die andere beleggingen zoals kasbons enz ook NIET hebben,
Samengevat: het is niet omdat ik het zeg (of omdat ik gelijk wil halen) maar om de twee laatste redenen dat een belegging op dit moment in tak21 een aanrader is... En (ten derde) heel misschien is een nakende rentedaling nog een argument (want die rente mis je dan over 8 jaar...)
europa kan ook de huidige regeling aanvechten:
Beste zeveraere,
@sanjuan
Maak je niet te veel illusies. Een eenvoudige aanpassing van artikel 21, lid 9 WIB kan 'inbreken' op bestaande tak 21 & tak 23 contracten.
Het kan zijn dat men een uitzondering gaat maken voor contracten afgesloten voor een bepaalde datum. Dit is zelfs het meest waarschijnlijke. Er zijn echter reeds juridische precedenten waarbij pensioenverzekeringen van bedrijfsleiders zwaarder zijn belast dan het geval zou zijn als de wetgeving niet met retro-activiteit was gewijzigd.
Maak je niet te veel illusies. Een eenvoudige aanpassing van artikel 21, lid 9 WIB kan 'inbreken' op bestaande tak 21 & tak 23 contracten.
Het kan zijn dat men een uitzondering gaat maken voor contracten afgesloten voor een bepaalde datum. Dit is zelfs het meest waarschijnlijke. Er zijn echter reeds juridische precedenten waarbij pensioenverzekeringen van bedrijfsleiders zwaarder zijn belast dan het geval zou zijn als de wetgeving niet met retro-activiteit was gewijzigd.
Veel tak21 contracten dekken zich in tegen klachten van hun klanten met een zinsconstructie in de aard van "fiscaliteit, volgens de huidige wetgeving" of "fiscaliteit op dit ogenblik". Dit toont aan dat ook de verzekeraars veranderingen voorzien.
Het is een beetje hetzelfde als met de veranderde wet op de spaarrekeningen, toen sommige banken ook bepaalde beloftes hadden gedaan qua gegarandeerde intrestvoeten. Ook toen hebben die banken hun beloftes niet kunnen waarmaken (tot groot protest van de spaargids gemeenschap overigens), want wet is wet. Sindsdien staat dit in alle spaarreglementen om discussies te voorkomen.
Het is een beetje hetzelfde als met de veranderde wet op de spaarrekeningen, toen sommige banken ook bepaalde beloftes hadden gedaan qua gegarandeerde intrestvoeten. Ook toen hebben die banken hun beloftes niet kunnen waarmaken (tot groot protest van de spaargids gemeenschap overigens), want wet is wet. Sindsdien staat dit in alle spaarreglementen om discussies te voorkomen.
Deze opmerking getuigt van een groot 'complot' gehalte (die op dit forum door nogal wat kenners wordt gehuldigd). De verzekeraars of banken zijn zeker geen vragende partij voor de aanpassing van de fiscaliteit op bestaande tak21 producten. Dus zeggen: "ze dekken zich in" is prietpraat. Als de fiscale wetgeving wordt veranderd (eerste hypothese) en ze geldt voor alle contracten (tweede hypothese) dan zal de wet (of de wijziging) sluitend moeten zijn. Ik, en heel wat juristen zien niet in hoe dat zou kunnen (met retro-activiteit). Er is veel mogelijk maar niet zo maar een pennetrek (en klaar is kees). De taks van 1.1 % is een directe inning van de gemiste roerende voorheffing (voor onze armlastige staatskas) maar dan ook een vrijstelling van die belasting na meer dan 8 jaar.robokat schreef:Veel tak21 contracten dekken zich in tegen klachten van hun klanten met een zinsconstructie in de aard van "fiscaliteit, volgens de huidige wetgeving" of "fiscaliteit op dit ogenblik". Dit toont aan dat ook de verzekeraars veranderingen voorzien.
Nogmaals: we hoeven niet bang te zijn voor een komplot van 'de banken' en 'de politici' (en misschien zelfs 'de kerk'). Tak 21 is wel het enige product dat op zijn minst kans maakt om te ontsnappen aan de verhoogde roerende voorheffing... Alle andere producten (obligaties, termijnrekeningen en zelfs spaarrekeningen enz enz) zijn 'onbeschermd'... Iedereen moet zijn conclusies zelf trekken...
Ik ben geen jurist. Volgens mij is er geen enkel juridisch obstakel om de bestaande contracten te wijzigen zodat hier ook roerende voorheffing moet worden betaald. Zelfs na een periode van 8 jaar. Een eenvoudige aanpassing van artikel 21, lid 9 WIB volstaat volgens mij. Zoals ik reeds vermelde, er zijn hiervoor reeds juridische precedenten.sanjuan schreef:Deze opmerking getuigt van een groot 'complot' gehalte (die op dit forum door nogal wat kenners wordt gehuldigd). De verzekeraars of banken zijn zeker geen vragende partij voor de aanpassing van de fiscaliteit op bestaande tak21 producten. Dus zeggen: "ze dekken zich in" is prietpraat. Als de fiscale wetgeving wordt veranderd (eerste hypothese) en ze geldt voor alle contracten (tweede hypothese) dan zal de wet (of de wijziging) sluitend moeten zijn. Ik, en heel wat juristen zien niet in hoe dat zou kunnen (met retro-activiteit).robokat schreef:Veel tak21 contracten dekken zich in tegen klachten van hun klanten met een zinsconstructie in de aard van "fiscaliteit, volgens de huidige wetgeving" of "fiscaliteit op dit ogenblik". Dit toont aan dat ook de verzekeraars veranderingen voorzien.
De zaak is eerder of de lobby's de politiekers gaan toelaten 'in te breken' op bestaande contracten. De politiekers gaan zich ook moeten weren om niet afgestraft te worden door hun kiesvee als ze met dergelijke ingrepen afkomen.
Als je kijkt welke maatregelen nu genomen worden in Griekenland, Portugal, Spanje en Ierland dat gaat dergelijke belasting echter nog maar een 'kleintje' zijn.
Hoe langer men wacht met een nieuwe regering hoe drastischer de maatregelen gaan worden.
Yup, iedere Belg van groot tot klein moet jaarlijks 2.500 euro inleveren. Voor een gemiddeld gezin met 2 kinderen is dat dus 10.000 euro in 2011, 10.000 euro in 2012 enz...Stier schreef: Hoe langer men wacht met een nieuwe regering hoe drastischer de maatregelen gaan worden.
Mensen beseffen inderdaad nog niet wat er op ons afkomt.
Betreffende de tak 21-verzekeringsbeleggingen: En toch kunnen we, wat de toekomst ook brengt, hier niks aan veranderen.
Als je tak 21 nu reeds 5 jaar loopt (van de acht) en je wilt er geld uithalen, betaal je sowiezo de RV en nog mogelijks een uittredingsvergoeding. Alhoewel deze laatste weerom te negotiëren valt.
Bij vervroegde uittreding van tak 21 heb je dus zeker de RV aan je frak... je kan dus enkel afwachten...
Als je tak 21 nu reeds 5 jaar loopt (van de acht) en je wilt er geld uithalen, betaal je sowiezo de RV en nog mogelijks een uittredingsvergoeding. Alhoewel deze laatste weerom te negotiëren valt.
Bij vervroegde uittreding van tak 21 heb je dus zeker de RV aan je frak... je kan dus enkel afwachten...