Beleggen vennootschap ETF/DBI
TIP
Re: Beleggen vennootschap ETF/DBI
Bedankt. LEI aanvragen dan, en waarschijnlijk een vennootschapsrekening bij Saxo openen om maandelijks ETF's te kopen.
Ik beleg de cashreserves (waarvan ook de aangelegde liquidatiereserves betaald worden) van mijn vennootschap in gewone aandelen. Toen de meerwaardebelasting werd ingevoerd heb ik alles verkocht, maar nadien toch maar terug begonnen. Het idee is dat gewone aandelen makkelijk en efficiënt zijn. Ik heb helemaal geen zin in gedoe met "DBI-fondsen" of iets gelijkaardigs waar je (1) weer erg afhankelijk bent van de regelgeving, en dat in een land met notoire rechtsonzekerheid, en (2) de fiscale besparing die je realiseert wellicht toch grotendeels wordt versluisd naar de banken.
Qua fiscaliteit: ik betaal liever 25 procent vennootschapsbelasting op de meerwaarde, wanneer die meerwaarde gerealiseerd wordt, dan het geld aan bijna nulrente op een spaarrekening te laten staan. Stel je haalt een rendement (even voor de makkelijkheid, na kosten) van 10 procent, dan blijft er na 25 procent vennootschapsbelasting 7,5 procent rendement over. Dat is al snel het tienvoudige van een spaarrekening.
Bovendien is de roerende voorheffing eigenlijk een voorschot op je vennootschapsbelasting.
Qua fiscaliteit: ik betaal liever 25 procent vennootschapsbelasting op de meerwaarde, wanneer die meerwaarde gerealiseerd wordt, dan het geld aan bijna nulrente op een spaarrekening te laten staan. Stel je haalt een rendement (even voor de makkelijkheid, na kosten) van 10 procent, dan blijft er na 25 procent vennootschapsbelasting 7,5 procent rendement over. Dat is al snel het tienvoudige van een spaarrekening.
Bovendien is de roerende voorheffing eigenlijk een voorschot op je vennootschapsbelasting.
Ik beleg ook in gewone aandelen.
Cash in vennootschap houden is niet echt nodig in mijn geval, VVPR bis ipv liquidatiereserves.
Toch heb ik de (bescheiden) portefeuille niet geliquideerd eind 2017, ondanks meerwaardebelasting in VennB.
De fiscaliteit is immers nog redelijk, als je het beetje slim aanpakt:
Uitgaande van verlaagd tarief VennB, i.e. 20%, worden dividenden minder belast dan de 30% privé.
Daarentegen gerealiseerde meerwaarden aan 20%, privé vrijgesteld = 0%
Helaas minwaarden niet aftrekbaar. Maar dat is privé eigenlijk ook zo.
Dus voor het fiscale verschil Venn/Privé zijn dividenden (licht) positief, meerwaarden negatief, en minwaarden neutraal.
Als je aandelen hebt waar je geen meerwaarden verwacht, kan je die evengoed of beter in vennootschap aanhouden.
Zo redeneerde ik toch.
Meerwaarden voorspellen is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan,
maar bv aandelen Ageas koop je toch voor het dividend en minder voor meerwaarde.
Al bij al zijn na 5 jaar de meerwaarden grofweg vergelijkbaar met de dividenden, wat dan een beperkt fiscaal nadeel geeft t.o.v. privé.
Wat zeker ook meespeelt, is dat ik ervan uitga dat er vroeg of laat, ook privé een meerwaardebelasting komt,
dus ik hou graag een tweede ijzer in het vuur.
Cash in vennootschap houden is niet echt nodig in mijn geval, VVPR bis ipv liquidatiereserves.
Toch heb ik de (bescheiden) portefeuille niet geliquideerd eind 2017, ondanks meerwaardebelasting in VennB.
De fiscaliteit is immers nog redelijk, als je het beetje slim aanpakt:
Uitgaande van verlaagd tarief VennB, i.e. 20%, worden dividenden minder belast dan de 30% privé.
Daarentegen gerealiseerde meerwaarden aan 20%, privé vrijgesteld = 0%
Helaas minwaarden niet aftrekbaar. Maar dat is privé eigenlijk ook zo.
Dus voor het fiscale verschil Venn/Privé zijn dividenden (licht) positief, meerwaarden negatief, en minwaarden neutraal.
Als je aandelen hebt waar je geen meerwaarden verwacht, kan je die evengoed of beter in vennootschap aanhouden.
Zo redeneerde ik toch.
maar bv aandelen Ageas koop je toch voor het dividend en minder voor meerwaarde.
Al bij al zijn na 5 jaar de meerwaarden grofweg vergelijkbaar met de dividenden, wat dan een beperkt fiscaal nadeel geeft t.o.v. privé.
Wat zeker ook meespeelt, is dat ik ervan uitga dat er vroeg of laat, ook privé een meerwaardebelasting komt,
dus ik hou graag een tweede ijzer in het vuur.
Dat is bij mij ook een belangrijke overweging. Zeker omdat we in een land leven met zeer weinig (duurzame) rechtszekerheid, en bovendien de roep om nóg meer belastingen op vermogens e.d. in combinatie met een virtueel failliete overheid, is ook deze beperkte vorm van risico-spreiding verstandig.
Inderdaad, als je activiteiten het toelaten.
Ik heb wel geliquideerd omdat ik zo nog meerwaarden belastingvrij kon realiseren.
Klopt. En als je bv. vastgoed koopt om met veel rompslomp aan een brutorendement van 2 procent te verhuren, kan je het vier- of vijfvoudige halen met GVV's, zonder gedoe en met spreiding.el perro schreef: ↑24 mei 2024, 19:03 Als je aandelen hebt waar je geen meerwaarden verwacht, kan je die evengoed of beter in vennootschap aanhouden.
Zo redeneerde ik toch.
Als ik het goed begrijp zou het dus interessant kunnen zijn om een ETF te kopen met de vennootschap, ondanks de fiscaliteit en formaliteiten (LEI)?
Stel, je koopt een accumulerende World-ETF.
- Je verkoopt deze niet - > geen meerwaardebelasting (gezien niet-gerealiseerde meerwaarde)
- Keert geen dividend uit - > geen RV / vennootschapsbelasting
Na een paar jaar hevel je de ETF over naar je privé-vermogen onder de vorm van VVPR-bis, waarbij je de gebruikelijke RV 15% moet betalen.
Klopt mijn redenering?
Stel, je koopt een accumulerende World-ETF.
- Je verkoopt deze niet - > geen meerwaardebelasting (gezien niet-gerealiseerde meerwaarde)
- Keert geen dividend uit - > geen RV / vennootschapsbelasting
Na een paar jaar hevel je de ETF over naar je privé-vermogen onder de vorm van VVPR-bis, waarbij je de gebruikelijke RV 15% moet betalen.
Klopt mijn redenering?
Laatst gewijzigd door WCeend op 2 augustus 2024, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Hi,
Mijn inziens bekijk je best eens de PLATO MSCI World van KBC. Is als DBI fiscaal veel interessanter en is qua kostenstructuur niet zoveel slechter dan IWDA (Binnen de DBI prijszettingen valt deze nog mee)
Grts,
Gunther
Mijn inziens bekijk je best eens de PLATO MSCI World van KBC. Is als DBI fiscaal veel interessanter en is qua kostenstructuur niet zoveel slechter dan IWDA (Binnen de DBI prijszettingen valt deze nog mee)
Grts,
Gunther