Beleggen vennootschap ETF/DBI
TIP
Beleggen vennootschap ETF/DBI
Dag allen,
Met onze vennootschap leggen wij liquidatiereserves aan, deze staan momenteel te 'wachten' om uitgekeerd te worden na 5 jaar.
Originele bedoeling was om privé te lenen aan de vennootschap en deze bedragen privé te beleggen in ETF's maar door de hoge rente dat men vraagt voor privé leningen die je doet aan je vennootschap lijkt dit geen goede optie meer.
Hoe zetten jullie het geld van de aangelegde liquidatiereserves aan het werk? Via specifieke ETF's in de vennootschap of toch via DBI?
Ik leer graag bij van jullie.
Groeten,
Jeroen
Met onze vennootschap leggen wij liquidatiereserves aan, deze staan momenteel te 'wachten' om uitgekeerd te worden na 5 jaar.
Originele bedoeling was om privé te lenen aan de vennootschap en deze bedragen privé te beleggen in ETF's maar door de hoge rente dat men vraagt voor privé leningen die je doet aan je vennootschap lijkt dit geen goede optie meer.
Hoe zetten jullie het geld van de aangelegde liquidatiereserves aan het werk? Via specifieke ETF's in de vennootschap of toch via DBI?
Groeten,
Jeroen
Re: Beleggen vennootschap ETF/DBI
Ik weet dat het geen antwoord op je vraag is (dat laat ik over aan de kenners op het forum over), maar wel even onze persoonlijke ervaring delen wat liquidatiereserve betreft: binnen onze vennootschap hadden we de eerste twee boekjaren ook liquidatiereserves aangelegd met de winst. Vanaf het derde boekjaar zijn we overgestapt op het uitkeren van VVPR-bis dividenden, deze kun je meteen uitkeren en hoef je maar 15% roerende voorheffing op te betalen in plaats van de gewoonlijke 30%. Zolang je binnen je vennootschap aan de nodige voorwaarden voldoet (wat bij de meeste zo is), en je niet van plan bent om op korte termijn je vennootschap te vereffenen.
Met de VVPR-bis dividenden betaal je dus evenveel belastingen als de liquidatiereserve, maar je krijgt je geld 5 jaar eerder. Je kunt in principe ook vanaf het tweede boekjaar VVPR-bis dividenden uitkeren met je winst, maar dan aan 20% RV.
Dit voor het geval je nog niet op de hoogte bent van VVPR-bis dividenden natuurlijk. Mocht je hier wel al van op de hoogte zijn, dan heb ik niets gezegd
.
Met de VVPR-bis dividenden betaal je dus evenveel belastingen als de liquidatiereserve, maar je krijgt je geld 5 jaar eerder. Je kunt in principe ook vanaf het tweede boekjaar VVPR-bis dividenden uitkeren met je winst, maar dan aan 20% RV.
Dit voor het geval je nog niet op de hoogte bent van VVPR-bis dividenden natuurlijk. Mocht je hier wel al van op de hoogte zijn, dan heb ik niets gezegd
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bij Saxo een rekening openen op de vennootschap en gewoon beleggen in ETFs, Obligaties etc.Alivic schreef: ↑4 maart 2024, 08:17 Dag allen,
Groeten,
Jeroen
Kosten van een DBI Bevek zijn te hoog (instapkosten, lopende kosten).
VVPR is alleen voor jonge vennootschappen, dacht vanaf 2015 maar ben niet zeker.
Hier gewoon op een termijnrekening.
DBI is onderhuids veel te duur, beheer en al die tralala-kosten, de banken verkopen dat graag natuurlijk.
Hier gewoon op een termijnrekening.
DBI is onderhuids veel te duur, beheer en al die tralala-kosten, de banken verkopen dat graag natuurlijk.
-
- Newbie
- Contacteer:
Bij welke bank raad je termijnrekening aan voor vennootschap?
Ik stop mijn liquidatiereserves in een Tak26 bij Federale Verzekering. 2,5% bruto waarop je vennootschapsbelasting betaalt, in mijn geval is dat dan netto 2%. Veel minder gedoe (zowel administratief als boekhoudkundig) dan beleggen. Geld is bovendien te allen tijde opnieuw opvraagbaar.
Want vergeet niet dat er wel wat bij komt kijken als je wil beleggen. Je hebt bv. een LEI-nummer nodig, en dat is dus ook weer een jaarlijkse kostprijs van een kleine honderd euro per jaar, die je moet zien terug te verdienen.
Want vergeet niet dat er wel wat bij komt kijken als je wil beleggen. Je hebt bv. een LEI-nummer nodig, en dat is dus ook weer een jaarlijkse kostprijs van een kleine honderd euro per jaar, die je moet zien terug te verdienen.
bnp-belfius-kbc in die volgorde gaven beste %.Aristobuddha schreef: ↑20 maart 2024, 18:36Bij welke bank raad je termijnrekening aan voor vennootschap?
Voor termijnrekening heb je geen LEI nodig.
Ken je nog verzekeringsmaatschappijen die goede rendementen geven op Tak26? (zonder kosten)Hyakari schreef: ↑20 maart 2024, 19:57 Ik stop mijn liquidatiereserves in een Tak26 bij Federale Verzekering. 2,5% bruto waarop je vennootschapsbelasting betaalt, in mijn geval is dat dan netto 2%. Veel minder gedoe (zowel administratief als boekhoudkundig) dan beleggen. Geld is bovendien te allen tijde opnieuw opvraagbaar.
Kijk es op de website van Credimo. Ze bieden verschillende Tak26-producten aan. Bij sommige staat je geld vast tot de eindvervaldag, bij andere niet.
Ik heb ook eens gehoord bij Federale Verzekering voor een TAK26 (Nova Deposit).Hyakari schreef: ↑20 maart 2024, 19:57 Ik stop mijn liquidatiereserves in een Tak26 bij Federale Verzekering. 2,5% bruto waarop je vennootschapsbelasting betaalt, in mijn geval is dat dan netto 2%. Veel minder gedoe (zowel administratief als boekhoudkundig) dan beleggen. Geld is bovendien te allen tijde opnieuw opvraagbaar.
Dit is niet volledig risicoloos, is niet gedekt door het garantiefonds (€ 100.000 - Belgische overheid).
Momenteel plaats ik mijn liquidatiereserve bij e-depo. 2,5 % bruto, geen kosten, met staatswaarborg. Mocht de rente gaan zakken, dan open ik waarschijnlijk een beleggersrekening om in ETF's te beleggen maar het verschil moet groot genoeg zijn om de extra inspanning, kosten en risico's te compenseren.
Hier ook al even aan het zien om in ETF's te beleggen met reserves uit de vennootschap. Mijn bank kan me geen antwoord geven op de vraag of een LEI nodig is. Weet iemand van jullie dat met zekerheid ?
Ja, je hebt een LEI nodig voor elke transactie op financiële markten. Dus ook voor ETF's. Exchange Traded, woord zegt het zelf.
Bizar dat uw bank u dat niet kan vertellen.
Voor niet-beursgenoteerde fondsen (ook indexfondsen) niet nodig
https://www.keytradebank.be/nl/hulp/leg ... identifier
Om beleggingen aan te houden heb je wel geen LEI nodig.
Nadat ik na een vernieuwing van mijn LEI dat jaar geen enkele transactie deed, heb ik heb mijn LEI enkele jaren niet vernieuwd.
Dividenden innen etc. kan dus zonder LEI kan ik u bevestigen.
Dan uiteindelijk terug LEI vernieuwd om een belegging te verkopen - dat ging vlot.
Je kan wel eens gewoon proberen ETF order te plaatsen bij uw bank, zonder LEI.
Uw bank moet dat eigenlijk blokkeren. Ik merkte bij mijn bank dat dat toch mogelijk was toen mijn LEI vervallen was.
Als het lukt kan je van krommen haas gebaren.
Transacties toelaten zonder LEI mag eigenlijk niet, maar dat is dan het probleem van de bank.
Bizar dat uw bank u dat niet kan vertellen.
Voor niet-beursgenoteerde fondsen (ook indexfondsen) niet nodig
https://www.keytradebank.be/nl/hulp/leg ... identifier
Om beleggingen aan te houden heb je wel geen LEI nodig.
Nadat ik na een vernieuwing van mijn LEI dat jaar geen enkele transactie deed, heb ik heb mijn LEI enkele jaren niet vernieuwd.
Dividenden innen etc. kan dus zonder LEI kan ik u bevestigen.
Dan uiteindelijk terug LEI vernieuwd om een belegging te verkopen - dat ging vlot.
Je kan wel eens gewoon proberen ETF order te plaatsen bij uw bank, zonder LEI.
Uw bank moet dat eigenlijk blokkeren. Ik merkte bij mijn bank dat dat toch mogelijk was toen mijn LEI vervallen was.
Als het lukt kan je van krommen haas gebaren.
Transacties toelaten zonder LEI mag eigenlijk niet, maar dat is dan het probleem van de bank.
Bedankt, is duidelijk.
Bank is Belfius en na verschillende reminders was het antwoord dat de betrokken dienst het ook niet wist "omdat de gevraagde ETF niet van Belfius is". Triestig.
Ik kan je test niet proberen, aangezien beleggingen via Re-Bel gaan en dat kan je niet activeren vanuit je zakelijke rekening.
Bank is Belfius en na verschillende reminders was het antwoord dat de betrokken dienst het ook niet wist "omdat de gevraagde ETF niet van Belfius is". Triestig.
Ik kan je test niet proberen, aangezien beleggingen via Re-Bel gaan en dat kan je niet activeren vanuit je zakelijke rekening.
Ik zal even de rol van Belfius adviseur spelen
:
https://www.belfius.be/professional/nl/ ... index.aspx
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
https://www.belfius.be/professional/nl/ ... index.aspx
Hiervoor is een LEI nodig:
transacties in instrumenten die verhandeld worden op de Europese markt: aandelen, obligaties, staatsobligaties, staatsbons, schatkistpapier, warrants, trackers,
beursgenoteerde fondsen, turbo’s, speeders, vastgoedcertificaten …