Beleggen voor beginners
TIP
Re: Beleggen voor beginners
@b7h4long: er is niets magisch aan holdings, britse trusts en dergelijke meer.
Er werd een vergelijking gemaakt ts de actieve fondsen en trackers. Ik vraag me enkel af waarom in die discussie holdkngs en trusts nooit worden mee genomen. Dat is alles.
Ieder heeft voor de gevoerde strategie eigen redenen en maakt eigen keuzes. Zelf heb ik geen veto tegen ene of gene.
Er werd een vergelijking gemaakt ts de actieve fondsen en trackers. Ik vraag me enkel af waarom in die discussie holdkngs en trusts nooit worden mee genomen. Dat is alles.
Ieder heeft voor de gevoerde strategie eigen redenen en maakt eigen keuzes. Zelf heb ik geen veto tegen ene of gene.
Is de korte samenvatting dan dat de ETF lovers hun mening gebaseerd is op de veronderstelling dat hoe breder gedifferentieerd hoe hoger de kans op het gemiddelde marktrendement.
Terwijl met een aandelenfonds (geen ETF) de kans op een hoger dan gemiddeld rendement mogelijk is, maar de kans op een (veel) lager dan gemiddeld rendement groter is?
Iedereen akkoord
Terwijl met een aandelenfonds (geen ETF) de kans op een hoger dan gemiddeld rendement mogelijk is, maar de kans op een (veel) lager dan gemiddeld rendement groter is?
Iedereen akkoord

Ik had als beginner nog een vraag over het investeren in betrouwbare sterke aandelen zoals microsoft en coca cola.
Zijn dat niet aandelen die al een soort top bereikt hebben en geen groeipotentieel meer hebben (maar wel stabiel zullen blijven) ? Ik zie bijvoorbeeld niet in hoe een bedrijf als coca cola nog kan verbeteren indien hun producten al over heel de wereld geconsumeerd worden. Zal zich dit ook vertalen naar de beurs toe of kunnen die top-aandelen toch nog blijven stijgen ?
Zijn dat niet aandelen die al een soort top bereikt hebben en geen groeipotentieel meer hebben (maar wel stabiel zullen blijven) ? Ik zie bijvoorbeeld niet in hoe een bedrijf als coca cola nog kan verbeteren indien hun producten al over heel de wereld geconsumeerd worden. Zal zich dit ook vertalen naar de beurs toe of kunnen die top-aandelen toch nog blijven stijgen ?
Laatst gewijzigd door Lolaan op 12 april 2020, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat ik me nu afvraag: hoe hebben de ETF's het gedaan bij de crash van enkele weken geleden? Er waren onheilsprofeten die voorspelden dat bij zo'n crash door de uitstroom uit al die ETF's die crash nog een heel pak zou versterkt worden (Michael Burry). Was daar totaal geen sprake van of waren daar toch tekens van te zien?
Aandelen ETF's hebben hun index goed gevolgd, zelfs tijdens deze diepe en snelle crash. Zelfs met een grote uitstroom. https://www.morningstar.be/be/news/2013 ... maart.aspx
Obligatiefondsen (ETF's en gewone) hadden op een zeker moment te leiden door het gebrek aan liquiditeit van de onderliggende obligaties.
Obligatiefondsen (ETF's en gewone) hadden op een zeker moment te leiden door het gebrek aan liquiditeit van de onderliggende obligaties.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 12 april 2020, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Met de precisiering dat het verloop van indexfondsen gegarandeerd hun index volgen. Dit is geen mening/geen veronderstelling.Polled schreef: ↑12 april 2020, 17:58 Is de korte samenvatting dan dat de ETF lovers hun mening gebaseerd is op de veronderstelling dat hoe breder gedifferentieerd hoe hoger de kans op het gemiddelde marktrendement.
Iedereen akkoord![]()
Samen zullen de niet indexbeleggers hetzelfde resultaat halen als de aktieve bekeggers - voor kosten. Omdat de aktieve fondsen hogere kosten aanrekenen zullen de beleggers in deze fondsen, gemiddeld, een lager rendement halen dan de indexbeleggers.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Je bent dus niet akkoord?
Zoals je het schrijft zou er nog een onzekerheid zijn. Die is er niet.
Alle respect voor u, maar eerlijk, ik zie de onzekerheid niet 

Met 1 aandelenfonds klopt dit. Weinig mensen kopen slechts 1 fonds. Hoe meer verschillende je er koopt, hoe meer je naar het marktgemiddelde toe beweegt. Maar dan met meer kosten dan een indexvolgend fonds dat bijvoorbeeld zuiver de wereldindex ''MSCI World'' volgt.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
@Polled: Je samenvatting doet uitschijnen dat indexbeleggers *mogelijks* het gemiddelde marktrendement halen. Dat klopt niet. Het is een zekerheid dat ze dat halen — gegarandeerd (uitgaande van de 'ideale' wereld-indexbelegger; zeldzaam beestje).
Zeg nu zelf: kom jij dat vaak tegen dat iemand je een resultaat garandeert op de beurs? Zelfs de fondsen met de beste track record kunnen dat niet.
Zeg nu zelf: kom jij dat vaak tegen dat iemand je een resultaat garandeert op de beurs? Zelfs de fondsen met de beste track record kunnen dat niet.
Waar leest u mogelijks 

- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Probeer jij dan te lezen wat ik schreef? 

- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ik dacht dat je met je bericht de mensen hier probeerde te verzoenen rond een conclusie. En je stelde die conclusie zelfs open ter verbetering door ons allen. Nobel, zeker! Maar nu gebruik je datzelfde bericht om opnieuw het vuur aan te wakkeren? Bipolaire avond?