Beleggingsstrategie na invoering meerwaardebelasting
TIP
Re: Beleggingsstrategie na invoering meerwaardebelasting
Je maakt het nodeloos ingewikkeld. Het gaat niet om de waarde op 01/01/2026, maar om de waarde op het moment van verkoop. Dan pas wordt de meer- of minderwaarde gerealiseerd.KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 14:27Waarde aandeel op 1/1 2026 in dollar. Koers van euro in dollar op 1/1/2026. Vermenigvuldigen met elkaar. Dat vermenigvuldigen werd vroeger op school geleerd maar men dacht dat het voor niets meer nodig was. Er zijn zeker apps die dat vandaag voor jou doen. Die apps werken ook voor Zweedse en andere munten.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik maak niets ingewikkeld. Om de meerwaarde te berekenen heb je de koers van de dollar NODIG BIJ DE START EN BIJ DE VERKOOP.Finny10 schreef: ↑Gisteren 14:30Je maakt het nodeloos ingewikkeld. Het gaat niet om de waarde op 01/01/2026, maar om de waarde op het moment van verkoop. Dan pas wordt de meer- of minderwaarde gerealiseerd.KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 14:27
Waarde aandeel op 1/1 2026 in dollar. Koers van euro in dollar op 1/1/2026. Vermenigvuldigen met elkaar. Dat vermenigvuldigen werd vroeger op school geleerd maar men dacht dat het voor niets meer nodig was. Er zijn zeker apps die dat vandaag voor jou doen. Die apps werken ook voor Zweedse en andere munten.
De nieuwe belasting gaat vermoedelijk in op 1/1/2026. DAT IS DE START. Of als je daarna koopt: dat is dan de start en HEB JE DAN DE KOERS VAN DE DOLLAR NODIG. Bij verkoop heb je weer de WAARDE NODIG VAN DE DOLLAR.
Musk? Help !!!!!
En als je in dollar blijft? Wat dan, wie gaat dat allemaal berekenen?KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 14:35Ik maak niets ingewikkeld. Om de meerwaarde te berekenen heb je de koers van de dollar NODIG BIJ DE START EN BIJ DE VERKOOP.
De nieuwe belasting gaat vermoedelijk in op 1/1/2026. DAT IS DE START. Bij verkoop heb je weer de WAARDE NODIG VAN DE DOLLAR.
Musk? Help !!!!!
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Je hebt 100% gelijk, zowel over de berekening en nog meer over het feit dat men zelfs op een financieel forum te stom zijn om deze simpele berekening te verstaan ...KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 14:35Ik maak niets ingewikkeld. Om de meerwaarde te berekenen heb je de koers van de dollar NODIG BIJ DE START EN BIJ DE VERKOOP.
De nieuwe belasting gaat vermoedelijk in op 1/1/2026. DAT IS DE START. Of als je daarna koopt: dat is dan de start en HEB JE DAN DE KOERS VAN DE DOLLAR NODIG. Bij verkoop heb je weer de WAARDE NODIG VAN DE DOLLAR.
Musk? Help !!!!!
Maar daarom moet je niet ROEPEN, dat is onbeleefd
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Make Spaargids " Great Again ! "
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Dat maakt niet uit, daar onze belastingen in Euro worden berekend zal deze virtuele omzetting in dit geval dan ook gewoon gebeuren voor de berekening van de al dan niet-bereikte som voor de meerwaardebelasting.Tradie schreef: ↑Gisteren 14:39En als je in dollar blijft? Wat dan, wie gaat dat allemaal berekenen?KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 14:35
Ik maak niets ingewikkeld. Om de meerwaarde te berekenen heb je de koers van de dollar NODIG BIJ DE START EN BIJ DE VERKOOP.
De nieuwe belasting gaat vermoedelijk in op 1/1/2026. DAT IS DE START. Bij verkoop heb je weer de WAARDE NODIG VAN DE DOLLAR.
Musk? Help !!!!!
Make Spaargids " Great Again ! "
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Breng ze niet op gedachten of ze gaan op de winsten van munten ook nog eens belastingen heffenTradie schreef: ↑Gisteren 14:39En als je in dollar blijft? Wat dan, wie gaat dat allemaal berekenen?KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 14:35
Ik maak niets ingewikkeld. Om de meerwaarde te berekenen heb je de koers van de dollar NODIG BIJ DE START EN BIJ DE VERKOOP.
Musk? Help !!!!!
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Om op je vraag te antwoorden: het heeft geen belang of je in dollars blijft of niet (of start van dollars of niet). Start of blijf je in dollars: bereken de waarde op het moment van de start of de verkoop. Laat je je in euro betalen of betaal je in euro: dan doet de bank de berekening voor jou, maar rekent wel een marge op de koers dollar euro. Dat zijn dan kosten die je mag aftrekken, dus kun je gewoon de berekening van de bank overnemen. Behalve als je die marge niet mag aftrekken, dan moet je zelf de berekening maken en draag je het verlies van de marge volledig.
Het zijn al die details die in de definitieve wet gaan moeten staan. Hoe slechter de politici hun werk doen, hoe slechter de details afgedekt zijn. En dus hoe groter de ACHTERPOORTEN zullen zijn en hoe groter de kans dat de Raad van State de wet zal VERNIETIGEN, al dan niet met terugwerkende kracht Geen compassie met politici. Ze moeten maar hun werk doen.
Het aantal beursverrichtingen zal "exponentieel" ( waar heb ik dat woord nog gehoord ) dalen na de invoering van de " Conner matrakkentaks".
De Roverheid zal ons later nog misschien smeken om beursverrichtingen te doen ( geen TOB taks meer als wij niet handelen enz ).
Aandelen zo lang mogelijk bijhouden, en eventueel elk jaar voor max 10 000 winst verkopen.
Dat de Roverheid hun problemen zelfs eens oplost.
De Roverheid zal ons later nog misschien smeken om beursverrichtingen te doen ( geen TOB taks meer als wij niet handelen enz ).
Aandelen zo lang mogelijk bijhouden, en eventueel elk jaar voor max 10 000 winst verkopen.
Dat de Roverheid hun problemen zelfs eens oplost.
Ik gooi bij de eerste gelegenheid mijn dividend portefeuille ook buiten. Vanaf nu ga ik er alles aan doen om belastingen op aandelen te vermijden …. Wat ze verhogen ga ik minstens proberen te besparen aan belasting … of ik kies uiteindelijk toch met tegenzin voor de LUX vluchtroute … ze hadden nochtans nog veel wol van mij kunnen krijgen als ze niet hadden overdreven …
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Je hebt sinds enige tijd 30% op je winst betaald, wat zeer vreemd was want als je slim was, kon je 0% betalen. En nu gooi je dat buiten omdat je 10% zal moeten betalen. Vind je 10% te weinig?Gunter123 schreef: ↑Gisteren 19:16 Ik gooi bij de eerste gelegenheid mijn dividend portefeuille ook buiten. Vanaf nu ga ik er alles aan doen om belastingen op aandelen te vermijden …. Wat ze verhogen ga ik minstens proberen te besparen aan belasting … of ik kies uiteindelijk toch met tegenzin voor de LUX vluchtroute … ze hadden nochtans nog veel wol van mij kunnen krijgen als ze niet hadden overdreven …
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Beste man. De Belgische fiscus krijgt sinds jaren DE DETAILS over alle rekeningen van ALLE BELGEN IN LUXEMBURG. Ze weten dus meer over jouw rekeningen in Luxemburg dan jouw rekeningen in België.
En dan ga jij voor de LUX VLUCHTROUTE kiezen
Misschien wil hij daar gaan wonen en werken. Adieu België.
Ik krijg een serieus huisjetuintjefiets-gevoel bij jou KleineSpaarder. Ook dat focussen op "je had belasting kunnen vermijden". Helaas meteen de donkere kant, het direct van de rails af gaan.
Ik krijg een serieus huisjetuintjefiets-gevoel bij jou KleineSpaarder. Ook dat focussen op "je had belasting kunnen vermijden". Helaas meteen de donkere kant, het direct van de rails af gaan.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Man man man. 30% vrijwillig betalen en dan verontwaardigd zijn als het 10% wordt. Ik zal niet de enige zijn die grote ogen trekt. Als je dan een trol bent dan is heel dat forum wel helemaal de trappers kwijt.
Laatst gewijzigd door KleineSpaarder op 10 februari 2025, 20:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Al goed dat je niet meer roept
.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Een dividendportefeuile kent, volgens mij, naast het dividend vaak ook een mooie stijging van de waarde van de onderliggende aandelen. En hierop betaalde je dus geen 30%, noch 10% .KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 19:34Je hebt sinds enige tijd 30% op je winst betaald, wat zeer vreemd was want als je slim was, kon je 0% betalen. En nu gooi je dat buiten omdat je 10% zal moeten betalen. Vind je 10% te weinig?Gunter123 schreef: ↑Gisteren 19:16 Ik gooi bij de eerste gelegenheid mijn dividend portefeuille ook buiten. Vanaf nu ga ik er alles aan doen om belastingen op aandelen te vermijden …. Wat ze verhogen ga ik minstens proberen te besparen aan belasting … of ik kies uiteindelijk toch met tegenzin voor de LUX vluchtroute … ze hadden nochtans nog veel wol van mij kunnen krijgen als ze niet hadden overdreven …
-
- Jr. Member
- Contacteer:
In tegenstelling tot anderen hier lees ik wel degelijk wat anderen schrijven, denk ik daarover na, en neem ik alle feedback ter harte ![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)