Ervaringen beleggingsstrategie tijdens crash "buy the dip"+"droog poeder" / "buy&hold" / "markttiming:verkopen+herkopen"
TIP
Re: Ervaringen beleggingsstrategie tijdens crash "buy the dip"+"droog poeder" / "buy&hold" / "markttiming:verkopen+herko
En dat ga je blijven volhouden, ongeacht je leeftijd?B7H4long schreef: ↑7 juni 2020, 19:59 Een van de hoofdregels in mijn strategie is dat ik de verhouding tussen mijn groeigedeelte (aandelen) en stabiele gedeelte tussen 55/45 en 65/35 wil houden. Dit komt overeen met het niveau van risico en stabiliteit dat ik in mijn portefeuille wens te hebben. Ik "herbalanceer" als ik buiten die grenzen kom.
Re: Ervaringen beleggingsstrategie tijdens crash "buy the dip"+"droog poeder" / "buy&hold" / "markttiming:verkopen+herko
Als je zelf een gediversifeerde portefeuille wil samenstellen met individuele aandelen moet je voldoende posities in je portefeuille opnemen. Vooreerst om het risico te verminderen ( standaard deviatie), maar daarbuiten ook om de diversificatie te verhogen (r-squared) en het risico van de het missen van de grote stijgers. (Investopedia: The Illusion Of Diversification: The Myth Of The 30 Stock Portfolio)rudipsycho schreef: ↑7 juni 2020, 19:53Sommige aandelen heb ik "dubbel". Ik heb Ageas bijvoorbeeld op twee verschillende tijdstippen aangekocht, in 2013 en een paar weken geleden. Maar op een bepaald ogenblik had ik aandelen van een 40-tal verschillende bedrijven in portefeuille. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ze teveel van mijn vrije tijd opslorpten om op te volgen. Iets wat je graag doet vraagt minder inspanning. En door omstandigheden heb ik tijd genoeg. Maar ik begrijp je punt wel. Niet iedereen heeft evenveel vrije tijd als ik.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
+1MoreOrLess schreef: ↑7 juni 2020, 20:02En dat ga je blijven volhouden, ongeacht je leeftijd?B7H4long schreef: ↑7 juni 2020, 19:59 Een van de hoofdregels in mijn strategie is dat ik de verhouding tussen mijn groeigedeelte (aandelen) en stabiele gedeelte tussen 55/45 en 65/35 wil houden. Dit komt overeen met het niveau van risico en stabiliteit dat ik in mijn portefeuille wens te hebben. Ik "herbalanceer" als ik buiten die grenzen kom.
Welke fondsen gebruik je hier concreet? Ik begreep dat je IEAG had (en nu verkocht hebt?). In de plaats AGGH/VAGF gekocht?
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Een gezonde portie aandelen is nodig om je portefeuille te beschermen tegen de inflatie.MoreOrLess schreef: ↑7 juni 2020, 20:02En dat ga je blijven volhouden, ongeacht je leeftijd?B7H4long schreef: ↑7 juni 2020, 19:59 Een van de hoofdregels in mijn strategie is dat ik de verhouding tussen mijn groeigedeelte (aandelen) en stabiele gedeelte tussen 55/45 en 65/35 wil houden. Dit komt overeen met het niveau van risico en stabiliteit dat ik in mijn portefeuille wens te hebben. Ik "herbalanceer" als ik buiten die grenzen kom.
Rond het moment dat ik op pensioen ga zal ik waarschijnlijk mijn aandelen iets afbouwen.
Daarna zal ik waarschijnlijk terug omhoog gaan, mijn geld moet dan immers een 30 tal jaar meegaan.
Het zou me verwonderen indien ik ooit lager dan 50% aandelen zou gaan in mijn beleggingsportefeuille.
Bovenop de zuivere regels van de %, heb ik ook absolute waarden gedefinieerd.
- Een absoluut minimum in stabiele assets: dit komt overeenkomt met een aantal jaar uitgaven. Dit getal gaat elk jaar omhoog. Dit is een bedrag van mijn portefeuille dat ik niet wil riskeren.
- Een absoluut maximum voor mijn aandelen. Gebaseerd op gezonde verwachtingen ivm met de marken is er voor mij geen reden om meer risico te nemen om mijn doel te bereiken, en ik wil dat risico dus ook niet nemen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Kan je niet volop aandelen aanhouden en afdekken met stoploss orders?
Is dan ook gelijk een manier om niet te veel tijd in opvolging te moeten steken?
Stel morgen crasht de beurs op 1 dag -10%. Sommige aandelen verliezen -20%. Hoe voorkom je dat best?
Is dan ook gelijk een manier om niet te veel tijd in opvolging te moeten steken?
Stel morgen crasht de beurs op 1 dag -10%. Sommige aandelen verliezen -20%. Hoe voorkom je dat best?
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
- Spagazeuse
- Newbie
- Contacteer:
Ik heb enkel wat Euronav verkocht de rest bijgehouden.
Ik had 10% cash nu nog 2%.
Ik ben veel te vroeg beginnen kopen maar inmiddels staan die wel in het groen maar het had meer kunnen zijn.
Ps van beleggen ken ik niks ik modder wat aan maar ja alles beter dan op een spaarboek. Ik heb wel al serieus wat leergeld betaald maar al doende leert men.
Ik ben veel te vroeg beginnen kopen maar inmiddels staan die wel in het groen maar het had meer kunnen zijn.
Ps van beleggen ken ik niks ik modder wat aan maar ja alles beter dan op een spaarboek. Ik heb wel al serieus wat leergeld betaald maar al doende leert men.
Laatst gewijzigd door Spagazeuse op 7 juni 2020, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad, tot maart had ik een grote positie in IEAG, ik heb de daling van dat moment gebruikt om IEAG te vervangen door VAGF - Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged (ref)
@B7H4long: welke etf private equity heb jij gebruikt?
Re: Beleggingsstrategie tijdens crash "buy the dip"+"droog poeder" tov "buy & hold" tov "markttiming:verkopen en teruggk
Ben je dan niet bevreesd dat de inflatie je beleggingen zal aantasten.
Ik denk dat de meesten onder ons maar wat aanmodderen, we doen allemaal ons best. Maar zoals je zegt, alles beter dan een spaarboek.Spagazeuse schreef: ↑7 juni 2020, 21:20 Ik heb enkel wat Euronav verkocht de rest bijgehouden.
Waarom stoploss orders? Dat toch enkel een garantie om met verlies te verkopen?
Merk ook op dat je met stoploss niet zeker bent dat je zal verkopen aan de prijs die je instelt. Het kan veel lager zijn.
Alle aandelen van de beurs kopen!
Bestudeer momenteel de genoteerde private equity vehikels. Maar etf lijkt me een interessante benxhmark/alternatief. Dank je