Ervaringen beleggingsstrategie tijdens crash "buy the dip"+"droog poeder" / "buy&hold" / "markttiming:verkopen+herkopen"
TIP
Re: Ervaringen beleggingsstrategie tijdens crash "buy the dip"+"droog poeder" / "buy&hold" / "markttiming:verkopen+herko
IPRV. Wel hoge kosten en Dis ... spijtig.
Re: Ervaringen beleggingsstrategie tijdens crash "buy the dip"+"droog poeder" / "buy&hold" / "markttiming:verkopen+herko
Aandelen stijgen idd op de lange termijn altijd.B7H4long schreef: ↑7 juni 2020, 21:02 Een gezonde portie aandelen is nodig om je portefeuille te beschermen tegen de inflatie.
Rond het moment dat ik op pensioen ga zal ik waarschijnlijk mijn aandelen iets afbouwen.
Daarna zal ik waarschijnlijk terug omhoog gaan, mijn geld moet dan immers een 30 tal jaar meegaan.
Het zou me verwonderen indien ik ooit lager dan 50% aandelen zou gaan in mijn beleggingsportefeuille.
De laatste 250 jaar was dat zeker zo (start van de industriële revolutie).
Maar als men er de geschiedenis op na slaat is dat niet altijd zo geweest.
Als men retroactief bepaalde economieën bekijkt, dan zijn er zo geweest die bijv. een bijna totale instorting kenden. Het West-Romeinse bijv. Het Mesopotamische ook bijv. Nadien bekeken kenden die al een vorm van kapitalisme, maar dat verhinderde hun ondergang niet. In Europa zijn er ook decennia na elkaar geweest dat de economie kromp in plaats van groeide - maar goed, die kenden nog geen kapitalisme.
En daarom alleen al zou ik zelf nooit op het einde van mijn leven 50% aandelen durven aanhouden. Het blijft ergens een onzekerheid. Ik wens dat risico niet te nemen. Zelfs al zal ik wellicht geen 97 worden zoals u.
Re: Beleggingsstrategie tijdens crash "buy the dip"+"droog poeder" tov "buy & hold" tov "markttiming:verkopen en teruggk
Om het moment dat de aandelen crashen word het cash gedeelte een grote deel van je portefeuille.Woz schreef: ↑7 juni 2020, 15:22 Ik hou 20% cash aan tov mijn totale portefeuille.
De overige 80% bestaat uit: sofina, Brederode, Elia, iwda in ongeveer gelijke porties.
Als de beurs crasht dan koop ik bij om de 80/20 verhouding te behouden.
Cash vul ik aan vanuit salaris, dividenden en als de aandelen zodanig sterk stijgen dat ik niet meer kan volgen met mijn cashinleg dan durf ik ook weer een stukje te verkopen maar dan moet het wel al de moeite waard zijn. Ik probeer goed op de transactiekosten te letten. Gemiddeld misschien 1 á 2 transacties per maand.
Beetje saai systeem maar het lijkt te werken.
Heb je in Maart een deel van je cash gebruikt om extra aandelen te kopen om de 80/20 van je portefeuille te behouden?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Zeker.
Net even gekeken naar mijn aankoophistoriek:
27/02/2020: van alle posities wat bijgekocht.
Tussen 9/03/2020 en 18/03/2020 ook van alles wat bijgekocht.
Geen perfecte timing maar het is ook maar een eenvoudig vuistregeltje.
Wel Elia op 66€ en sofina op 156€ kunnen oppikken![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Wel Elia op 66€ en sofina op 156€ kunnen oppikken
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Sofina aan € 156, knap.Woz schreef: ↑7 juni 2020, 22:50 Zeker.
Wel Elia op 66€ en sofina op 156€ kunnen oppikken![]()
Mijn portefeuille zit nog in een opstartfase.
Ik heb een 85/15 portefeuille, met daarnaast nog wat andere 'niet-beleggingen' die ik niet meetel. (een spaarboekje, een oude kasbon, ...)
Een deel van die 15% is cash die op mijn cashrekening van bolero staat. Daar stort ik ook maandelijks bij naarmate ik meer geld kan opzijzetten. Wanneer die verdeling buiten het interval 90-10 / 80-20 gaat (hetzij door fluctuaties op de beurs, hetzij door bijstorten) koop ik zaken bij. Tijdens de corona-dip heb ik ook een paar 1000 euro van mijn 'niet-beleggingen' ingezet.
De transactiekosten speelden me in deze niet zoveel parten, gezien ik nog beschikte over gratis makelaarsloon van Bolero.
Dit leidde tot volgende aankopen:
Ik heb een 85/15 portefeuille, met daarnaast nog wat andere 'niet-beleggingen' die ik niet meetel. (een spaarboekje, een oude kasbon, ...)
Een deel van die 15% is cash die op mijn cashrekening van bolero staat. Daar stort ik ook maandelijks bij naarmate ik meer geld kan opzijzetten. Wanneer die verdeling buiten het interval 90-10 / 80-20 gaat (hetzij door fluctuaties op de beurs, hetzij door bijstorten) koop ik zaken bij. Tijdens de corona-dip heb ik ook een paar 1000 euro van mijn 'niet-beleggingen' ingezet.
De transactiekosten speelden me in deze niet zoveel parten, gezien ik nog beschikte over gratis makelaarsloon van Bolero.
Dit leidde tot volgende aankopen:
- EMIM aan 27.39 op 20/02
- IWDA aan 53.40 op 03/03
- IWDA aan 48.80 op 10/03
- EMIM aan 23.02 op 10/03
- IWDA aan 40.00 op 23/03
- IWDA aan 49.97 op 05/05
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Buy the dip hier.
Alle cash erdoor - mooie aankopen kunnen doen.
Behalve een trade op GLPG en CSPX niets verkocht in de voorbije 3 maanden.
Alle cash erdoor - mooie aankopen kunnen doen.
Behalve een trade op GLPG en CSPX niets verkocht in de voorbije 3 maanden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Toch redelijk wat acties ondernomen:
- 70% van bestaande posities uitgebreid, Ageas werd het meest uitgebreid
- nieuwe posities Aedifica, VGP en ING, tevens ook 2 ETF's toegevoegd aan port
- stukje ABI ingeruild tegen Ageas
- buiten dat stukje ABI geen verkopen gedaan
YTD is heel goed maar de totale port staat helaas nog steeds negatief door een te groot gewicht van AMG en SES die dieprood kleuren, beiden behoren tot mijn allereerste aankopen, hebben meer dan 40% in de plus gestaan maar niet verkocht.
Huidige verdeling: 50% cash, 30% fysiek vastgoed, 20% aandelen
Na Q2 cijfers mogelijks nog wat aankopen gepland (aandelen + IWDA), de ETF's worden periodiek aangevuld - op termijn zou ik graag naar 40% aandelen gaan.
YTD is heel goed maar de totale port staat helaas nog steeds negatief door een te groot gewicht van AMG en SES die dieprood kleuren, beiden behoren tot mijn allereerste aankopen, hebben meer dan 40% in de plus gestaan maar niet verkocht.
Na Q2 cijfers mogelijks nog wat aankopen gepland (aandelen + IWDA), de ETF's worden periodiek aangevuld - op termijn zou ik graag naar 40% aandelen gaan.
Ik heb dit jaar nog geen enkele transactie gedaan, en ik ben zeer tevreden met het resultaat.
Mijn YTD staat alweer lichtjes positief, en t.o.v. 1 jaar geleden zijn we al 11% gestegen. Het zou mij erg verbazen dat ik het beter zou hebben gedaan door te proberen anticiperen op de crash.
Mijn YTD staat alweer lichtjes positief, en t.o.v. 1 jaar geleden zijn we al 11% gestegen. Het zou mij erg verbazen dat ik het beter zou hebben gedaan door te proberen anticiperen op de crash.
Begin dit jaar begonnen met maandelijks op de 20ste een bescheiden vast bedrag IWDA aan te kopen.
Me daaraan gehouden, al geef ik toe dat ik een tijdje struisvogel speelde en niet naar de koersen durfde kijken.
Het plan is dit tot tenminste eind 2020 verder te doen. Wat ik daarna doe zal vooral afhangen van mijn werksituatie op dat ogenblik.
Me daaraan gehouden, al geef ik toe dat ik een tijdje struisvogel speelde en niet naar de koersen durfde kijken.
Het plan is dit tot tenminste eind 2020 verder te doen. Wat ik daarna doe zal vooral afhangen van mijn werksituatie op dat ogenblik.
Grotendeels blijven zitten enkel 2 obligatiefondsen verkocht en wat AED en IEMA gekocht. Maar 90% van portefeuille is gelijk gebleven.
Hoe groot was het % cash in je portefeuille je voor de crash?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Welke vuistregel heb je toegepast?Woz schreef: ↑7 juni 2020, 22:50 Zeker.
Wel Elia op 66€ en sofina op 156€ kunnen oppikken![]()
Wat was je % cash op het moment van de crash?contextbinder schreef: ↑8 juni 2020, 09:09 Toch redelijk wat acties ondernomen:
Als je je aandelenpositie nog wil verdubbelen, waarom heb je dat niet gedaan tijdens de crash? Welke voorwaarden moeten voldaan zijn om extra aandelen te kopen?
Waarom hou je vast aan je "allereerste aankopen", waarom denk je dat deze in de toekomst beter zullen doen dan de andere aandelen?