Ervaringen beleggingsstrategie tijdens crash "buy the dip"+"droog poeder" / "buy&hold" / "markttiming:verkopen+herkopen"
TIP
Re: Ervaringen beleggingsstrategie tijdens crash "buy the dip"+"droog poeder" / "buy&hold" / "markttiming:verkopen+herko
Heb doorheen de crash mijn asset allocatie aangehouden.
Ondanks er veel cash op de broker account stond, heb ik bij de crash toch snel mijn spaarrekening moeten aanspreken.
Gelukkig viel het dieptepunt van de beurskoersen gelijk met het nulpunt op mijn spaarrekening.
Er zit namelijk een grote brok cash van mijn asset allocatie vast als win-win lening. Die wordt later dit jaar terugbetaald en tel ik daarom al even als cash, maar was in maart niet beschikbaar. Dat is dus een fout die ik heb moeten inzien. Gelukkig is het bedrijf waaraan dit bedrag geleend is financieel zeer gezond.
Ondanks er veel cash op de broker account stond, heb ik bij de crash toch snel mijn spaarrekening moeten aanspreken.
Gelukkig viel het dieptepunt van de beurskoersen gelijk met het nulpunt op mijn spaarrekening.
Er zit namelijk een grote brok cash van mijn asset allocatie vast als win-win lening. Die wordt later dit jaar terugbetaald en tel ik daarom al even als cash, maar was in maart niet beschikbaar. Dat is dus een fout die ik heb moeten inzien. Gelukkig is het bedrijf waaraan dit bedrag geleend is financieel zeer gezond.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: Ervaringen beleggingsstrategie tijdens crash "buy the dip"+"droog poeder" / "buy&hold" / "markttiming:verkopen+herko
Geen coronapaniek hier.
Ik heb in de loop van maart (6-12-16-19 maart) geleidelijk aandelen bijgekocht om het aandelengedeelte te onderstutten.
Sommige zijn nieuwe posities, andere zijn uitbreidingen van bestaande posities.
De eerste aankopen waren duidelijk te vroeg en hebben mij even extra doen zweten. Ik ben toch blijven kopen met het verstand op nul en de blik op oneindig. Allez, eigenlijk gewoon omdat je altijd moet kopen als het bloed door de straten vloeit. Op het moment is dat toch niet gemakkelijk.
Op 15 mei heb ik nog een impulsaankoop gedaan van AB Inbev, hetgeen ik verleden week al terug verkocht heb.
Voor de rest niets verkocht.
Maar ik zit nu wel op vinkenslag om nog wat te verkopen. Om mijn cashgedeelte wat te onderstutten
Ik heb tijdens de coronapaniek ook geprobeerd om iemand te overtuigen om zijn eerste aankopen op de beurs te doen. Niet gelukt. No steel balls, no glory![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
Ik heb in de loop van maart (6-12-16-19 maart) geleidelijk aandelen bijgekocht om het aandelengedeelte te onderstutten.
De eerste aankopen waren duidelijk te vroeg en hebben mij even extra doen zweten. Ik ben toch blijven kopen met het verstand op nul en de blik op oneindig. Allez, eigenlijk gewoon omdat je altijd moet kopen als het bloed door de straten vloeit. Op het moment is dat toch niet gemakkelijk.
Op 15 mei heb ik nog een impulsaankoop gedaan van AB Inbev, hetgeen ik verleden week al terug verkocht heb.
Maar ik zit nu wel op vinkenslag om nog wat te verkopen. Om mijn cashgedeelte wat te onderstutten
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Ik heb tijdens de coronapaniek ook geprobeerd om iemand te overtuigen om zijn eerste aankopen op de beurs te doen. Niet gelukt. No steel balls, no glory
![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
0- Hoeveel % cash had je in je portefeuille in het begin?reteiP schreef: ↑8 juni 2020, 15:36 Heb doorheen de crash mijn asset allocatie aangehouden.
... heb ik bij de crash toch snel mijn spaarrekening moeten aanspreken.
Er zit namelijk een grote brok cash van mijn asset allocatie vast als win-win lening.
1- Als je cash op het einde 0 was, heb je toch je asset allocatie aangepast?; van X% cash naar 0% cash.
2- Hoe beslis je wat en wanneer bij te kopen bij een forse daling van de aandelen?
3- Hoe verreken je dit alles in je rendement?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Vanwaar kwam het geld om extra aandelen bij te kopen?centiem schreef: ↑8 juni 2020, 15:58 Geen coronapaniek hier.
Maar ik zit nu wel op vinkenslag om nog wat te verkopen. Om mijn cashgedeelte wat te onderstutten![]()
Ik heb tijdens de coronapaniek ook geprobeerd om iemand te overtuigen om zijn eerste aankopen op de beurs te doen. Niet gelukt. No steel balls, no glory![]()
Hoe besliste je wat en wanneer bij te kopen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Van de cash (een spaarrekening).
Ik heb geen exact becijferde strategie om in of uit te stappen.
Als "de beurzen" op zo'n korte tijd 20-30-40% dalen, dan neem ik mijn aankooplijstje bij de hand. En kies er de aandelen uit die volgens mij onterecht te zwaar afgestraft worden. Of die, na soms jaren kwijlen, opeens in mijn aankoopzone komen.
Ik heb geen exact becijferde strategie om in of uit te stappen.
Als "de beurzen" op zo'n korte tijd 20-30-40% dalen, dan neem ik mijn aankooplijstje bij de hand. En kies er de aandelen uit die volgens mij onterecht te zwaar afgestraft worden. Of die, na soms jaren kwijlen, opeens in mijn aankoopzone komen.
Zo goed mogelijk de 80/20 verhouding trachten aan te houden, rekening houdende met de transactiekosten van kopen/verkopen.B7H4long schreef: ↑8 juni 2020, 13:18Welke vuistregel heb je toegepast?Woz schreef: ↑7 juni 2020, 22:50 Zeker.
Net even gekeken naar mijn aankoophistoriek:
27/02/2020: van alle posities wat bijgekocht.
Tussen 9/03/2020 en 18/03/2020 ook van alles wat bijgekocht.
Geen perfecte timing maar het is ook maar een eenvoudig vuistregeltje.
Wel Elia op 66€ en sofina op 156€ kunnen oppikken![]()
Ehm, 0%.
Ben anderhalf jaar bezig, volop in opbouw. Heb geen cash% voor ogen.
0- allocatie is niet veranderd, cash was altijd ~30%B7H4long schreef: ↑8 juni 2020, 16:030- Hoeveel % cash had je in je portefeuille in het begin?reteiP schreef: ↑8 juni 2020, 15:36 Heb doorheen de crash mijn asset allocatie aangehouden.
... heb ik bij de crash toch snel mijn spaarrekening moeten aanspreken.
Er zit namelijk een grote brok cash van mijn asset allocatie vast als win-win lening.
1- Als je cash op het einde 0 was, heb je toch je asset allocatie aangepast?; van X% cash naar 0% cash.
2- Hoe beslis je wat en wanneer bij te kopen bij een forse daling van de aandelen?
3- Hoe verreken je dit alles in je rendement?
1- de cashpositie was niet 0, de spaarrekening was 0.
2- van zodra afwijking tussen asset classes >€2500 is
3- staat allemaal in xirr cashflow schema
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
"Buy the Dip" word meestal aanzien als cash opsparen in een stijgende markt, om daarmee te kunnen kopen als de markt een daling ondergaat.
Als je geen cash had voor de crash, waarvan heb je jouw aankopen dan betaald?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Mijn strategie was en is Buy&Hold. Alles wat ik voor de crash had, heb ik nog steeds. Ik heb enkel wat meer dan anders (bij)gekocht met focus op Buy&Hold. 1 nieuwe aankoop is op 3 weken +105% gegaan, en hier heb ik wel de helft van verkocht, zo is de ene helft die ik nog heb in principe gratis
. Ik heb deze enkel maar verkocht omdat deze stijging absoluut haaks staat op de huidige realiteit.
Obligaties heb ik niet, cash draait steeds rond de 10-30%. Ik ben wel nog op zoek naar een hoog dividend ETF met wijde spreiding waar ik 30 jaar lang 4x per jaar op een vast tijdstip een vast bedrag kan van aankopen. Bedoeling is dat deze dividenden als aanvullend pensioen zouden dienen.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Obligaties heb ik niet, cash draait steeds rond de 10-30%. Ik ben wel nog op zoek naar een hoog dividend ETF met wijde spreiding waar ik 30 jaar lang 4x per jaar op een vast tijdstip een vast bedrag kan van aankopen. Bedoeling is dat deze dividenden als aanvullend pensioen zouden dienen.
Gaandeweg geld vrijgemaakt uit andere rekeningen, inkomende lonen etc. Ver boven mijn normaal te besteden bedrag.
Tijdens de crisis werd me duidelijk dat ik een bestedingsplan moest opmaken om me te behoeden van emotioneel FOMO gedrag. Dus ik maakte ergens in maart een plan op, en koppelde deze aan de Eurostoxx 600. Indien deze index -X% behaalt, gebruik ik Y% van mijn geldpot, etc.
Hoe beslis je om je cash in te zetten of eerder bij te houden?
Heb je het inkomen vandaag reeds nodig?DonPastello schreef: ↑9 juni 2020, 14:49 Ik ben wel nog op zoek naar een hoog dividend ETF met wijde spreiding waar ik 30 jaar lang 4x per jaar op een vast tijdstip een vast bedrag kan van aankopen. Bedoeling is dat deze dividenden als aanvullend pensioen zouden dienen.
Op de uitgekeerde dividenden verlies je 30% RV, zolang je in het accumuleerstadium bent kan je beter een fonds kiezen dat 100% van de dividenden herinvesteert in extra rendement voor het fonds.
Op je pensioendatum kan je dit dan "omwisselen" naar een fonds dat dividenden zou uitkeren.
Eigenlijk, ook tijdens het pensioen is het financieel waarschijnlijk interessanter om het herinvesterende fonds te behouden en hiervan gewoon regelmatig een stukje te verkopen. Hierdoor behoud je de volle 100% ipv 30% aan der staat te geven.
Ok dan had je dus nog een speciaal extraatje aan de kant dat je hebt kunnen inzetten.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik heb niet echt regels om extra cash in te zetten of niet. Maar een crash is voor mij reden genoeg om extra te kopen (met Buy&Hold in het achterhoofd).B7H4long schreef: ↑9 juni 2020, 17:25Hoe beslis je om je cash in te zetten of eerder bij te houden?
Heb je het inkomen vandaag reeds nodig?DonPastello schreef: ↑9 juni 2020, 14:49 Ik ben wel nog op zoek naar een hoog dividend ETF met wijde spreiding waar ik 30 jaar lang 4x per jaar op een vast tijdstip een vast bedrag kan van aankopen. Bedoeling is dat deze dividenden als aanvullend pensioen zouden dienen.
Op de uitgekeerde dividenden verlies je 30% RV, zolang je in het accumuleerstadium bent kan je beter een fonds kiezen dat 100% van de dividenden herinvesteert in extra rendement voor het fonds.
Op je pensioendatum kan je dit dan "omwisselen" naar een fonds dat dividenden zou uitkeren.
Eigenlijk, ook tijdens het pensioen is het financieel waarschijnlijk interessanter om het herinvesterende fonds te behouden en hiervan gewoon regelmatig een stukje te verkopen. Hierdoor behoud je de volle 100% ipv 30% aan der staat te geven.
(beetje off topic) Ik heb je raad gevolgd en heb eens wat rondgezocht naar een accumulerende ETF, en deze lijkt me wel ok
SPDR® MSCI ACWI IMI UCITS ETF (EUR)
SPDR® MSCI ACWI IMI UCITS ETF (EUR)
Is een fonds dat de MSCI All Country World Investable Market Index volgt.
Op zich is dit een heel complete index, hij vertegenwoordigt ongeveer 99% van het kapitaal dat wereldwijd belegd is in vrij verhandelbare aandelen - meer dan 8000 aandelen!
Breed gespreid beleggen is zeker een goede strategie.
Het fonds zelf houdt zo'n 1300 aandelen aan, en je betaalt hiervoor 0.40% per jaar.
Er zijn iets andere, maar zeker gelijkaardige fondsen die een bredere spreiding hebben aan een lagere cost.
- VWCE
- SWRD/IWDA ( eventueel aangevuld met EMIM, en ook eventueel IUSN)
Is een fonds dat de MSCI All Country World Investable Market Index volgt.
Op zich is dit een heel complete index, hij vertegenwoordigt ongeveer 99% van het kapitaal dat wereldwijd belegd is in vrij verhandelbare aandelen - meer dan 8000 aandelen!
Breed gespreid beleggen is zeker een goede strategie.
Het fonds zelf houdt zo'n 1300 aandelen aan, en je betaalt hiervoor 0.40% per jaar.
Er zijn iets andere, maar zeker gelijkaardige fondsen die een bredere spreiding hebben aan een lagere cost.
- VWCE
- SWRD/IWDA ( eventueel aangevuld met EMIM, en ook eventueel IUSN)