Belfius vermogensbeheer stoppen
TIP
Belfius vermogensbeheer stoppen
Goeiemorgen
Even een vraagje over het vermogensbeheer dat bij Belfius aangeboden wordt.
Mijn schoonvader is hier enkele jaren geleden (2014) ingestapt om de centjes van zijn ouders wat meer te laten opbrengen.
Bij Belfius zijn ze hier volgens mij niet 100% correct mee omgesprongen en hebben mijn schoonvader een bepaald beleggingsprofiel laten ondertekenen waarmee hij niet overeenkomt. Resultaat daarvan is een bezorgde man die zijn spaarcenten en die van zijn ouders veel omhoog en omlaag ziet gaat met de nodige kopzorgen en slapeloze nachten als gevolg.
Doordat het nu wat minder goed gaat met zijn moeder ging hij eens langs bij een onafhankelijk kantoor om het successieverhaal te bekijken. Eén van de voorstellen was een schenking naar de kinderen. Hiervoor zou hij een deel gebruiken dat momenteel nog in dat vermogensbeheer zit. Natuurlijk moet hij hier dan uitstapkosten op betalen.
Is er een manier om dit tot een minimum te herleiden?
Ik vermoed eerlijk gezegd van niet maar wil hier toch eens de vraag stellen.
Mijn voorstel voor mijn schoonvader is om dat vermogensbeheer stop te zetten en door de zure appel van die kosten te bijten. Die gift te doen aan zijn kinderen om zo zijn eigen vermogen te laten zakken (met betrekking tot de successiekosten later). En met het resterende bedrag via een keytrade of andere online bank de centjes in enkele globale fondsen en/of ETF's te steken die de wereldindex volgen. Op die manier heeft hij wat minder risico en ook minder kosten.
Het is niet de bedoeling dat hij het maximale eruit perst, gewoon een mooi rendement op de centjes is al genoeg.
Iemand tips?
Mijn schoonvader is hier enkele jaren geleden (2014) ingestapt om de centjes van zijn ouders wat meer te laten opbrengen.
Bij Belfius zijn ze hier volgens mij niet 100% correct mee omgesprongen en hebben mijn schoonvader een bepaald beleggingsprofiel laten ondertekenen waarmee hij niet overeenkomt. Resultaat daarvan is een bezorgde man die zijn spaarcenten en die van zijn ouders veel omhoog en omlaag ziet gaat met de nodige kopzorgen en slapeloze nachten als gevolg.
Doordat het nu wat minder goed gaat met zijn moeder ging hij eens langs bij een onafhankelijk kantoor om het successieverhaal te bekijken. Eén van de voorstellen was een schenking naar de kinderen. Hiervoor zou hij een deel gebruiken dat momenteel nog in dat vermogensbeheer zit. Natuurlijk moet hij hier dan uitstapkosten op betalen.
Mijn voorstel voor mijn schoonvader is om dat vermogensbeheer stop te zetten en door de zure appel van die kosten te bijten. Die gift te doen aan zijn kinderen om zo zijn eigen vermogen te laten zakken (met betrekking tot de successiekosten later). En met het resterende bedrag via een keytrade of andere online bank de centjes in enkele globale fondsen en/of ETF's te steken die de wereldindex volgen. Op die manier heeft hij wat minder risico en ook minder kosten.
Het is niet de bedoeling dat hij het maximale eruit perst, gewoon een mooi rendement op de centjes is al genoeg.
Iemand tips?
Re: Belfius vermogensbeheer stoppen
1. Vertrouw nooit een bank.ThibautD schreef: ↑4 augustus 2020, 10:13 Goeiemorgen
Iemand tips?
2. Combinatie van volgende etfs: VWCE (MSCI World), CSPX (S&P 500) en eventueel CNDX (Nasdaq 100). Weet wel dat een (mooi) rendement risico inhoudt en zeker in deze tijden.
3. Vastgoed verhuren is mss nog de meest zekere optie, indien voldoende kapitaal.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Punt 1. Volledig mee akkoord. Helaas is mijn schoonvader van een andere generatie waar de bankdirecteur altijd gelijk had.
Punt 2. Was ook mijn idee. Een "basis" rendement is al voldoende, grote risico's zijn niet nodig.
Punt 3. Daar krijg ik de schoonzus niet in mee, was ook mijn eerste idee.
Punt 2. Was ook mijn idee. Een "basis" rendement is al voldoende, grote risico's zijn niet nodig.
Punt 3. Daar krijg ik de schoonzus niet in mee, was ook mijn eerste idee.
Over welk vermogensbeheer bij Belfius gaat het?
Wat een nonsense. Vastgoed verhuren is miserie, en brengt in België in de meeste gevallen vrijwel niks op (buiten dan taksen allerhande voor de overheid). Maar iedereen, blijf gerust herhalen dat stenen altijd een goede investering zijn.
Index fonds met lage kosten is inderdaad de meeste veilige optie wegens spreiding tussen veel verschillende bedrijven. Maar ook daar maakt men best een spreiding tussen verschillende markten (Europa, US, emerging). De koers hiervan schommelt uiteraard ook, maar dat is inherent verbonden met de economie.
Index fonds met lage kosten is inderdaad de meeste veilige optie wegens spreiding tussen veel verschillende bedrijven. Maar ook daar maakt men best een spreiding tussen verschillende markten (Europa, US, emerging). De koers hiervan schommelt uiteraard ook, maar dat is inherent verbonden met de economie.
Ik zou niet te snel helemaal overstappen naar een low cost index fund met wereldwijde aandelen. Als de volatiliteit niet verdraagbaar is voor je vader, kan hij best een groot deel van het geld in obligaties (of op een spaarrekening) hebben staan, en niet zonder nadenken in aandelenfondsen stappen.
Zelfs een goed gespreid aandelenfonds kan gemakkelijk 50% in waarde dalen. Wil je bijvoorbeeld maximaal 25% daling van je vermogen, dan beleg je best niet meer dan 50% van je geld in aandelen. Voor 10% daling, is dit dus maar 20% in aandelen.
Het is niet omdat op de heel lange termijn de verwachte opbrengst van low cost ETFs heel goed is, dat dit op de kortere termijn gerealiseerd wordt. Er is geen vast rendement, en je kan dus op elk ogenblik met een groot verlies zitten. Pas daarom op met zomaar ergens in te stappen omdat anderen dit aanraden, aangezien iedereen een andere tolerantie voor risico heeft, een andere beleggingshorizon enzoverder.
Zelfs een goed gespreid aandelenfonds kan gemakkelijk 50% in waarde dalen. Wil je bijvoorbeeld maximaal 25% daling van je vermogen, dan beleg je best niet meer dan 50% van je geld in aandelen. Voor 10% daling, is dit dus maar 20% in aandelen.
Het is niet omdat op de heel lange termijn de verwachte opbrengst van low cost ETFs heel goed is, dat dit op de kortere termijn gerealiseerd wordt. Er is geen vast rendement, en je kan dus op elk ogenblik met een groot verlies zitten. Pas daarom op met zomaar ergens in te stappen omdat anderen dit aanraden, aangezien iedereen een andere tolerantie voor risico heeft, een andere beleggingshorizon enzoverder.
De ROI van verhuren is nog steeds 3% à 3,5%, reken daarbij een meerwaarde van 2% op vastgoed en je hebt een mooi rendement.Roo schreef: ↑4 augustus 2020, 12:21 Wat een nonsense. Vastgoed verhuren is miserie, en brengt in België in de meeste gevallen vrijwel niks op (buiten dan taksen allerhande voor de overheid). Maar iedereen, blijf gerust herhalen dat stenen altijd een goede investering zijn.
Aandelen en etfs zijn inderdaad leuk, totdat ze op Wall Street beslissen om het licht uit te doen.
Dank je voor de raad. Ik ga inderdaad ook kijken naar obligaties en dergelijke om een mooie spreiding te krijgen.Picaro schreef: ↑4 augustus 2020, 12:36 Ik zou niet te snel helemaal overstappen naar een low cost index fund met wereldwijde aandelen. Als de volatiliteit niet verdraagbaar is voor je vader, kan hij best een groot deel van het geld in obligaties (of op een spaarrekening) hebben staan, en niet zonder nadenken in aandelenfondsen stappen.
Dat denk ik dus ook. Helaas kan ik daar niet alleen over beslissen in deze situatie.
-
- Newbie
- Contacteer:
hou er rekening mee dat het 3 a 3,5 bruto is. Neto (na leegstand, renovatie, wanbetalers) zal het 1 a 1.5% neto zijn natuurlijk + dat je er moet tegenkunnen dat het regelmatig gebeurd dat huurders je bellen voor iets dat defect is of er een probleem is op momenten dat je het meestal niet wilt of verwacht. (weekend, vakantieperiode…)je hebt immers nooit rust als je er meerdere hebt
Normaal zou het mogelijk moeten zijn om het profiel dat bij het vermogensbeheer gebruikt word aan te passen aan de situatie van de belegger vandaag.ThibautD schreef: ↑4 augustus 2020, 10:13 Goeiemorgen
Iemand tips?
Een vermogensbeheerder koopt en verkoopt beleggingen in de plaats van de belegger (*). Hij rekent hier een "portfoliobeheerskost" voor aan. Typisch iets rond de 1%/jaar. Die beleggingen komen dan terecht op de effectenrekening van de belegger. Normaal zou het mogelijk moeten zijn om dit "beheer" stop te zetten, en dit zonder kosten.
Je "erft" dan de portefeuille en kan die nu zelf beheren.
Sommige producten in de portefueille zullen ok zijn.
Ander producten in de portefeuille zullen niet ok zijn; bvb hoge jaarlijkse kosten, eventueel ook uitstapkosten.
Voor elk van de producten zal je moeten beslissen of je deze behoudt in de portefeuille die je nu zelf beheert.
Het eerste dat moet gebeuren is het korrekt risicoprofiel bepalen; hoeveel risico wil de belegger lopen; kan de belegger lopen en moet de belegger nemen. Met deze informatie kan een portefeuille opgebouwd worden; een deel voor de groei - om de inflatie bij te houden - (bvb in aandelen) het andere deel voor de stabiliteit (bvb obligatiefondsen, tak21, spaar en termijnrekeningen).
Giften en erfenisoptimalisatie zijn een topic op zich. Niet echt nodig behalve bij hoge bedragen.
Normaal zou de vermogensbeheerder hier bij moeten/kunnen helpen. (hij zal hier wel niet extra door verdienen, eerder kapitaal zien wegvloeien.... wiens porte-monnaie zal hij optimaliseren?)
(*) Dikwijls verkiest de vermogensbeheerder huisfondsen en producten; met instap, uitstap en jaarlijkse beheerskosten die niet te verwaarlozen zijn. Dikwijls zal de vermogensbeheerder ook een eerder aktief beheer doen, met als resultaat extra instap en uitstapkosten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
het woord "steeds" is hier waarschijnlijk incorrect.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
In Brussel zijn centjes nodig.TrX schreef: ↑4 augustus 2020, 13:12De ROI van verhuren is nog steeds 3% à 3,5%, reken daarbij een meerwaarde van 2% op vastgoed en je hebt een mooi rendement.Roo schreef: ↑4 augustus 2020, 12:21 Wat een nonsense. Vastgoed verhuren is miserie, en brengt in België in de meeste gevallen vrijwel niks op (buiten dan taksen allerhande voor de overheid). Maar iedereen, blijf gerust herhalen dat stenen altijd een goede investering zijn.
Aandelen en etfs zijn inderdaad leuk, totdat ze op Wall Street beslissen om het licht uit te doen.
Niet verder vertellen ze gaan centjes willen halen bij de verhuurders.
Waarom liggen anders Vld en Mr dwars.
Wat dan nog aan rendement gaat overblijven ?
Die waarde stijging , kunt ook vergeten.
En dit voorstel is niet de eerste keer dat het op de onderhandeling tafel ligt.
Estate Guru believer.
Uitstapkosten bij een vermogensbeheerder.... echt....
Is toch makkelijk voor de gebruiker.
Moet gewoon zijn centjes aan de plastronnekes geven.
En ze kunnen dan met andermans geld spelen.
Sponsor spelen van de grote voetbal ploegen.
Wie betaalt dit denkt ge .
Grootbanken he die zijn echt te vertrouwen.
De kleine spelers genre Me die zijn echt te goedkoop.( en niet te vertrouwen )
De meeste hebben nog steeds hun lesje niet geleerd na Arco.
Estate Guru believer.