België krijgt een nieuwe internetbank: MeDirect
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: België krijgt een nieuwe internetbank: MeDirect
Ben blij dat jij erop wijst. Ik wou het ook al doen.Yaris schreef:Spaargeld bij MeDirect valt onder het Maltees waarborgfonds. Als MeDirect omvalt moet iedere Maltees dus 25.000 euro ophoesten om alle spaarders te vergoeden.
Toen ik gisteren in de lijst de percentages zag, was ik ook even in de verleiding.
Maar, er is een reden waarom MeDirect 50% meer geeft dan de beste concurrent, me dunkt. (zij 3% op 2j, 2% bij DHB en NIBC)
Dat heet "een risicopremie".
Op 1 jaar is het verschil in percentage zelfs nog groter (2,8% vs 1,7%)
in het verleden was Banco M.Pachi ook zo'n aanbieder van "toprendementen". Ik las deze week dat ze op omvallen staan...
Wie beleggen in aandelen "Russische roulette" noemt, maar wél z'n geld voor bv 5 jaar vastlegt in zo'n zaken, heeft een bizar en vertekend beeld van de beurs- en bankwereld.
Maar klopt de bewering van Yaris ook?
Ik zie bvb Test-Aankoop ed hiervoor niet waarschuwen.
http://www.test-aankoop.be/invest/medir ... 100064.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://moneytalk.knack.be/economie/geld ... 986375.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
? Komt Europa in geval van nood niet tussen ?
http://www.tijd.be/nieuws/archief/EU_be ... 8-1615.art" onclick="window.open(this.href);return false;?
Ik zie bvb Test-Aankoop ed hiervoor niet waarschuwen.
http://www.test-aankoop.be/invest/medir ... 100064.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://moneytalk.knack.be/economie/geld ... 986375.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
? Komt Europa in geval van nood niet tussen ?
http://www.tijd.be/nieuws/archief/EU_be ... 8-1615.art" onclick="window.open(this.href);return false;?
Testaankoop en De Tijd niet leesbaar voor niet abonnees (zoals ik). Kan je eventjes een samenvatting van deze 2 geven?
Wanneer je in dergelijke banken stapt kies dan tenminste voor een spaarrekening zodat je je geld onmiddellijk (ik dacht ergens gelezen te hebben dat onmiddellijk = 3 maanden wachten...) kan weghalen.
Niet 'too big to fail', geheiligd zijt gij die onvoorwaardelijk gelooft in het garantiefonds, maar ik doe het niet.
PS: en zet het bij dit soort banken toch al zeker niet 5jaar vast, maar ik vermoed dat jullie dat ook wel beseffen.
Niet 'too big to fail', geheiligd zijt gij die onvoorwaardelijk gelooft in het garantiefonds, maar ik doe het niet.
PS: en zet het bij dit soort banken toch al zeker niet 5jaar vast, maar ik vermoed dat jullie dat ook wel beseffen.
Dat van TA is toch gewoon leesbaar?peter schreef:Testaankoop en De Tijd niet leesbaar voor niet abonnees (zoals ik). Kan je eventjes een samenvatting van deze 2 geven?
Dit is ongeveer wat De Tijd schreef:
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... s-EU.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Echter onderstaande ontbrak wel in het artikel van de tijd :-(
"Het Europees Parlement en de lidstaten moeten nog instemmen met het akkoord."
Maar goed, ik vroeg mij dus af of Europa zou bijspringen mocht een staat de 100.000 euro niet kunnen ophoesten.
In Cyprus zijn spaartegoeden tot 100.000 euro toch ook beschermd?
Indien een bank in de problemen komt kunnen ze geldtransferten beperken of volledig blokkeren, ook van zicht- en spaarrekeningen. Je moet dus al heel goed de actualiteit volgen om die problemen lang genoeg op voorhand te zien komen zodat je op tijd je geld kunt weghalen.
Ben nog relatief nieuw op dit forum (toch qua posts) maar heel vaak ben ik het met jou eens Yaris.Yaris schreef:Indien een bank in de problemen komt kunnen ze geldtransferten beperken of volledig blokkeren, ook van zicht- en spaarrekeningen. Je moet dus al heel goed de actualiteit volgen om die problemen lang genoeg op voorhand te zien komen zodat je op tijd je geld kunt weghalen.
Hogere rentes is om klanten aan te trekken, maar banken moeten al deze gegarandeerde spaargelden kunnen beleggen aan een hoger rendement of ze gaan overkop. Voor kleine banken als MeDirect is dat dus een reëel risico, dat is gewoon logisch denken.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Dus dan zat jij liever bij fortis of dexia waar je weinig kreeg en veilig zat ?
Ik denk niet dat bepaald is dat Europa bijspringt indien het depositogarantiestelsel van een land tekortschiet. Volgens mij is met die mogelijkheid zelfs nog nooit rekening gehouden. Misschien wel bewust om spaarders en overheden niet te gemakzuchtig te maken, dat ze niet zouden denken "Europa lost het wel op".
Ik begrijp de link niet met mijn visie? Als je het toch interesseert, ik zat altijd bij Rabo en sinds vorig jaar ook MoneYou.JulusCesar schreef:Dus dan zat jij liever bij fortis of dexia waar je weinig kreeg en veilig zat ?
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Ha Rabo van die goeie wielrennersploeg en het doperen van de de libor rente.
Nu heb geen schrik Rabo bank is in Nederland vooral gekend voor zijn hypotheken en de huizenmarkt keldert daar gewoon verder.
En money you ....een deel van de steuntrekkers van Amro.
Ik wil maar meegeven dat je van zo goed als alle banken gratuite verdachtmakingen kunt op posten op fora.
Spreiden is en blijft de boodschap...en medirect blijkt volgens analyses van de vakpers toch een solide basis te hebben.
Tof alvast dat ze een eerste klas beleggers service hebben.
-je krijgt een beperkte intrest op niet geïnvesteerd geld dat in wacht staat op jouw beleggers rekening
-hun fondsen zijn gratis; op aanvraag ook meer keuze
-je kunt spaar en beleggersrekeningen aanhouden in verschillende valuta.
-hun beleggingen worden onder andere uitgevoerd door KBL
Bon er is nog een hoop werk aan de vlotheid van hun site maar het is zeker werkbaar mits een beetje geduld.
En de vorm van spaarrekeningen(met vooropzeg en RV) die ze aanbieden is eigenlijk internationaal gezien de standaard;wedden dat een volgende regering dit systeem ook zal moeten volgen. We hadden nu al bijna RV op onze spaarboekjes....
Het meest wonderlijke hierbij is: ook na de aftrek van de RV is de medirect spaarformule nog één van de betere.
Omgekeerd bekeken zou je dus kunnen zeggen dat alle andere banken die RV in hun zak steken....vandaar dat die Hollanders zo graag hier spaarbankje spelen ?
Nu heb geen schrik Rabo bank is in Nederland vooral gekend voor zijn hypotheken en de huizenmarkt keldert daar gewoon verder.
En money you ....een deel van de steuntrekkers van Amro.
Ik wil maar meegeven dat je van zo goed als alle banken gratuite verdachtmakingen kunt op posten op fora.
Spreiden is en blijft de boodschap...en medirect blijkt volgens analyses van de vakpers toch een solide basis te hebben.
Tof alvast dat ze een eerste klas beleggers service hebben.
-je krijgt een beperkte intrest op niet geïnvesteerd geld dat in wacht staat op jouw beleggers rekening
-hun fondsen zijn gratis; op aanvraag ook meer keuze
-je kunt spaar en beleggersrekeningen aanhouden in verschillende valuta.
-hun beleggingen worden onder andere uitgevoerd door KBL
Bon er is nog een hoop werk aan de vlotheid van hun site maar het is zeker werkbaar mits een beetje geduld.
En de vorm van spaarrekeningen(met vooropzeg en RV) die ze aanbieden is eigenlijk internationaal gezien de standaard;wedden dat een volgende regering dit systeem ook zal moeten volgen. We hadden nu al bijna RV op onze spaarboekjes....
Het meest wonderlijke hierbij is: ook na de aftrek van de RV is de medirect spaarformule nog één van de betere.
Omgekeerd bekeken zou je dus kunnen zeggen dat alle andere banken die RV in hun zak steken....vandaar dat die Hollanders zo graag hier spaarbankje spelen ?
Gratuite verdachtmakingen? Niemand weet exact wat gebeuren zal, maar éénieder heeft wel het recht zijn mening te geven, nergens uit ik verdachtmakingen, wel zeg ik dat een beschermingsfonds iets relatief is. Aan jou om het tegendeel te beweren, ik hoop dat je gelijk hebt ;-). Of iemand instapt of niet is een individuele keuze met voor- en nadelen.
En tot slot, het gaat hier over medirect, let's stay on topic.
En tot slot, het gaat hier over medirect, let's stay on topic.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Ik dacht wel on topic te zitten door te melden wat voor en nadelen zijn van Medirect.
Nu verdachtmakingen was inderdaad misschien een beetje te sterk uitgedrukt, ik deel dan ook uw mening dat niemand echt weet wat er gebeurt als een bank omvalt.....hoewel er al IJslandse en Cypryotische voorlopers zijn.
Nu verdachtmakingen was inderdaad misschien een beetje te sterk uitgedrukt, ik deel dan ook uw mening dat niemand echt weet wat er gebeurt als een bank omvalt.....hoewel er al IJslandse en Cypryotische voorlopers zijn.
Klopt inderdaad, en kans is groter dat MeDirect geen problemen zal kennen dan wél. Laat staan dat ze overkop zouden gaan. Het is natuurlijk maar te hopen ook nietwaar ;-) ... Mijn buikgevoel zegt dat er het komende decennium nog veel discussies zullen rijzen over dat garantiefonds, al kan ik me vergissen. Time will tell!
Ik heb, zij het met een beperkte inleg, ingetekend op een termijnrekening van 3 jaar. Hun renteverhoging van deze maand heeft me over de streep getrokken.
Het lijkt me een rechtmatig beleggingsproduct in een gediversifieerde portefeuille, op voorwaarde dat je het neemt voor wat het is: iets tussen een termijnrekening en een obligatie in. Termijnrekening qua vorm, obligatie qua risico en - de twee hangen steeds samen - opbrengst.
Het lijkt me een rechtmatig beleggingsproduct in een gediversifieerde portefeuille, op voorwaarde dat je het neemt voor wat het is: iets tussen een termijnrekening en een obligatie in. Termijnrekening qua vorm, obligatie qua risico en - de twee hangen steeds samen - opbrengst.