Benzine of diesel?
Re: Benzine of diesel?
@Cronos
Probleem is dat de schoorsteen nogal hoog moet zijn als ik het volgens de regels wil doen, moet hoger zijn dan de omliggende daken binnen een bepaalde diameter.
Probleem is dat de schoorsteen nogal hoog moet zijn als ik het volgens de regels wil doen, moet hoger zijn dan de omliggende daken binnen een bepaalde diameter.
Ok dan, nooit gepromoot tot vandaagCronos schreef: ↑22 februari 2018, 16:55 Ze gaan ze in Vlaanderen nu zelfs subsidiëren.
Gisteren klonk het overigens nog zo (niet stimuleren):
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/02/21 ... erbieden-/
En nu zo: (ze heet dan ook niet voor niets "Schauvliege"![]()
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/02/22 ... outkachel/
Is een premie die door de schouw vliegt dan niet stimuleren?

Een welkom maar ontoereikend stapje mijn inziens, die oude modellen moeten er althans in stedelijke gebieden gewoon echt uit. Valt wel nog af te wachten wat de exacte modaliteiten gaan zijn. Zou het gelden voor alle nieuwe houtkachels of enkel voor pelletkachels? Indien voor alle houtkachels, welke norm gaan ze hanteren?
Jammer alleszins dat hout nu zo slecht in het nieuws komt, en dat net voor batibouw. Een goed afgestelde pelletkachel/CV met Europees hout is m.i. veruit de beste keuze voor wie een grotere vrijstaande woning betaalbaar en milieuvriendelijk wilt verwarmen.Ik hoorde deze morgen op de trein al 'hout is slecht' ipv 'oude kachels zijn slecht'.
Soit, begint wel serieus off-topic te gaan.
Misschien moet ik geen nieuwe wagen meer kopen, tot ze met een premie komen om me aan te moedigen...
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Doen/deden ze toch al voor een hybride en elektrische wagen.
Maar eigenlijk heb je gelijk. Als je hun logica moet volgen zouden ze premies moeten geven voor de vervanging van oude zware dieselwagens ipv ze te verbieden in bepaalde zone's.
Maar eigenlijk heb je gelijk. Als je hun logica moet volgen zouden ze premies moeten geven voor de vervanging van oude zware dieselwagens ipv ze te verbieden in bepaalde zone's.

Ik denk niet dat het de bedoeling is om de uitstoot naar beneden te halen. Hoe gaan ze controleren wie een oude kachel heeft en hoeveel die kachel per schoorsteen uitstoot?dw schreef: ↑22 februari 2018, 19:59 Ok dan, nooit gepromoot tot vandaag
Een welkom maar ontoereikend stapje mijn inziens, die oude modellen moeten er althans in stedelijke gebieden gewoon echt uit. Valt wel nog af te wachten wat de exacte modaliteiten gaan zijn. Zou het gelden voor alle nieuwe houtkachels of enkel voor pelletkachels? Indien voor alle houtkachels, welke norm gaan ze hanteren?
Jammer alleszins dat hout nu zo slecht in het nieuws komt, en dat net voor batibouw. Een goed afgestelde pelletkachel/CV met Europees hout is m.i. veruit de beste keuze voor wie een grotere vrijstaande woning betaalbaar en milieuvriendelijk wilt verwarmen.Ik hoorde deze morgen op de trein al 'hout is slecht' ipv 'oude kachels zijn slecht'.
Soit, begint wel serieus off-topic te gaan.
Het is verkiezingstijd. Iedere excellentie moet zijn snoepje hebben om de andere te overtroeven. T. toetert dat hij (en zijn partij) geen kachels zullen verbieden. Zijn partij zal er zelfs voor zorgen, door enkele handige trukjes, dat er geen EU boete moet betaald worden = minder belastingen. Dan kan de andere partij toch niet achterblijven. Neen, die gooien de dag erop een handvol geld in de ring. Zou zelfs mogelijk zijn tegen juni! In verkiezingstijd kan alles wel snel blijkbaar.
zoals gewoonlijk zullen die premies terecht komen bij hen die het niet echt nodig hebben. De zwakkeren uit de mij die nog met echt oude kachels met enorme uitstoot zitten stoken waarschijnlijk sowieso al rommel die er niet in mag en hebben door de band genomen het geld niet om die technologische vernieuwingen te betalen, met of zonder premie.
Ik vrees dus dat het de weg zal opgaan zoals indertijd met de premies voor de vervanging van de CV ketels. Een bij de handse installateur had toen gewoon een reeks serienummers van gesloopte ketels in voorraad om klanten te winnen met een premie als hij daar een nieuwe ketel (zelfs zonder vervanging) kon installeren.
Bij kachels zal dat nog eenvoudiger zijn. Niemand weet waar die staan en ik heb geen weet van een systeem van serienummers bij oudere kachels. Dus kacheltje installeren is "zogezegd" een vervanging van een slechte kachel (desnoods op te halen via de schroothandel) met overheidspremie.
Deze bemerking staat uiteraard buiten de discussie of hout stoken nu slecht of goed is.
Oncontroleerbare premies uitbetalen met overheidsgeld die per definitie hun doel voorbijschieten (GSC voor PV, vrijstelling OV voor nieuwbouw waar de winst groter wordt naargelang de woning duurder is, premies voor dure nicheauto's, ....) is nooit een goed idee. De lijst van nepsubsidies wordt nu wel echt belachelijk lang.
(en ik kan het weten want al een paar keer van meegeprofiteerd zonder het nodig te hebben

Tijdens de proefrit was ik overweldigd. En dat was net zo bij een andere koper van de Auris die ik ken. Ik had al de nieuwere versie van na 2013 maar nog niet de meest recente facelift.
Na enkele weken gebruik was mijn mening al anders en dacht ik al : als het me maar zoveel blijft bevallen gaat dat ding eruit. En zo is het ook gegaan na minder dan een jaar. Ik had deze auto tweedehands en voor een goede prijs gekocht en deed nagenoeg geen verlies bij de verkoop. Ik ben niet de enige die het zo besliste, hebben garagisten me al verteld.
Waarom schrijf ik dit nu : ik bekeek deze week 2 fimpjes en moest aan jou denken.
Ik hoop voor jou dat je gelukkig blijft met hybride.. want er zijn ook mensen genoeg die er van houden.
https://www.autoweek.nl/video/mitsubish ... oopadvies/
https://www.autoweek.nl/video/rij-impre ... brid-2013/
De hybride auto is ooit begonnen met de 1,5 prius. Dat is nu een 1,8 geworden. Er is wel wat veranderd maar naar mijn mening niets wereldschokkends. Ik heb nog niet met een ander merk van hybride of elektrische auto's gereden dus kan het niet vergelijken.
Wat men in de filmpjes vertelt : ik ben het met nagenoeg alle minpunten eens en zelf weet ik er nog een aantal inzake deze technologie. Dus ja.. ik ben er niet langer gek op. Ik vind de technologie prachtig maar om er mee te rijden is het voor mij zo spannend als een Ford Sierra uit 1980.
Laat na een maand of zes in gebruik zeker nog eens iets horen aub.
Ik hoop het.
Optrekken net onder de 6 sec. naar 100 km/uur leek me, tijdens de testrit, toch iets spannender dan wat een turbodiesel 2.0 vermag.
. Lang geleden dat ik mijn partner nog aan het gillen gekregen heb in een auto.
Ben eerst nog, op de valreep, aan het uitrekenen of cash for car iets kan betekenen. Maar ik heb alle info nog niet en waarschijnlijk zal het plan (CfC) in werkelijkheid toch eerder een dooie mus zijn dan vooruitgang.
Optrekken net onder de 6 sec. naar 100 km/uur leek me, tijdens de testrit, toch iets spannender dan wat een turbodiesel 2.0 vermag.

Ben eerst nog, op de valreep, aan het uitrekenen of cash for car iets kan betekenen. Maar ik heb alle info nog niet en waarschijnlijk zal het plan (CfC) in werkelijkheid toch eerder een dooie mus zijn dan vooruitgang.
Benzine is in algemeen goedkoper. Je kan best opteren voor iets als een Ford Fiesta 1.0 Ecoboost. Dan zit je qua verkeerssbelasting ook erg goed.
Hybride wagens zijn niet goed. Let wel, je betaalt onderhoud voor TWEE motoren, niet slechts een. Hybrides zijn de duurste wagens in onderhoud.
Hybride wagens zijn niet goed. Let wel, je betaalt onderhoud voor TWEE motoren, niet slechts een. Hybrides zijn de duurste wagens in onderhoud.
jahhhhhhhhhhh. ....... Vooral de olieverversingen en bougies voor de elektrische motor schijnen door te wegen in de prijs van het onderhoud.
Bijna Pasen ! Op 1 april zelfs al....
Bijna Pasen ! Op 1 april zelfs al....
Je vergeet de distributieriem nog. Die zijn ontzettend duur om te vervangen bij een electromotor.
Zwanzen maar daar zit geen distributieriem in
Weet je dat zeker? Of zuig je dit uit je duim? Ik heb geen hybride maar wel een leaf. Er gebeurd geen onderhoud aan die motor. Wel onderhoud aan de wagen. Vervangen van de pollenfilter, ruitenwisser vloeistof, nazicht remmen, banden, Nipt genoeg tijd om een tas koffie te drinken.jonash schreef: ↑24 maart 2018, 19:13 Benzine is in algemeen goedkoper. Je kan best opteren voor iets als een Ford Fiesta 1.0 Ecoboost. Dan zit je qua verkeerssbelasting ook erg goed.
Zou een hybride niet minder in onderhoud moeten dan een gewone benzine?
De voordelen
Een laag verbruik en dito CO2-uitstoot. Betrouwbaarheid en onderhoudskosten. De elektromotor vraagt geen onderhoud en de verbrandingsmotor wordt minder aangesproken dan bij een traditioneel gebouwde wagen.
Bron https://www.vroom.be/nl/nieuws/wat-te-k ... elektrisch
We kunnen er eens om lachen, maar op 1 vlak heeft hij een punt.
Bij toyota bv is de vastgestelde prijs voor het jaarlijks onderhoud iets duurder bij een hybride tov benzine of diesel omdat ze dan een controle doen van de batterij van de aandrijving en daar ook een check up voor draaien met de computer. Capaciteitstest van elke cel, veronderstel ik...
De elektrische motor is onderhoudsvrij.
Misschien denkt jonas aan de dure stukken die ooit eens stuk kunnen gaan in de elektrische aaandrijving. Niet alleen de batterij maar ook een omvormer : die sneuvelt wel eens, heb ik gelezen. Maar dan moet je ook de onderdelen zien die er niet zijn en niet kunnen stuk gaan. Of onderdelen die veel minder belast worden, zoals de remmen.
Ik was vandaag nog aan het lezen op US websites wat eigenaars van een Tesla schreven.. Dat schijnt nog redelijk tegen te vallen inzake bouwkwaliteit en onderhoudskosten. Een nieuwe technologie, nieuw merk, etc
Distributiekettingen zijn bij meerdere merken de laatste jaren trouwens ook niet storingsvrij gebleken. Hoe meer er komen, hoe meer we de problemen er van zien,bv de spanners.
Vroeger, bij mercedes, was dat een bijna onverwoestbaar systeem..
Bij toyota bv is de vastgestelde prijs voor het jaarlijks onderhoud iets duurder bij een hybride tov benzine of diesel omdat ze dan een controle doen van de batterij van de aandrijving en daar ook een check up voor draaien met de computer. Capaciteitstest van elke cel, veronderstel ik...
De elektrische motor is onderhoudsvrij.
Misschien denkt jonas aan de dure stukken die ooit eens stuk kunnen gaan in de elektrische aaandrijving. Niet alleen de batterij maar ook een omvormer : die sneuvelt wel eens, heb ik gelezen. Maar dan moet je ook de onderdelen zien die er niet zijn en niet kunnen stuk gaan. Of onderdelen die veel minder belast worden, zoals de remmen.
Ik was vandaag nog aan het lezen op US websites wat eigenaars van een Tesla schreven.. Dat schijnt nog redelijk tegen te vallen inzake bouwkwaliteit en onderhoudskosten. Een nieuwe technologie, nieuw merk, etc
Ook geen bougies of motorolie in een elektrische motor, geen startmotor, geen alternator, ..
Distributiekettingen zijn bij meerdere merken de laatste jaren trouwens ook niet storingsvrij gebleken. Hoe meer er komen, hoe meer we de problemen er van zien,bv de spanners.
Vroeger, bij mercedes, was dat een bijna onverwoestbaar systeem..
Laatst gewijzigd door haelewyn op 24 maart 2018, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Een hybride motor heeft een elektrische en benzinemotor. Benzine motor moet op zelfde intervallen onderhouden worden. De elektrische, wel na 100000-150000 km kan ie aan vervanging toe zijn. Dan zit je weer aan 2000 EUR onkosten ongeveer voor een nieuwe batterij. Plus je verbruik gaat na een tijd de hoogte in met de batterij slijtage. Heb zelf een hybride gehad. Je kan beter een efficiente benzinemotor nemen. Ook aangenamer om mee te rijden.Nakal schreef: ↑24 maart 2018, 21:51Zwanzen maar daar zit geen distributieriem in
Weet je dat zeker? Of zuig je dit uit je duim? Ik heb geen hybride maar wel een leaf. Er gebeurd geen onderhoud aan die motor. Wel onderhoud aan de wagen. Vervangen van de pollenfilter, ruitenwisser vloeistof, nazicht remmen, banden, Nipt genoeg tijd om een tas koffie te drinken.jonash schreef: ↑24 maart 2018, 19:13 Benzine is in algemeen goedkoper. Je kan best opteren voor iets als een Ford Fiesta 1.0 Ecoboost. Dan zit je qua verkeerssbelasting ook erg goed.
Zou een hybride niet minder in onderhoud moeten dan een gewone benzine?
De voordelen
Een laag verbruik en dito CO2-uitstoot. Betrouwbaarheid en onderhoudskosten. De elektromotor vraagt geen onderhoud en de verbrandingsmotor wordt minder aangesproken dan bij een traditioneel gebouwde wagen.
Bron https://www.vroom.be/nl/nieuws/wat-te-k ... elektrisch
Ik had een Honda Civic Hybrid 2007 met ongeveer 110000 mijl op de teller. Uiteindelijk zat ik toch aan een verbruik van 38 mpg terwijl die van een niet hybride toch aan 33-35 mpg zat. Uiteindelijk zit je dan met de keuze om er nog eens 2000 EUR tegen aan te gooien. Als je dan puur kijkt naar de aankoop had je misschien 3000-5000 EUR kunnen uitsparen bij de aanschaf van de auto.
Tegenwoordig zijn benzinemotors zo geoptimaliseerd en verbeterd dat ze een betere keuze vormen dan dieselmotoren die nog steeds duur in onderhoud zijn en ook vervuilend zijn.
Op het einde van de dag, als besparen je doel is, bespaar op de aankoopprijs van de wagen, verkeerstbelasting en verzekering. Een cilinderinhoud van een 1.0-1.1L benzine motor kost je misschien amper 100 EUR aan verkeersbelasting, en een minimum aan verzekering. En je hebt geen grote investering vooraf moeten doen. Persoonlijk vind ik een cilinderinhoud tot 1.4-1.5L acceptabel qua belasting.
Voor je het weet gooit de overheid extra belasting op elektrische wagens omdat batterijen ook erg vervuilend zijn in recyclage en afbraak, ook zit er nog steeds een CO2 productie bij de productie van onze elektriciteit.
Tegenwoordig zijn benzinemotors zo geoptimaliseerd en verbeterd dat ze een betere keuze vormen dan dieselmotoren die nog steeds duur in onderhoud zijn en ook vervuilend zijn.
Op het einde van de dag, als besparen je doel is, bespaar op de aankoopprijs van de wagen, verkeerstbelasting en verzekering. Een cilinderinhoud van een 1.0-1.1L benzine motor kost je misschien amper 100 EUR aan verkeersbelasting, en een minimum aan verzekering. En je hebt geen grote investering vooraf moeten doen. Persoonlijk vind ik een cilinderinhoud tot 1.4-1.5L acceptabel qua belasting.
Voor je het weet gooit de overheid extra belasting op elektrische wagens omdat batterijen ook erg vervuilend zijn in recyclage en afbraak, ook zit er nog steeds een CO2 productie bij de productie van onze elektriciteit.