Benzine of diesel?
Re: Benzine of diesel?
Ik vrees dat dat alletwee correct is.jonash schreef: ↑26 maart 2018, 13:53 Op het einde van de dag, als besparen je doel is, bespaar op de aankoopprijs van de wagen, verkeerstbelasting en verzekering. Een cilinderinhoud van een 1.0-1.1L benzine motor kost je misschien amper 100 EUR aan verkeersbelasting, en een minimum aan verzekering. En je hebt geen grote investering vooraf moeten doen. Persoonlijk vind ik een cilinderinhoud tot 1.4-1.5L acceptabel qua belasting.
Voor je het weet gooit de overheid extra belasting op elektrische wagens omdat batterijen ook erg vervuilend zijn in recyclage en afbraak, ook zit er nog steeds een CO2 productie bij de productie van onze elektriciteit.
Soms heb ik wel serieuze twijfels over het downsizen van ontploffingsmotoren. Een 1l ecoboost heeft meer te maken met het kunnen scoren in de eco-tabellen en qua fiscaliteit dan met een duurzaamheid op lange termijn. De meest energiezuinige en ecologische auto is - globaal gezien - nog altijd degene die je "oprijdt"; en dat mag dan best wel enkele jaren duren.
Laatst gewijzigd door jutuiz op 26 maart 2018, 15:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Heu? Da's dan weer niet correct, zeker niet voor de Toyota-hybrides. Ik ben aan mijn 2de full hybride bezig nu. Nog niets van bovenstaande punten gemerkt in 6 jaar tijd. In de praktijk vergt een electromotor geen onderhoud. Er zijn ook geen dieselfilter, geen distributieriem, de remmen worden één keer in de 80k of 90k vervangen (je remt grotendeels indirect), de banden verslijten minder (echt), er is geen accu om te vervangen, er is ook geen echte versnellingsbak (of hij heeft toch geen onderhoud nodig), en ik kan zo doorgaan. Het enige wat de garage doet is bij het onderhoud een systematische check van de batterij uitvoeren. Ik veronderstel dat ze er een meettoestel aanhangen en dat is gepiept in 5 minuten.jonash schreef: ↑24 maart 2018, 19:13 Benzine is in algemeen goedkoper. Je kan best opteren voor iets als een Ford Fiesta 1.0 Ecoboost. Dan zit je qua verkeerssbelasting ook erg goed.
Hybride wagens zijn niet goed. Let wel, je betaalt onderhoud voor TWEE motoren, niet slechts een. Hybrides zijn de duurste wagens in onderhoud.
Het enige wat je moet doen is zorgeloos rijden tot er bij voorkeur 200k op uw teller staat, hoewel ik hoor dat 300k of 400k zeker geen uitzonderingen zijn.
Overigens toont de garage de toekomstige onderhoudskosten tot op de euro correct in tabelletjes nog voor dat je je krabbel onder je aankoopcontract zet (Lexus). Je betaalt wat meer in het begin, maar je "total cost of ownership" is uiteindelijk laag en onder controle. Dat is één van de zaken die me deden overstag gaan destijds.
Tractiebatterij vervangen klopt bij toyota alleszins niet na 100.000 of 150.000 km. Het gemiddelde ligt veel hoger. Tenzij je maar 5000 km per jaar zou doen.
Reken dat de eerste batterijen sneuvelen na 7 a 8 jaar. Je kan dan nog de slechte cel vervangen en niet de hele batterij. Maar misschien gaat dan al gauw de volgende cel stuk en draai je op voor het in- en uitbouwen van die dingen.
Aan het andere uiterste zijn er ook batterijen die 15 jaar meegaan of 400.000 km en nog altijd goed werken.
Er zal op den duur wel capaciteitsverlies zijn, vermoed ik.
Ik heb een hybride gehad. De meerkost in aankoop van een nieuwe auto in hybride komt duurder uit dan het mindere verbruik, vond ik. Je hebt dan wel ineens de automaat inbegrepen. Al bij al reed ik er niet graag mee en heb ik hem daarom weggedaan.
Eerlijk is eerlijk : veel dingen kunnen niet stuk gaan omdat ze er niet zijn bij een hybride.
Maar de tractiebatterij en de omvormer kosten wel rond 2000 euro elk. En dat zit dan weer niet op een diesel of benzine.
Er zit overigens ook wel nog een kleine startbatterij in de toyota hybrides die dient om alle computersystemen bij het starten stroom te leveren en de startprocedure te doorlopen. Die batterij voorziet ook de radio van stroom. Doordat het een heel klein exemplaar is loopt die rapper plat dan bij een andere auto als je bv gewoon naar de radio luistert tijdens een poetsbeurt. Die batterij kan ook stuk maar toyota plaatst wel betere kwaliteit batterijen dan veel andere merken.
Reken dat de eerste batterijen sneuvelen na 7 a 8 jaar. Je kan dan nog de slechte cel vervangen en niet de hele batterij. Maar misschien gaat dan al gauw de volgende cel stuk en draai je op voor het in- en uitbouwen van die dingen.
Aan het andere uiterste zijn er ook batterijen die 15 jaar meegaan of 400.000 km en nog altijd goed werken.
Er zal op den duur wel capaciteitsverlies zijn, vermoed ik.
Ik heb een hybride gehad. De meerkost in aankoop van een nieuwe auto in hybride komt duurder uit dan het mindere verbruik, vond ik. Je hebt dan wel ineens de automaat inbegrepen. Al bij al reed ik er niet graag mee en heb ik hem daarom weggedaan.
Eerlijk is eerlijk : veel dingen kunnen niet stuk gaan omdat ze er niet zijn bij een hybride.
Maar de tractiebatterij en de omvormer kosten wel rond 2000 euro elk. En dat zit dan weer niet op een diesel of benzine.
Er zit overigens ook wel nog een kleine startbatterij in de toyota hybrides die dient om alle computersystemen bij het starten stroom te leveren en de startprocedure te doorlopen. Die batterij voorziet ook de radio van stroom. Doordat het een heel klein exemplaar is loopt die rapper plat dan bij een andere auto als je bv gewoon naar de radio luistert tijdens een poetsbeurt. Die batterij kan ook stuk maar toyota plaatst wel betere kwaliteit batterijen dan veel andere merken.
Hmm. Als je zo lang geen kosten hebt heb je wel geluk.
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Bij de Mazda 2 en 3 kan je zeker nog voor een diesel opteren. De 1.5 diesel scoort bijzonder goed met zijn uitstoot en de verkeerstaks valt dus zeer goed mee.
Het lagere verbruik is dan mooi meegenomen.
Mazda doet niet mee aan downsizen met 3 cilinders, roetfilters, ad blue,...
Propere en zuinige techniek zonder turbomotoren, betrouwbaar, mooie wagens en betaalbaar in aankoop en onderhoud.
Eindelijk beginnen de Belgen Mazda opeens te waarderen want de verkoopscijfers zijn enorm gestegen.
Propere en zuinige techniek zonder turbomotoren, betrouwbaar, mooie wagens en betaalbaar in aankoop en onderhoud.
Eindelijk beginnen de Belgen Mazda opeens te waarderen want de verkoopscijfers zijn enorm gestegen.
Dat valt idd op, de mooie cilinderinhouden bij Mazda. Ze zijn nog altijd goed bezig, want Mazda werkt ook aan de "holy grail" van de motoren: een zelfontbrandende benzinemotor. Met de focus op benzinemotoren, de twijfel over veel hybrides en het verbannen van de diesel zou dat wel eens groots kunnen worden. https://www.caranddriver.com/reviews/20 ... ive-reviewBrugse Leeuw schreef: ↑27 maart 2018, 00:14 Bij de Mazda 2 en 3 kan je zeker nog voor een diesel opteren. De 1.5 diesel scoort bijzonder goed met zijn uitstoot en de verkeerstaks valt dus zeer goed mee.
De zelfontbrandende benzinemotor zal dezelfde uitstootproblemen hebben als een diesel.jutuiz schreef: ↑27 maart 2018, 07:24Dat valt idd op, de mooie cilinderinhouden bij Mazda. Ze zijn nog altijd goed bezig, want Mazda werkt ook aan de "holy grail" van de motoren: een zelfontbrandende benzinemotor. Met de focus op benzinemotoren, de twijfel over veel hybrides en het verbannen van de diesel zou dat wel eens groots kunnen worden. https://www.caranddriver.com/reviews/20 ... ive-reviewBrugse Leeuw schreef: ↑27 maart 2018, 00:14 Propere en zuinige techniek zonder turbomotoren, betrouwbaar, mooie wagens en betaalbaar in aankoop en onderhoud.
Nu reeds al hebben de benzinemotor al roetfilters na het toepassen van turbo's.
Mazda zijn wel leuke auto's, maar na een motorfalen van mijn vrouw haar Mazda 2 toch geen nieuwe Mazda gekozen. Het kwam erop neer dat voor de prijs van een nieuwe Mazda 2 benzine je een nieuwe Berlingo diesel kon kopen. Achteraf ook gemerkt dat de berlingo diesel maar de helft kost in onderhoud t.o.v. haar vorige Mazda2.
Vorige maand gaan kijken om een mazda CX3 aan te schaffen.Brugse Leeuw schreef: ↑27 maart 2018, 00:14
Ik ben afgeknapt op het feit dat deze in bezine enkel met een 2.0 liter te verkrijgen was.
Dat ze niet meedoen met de 3 cilinder rage vind ik best maar een 2.0 is voor mij overkill.
Ook m.b.t. de B.I.V en jaarlijke taks is dit geen meevaller.
Hopen dat ze na september bij de lancering van het nieuwe model meer keuze in motorisaties gaan aanbieden.
Je kunt een japanse constructeur moeilijk verwijten dat ze hun producten niet specifiek ontwerpen naar de knotsgekke en compleet wispelturige belgische fiscaliteit. In de totale cost of ownership nemen de BIV en de jaarlijkse verkeerstaks niet zo'n grote positie in.
Wat ik knap vind aan Mazda is dat ze lang het principe van de wankelmotor zijn blijven ondersteunen. Dit is een motor die, in tegenstelling tot de diesel en benzinemotoren die we doorgaans kennen, geen heen-en-weer gaande beweging genereert maar rechtstreeks een draaibeweging. Zoiets is veel efficienter en kan veel hogere rotatiesnelheden aan.
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Is diesel geen optie? Je kan voor een 1.5 diesel gaan met 105g uitstoot. Verkeerstaks zal dan zeker meevallen.Bratzz schreef: ↑27 maart 2018, 13:34Vorige maand gaan kijken om een mazda CX3 aan te schaffen.Brugse Leeuw schreef: ↑27 maart 2018, 00:14
Ik ben afgeknapt op het feit dat deze in bezine enkel met een 2.0 liter te verkrijgen was.
Dat ze niet meedoen met de 3 cilinder rage vind ik best maar een 2.0 is voor mij overkill.
Ook m.b.t. de B.I.V en jaarlijke taks is dit geen meevaller.
Hopen dat ze na september bij de lancering van het nieuwe model meer keuze in motorisaties gaan aanbieden.
Onlangs nog een paar programma's gezien op tv : Ik dacht altijd dat een wankelmotor redelijk betrouwbaar was maar daar werd beweerd dat je de 80.000 km moeilijk voorbij raakt zonder speling op de rotor wat een dure herstelling is. Hier in BE rijden er niet zoveel van. We zullen het dus bijna nooit uit eerste hand vernemen. Ik ken niemand die er een heeft of had.
Mazda : die 2 met kapotte motor, wat was daar precies het defect ? Hoeveel km ? Welke motor precies ? Van Ford of een andere ?
Een mazda garagist vertelde me een paar jaren geleden dat de nieuwe modellen en motoren maar waren gebouwd met een goeie 100.000 km levensduur in het vooruitzicht. Moeilijk te geloven voor mij, voor dit merk. Het was wel de vrouw des huizes die dat zei maar ze had het niet over haar krultang. Geen idee of dat ooit echt de koers was die ze volgden / nog volgen. Ik hoop van niet..
Als ik me niet vergis was een van de zwakheden van mazda vroeger de waterpomp en de koppakking. Geen idee of dat nog altijd speelt.
Mazda : die 2 met kapotte motor, wat was daar precies het defect ? Hoeveel km ? Welke motor precies ? Van Ford of een andere ?
Een mazda garagist vertelde me een paar jaren geleden dat de nieuwe modellen en motoren maar waren gebouwd met een goeie 100.000 km levensduur in het vooruitzicht. Moeilijk te geloven voor mij, voor dit merk. Het was wel de vrouw des huizes die dat zei maar ze had het niet over haar krultang. Geen idee of dat ooit echt de koers was die ze volgden / nog volgen. Ik hoop van niet..
Als ik me niet vergis was een van de zwakheden van mazda vroeger de waterpomp en de koppakking. Geen idee of dat nog altijd speelt.
Ford heeft nog steeds zwakke waterpompen. Terwijl je bij General Motors (Opel) vaker last zult hebben van lekkende koelvloeistof.
Hoeveel spenderen jullie ongeveer per maand aan eigen auto? Ik richt me op 20000 km per jaar ongeveer.
Hoeveel spenderen jullie ongeveer per maand aan eigen auto? Ik richt me op 20000 km per jaar ongeveer.
Toeval? 102.000km en 9 jaar oud.haelewyn schreef: ↑27 maart 2018, 14:15 Mazda : die 2 met kapotte motor, wat was daar precies het defect ? Hoeveel km ? Welke motor precies ? Van Ford of een andere ?
Een mazda garagist vertelde me een paar jaren geleden dat de nieuwe modellen en motoren maar waren gebouwd met een goeie 100.000 km levensduur in het vooruitzicht.
Er waren eerder al problemen met gasklep, waterpomp e.d.
Op een goede dag niet meer willen starten, kleppen van 1 cylinder kapot (vermoedelijk een sync probleem geweest op distributieriem). Uiteindelijk nog door Mazda garage voorlopig aan de praat gekregen op 3 cylinders, net genoeg om ermee tot aan de citroen garage te rijden.... Motor was een 1.3 benzine (bj. 2004.. Dat was waarschijnlijk de Ford periode).
in vergelijking, al mijn eigen wagens waren pas opgewarmd bij 160.000km
Klinkt wel als een typisch Ford probleem.
Ben even gaan kijken ... in 2004 zat dezelfde 1388 cc met identieke boring en slag zowel in de fiesta als in de mazda 2.
Geen van beiden had veel problemen en al helemaal niet met de motor.
Ik ken iemand die met een 1100 benzine, oudere ford motor, 200.000 km gedaan heeft zonder veel problemen maar die man reed er heel voorzichtig mee.
Geen idee wat de termijn was voor distributieriem / spanrollen.. Die laatste zou ik altijd mee vervangen, net als de waterpomp. Niet iedereen vervangt dat samen maar het kan je veel miserie sparen.
Misschien wat te lang gereden zonder vervangen van de riem en/of een eenmalig geval van "pech" ?
Edit : termijn volgens anwb is tien jaar of 160.000 km maar dat lijkt me een theoretisch erg lange termijn.
Wat de echtgenote van de garagist me zei ging over modellen van na 2012 of 2015.. staat er los van.
Geen van beiden had veel problemen en al helemaal niet met de motor.
Ik ken iemand die met een 1100 benzine, oudere ford motor, 200.000 km gedaan heeft zonder veel problemen maar die man reed er heel voorzichtig mee.
Geen idee wat de termijn was voor distributieriem / spanrollen.. Die laatste zou ik altijd mee vervangen, net als de waterpomp. Niet iedereen vervangt dat samen maar het kan je veel miserie sparen.
Misschien wat te lang gereden zonder vervangen van de riem en/of een eenmalig geval van "pech" ?
Edit : termijn volgens anwb is tien jaar of 160.000 km maar dat lijkt me een theoretisch erg lange termijn.
Wat de echtgenote van de garagist me zei ging over modellen van na 2012 of 2015.. staat er los van.