Benzine of diesel?
Re: Benzine of diesel?
Klopt, dit is ook zo in werkelijkheid. Maar mijn punt ging over de norm- en verbruikstesten.haelewyn schreef: De batterij van een hybridewagen wordt geladen met energie die bij een andere auto gewoon verloren gaat.
Remmen, vertragen, de motor die draait en waarvan een deel energie in de batterij gaat, etcetera. . .
Om correcte testen te doen zou je moeten starten met een lege batterij en enkel de gerecupereerde energie gebruiken tijdens de test (en toelaten alles op te gebruiken). Starten met een volle batterij en eindigen met een lege is de test vervalsen binnen de spelregels.
Niet toevallig wijken de normverbruiken van hybrides nog veel sterker af van de werkelijkheid dan bij benzine en diesels. (Zie ook maar eens op http://www.werkelijkverbruik.nl ).
Ok .. ik begrijp wat je bedoelt.
Met een hybride kan je een theoretisch parcours maken dat inderdaad erg zuinig uitkomt. En het is makkelijker als je de batterij mag leeg rijden. Dat brengt je, vooral in de zomer, een stuk verder.
Verbruik van 3 liter is mogelijk. Minder moet zelfs ook kunnen. Maar dat haal je in de werkelijkheid niet - enkel in ideale omstandigheden.
Op een goed parcours, veel rijden aan 50 km/ uur en vaak in de file staan + starten met een warme motor kom ik makkelijk tussen de 3 en de 3.5 liter uit. Op autosnelweg gaat het, afhankelijk van de snelheid die je wil halen, eerder rond de 6 liter. Perfect zou zijn dat je altijd stukjes op batterij rijdt en daarna stukjes op benzine aan een ideale snelheid om snel te laden en tegelijk te rijden. Nog idealer zou zijn als er wegen waren van 150 km lang zonder stoplichten. Elders in Europa zijn er wel zo wegen waar je mooie cijfers van verbruik kan halen.
Misschien is de kern van de zaak dat (eerder gezegd al ook) autoconstructeurs de te rijden parcours iets te ideaal naar hun hand mogen zetten en het voertuig zo behandelen dat het niet meer zoals voor gewoon gebruik bereden wordt. Ik denk dat je bij hybride gewoon grotere variaties in het verbruik hebt dan bij andere auto's. Van 0 tot 10 ltr per 100 schat ik.
Met een hybride kan je een theoretisch parcours maken dat inderdaad erg zuinig uitkomt. En het is makkelijker als je de batterij mag leeg rijden. Dat brengt je, vooral in de zomer, een stuk verder.
Verbruik van 3 liter is mogelijk. Minder moet zelfs ook kunnen. Maar dat haal je in de werkelijkheid niet - enkel in ideale omstandigheden.
Op een goed parcours, veel rijden aan 50 km/ uur en vaak in de file staan + starten met een warme motor kom ik makkelijk tussen de 3 en de 3.5 liter uit. Op autosnelweg gaat het, afhankelijk van de snelheid die je wil halen, eerder rond de 6 liter. Perfect zou zijn dat je altijd stukjes op batterij rijdt en daarna stukjes op benzine aan een ideale snelheid om snel te laden en tegelijk te rijden. Nog idealer zou zijn als er wegen waren van 150 km lang zonder stoplichten. Elders in Europa zijn er wel zo wegen waar je mooie cijfers van verbruik kan halen.
Misschien is de kern van de zaak dat (eerder gezegd al ook) autoconstructeurs de te rijden parcours iets te ideaal naar hun hand mogen zetten en het voertuig zo behandelen dat het niet meer zoals voor gewoon gebruik bereden wordt. Ik denk dat je bij hybride gewoon grotere variaties in het verbruik hebt dan bij andere auto's. Van 0 tot 10 ltr per 100 schat ik.
Blijft een dure grap die hybrides en dat om , onder ideale omstandigheden , aan een verbruik van 3 l/100 km te komen. Met mijn CNG Golf kom ik met 1 tankbeurt (16.5 kg/16 euro) ongeveer 400 km ver en dat bij deze winterse temperaturen . Voor 16 euro koop ik amper 12 liter benzine oftewel om even goedkoop te rijden mag een benzinewagen maar 3 l/100 km vebruiken en een diesel 3.3 l/100 km.
Hoeveel kost zo'n wagen extra?Brembos schreef:Blijft een dure grap die hybrides en dat om , onder ideale omstandigheden , aan een verbruik van 3 l/100 km te komen. Met mijn CNG Golf kom ik met 1 tankbeurt (16.5 kg/16 euro) ongeveer 400 km ver en dat bij deze winterse temperaturen . Voor 16 euro koop ik amper 12 liter benzine oftewel om even goedkoop te rijden mag een benzinewagen maar 3 l/100 km vebruiken en een diesel 3.3 l/100 km.
Ik heb vorige maand een diesel gekocht. Een tweedehands van 5j oud (einde lease), een break met 104.000 km op de teller. Er waren nagenoeg geen benzine-versies op de markt voor de modellen die ik overwoog, dus veel keuze had ik in de eerste plaats al niet.
Ik heb toch de berekening gemaakt en hoewel een benzine mijn voorkeur genoot, kwam ik toch tot de conclusie dat een diesel voordeliger in mijn situatie is. Ik doe ongeveer 25.000km per jaar (woon-werk & privé). Taksen, verzekering en onderhoud zijn quasi hetzelfde voor motoren met een gelijk vermogen (verschil voor de 3 gecombineerd is <100euro). Een benzine verbruikt toch al gauw 1-1,5L/100km meer en daardoor is een diesel toch voordeliger gebleken, zelfs met dezelfde literprijs.
Het enige nadeel bij mij woon-werk traject is dat de motor pas echt op temperatuur is na 2/3e van de afstand (in de winter, in de zomer is dit 1/2e).
Daarnaast vind ik de discussie wat het goedkoopste is, benzine of diesel, nogal hypothetisch. Een jonge tweedehands is altijd voordeliger dan een nieuwe wagen. Een nieuwe wagen verliest 50% van zijn waarde (of meer) over de eerste 4-5 jaar, nog meer in de hogere segmenten. De wagen die ik heb gekocht zit zelfs eerder rond de 65% (diesel, quasi full option).
Ik heb toch de berekening gemaakt en hoewel een benzine mijn voorkeur genoot, kwam ik toch tot de conclusie dat een diesel voordeliger in mijn situatie is. Ik doe ongeveer 25.000km per jaar (woon-werk & privé). Taksen, verzekering en onderhoud zijn quasi hetzelfde voor motoren met een gelijk vermogen (verschil voor de 3 gecombineerd is <100euro). Een benzine verbruikt toch al gauw 1-1,5L/100km meer en daardoor is een diesel toch voordeliger gebleken, zelfs met dezelfde literprijs.
Het enige nadeel bij mij woon-werk traject is dat de motor pas echt op temperatuur is na 2/3e van de afstand (in de winter, in de zomer is dit 1/2e).
Daarnaast vind ik de discussie wat het goedkoopste is, benzine of diesel, nogal hypothetisch. Een jonge tweedehands is altijd voordeliger dan een nieuwe wagen. Een nieuwe wagen verliest 50% van zijn waarde (of meer) over de eerste 4-5 jaar, nog meer in de hogere segmenten. De wagen die ik heb gekocht zit zelfs eerder rond de 65% (diesel, quasi full option).
Ik ben op zoek naar een tweedehandsewagen waarbij de afschrijving van de auto ten opzichte van de geschatte tijd dat ik de wagen zal kunnen gebruiken, maximaal 100€/maand is. Voorlopig is dat niet zo gemakkelijk om te vindenSzpilman schreef:

Je houdt geen rekening met het prijsverschil in aankoop tussen benzine-uitvoering en diesel? Of maakt dat 2e hands niks uit?Szpilman schreef:Ik heb toch de berekening gemaakt en hoewel een benzine mijn voorkeur genoot, kwam ik toch tot de conclusie dat een diesel voordeliger in mijn situatie is. Ik doe ongeveer 25.000km per jaar (woon-werk & privé). Taksen, verzekering en onderhoud zijn quasi hetzelfde voor motoren met een gelijk vermogen (verschil voor de 3 gecombineerd is <100euro). Een benzine verbruikt toch al gauw 1-1,5L/100km meer en daardoor is een diesel toch voordeliger gebleken, zelfs met dezelfde literprijs.
Ik heb hier ook effe mijn rekening gemaakt met een toyota yaris en in mijn geval is de benzine goedkoper, zo'n 170 euro/jaar (7.000 km/jaar, 15 jaar houden).
In mijn geval zoveel als een 1.6 tdi van eveneens 110 pk. Ik heb de mijne wel zelf geimporteerd uit Duitsland waar een 1.4 tgi even duur is als een 1.6 tdi. In Belgie is een 1.4 TGI 1500 euro duurder dan een 1.6 tdi.voodoo schreef:Hoeveel kost zo'n wagen extra?Brembos schreef:Blijft een dure grap die hybrides en dat om , onder ideale omstandigheden , aan een verbruik van 3 l/100 km te komen. Met mijn CNG Golf kom ik met 1 tankbeurt (16.5 kg/16 euro) ongeveer 400 km ver en dat bij deze winterse temperaturen . Voor 16 euro koop ik amper 12 liter benzine oftewel om even goedkoop te rijden mag een benzinewagen maar 3 l/100 km vebruiken en een diesel 3.3 l/100 km.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
In dat geval moet je het verschil bekijken tussen een geïmporteerde diesel en een geïmporteerde CNG.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Ik koop altijd occassie. Dan is Diesel op dit moment het interessantste. Vraag is natuurlijk wat je over 4 a 5 jaar nog voor een 10 jaar oude diesel gaat krijgen... Al denk ik niet dat ze in de Afrikaanselanden tegen dan anders naar diesel gaan kijken.
Is een diesel eigenlijk echt wel zoveel schadelijker dan een benzine?
Benzine verbruikt toch ook sneller 20% of meer extra...
En ja ok, het fijn stof zal inderdaad schadelijker zijn, maar wat met alle andere schadelijke stoffen?
Vroeger beweerde men ook dat stookolie veel schadelijker is dan aardgas. Dat beweren ze eigenlijk al jaar en dag, maar als ik zie wat ik verbruik met mijn mazout-ketel tov van andere met een nieuwe aardgasketel, dan heb ik toch wel serieuze twijfels bij enkele onderzoeken.
Zou de autobusiness niet gewoon hierachter zitten, nu het autosalon begint?
Zorgen dat iedereen een benzine koopt?
Is een diesel eigenlijk echt wel zoveel schadelijker dan een benzine?
Benzine verbruikt toch ook sneller 20% of meer extra...
En ja ok, het fijn stof zal inderdaad schadelijker zijn, maar wat met alle andere schadelijke stoffen?
Vroeger beweerde men ook dat stookolie veel schadelijker is dan aardgas. Dat beweren ze eigenlijk al jaar en dag, maar als ik zie wat ik verbruik met mijn mazout-ketel tov van andere met een nieuwe aardgasketel, dan heb ik toch wel serieuze twijfels bij enkele onderzoeken.
Zou de autobusiness niet gewoon hierachter zitten, nu het autosalon begint?
Zorgen dat iedereen een benzine koopt?
Kleine stadswagens behouden ietsje beter hun waarde, misschien kan je daar eens naar kijken?jointhan schreef: Ik ben op zoek naar een tweedehandsewagen waarbij de afschrijving van de auto ten opzichte van de geschatte tijd dat ik de wagen zal kunnen gebruiken, maximaal 100€/maand is. Voorlopig is dat niet zo gemakkelijk om te vinden
Voor het model waar ik op zoek naar was, komen er nagenoeg geen benzines op de markt. Een benzine of diesel maakt erg weinig uit voor de tweedehandswaarde, een diesel kost nieuw meestal wat meer, maar verliest sneller zijn waarde. Op de tweedehandsmarkt is het vaak geen groot verschil of het nu een 1.6L benzine of 2L diesel is.J Lawieck schreef:Je houdt geen rekening met het prijsverschil in aankoop tussen benzine-uitvoering en diesel? Of maakt dat 2e hands niks uit?
Ik heb hier ook effe mijn rekening gemaakt met een toyota yaris en in mijn geval is de benzine goedkoper, zo'n 170 euro/jaar (7.000 km/jaar, 15 jaar houden).
Omgekeerd kan zelfs ook, door de recente onheilsberichten rond diesels is er een grotere vraag naar benzinewagens, waardoor die (max 1-3 jaar) relatief beter hun waarde behouden dan een diesel.
Wat voor wagen koop je dan, een Up of Polo? Mij maak je niet wijs dat je met een A4, 3-serie of C-klasse maar 5k in de eerste 3 jaar verliest (de klasse waarin ik iets zoek).Aldyno schreef:Ik sla er al jaren in om a-peu-pré voor 5000 euro altijd met een nieuwe te rijden. Je moet dan wel merk kopen, en op tijd verkopen. Dat gaat niet met een toyotake of een datsun. Daar moet ge nen duitse voor kopen, niet okkasie maar nieuw, en elke drie jaar van de hand doen. Er zijn genoeg vreemdeliongen kandidaat voor die wagens.
Een vriend van mij koopt elke 3-4j een nieuwe duitser en dat kost hem toch 4k per jaar aan waardevermindering. Het zijn keuzes die je maakt natuurlijk, maar er zijn andere zaken waar ik liever mijn geld aan spendeer.
Het probleem met diesel is niet zozeer de co2 uitstoot, daar ga je immers niet dood aan maar wel de uitstoot van minuscule roetdeeltjes. Daar ga je wel dood van. En op dat gebied scoort diesel immens veel slechter dan benzine, aardgas of lpg.
Een import diesel 1.6 tdi is even duur als een import cng versie 1.4 tgi.Spruitekop schreef:In dat geval moet je het verschil bekijken tussen een geïmporteerde diesel en een geïmporteerde CNG.
En vergeet de NOx niet.anonymous schreef:Het probleem met diesel is niet zozeer de co2 uitstoot, daar ga je immers niet dood aan maar wel de uitstoot van minuscule roetdeeltjes. Daar ga je wel dood van. En op dat gebied scoort diesel immens veel slechter dan benzine, aardgas of lpg.
Nu goed, benzine en LPG zijn ook niet ideaal. Enkel aardgas is echt proper onder de fossiele brandstoffen.
Voor wat betreft de hybrides : die worden door Toyota op de markt gepusht. Alle garages kopen ze (waarschijnlijk verplicht) aan voor eigen gebruik en demo en zo komen er veel tweedehands op de markt.voodoo schreef: Hoeveel kost zo'n wagen extra?
Voor nieuwe auto's zijn er de hoogste kortingen op hybride en allerlei acties waardoor het verschil in aankoop met een gewone benzine erg klein wordt. Zeker als je het vermogen vergelijkt en de uitrusting van de auto.
Heb je dat nodig ? Nee, ... maar ik wil het wel hebben.
Zoals nu de markt ligt zijn de hybrides ook waardevast en betrouwbaar. Je kan er honderdduizenden kilometers mee rijden, bijna probleemloos.
Wat mij bv tegenhoudt om CNG te kopen is de lage betrouwbaarheid en geen tankstations in mijn omgeving.
Ik moet 20 km rijden om er een te vinden en ik moet er niet voorbij. Voorlopig uitgesloten dus ...
Ik heb ooit met LPG gereden en dat was, ondanks dat het al +20 jaar op de markt was, ook altijd wel wat op vlak van betrouwbaarheid en wijziging van de reglementeringen. Erg weinig garages die echt verstand hebben van dergelijke installaties.. Allemaal nadelen.