Benzine of diesel?
Re: Benzine of diesel?
Niemand van jullie heeft blijkbaar mensen levend zien verbranden in een auto ? (kettingbotsing Nazareth 1996, A2 te Liempde, 7 jongeren in BMW te Zonhoven, tunnel Mont Blanc..) Dat waren benzineauto's...
Akkoord dat de kans op zoiets gering is, maar de kans dat je met de lotto de superpot wint is vele malen kleiner en toch spelen er wekelijks tienduizenden mensen op de lotto.
Ik kocht in 2015 een zuinige diesel. (C5 break) Verbruik op computer is 5,4l/100km en gemeten aan de pomp kom ik aan 5,6l.
Ik rij 22000 km per jaar. Ik heb de prijs van een benzineversie niet eens gevraagd. Benzine ontbrandt te vlug...Sigaretje volstaat.
In Frankrijk staken ze 650 auto's in brand op oudejaarsavond. Een 350 tal zijn dan mee in brand gevlogen. Het verschil tussen diesel en benzine zie je. Het aantal van 650 in de media is dus gelogen, dit om de Fransen niet bang te maken.
Zodra het droog weer is, rij ik met de fiets naar 't werk (24 km ver) Dat is pas milieuvriendelijk en goedkoop. Alhoewel ik op 6 maanden tijd 5 keer lek reed. :-(
Akkoord dat de kans op zoiets gering is, maar de kans dat je met de lotto de superpot wint is vele malen kleiner en toch spelen er wekelijks tienduizenden mensen op de lotto.
Ik kocht in 2015 een zuinige diesel. (C5 break) Verbruik op computer is 5,4l/100km en gemeten aan de pomp kom ik aan 5,6l.
Ik rij 22000 km per jaar. Ik heb de prijs van een benzineversie niet eens gevraagd. Benzine ontbrandt te vlug...Sigaretje volstaat.
In Frankrijk staken ze 650 auto's in brand op oudejaarsavond. Een 350 tal zijn dan mee in brand gevlogen. Het verschil tussen diesel en benzine zie je. Het aantal van 650 in de media is dus gelogen, dit om de Fransen niet bang te maken.
Zodra het droog weer is, rij ik met de fiets naar 't werk (24 km ver) Dat is pas milieuvriendelijk en goedkoop. Alhoewel ik op 6 maanden tijd 5 keer lek reed. :-(
Re: Benzine of diesel?
Ik snap de relevantie van je bijdrage niet goed. Omdat een aantal nozems in Frankrijk wagens in brand steekt moet iedereen maar een diesel kopen. Branden de zetels daarvan dan minder fel als je een molotovcoctail door het raam gooit ? Als je aan 120 per uur achterop een file vlamt ben je dood. Of je nu met een diesel of met een benzine rijdt zal weinig verschil maken. Wat wel een verschil maakt zijn de nox en kleine roetdeeltjes die elke diesel uit stoot en waar je longkanker van krijgt.
Toevallig ben ik laatst gestopt om hulp te bieden aan een brandende auto op de E40 in Loppem. Het was een oude Golf diesel. Die branden dan blijkbaar toch ook goed.
Toevallig ben ik laatst gestopt om hulp te bieden aan een brandende auto op de E40 in Loppem. Het was een oude Golf diesel. Die branden dan blijkbaar toch ook goed.
Re: Benzine of diesel?
Er is geen verschil tussen een identieke diesel- of benzinewagen in crashtests. Ook de verzekeringsmaatschappijen bevestigen dat: zij zouden hogere premies moeten vragen voor benzinewagens als die effectief meer last zouden hebben van ontvlamming bij accidenten en dat is niet het geval. De regels voor het opslaan en vervoeren van benzine en diesel zijn ook nagenoeg identiek. Met andere woorden: er is geen flintertje bewijs dat het verschil in vlampunt tussen benzine en diesel een impact zou hebben op veiligheid.criticus schreef:Niemand van jullie heeft blijkbaar mensen levend zien verbranden in een auto ? (kettingbotsing Nazareth 1996, A2 te Liempde, 7 jongeren in BMW te Zonhoven, tunnel Mont Blanc..) Dat waren benzineauto's...
Aardgas is dan weer net iets veiliger dan benzine of diesel: de combinatie van hoge vluchtigheid, een hoge zelfontbrandingstemperatuur en een lager zuurstofoptimum maken het - misschien tegen je intuïtie - veiliger dan benzine of diesel bij ongevallen. LPG is ongeveer even veilig als benzine of diesel, mits correcte installatie.
Terzijde: er zouden heel wat benzinerijders levend moeten verbranden om zelfs maar aan de tenen te komen van het aantal vroegtijdige overlijdens dat dieseluitlaat veroorzaakt.
Het valt toch altijd op hoe mensen desnoods onzinnige argumenten zoeken om hun eigen keuzes te rechtvaardigen.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Benzine of diesel?
En de benzeendampen die zijn héél gezond natuurlijk.dw schreef:Terzijde: er zouden heel wat benzinerijders levend moeten verbranden om zelfs maar aan de tenen te komen van het aantal vroegtijdige overlijdens dat dieseluitlaat veroorzaakt.

Je kan de wetten van de wetenschap niet weerleggen, benzine blijft bij elke (bij ons voorkomende temperatuur) gevaarlijk bij 'n vonkje.
Vlampunt = laagste temperatuur waarbij een brandbare vloeistof zoveel damp afgeeft dat je een brandbaar mengel kunt krijgen. (al vanaf -23°C!!)
Benzine vlampunt= - 23 Graden Celsius (minus 23 C) en een ontstekingstemperatuur van 420° C
DIESEL vlampunt= +60 Graden Celsius (PLUS 60 C) en een ontstekingstemperatuur van 270° C
De diesel zelf moet dus opgewarmd zijn tot 60C wil hij dus brandbare DAMPEN gaan afgeven.
En Benzine doet dat vrijwel bij iedere normale buitentemperatuur al... want vriezen tot -23° C, ik zie het niet snel gebeuren.
En ja, fijn stof. Je kan je kop in het zand steken en denken dat je geen fijn stof produceert met een elektrische wagen.
Ook om die reden: voor mij in de toekomst altijd 'n diesel... soortgelijke ervaring als criticus, en dat zal mij altijd bijblijven en mij blijven beïnvloeden in mijn keuzes.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Benzine of diesel?
Dit is dus wel niet waar.dw schreef: ...
De regels voor het opslaan en vervoeren van benzine en diesel zijn ook nagenoeg identiek.
Als particulier mag ik een mazoutton hebben. Ik mag ook eigen diesel tanken thuis.
Voor benzine mag dat nooit. De ADR-regels voor transport van benzine zijn ook veel strenger tov diesel.
Nu is dit voor mij wel van ondergeschikt belang. Hoe vaak brandt een wagen uit? Hoe vaak zijn er gasontploffingen?
Daarvoor zou ik het niet laten, maar als je het zelf al ooit hebt meegemaakt of gezien hebt kan ik mij goed voorstellen dat je anders redeneert
Re: Benzine of diesel?
Als er 1 groep is die zich bewust zou moeten zijn van dat risico, zijn het wel de mug-artsen.criticus schreef:Niemand van jullie heeft blijkbaar mensen levend zien verbranden in een auto ? (kettingbotsing Nazareth 1996, A2 te Liempde, 7 jongeren in BMW te Zonhoven, tunnel Mont Blanc..) Dat waren benzineauto's...
Nochtans zijn niet alle mug's dieselwagens...
Hoe groot is de overlevingskans daar bij een ongeval, denk je?Zodra het droog weer is, rij ik met de fiets naar 't werk (24 km ver) Dat is pas milieuvriendelijk en goedkoop. Alhoewel ik op 6 maanden tijd 5 keer lek reed. :-(
Laat dat je niet weerhouden om te fietsen, ik doe dat ook

Zelf rijd ik nu al een aantal jaar met van die speciale anti-lekbanden. Op een 'slangenbeet' na, vanwege te weinig druk in de band, heb ik nog geen lekke band gehad.
Re: Benzine of diesel?
Ik zweer op dit moment ook voor een diesel, al sta ik wel open voor ideeën. Zo vindt ik de ideeën van LPG, CNG en plantaardige olie (PPO) wel interessant, maar zou extra input wel welkom zijn (tankpunten, uiteindelijke kost na 10 jaar, betrouwbaarheid, toegang tot alle infrastructuur zoals parkeergarages,...). Electriciteit is niet altijd interessant: Gezien de recente prijsstijgingen heeft zelfs electriciteit het moeilijker om te concurreren (maar kan een oplossing zijn bij bepaalde gebruikspatronen). Hybrides verbruiken minder brandstof, maar gezien ze (op dit moment?) enkel beschikbaar zijn met benzine zijn ze ook geen universele oplossing.Spruitekop schreef: Ook om die reden: voor mij in de toekomst altijd 'n diesel... soortgelijke ervaring als criticus, en dat zal mij altijd bijblijven en mij blijven beïnvloeden in mijn keuzes.
Het feit blijft dat diesel financieel gezien voor de personen die normale afstanden afleggen (woon-werk) interessanter is dan benzine, en dit bij een kilometeraantal dat veel lager is dan de media ons komt vertellen.
De discussie over milieu is er compleet naast. Als je kiest voor het milieu, dan kies je niet voor een benzinewagen, maar dan ga je te voet, met de fiets, woon je naast je werk, en ga je op vakantie in eigen streek (en niet met het vliegtuig).
Benzine is evengoed een vervuiler.
Re: Benzine of diesel?
Misschien wel nog legaal houden ;-)CarpeNoctem schreef: Wat ik hier nogal mis in de discussie is de vindingrijkheid van de modale Vlaming om de taksfolie van onze (r)overheid te omzeilen. Met benzine of gas valt er weinig te foefelen maar met diesel daarentegen...
Ik zou de dieselrijders geen eten willen geven die een tank thuis hebben waar in het beste geval "witte" mazout zonder BTW wordt getankt, in het slechtste gewone rode mazout. Voor de ingewijden zijn er zelfs tankstations waar je zo kan tanken...
En dan zwijg ik nog van de frietolierijders
Maar je hebt een punt...
PPO wordt pas interessant als de ruwe olie op een prijs staat van 2008 (toen was het in NL zelfs populair om in de lidl sla-olie aan te kopen in vaten en dit in hun dieselwagens te "kappen"). op PPO moet je in principe ook accijnzen op betalen, maar dit valt bijna niet te controleren (in Duitsland is PPO accijnsvrij). Je kan ook kerosine in een dieselwagen gieten...
De rode diesel is best wel riskant... hoewel ik al 20 jaar rij (waarvan 16 jaar met diesel) en ik nog nooit een controle heb gehad.
Re: Benzine of diesel?
Inderdaad.anonymous schreef: Als je aan 120 per uur achterop een file vlamt ben je dood.
Voor wie dat nog niet wist : een moderne auto kan grotere vertragingskrachten overleven dan een menselijk lichaam.
Van 80 km per uur naar stilstand in een oogwenk is voldoende om te overlijden. Er moet dan anders zelfs nog niet veel mis gaan en de auto mag je lichaam voldoende beschermen..
Bij een te plotse vertraging worden bv je hart en je longen tegen je ribbenkast geplet en dat overleef je niet..
Vandaar ook kreukelzones aan auto's, gordels die progressief blokkeren in plaats van heel erg plotseling.. om dat moment waar je het kan overleven nog wat te rekken.
Maar .. aan de auto's ligt het niet meer. Het volgende wat moet verbeterd worden is het menselijk lichaam. Maar in de evolutie duurt dat erg lang. Waarschijnlijk langer dan onze soort nog zal meegaan.
Re: Benzine of diesel?
Je kreeg het even op je heupen denk ik.anonymous schreef: Ik ben het inderdaad oneens. Een Zafira diesel (gelijkaardige wagens vergelijken) kostte toen ik mijn wagen kocht 2500 euro meer dan een benzinewagen. Qua aankoopprijs zitten we dus even.
Maar .. de ene zijn belang is niet gelijk aan dat van de andere. Mijn buurman was goedkoopst af met een Jaguar 4.2 op benzine want hij kreeg er één van zijn vader met 45.000 km op. Tja ... geldt niet voor iedereen.
Hij heeft er nadien LPG in gelegd (oud model - goedkoop om op gas over te zetten).
Ik denk dat het niet zo ver van de werkelijkheid ligt (maar wel zeer afgerond gerekend) dat je met LPG aan een kleine 10 liter verbruik komt aan 0.5 euro per liter.
Met een diesel aan 5 liter verbruik aan 1.1 euro of zo.
Voor mij gaat het redelijk gelijk op. En duurt het even om een installatie (meestal) terug te winnen.
Bij de Auris zijn er geen spectaculaire verschillen in de prijs van benzine, diesel, hybride met een nagenoeg gelijk vermogen. Geen cijfers van 2.500 euro verschil. Dat kan voor jou in de berekening inderdaad de doorslag gegeven hebben - dat geef ik graag toe.
Ik kijk ook vooral naar de toekomst en niet naar het verleden. Daarin verschilt onze berekening ook wel.
Ik neem aan dat jij er van uit ging dat je een auto op LPG wou hebben en dat je dan gaan zoeken bent naar een geschikte auto. Zo schrijf je het. Je hebt je laten voorlichten door kenners wat een goed idee is.
- Toen ik er mee reed spraken die al niet meer ... Met die uitdrukkingen als broodje aap wil je andere mensen misschien te kakken zetten maar ... goh ... ik ben niet onder de indruk.anonymous schreef: Ik wil je helemaal niet overtuigen hoor iedereen rijdt voor mijn part met wat ie wil maar er circuleren veel broodje aap verhalen over lpg vooral door mensen die eens op lpg gereden hebben toen de dieren nog spraken maar ondertussen is toch een en ander veranderd aan de techniek en betrouwbaarheid maar blijkbaar geloven ze dat hier in dit land niet.
- Als je aan een standaard benzinewagen een installatie voor LPG toevoegt met alles wat daarbij hoort aan onderdelen voor inspuiting en electronica, dan kan je auto nooit minder storingsgevoelig worden dan hij al was.
Het wordt altijd MEER storingsgevoelig. Wat men ook vertelt.
Installaties AF FABRIEK : vaak ingebouwd na levering aan de dealer bij een expert (goed idee maar niet echt af fabriek)
of tijdens de productie ingebouwd... maar in een te verwaarlozen aantal tav de totale oplage/ productie van de auto..
Als zelfs de grootste autobouwer (ik denk aan Toyota) die gekend is voor zijn ijver om kwaliteit na te streven of een prestigemerk als BMW fouten maakt in zijn motorontwerpen... waarom zouden die er dan niet zijn met een LPG installatie ?
- Mijn broodje op LPG had geen last van klepstoringen maar draaide wel warm in de zomer en vooral bij file. LPG heeft een hogere verbrandingstemperatuur dan benzine en de koeling van mijn auto (ook Opel) had daar last mee.
Resultaat : koppakking stuk op 120.000 km. Noch de garage, noch de LPG specialist hadden er aan gedacht om de koeling te verzwaren op dit model.
Tel uit je winst / verlies als je dat tegenkomt. Het kan ook nu nog gebeuren..
- Je stelt dat de moderne LPG installaties beter van kwaliteit zijn...
Mhhh... Peugeot roest minder dan ooit. Lada maakt betere auto's dan ooit.
Dat MAG ook wel he... het was rommel vroeger.
Zo ook met LPG installaties. Vroeger waren daar te veel problemen mee om het nog leuk te noemen.
Koudstartproblemen, verdampers die stuk gingen, reglementering die veranderde en waardoor je een deel van je installatie moest vernieuwen, aansluitingen die los konden gaan, etc. Met een auto van +150.000 km had je vroeger altijd problemen als die op LPG stond. Dat het nu anders is... Nou en ? Werd het niet eens tijd ?
- Waarom was LPG redelijk onpopulair in de publieke opinie : ik denk dat er in mijn verhaal niets broodje aap zat, maar kom.. De verhalen over ontploffende tanks en het rondrijden met een bom op wielen (hoorde ik wel eens verkondigen) zijn wel degelijk van het broodje aap-gehalte.
Wat WEL onaangenaam was vroeger was de vorm van de tank maar sedert die vaak in de opening voor het reservewiel past, is dat minder erg. Voor een veelrijder die per se een reservewiel wil mee hebben is het weer een ander verhaal.. Je kan het wiel met wat geluk ook aan de zijkant van je koffer kwijt.
Ook onpopulair ooit omdat er minder punten waren waar je kon tanken (ook in het buitenland, afhankelijk van welk land), omdat je er in parkeergarages niet mee binnen mocht, etc
Wie ouder dan 40 is heeft vaak de bittere nasmaak van dit product nog in zijn mond. Net zoals hij zal huiveren bij de suggestie om een LADA te kopen.
Wat niet wil zeggen dat ik zelf LPG betrouwbaar vind, een schone brandstof, goedkoop om mee te rijden, .. maar de rekening met de kilometers / afschrijving moet kloppen.
Als het einde van het verhaal er één is van net uit de kosten komen is het niet de moeite om er aan te beginnen.
- Meerverbruik op dit moment met LPG kan ik niet inschatten. Op autosnelweg, 120 km per uur rijdende, ben je met mijn hybride meer dan 6 liter per 100 km kwijt. Hoeveel LPG dat zou zijn... geen idee.anonymous schreef: Maar mensen die lpg overwegen laten zich wel bang maken door die broodje aap verhalen.
Je kan trouwens uw hybride ook op lpg laten draaien. Dat is pas goedkoop rijden.
Ik heb ook al liggen kijken naar die hybrides maar die lijken me vooral interessant als je veel stadsverkeer doet en veel korte eindjes rijdt. Lijkt me niet zo interessant als je elke dag grote afstanden rijdt aan hoge gemiddelde snelheden.
Ik vraag me ook af of de benzinemotor geen last zou hebben van te hoge temperaturen in de zomer als je nou NET WEL veel file zou rijden.
Wat je één keer is overkomen ga je wel onthouden. De ezel die zich geen 2 keer stoot aan dezelfde steen..
- LPG in de hybride is voor mij niet echt iets om te overwegen omdat ik de laatste jaren tussen de 5.000 en 12.000 km per jaar reed met de eigen auto.
Re: Benzine of diesel?
@ Flattwinpower : De 350 wagens die spontaan in brand schoten doordat in brand gestoken voertuigen zich op enige afstand ervan bevonden, waren grotendeels benzinewagens. Die benzinetanks ontbranden veel vlugger bij hitte. Dat ze ontploffen is een fabeltje en enkel goed voor spektakel in films.
Re: Benzine of diesel?
@Haelewyn
De maximum lpg prijs is vandaag 0.510. Er zijn niet zo veel tankstations de maximumprijs rekenen.
Gisteren heb ik getankt aan 0.418.
Het laagterecord waar ik aan getankt heb was vorig jaar aan 0.272. Zalig is dat.
De problemen die jij aanhaalt daar heb ik nog nooit (ondertussen mijn 5e wagen op LPG) mee te kampen gehad.
De tank hangt onder de auto op de plaats van het reservewiel dus ik verlies geen plaats in mijn koffer. Uiteraard moet ik dan mijn reservewiel ergens kwijt. Ik heb een assistance voor het geval ik plat zou vallen dus die komen dan ter plaatse mijn bandje herstellen. Als ik op reis ga doe ik wel voor de zekerheid mijn reservewiel mee in de koffer (het voordeel van een grote koffer natuurlijk).
Ik ben vorig jaar naar Rome gereden (1600 km heen en 1600 terug). Het was in Italië 38 graden in de schaduw. Nooit last gehad van oververhitting aan de motor.
Mijn verbruik op de autosnelweg is 10 liter lpg per 100 km. Gewone wegen 9 liter.
Problemen om een tankstation te vinden heb ik nog nooit gehad. In sommige landen (Duitsland bijvb) moet je soms van de autosnelweg om te tanken, maar meestal is dat maar 1 km of zo.
Ik heb alle LPG tankstations van Europa als POI in mijn GPS zitten, dat helpt ook wel natuurlijk.
Ik ben een overtuigd LPG rijder en voorlopig zal dat zo blijven. Hybride is niet aan mij besteed, daarvoor rij ik te veel lange afstanden en autosnelweg.
Aardgas vind ik (voorlopig) ook maar niets want er zijn veel te weinig pompen om te tanken en sommige landen geloven er niet in (GB, 7 tankstations over het hele land denk ik, Frankrijk, Spanje, enz).
Een volledig elektrische wagen is me te duur en de actieradius te laag dus voorlopig hou ik het op lpg tot de toekomst iets brengt wat met wel aanspreekt.
Auto's zeggen mij niet echt veel, motorfietsen daarentegen daar kan ik me wel in verliezen, dus kies ik altijd een auto in functie van LPG. Of dat dan een Opel, een Hyundai en een Ssanyong is zal me worst wezen. Ik wil dat ie goed draait op lpg.
De maximum lpg prijs is vandaag 0.510. Er zijn niet zo veel tankstations de maximumprijs rekenen.
Gisteren heb ik getankt aan 0.418.
Het laagterecord waar ik aan getankt heb was vorig jaar aan 0.272. Zalig is dat.
De problemen die jij aanhaalt daar heb ik nog nooit (ondertussen mijn 5e wagen op LPG) mee te kampen gehad.
De tank hangt onder de auto op de plaats van het reservewiel dus ik verlies geen plaats in mijn koffer. Uiteraard moet ik dan mijn reservewiel ergens kwijt. Ik heb een assistance voor het geval ik plat zou vallen dus die komen dan ter plaatse mijn bandje herstellen. Als ik op reis ga doe ik wel voor de zekerheid mijn reservewiel mee in de koffer (het voordeel van een grote koffer natuurlijk).
Ik ben vorig jaar naar Rome gereden (1600 km heen en 1600 terug). Het was in Italië 38 graden in de schaduw. Nooit last gehad van oververhitting aan de motor.
Mijn verbruik op de autosnelweg is 10 liter lpg per 100 km. Gewone wegen 9 liter.
Problemen om een tankstation te vinden heb ik nog nooit gehad. In sommige landen (Duitsland bijvb) moet je soms van de autosnelweg om te tanken, maar meestal is dat maar 1 km of zo.
Ik heb alle LPG tankstations van Europa als POI in mijn GPS zitten, dat helpt ook wel natuurlijk.
Ik ben een overtuigd LPG rijder en voorlopig zal dat zo blijven. Hybride is niet aan mij besteed, daarvoor rij ik te veel lange afstanden en autosnelweg.
Aardgas vind ik (voorlopig) ook maar niets want er zijn veel te weinig pompen om te tanken en sommige landen geloven er niet in (GB, 7 tankstations over het hele land denk ik, Frankrijk, Spanje, enz).
Een volledig elektrische wagen is me te duur en de actieradius te laag dus voorlopig hou ik het op lpg tot de toekomst iets brengt wat met wel aanspreekt.
Auto's zeggen mij niet echt veel, motorfietsen daarentegen daar kan ik me wel in verliezen, dus kies ik altijd een auto in functie van LPG. Of dat dan een Opel, een Hyundai en een Ssanyong is zal me worst wezen. Ik wil dat ie goed draait op lpg.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Benzine of diesel?
Het hangt er vanaf. Als je je gebruikte frituurolie in je mazoutbak kapt ipv naar het containerpark te brengen is het pure winst.spicyalan schreef:PPO wordt pas interessant als de ruwe olie op een prijs staat van 2008.
Idd, op een bepaald moment kostte de slaolie daar maar 49 c/l. In de grensstreek waren er toen nogal wat Vlamingen die de voorraad in de plaatselijke C1000's (en aanverwanten) opkochten.spicyalan schreef:toen was het in NL zelfs populair om in de lidl sla-olie aan te kopen in vaten en dit in hun dieselwagens te "kappen".

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Benzine of diesel?
De berekening richting LPG is wel verschoven de laatste jaren.
Als ik voor mezelf zou rekenen aan 10.000 km per jaar zou ik de installatie er na 5 jaar al uit hebben als ik die 2500 betaal.
Mijn auto valt in de laagste categorie van bijbetaling. Ook meegenomen.
Daarna is er nog de vraag of de restwaarde van een auto met LPG die extra kost voor een stuk compenseert en of bij directe injectie de motor beter beschermd is tegen vervuiling (inlaat en inlaatkleppen). Slechter kan het al zeker niet zijn.
Een reiniging met granulaat kost ook 700 a 800 euro. Als je die kan vermijden of uitstellen door LPG te kopen is al een deel van de installatie terugbetaald. Daarbij wel enig voorbehoud met het woord 'ALS'...
Dus .. Flattwinpower : ik begin het iets meer in jouw richting te zien.
Als ik voor mezelf zou rekenen aan 10.000 km per jaar zou ik de installatie er na 5 jaar al uit hebben als ik die 2500 betaal.
Mijn auto valt in de laagste categorie van bijbetaling. Ook meegenomen.
Daarna is er nog de vraag of de restwaarde van een auto met LPG die extra kost voor een stuk compenseert en of bij directe injectie de motor beter beschermd is tegen vervuiling (inlaat en inlaatkleppen). Slechter kan het al zeker niet zijn.
Een reiniging met granulaat kost ook 700 a 800 euro. Als je die kan vermijden of uitstellen door LPG te kopen is al een deel van de installatie terugbetaald. Daarbij wel enig voorbehoud met het woord 'ALS'...
Dus .. Flattwinpower : ik begin het iets meer in jouw richting te zien.
Re: Benzine of diesel?
Bedankt hoor.
Enig probleem in dit land is dat er bitter weinig constructeurs zijn die lpg ondersteunen en dat is jammer. Terwijl je bijvoorbeeld in Nederland verschillende modellen Dacia af fabriek op lpg kan kopen gooien ze je hier bij Dacia buiten als je er over begint. In Duitsland kun je ook verschillende merken af fabriek op lpg kopen.
Hier kun je een Opel Mokka X bij de dealer op lpg kopen en bij Ssanyong een XLV of Tivoli (met 5 jaar garantie !)
Daar stopt het ongeveer. Dan heb je nog Hyundai en Suzuki die hun garantie laten doorlopen als je naar een lpg installateur gaat die zijn aanduiden.
Ik vind dat erg jammer want het is toch een minder milieu belastende brandstof en nog steeds spotgoedkoop aan de pomp.
Je kunt natuurlijk een okkasiewagen kopen en deze op lpg laten zetten. Voor heel veel wagens met directe injectie zijn er kits verkrijgbaar. Specialist ter zake: Van Meenen in Eeklo.
Voordeel van lpg op een direct ingespoten motor is dat er meestal ook een deel benzine mee wordt ingespoten zodat de smering van de kleppen blijft want dat is soms wel eens een probleem met wagens die op lpg draaien.
Ik kijk ook met belangstelling naar CNG wagens maar ook daar is de keuze erg beperkt en een ombouw achteraf kost het dubbele van een ombouw naar LPG. En er zijn nog steeds veel te weinig CNG pompen. LPG pompen heb je overal langs de autosnelweg en in ieder stadje van enige betekenis is er wel een lpg pomp, ook in het buitenland. Dan kun je van CNG niet zeggen.
Op restwaarde moet je niet rekenen. Geen kat zal een auto van pakweg 6-7 jaar kopen met een lpg installatie in.
Vorig jaar bijvoorbeeld zijn er 186 (of was het 168 dat ben ik nu even kwijt) wagens op lpg ingeschreven. Peanuts dus.
Je moet dus echt wel bereid zijn om minstens 10 jaar met uw wagen te rijden of om hem over te laten voor een schrootpremie.
Voor mij is de restwaarde geen zorg. Ik rij mijn wagens altijd op. De Zafira heeft nu 160.000 km en is 8 jaar oud. Ik hoop er nog een jaar of 4-5 mee te kunnen rijden en dan mag ie naar de schroothoop
Enig probleem in dit land is dat er bitter weinig constructeurs zijn die lpg ondersteunen en dat is jammer. Terwijl je bijvoorbeeld in Nederland verschillende modellen Dacia af fabriek op lpg kan kopen gooien ze je hier bij Dacia buiten als je er over begint. In Duitsland kun je ook verschillende merken af fabriek op lpg kopen.
Hier kun je een Opel Mokka X bij de dealer op lpg kopen en bij Ssanyong een XLV of Tivoli (met 5 jaar garantie !)
Daar stopt het ongeveer. Dan heb je nog Hyundai en Suzuki die hun garantie laten doorlopen als je naar een lpg installateur gaat die zijn aanduiden.
Ik vind dat erg jammer want het is toch een minder milieu belastende brandstof en nog steeds spotgoedkoop aan de pomp.
Je kunt natuurlijk een okkasiewagen kopen en deze op lpg laten zetten. Voor heel veel wagens met directe injectie zijn er kits verkrijgbaar. Specialist ter zake: Van Meenen in Eeklo.
Voordeel van lpg op een direct ingespoten motor is dat er meestal ook een deel benzine mee wordt ingespoten zodat de smering van de kleppen blijft want dat is soms wel eens een probleem met wagens die op lpg draaien.
Ik kijk ook met belangstelling naar CNG wagens maar ook daar is de keuze erg beperkt en een ombouw achteraf kost het dubbele van een ombouw naar LPG. En er zijn nog steeds veel te weinig CNG pompen. LPG pompen heb je overal langs de autosnelweg en in ieder stadje van enige betekenis is er wel een lpg pomp, ook in het buitenland. Dan kun je van CNG niet zeggen.
Op restwaarde moet je niet rekenen. Geen kat zal een auto van pakweg 6-7 jaar kopen met een lpg installatie in.
Vorig jaar bijvoorbeeld zijn er 186 (of was het 168 dat ben ik nu even kwijt) wagens op lpg ingeschreven. Peanuts dus.
Je moet dus echt wel bereid zijn om minstens 10 jaar met uw wagen te rijden of om hem over te laten voor een schrootpremie.
Voor mij is de restwaarde geen zorg. Ik rij mijn wagens altijd op. De Zafira heeft nu 160.000 km en is 8 jaar oud. Ik hoop er nog een jaar of 4-5 mee te kunnen rijden en dan mag ie naar de schroothoop
