Beobank Q8 World Mastercard
Re: Beobank Q8 World Mastercard
Maak U der geen zorgen over. Heb trouwens den indruk dat ze eerder op zoek zijn naar klanten die niet tijdig betalen (en zo een deel van hun krediet oppakken) dan naar klanten die stipt betalen.Kevva schreef:
Mij hebben ze ook geweigerd omdat ik niet in hun profiel pas. Ik heb de indruk dat Beobank op zoek is naar risicoklanten. Ik werd bv. 2 keer opgebeld met de vraag of ik interesse had in de Q8 World Mastercard. Tuurlijk heb ik interesse dus ging ik het gesprek aan.
2 keer werd mij gezegd dat alles goedgekeurd was, maar toen alles op papier stond weigerden ze plots mijn aanvraag.
Eén keer ging het zover dat ik een brief kreeg per post met de goedkeuring van mijn aanvraag en dat ik over enkele dagen mijn kredietkaart en code mocht verwachten. Toen ik die na anderhalve week nog niet ontvangen had belde ik hen eens op. Die man zei doodleuk 'Ah, ik zie het hier... Onze excuses maar uw aanvraag werd dan toch nog geweigerd. Dus u zult geen kaart ontvangen'.
Ik ben definitief afgestapt van Beobank. Ik ben al zeker geen wanbetaler. Ik heb loonfiches van de laatste 5 maanden meegebracht naar hun kantoor en de VISA-uittreksels van de laatste 5 maanden. In die VISA-uittreksels zijn dat normale uitgaven en worden steeds tijdig en correct gedomicilieerd. Waarmee ik maar wil zeggen dat ik geen uitgaven heb van 2000 euro per maand (die hoger liggen dan het inkomen en ik vervolgens niet kan betalen).
Vorig jaar stonden ze eens met een stand op de lokale markt. Daar waren 2 jongere werknemers reclame aan het voeren. Ik vroeg hen toen of iedereen zo'n kaart kan krijgen of er bepaalde profielen zijn die geweigerd worden?
Die 2 kerels stonden toen met mij te praten en zeiden dat ELKE persoon een aanvraag kan doen en doorgaans altijd ook goedgekeurd wordt.
Ik heb daarop gezegd dat ik het thuis zal invullen en dan terug bezorg. (maar nooit gedaan omdat ik weet dat BEOBANK mij niet wil als klant).
Een probabilistisch model waarschijnlijk.robertbo schreef:En misschien ook wel, dat ik den indruk heb dat men bij het toekennen nogal vogelpikachtige methodes gebruikt (tenzij men "geheime" selectiecriteria heeft zoals ouderdom, geslacht, streek waar men woont...).
haelewyn schreef:Kevva en Robertbo : hebben ze geen reden opgegeven waarom je geweigerd was ?
Ja, mijn VISA kaart van BNP Paribas en Keytradebank zijn zogezegde 'uigestelde debetkaarten'. Dat is totaal niet te vergelijken met de Q8 World Mastercard.
Toen wist ik ook niet meer wat te antwoorden omdat ik het verschil eigenlijk ook niet weet.
Debetkaart : Bv Bancontact : je doet een aankoop en het bedrag wordt onmiddellijk van je rekening gehaaldKevva schreef:haelewyn schreef:Kevva en Robertbo : hebben ze geen reden opgegeven waarom je geweigerd was ?
Ja, mijn VISA kaart van BNP Paribas en Keytradebank zijn zogezegde 'uigestelde debetkaarten'. Dat is totaal niet te vergelijken met de Q8 World Mastercard.
Toen wist ik ook niet meer wat te antwoorden omdat ik het verschil eigenlijk ook niet weet.
Uitgestelde debetkaart : Ik heb de naam nog niet eerder gehoord maar het lijkt duidelijk : Je doet aankopen met je kaart, elke maand komt er een rekening ... je betaalt die elke keer volledig. Er is geen mogelijkheid in het aanbod van de kaart zelf voorzien om de terugbetaling in termijnen te doen.
Creditkaart zoals de Q8 World Mastercard : Er zit wel degelijk een aanbod bij om de terugbetaling in termijnen te doen. In de praktijk moet je er zelfs elke maand je verstand bijhouden of je gaat automatisch over in een formule waarin je afbetaalt. Op zich geen probleem : met een klein beetje discipline kom je al ver.
De voorloper van Beobank (Citibank) kreeg vaak kritiek omdat ze veel te gul waren met het toestaan van krediet.
Andere heersers, andere wetten.
Het zou best wel eens kunnen dat de nieuwe eigenaar van de bank een verborgen agenda heeft waarbij ze de pure creditkaartklanten gewoon kwijt willen en waarbij ze, naar het voorbeeld van de grootbanken, hoofdbank willen zijn van hun klant. En hem daarbij een veelvoud van producten verkopen (aansmeren).
Ik heb ooit VISA genomen omdat ik vaak online aankopen doe en VISA dan quasi de enigste mogelijkheid is. Op mijn zogenaamde 'Uitgestelde debetkaart' staat ook VISA, dus VISA is toch gewoon VISA?
Maar ik tank ook wekelijks bij Q8, dus zo'n kaart leek mij ook wel interessant. Maar ik heb me er al bij neergelegd. Beobank is blijkbaar enkel op zoek naar risicogebruikers. Een andere verklaring kan ik niet hebben. Ik had mijn laatste 5 loonfiches mee en 5 maanden VISA-uittreksels die ALTIJD correct en tijdig gedomicilieerd werden. Ik zei die bediendes ook dat ik bij BNP en Keytrade zonder problemen zo'n kaart kreeg en zelfs bij KBC me te hebben aangeraden en toen zeiden ze dat dit allemaal 'uitgestelde debetkaarten' zijn.
Maar ik tank ook wekelijks bij Q8, dus zo'n kaart leek mij ook wel interessant. Maar ik heb me er al bij neergelegd. Beobank is blijkbaar enkel op zoek naar risicogebruikers. Een andere verklaring kan ik niet hebben. Ik had mijn laatste 5 loonfiches mee en 5 maanden VISA-uittreksels die ALTIJD correct en tijdig gedomicilieerd werden. Ik zei die bediendes ook dat ik bij BNP en Keytrade zonder problemen zo'n kaart kreeg en zelfs bij KBC me te hebben aangeraden en toen zeiden ze dat dit allemaal 'uitgestelde debetkaarten' zijn.
Het verschil zit 'm inderdaad in de terugbetalingsmodaliteiten. Op een prepaid Mastercard staat ook gewoon "Mastercard", maar dat logo betekent niet dat je er plots onder 0 mee kan gaan.
@Kevva :
Vergelijk het met mobiele telefonie.
Je kan op het netwerk van Proximus zitten met een prepaid telefoon, met een abonnement, etc.. Er staat altijd Proximus op je telefoon.
In geval van VISA of Mastercard die op je kaart staat : dat netwerk wordt gebruikt om je betaling te doen.
Welke overeenkomst jij maakt met de uitgever van je kaart ... kan verschillend zijn en is 'up to you' en de uitgever, die meestal een bank is.
Maar het kan ook een kredietmaatschappij zijn..
Voorbeeld bij ING :
De ING visakaart is een uitgestelde debetkaart want je moet het volledige saldo van wat je hebt uitgegeven terugbetalen in één stuk.
De ING card, waar dan toevallig een Mastercard logo opstaat, is een kredietkaart waarmee je je uitgaven in termijnen kan terugbetalen.
Daarentegen is de Visakaart van Beobank wel een kredietkaart waarmee je je saldo in termijnen kan terugbetalen.
De Mastercards van Belfius zijn uitgestelde debetkaarten (White en Gold) terwijl de RED een prepaid Mastercard is.
Vergelijk het met mobiele telefonie.
Je kan op het netwerk van Proximus zitten met een prepaid telefoon, met een abonnement, etc.. Er staat altijd Proximus op je telefoon.
In geval van VISA of Mastercard die op je kaart staat : dat netwerk wordt gebruikt om je betaling te doen.
Welke overeenkomst jij maakt met de uitgever van je kaart ... kan verschillend zijn en is 'up to you' en de uitgever, die meestal een bank is.
Maar het kan ook een kredietmaatschappij zijn..
Voorbeeld bij ING :
De ING visakaart is een uitgestelde debetkaart want je moet het volledige saldo van wat je hebt uitgegeven terugbetalen in één stuk.
De ING card, waar dan toevallig een Mastercard logo opstaat, is een kredietkaart waarmee je je uitgaven in termijnen kan terugbetalen.
Daarentegen is de Visakaart van Beobank wel een kredietkaart waarmee je je saldo in termijnen kan terugbetalen.
De Mastercards van Belfius zijn uitgestelde debetkaarten (White en Gold) terwijl de RED een prepaid Mastercard is.
Ja hoor, loopt lekker op die 3% korting bij reizen die je boekt en online betaalt. Jammer dat bij booking-com ze de betaling meestal niet onmiddellijk aanrekenen, maar de afrekening in het hotel achteraf gebeurt. Geen 3% dus met de Visa, maar 1% met de Master Card.jempi25 schreef:Wat ik me afvraag is dat die % die je korting krijgt bij het online aankopen of reizen boeken nog altijd bestaan?
greetz
jempi25
Dit is niet bij iedereen het geval. Ze hebben me ook zonder problemen aanvaard met onmiddellijke maandelijkse domiciliëring en zonder opname krediet. Na 6 maanden heb ik een 2e (internetaankopen) kaart aangevraagd en gekregen. Mijn echtgenote met hetzelfde profiel maar een lager inkomen werd geweigerd. Ik heb dus een derde kaart op mijn naam aangevraagd die zij nu gebruikt.robertbo schreef:Kevva schreef: Heb trouwens den indruk dat ze eerder op zoek zijn naar klanten die niet tijdig betalen (en zo een deel van hun krediet oppakken) dan naar klanten die stipt betalen.
Welke geeft dan nog 3 %??? En tot wanneer?Afax65 schreef:Ja hoor, loopt lekker op die 3% korting bij reizen die je boekt en online betaalt. Jammer dat bij booking-com ze de betaling meestal niet onmiddellijk aanrekenen, maar de afrekening in het hotel achteraf gebeurt. Geen 3% dus met de Visa, maar 1% met de Master Card.jempi25 schreef:Wat ik me afvraag is dat die % die je korting krijgt bij het online aankopen of reizen boeken nog altijd bestaan?
greetz
jempi25
@jempi25
Geen enkele meer. Enkel de eerste drie maanden, nadien is het 1%.
Dan lijkt er mij nog weinig verschil te zitten tussen de Beobank Visa en Beobank Mastercard. Als je jaarlijks niet boven 20.000€ aankopen zit, (1% terugbetaling op 20.000€ is 200€ en dat is het maximum bedrag dat ze terugbetalen) dan is het beter om de Visa op te zeggen en de Mastercard te gebruiken voor alle aankopen?
Nu trouwens een paar maanden klant van Beobank, niets dan lof!
Dan lijkt er mij nog weinig verschil te zitten tussen de Beobank Visa en Beobank Mastercard. Als je jaarlijks niet boven 20.000€ aankopen zit, (1% terugbetaling op 20.000€ is 200€ en dat is het maximum bedrag dat ze terugbetalen) dan is het beter om de Visa op te zeggen en de Mastercard te gebruiken voor alle aankopen?
Bedoel je de master of de Beobank-Extra-World-MasterCard en heb je bij deze meer voordeel dan die 200 €????TNTim schreef:@jempi25
Heb je alleen de kaart of ben je er ook met je bankzakens?
En hoe werkt zo een overstap bankdienst? Vlot?
greetz
jempi25
Zowel bij Extra-world-mastercard als Visa van Beobank is de teruggave nu beperkt tot 1%. Beide met een maximum van 200€/jaar.
Ik heb daar enkel deze twee kaarten, maar omdat de voordelen nu min of meer gelijk geschakeld worden lijkt het me niet meer opportuun om er twee te hebben.
Ik heb daar enkel deze twee kaarten, maar omdat de voordelen nu min of meer gelijk geschakeld worden lijkt het me niet meer opportuun om er twee te hebben.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het is nog wel leuk om even te wisselen met de visa club. Dan heb je 5% de eerste drie maanden op online aankopen. Dat heb ik nu gedaan. Je mag ook altijd een Pm sturen ivm referral. Dan krijg je er als nieuwe klant nog 30 euro bij (en ik ook).
Inderdaad, blijkbaar zijn de voorwaarden van de Beobank Visa veranderd. Was er niet van op de hoogte en vind geen melding terug in mijn mail berichten, maar de Beobank site spreekt voor zich.TNTim schreef:Zowel bij Extra-world-mastercard als Visa van Beobank is de teruggave nu beperkt tot 1%. Beide met een maximum van 200€/jaar.
De Brico kaart is dan uiteindelijk beter, je krijgt ook 1% en voor je aankopen in de Brico krijg je nog 2%.
Een tweede kaart kan ook handig zijn voor als de ene het laat afweten of in de uitzondelijke gevalle waar ze bvb enkel Visa of enkel Mastercard aannemen, dan moet je zelf weten of je hiervoor 5€ jaarlijks extra wil betalen.
Het idee van Bartgo is zeker niet slecht: een kaart aanvragen net voor je een zware online aankoop doet ter vervanging van de huidige Visa kaart is een goede optie.