Berekenen herziening 5/5/5 lening
TIP
Berekenen herziening 5/5/5 lening
Hallo,
Ik ben mij wat aan het voorbereiden op de herziening van onze 5/5/5 lening die er aankomt op 10 november.
We hebben een lening afgesloten in september 2011 met volgende gegevens:
Formule: 5/5/5
Geleend bedrag: 215 000
Intrestvoet: 2.76
Start referteindex: 3,678% (jaarlijks)
Max Cap: 2%
Min Cap: Onbegrenst
Daar de referteindex momenteel negatief staat zullen wij een negatieve rente verkrijgen. Ik had graag nog eens gesimuleerd op wat we dan momenteel zouden uitkomen.
De nieuwe rentevoet zou momenteel dan zijn: basisrentevoet + (nieuwe index - aanvangsindex)
of in cijfers: 2,76 + ( -0,466 – 3,678) = -1,384%
Hoe kan ik nu de afbetaling berekenen voor onze volgende afbetaling in november?
Waarom wil ik dit nu al bekijken: ik ben vooral benieuwd of Axa mij de correcte berekening zal doorgeven of als ze mij gewoon een 0% lening zullen geven en niet die negatieve. Waar ik volgens mij wel recht op heb.
Alvast bedankt
Ik ben mij wat aan het voorbereiden op de herziening van onze 5/5/5 lening die er aankomt op 10 november.
We hebben een lening afgesloten in september 2011 met volgende gegevens:
Formule: 5/5/5
Geleend bedrag: 215 000
Intrestvoet: 2.76
Start referteindex: 3,678% (jaarlijks)
Max Cap: 2%
Min Cap: Onbegrenst
Daar de referteindex momenteel negatief staat zullen wij een negatieve rente verkrijgen. Ik had graag nog eens gesimuleerd op wat we dan momenteel zouden uitkomen.
De nieuwe rentevoet zou momenteel dan zijn: basisrentevoet + (nieuwe index - aanvangsindex)
of in cijfers: 2,76 + ( -0,466 – 3,678) = -1,384%
Hoe kan ik nu de afbetaling berekenen voor onze volgende afbetaling in november?
Waarom wil ik dit nu al bekijken: ik ben vooral benieuwd of Axa mij de correcte berekening zal doorgeven of als ze mij gewoon een 0% lening zullen geven en niet die negatieve. Waar ik volgens mij wel recht op heb.
Alvast bedankt
Re: Berekenen herziening 5/5/5 lening
Je gaat een brief krijgen, al dan niet online, daarin staat je nieuwe rentevoet en de uitleg hoe ze daar aan komen.
Je krijgt dan ook een nieuwe aflossingstabel.
Is zo toch bij KBC.
Zeker dat je onder 0 kan gaan?
Indien ja kan en zal je een heel mooie zaak gaan doen!
Ik weet niet hoe het bij AXA zit, maar bij KBC kan je bij elke herziening je looptijd verkorten of verlengen.
Ik heb de mijne met 4 jaar verlengd (= 20% van de totale looptijd). Waarom? Omdat ik bijna gratis leen en ik meer kan verdienen op een spaarrekening.
In uw geval zou ik, indien dit kosteloos mogelijk is, zeker en vast doen!!
Je betaald dan minder kapitaal af aan een negatieve rentevoet! Door je looptijd te verlengen zou je dan minder moeten terugbetalen in totaal!
Je krijgt dan ook een nieuwe aflossingstabel.
Is zo toch bij KBC.
Zeker dat je onder 0 kan gaan?
Indien ja kan en zal je een heel mooie zaak gaan doen!
Ik weet niet hoe het bij AXA zit, maar bij KBC kan je bij elke herziening je looptijd verkorten of verlengen.
Ik heb de mijne met 4 jaar verlengd (= 20% van de totale looptijd). Waarom? Omdat ik bijna gratis leen en ik meer kan verdienen op een spaarrekening.
In uw geval zou ik, indien dit kosteloos mogelijk is, zeker en vast doen!!
Je betaald dan minder kapitaal af aan een negatieve rentevoet! Door je looptijd te verlengen zou je dan minder moeten terugbetalen in totaal!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je kijkt in je oorspronkelijke aflossingstabel hoeveel kapitaal er de komende 10 jaar nog af te betalen is.
Dat kapitaal steek je dan in een annuiteitentabel, met als rente de nieuwe rente.
Voor ons is het party-time in februari 2017. Met de rente van nu wordt dat ook een negatieve rente en ik heb er een goede hoop op, dat dat in februari 2017 ook zo is.
Er staat in onze Speciale Voorwaarden letterlijk:
Maximale opwaartse renteschommeling: 0.247% maandelijks, gelijk aan 3.00% reëel jaarlijks.
Maximale neerwaartse renteschommeling: onbeperkt.
Dus ze mogen het komen uitleggen als ze me geen geld cadeau gaan geven.
(Nu zou ik helemaal niet verbaasd zijn, als ze met een 'uitleg' komen. We hebben het hier wel over banken).
Dat kapitaal steek je dan in een annuiteitentabel, met als rente de nieuwe rente.
Voor ons is het party-time in februari 2017. Met de rente van nu wordt dat ook een negatieve rente en ik heb er een goede hoop op, dat dat in februari 2017 ook zo is.
Er staat in onze Speciale Voorwaarden letterlijk:
Maximale opwaartse renteschommeling: 0.247% maandelijks, gelijk aan 3.00% reëel jaarlijks.
Maximale neerwaartse renteschommeling: onbeperkt.
Dus ze mogen het komen uitleggen als ze me geen geld cadeau gaan geven.
(Nu zou ik helemaal niet verbaasd zijn, als ze met een 'uitleg' komen. We hebben het hier wel over banken).
Proficiat mannen.
En geld van de banken krijgen en woonbonusactige belasting verminderingen!
2 dieven in 1 klap
En geld van de banken krijgen en woonbonusactige belasting verminderingen!
2 dieven in 1 klap

Bij ons staat er ook expliciet "onbeperkt". Zie mijn topic ( axa-bank-negatieve-rente-bij-herziening-t20553.html )
Als ik de aflossingstabel pak dan zie ik bij maand 61 het volgende
Vervaldag: 61
Te betalen: 988,95
Intrest: 415,04
Kapitaal: 573,91
Saldo: 182 267,37
Moet ik nu alle bedragen naast "Kapitaal" tot en met maand 300 (we zitten met een lening van 25 jaar) optellen is dit dan mijn resterende kapitaal? Of moet ik het bedrag "Saldo" nemen hiervoor?
Sorry complete leek... :-)
Als ik de aflossingstabel pak dan zie ik bij maand 61 het volgende
Vervaldag: 61
Te betalen: 988,95
Intrest: 415,04
Kapitaal: 573,91
Saldo: 182 267,37
Moet ik nu alle bedragen naast "Kapitaal" tot en met maand 300 (we zitten met een lening van 25 jaar) optellen is dit dan mijn resterende kapitaal? Of moet ik het bedrag "Saldo" nemen hiervoor?
Sorry complete leek... :-)
Het zal een pak sneller gaan als je gewoon de reeds verstreken 61 maanden bij de hand neemt, en daar het "kapitaal" steeds optelt. Het openstaand kapitaal is dan het oorspronkelijke bedrag min dit kapitaal.
Dan kom ik op een totaal van: 32152,26 reeds afbetaald kapitaal.
We leenden oorspronkelijk 215 000. Dus 215 000 - 32152,26 = 182847,74 resterend af te lossen
Maar hoe ik nu een negatieve rentevoet ( -1.384% ) tegenover dit bedrag zet is me een raadsel. Dus alle tips zijn welkom :-)
We leenden oorspronkelijk 215 000. Dus 215 000 - 32152,26 = 182847,74 resterend af te lossen
Maar hoe ik nu een negatieve rentevoet ( -1.384% ) tegenover dit bedrag zet is me een raadsel. Dus alle tips zijn welkom :-)
Ik wil geen roet in het eten gooien, maar het zou me meer dan verbazen mocht je op een lening aangegaan in 2011 nog aanspraak kunnen maken op een negatieve rentevoet.
Dit was naar mijn weten enkel mogelijk voor leningen die voor en rond 2005 aangegaan zijn.
Leningen nadien zijn in principe begrenst met een cap tot de aangeboden rentevoet, dus kunnen nooit zakken onder de 0%.
Dit was naar mijn weten enkel mogelijk voor leningen die voor en rond 2005 aangegaan zijn.
Leningen nadien zijn in principe begrenst met een cap tot de aangeboden rentevoet, dus kunnen nooit zakken onder de 0%.
@meldaboy: voor zover ik kan zien heb ik wel geluk.
Zie de bijlagen in volgende topic van mij: axa-bank-negatieve-rente-bij-herziening-t20553.html
Groeten
Zie de bijlagen in volgende topic van mij: axa-bank-negatieve-rente-bij-herziening-t20553.html
Groeten