Besparen algemeen
Re: Besparen algemeen
Ze is zelf geneeskundige, Brembos.
Wat stel je voor? Bloedtransfusie van 44°C ?
Wat stel je voor? Bloedtransfusie van 44°C ?
Een pellet kachel plaatsen is nu ook weer niet de grote kost.
Een warmte pomp lucht/lucht. 1 kw verbruik is 4 kw warmte.
Zal allicht al goedkoper zijn dan accumulatoren. (is iets uit een vorige eeuw).
Laatst gewijzigd door platin op 4 februari 2022, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Estate Guru believer.
Ik heb er weinig verstand van de corrigeer mij wanneer ik verkeerd ben maar een lucht/lucht warmtepomp is dat niet gewoon een airco? Dus met een buitenunit en verschillende binnenunits?
Is het dan geen probleem qua verwarmen om de binnenunit hoog te moeten hangen gezien warme lucht stijgt? Duurt het dan niet lang voor de hele kamer verwarmd is?
Elke airco is niet noodzakelijk een inverter airco. De meeste airco's zijn nu wel inverter airco's (WP). Een inverter airco of lucht lucht WP heeft een rendement van z'n 4 a 500 procent en met een LLWP zijn je kamers snel lekker warm. Eén buitenunit met enkele binnenunits heb je al voor enkele duizenden euro.TikTak schreef: ↑4 februari 2022, 16:33Ik heb er weinig verstand van de corrigeer mij wanneer ik verkeerd ben maar een lucht/lucht warmtepomp is dat niet gewoon een airco? Dus met een buitenunit en verschillende binnenunits?
Is het dan geen probleem qua verwarmen om de binnenunit hoog te moeten hangen gezien warme lucht stijgt? Duurt het dan niet lang voor de hele kamer verwarmd is?
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Beetje off-topic maar verwarmbaar stuur vind ik een fantastische optie. Ik zou het nooit zelf genomen hebben, maar mijn auto is een jonge occasie waar deze optie op zat. Voordien kwam ik elke ochtend toe met koude vingers op het werk, nu heb ik daar geen last meer van.Brembos schreef: ↑2 februari 2022, 18:57Ik heb ook een verwarmbaar stuur ,, nooit gebruikt , en zetels voor en achter maar gebruik de zetelverwarming alleen maar wanneer ik naar de frituur ga en de friet warm wil houden. 5.5 l op 100 km is wel erg veel ,zelfs voor zo'n onaerodynamische kubusvormige auto. Mijn vroegere Lada Niva SUV verbruikte inderdaad nog meer.Ik voel me prima bij 18 gr , na een week zonder verwarming is de temperatuur even gezakt naar 17.5 gr maar door mijn warme persoonlijkheid intussen terug gestegen naar 18.5 gr. Verbruik aardgas vandaag : 0.2 m3dhalluinR schreef: ↑1 februari 2022, 15:15 Op verwarming in mijn woning zal ik NOOIT besparen door de temperatuur instelling te verlagen. We staan nu reeds op het randje van een aangename gevoelstemperatuur; nl. 23,5 gr. C overdag en 22 ‘s nachts.
Overdag zal ik mij wel buitenshuis verwarmen door te wandelen op mijn landerijen. De weg ernaar toe leg ik af met mijn mild hybrid SUV die na opwarming 5,5 tot 6,5 liter dieselolie per 100km verbruikt. Om mijn rijcomfort te verhogen heb ik een versie met verwarmbaar stuur + zetels.
Diegenen die zich al het hedendaags beschikbaar comfort willen ontzeggen, doen maar. De zaken liggen natuurlijk anders als diezelfden niet over de nodige financiële middelen beschikken om zich een en ander te veroorloven. Maar een aantal van hen blaast hier en bij andere gelegenheden hoog van de toren bewerende dat zij zo “vrekkig” zijn uit “groene” en andere klimaat naïeve overwegingen. Laat ze maar doen! Als ze denken daarmee hun hemel te verdienen, het weze hen gegund.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Bijna alle huidige airco's zijn omkeerbaar, dus kunnen ook verwarmen.TikTak schreef: ↑4 februari 2022, 16:33Ik heb er weinig verstand van de corrigeer mij wanneer ik verkeerd ben maar een lucht/lucht warmtepomp is dat niet gewoon een airco? Dus met een buitenunit en verschillende binnenunits?
Het nadeel is zoals je zegt dat je warme lucht uitblaast die een kussen vormt dat vooral aan het plafond gaat hangen. Ook lucht in beweging 'voelt' kouder aan. Je hebt ook niet het voordeel van de straling van een verwarmingsbron (waar je in de winter dicht bij kan zitten waardoor het veel zuiniger wordt).
Een ander nadeel is dat het rendement van een lucht/lucht warmtepomp een tikkeltje slechter is dan een lucht/water op laag regime (vloerverwarming).
Maar er zijn goede redenen om er wel voor te kiezen:
Het is een goedkope ingreep, zelfs goedkoper dan een hout of pelletkachel.
Wie vandaag elektrisch bijverwarmt (kacheltje/accumulator) doet al meteen een groot voordeel door de COP.
Als het als bijverwarming is, kan je er ook voor kiezen om de warmtepomp vooral bij milder weer in te schakelen, het rendement is dan erg goed.
Je hebt het grote bijkomende voordeel dat je voor comfort kan koelen in de zomer met dezelfde installatie, wie al PV panelen heeft gebruikt dan ook meteen zijn eigen stroom.
Vergeleken met gas, hout, pellets, is het relatief proper qua input. En je hebt geen rook of fijn stof uitstoot lokaal.
Voor een renovatie als hoofdverwarming zou ik er niet voor kiezen.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
platin schreef: ↑4 februari 2022, 16:07
Een pellet kachel plaatsen is nu ook weer niet de grote kost. Hier brand al enkele jaren een finoven.
Een warmte pomp lucht/lucht. 1 kw verbruik is 4 kw warmte.Om 360m³ woonruimte te verwarmen? Neen, dank u.
Zal allicht al goedkoper zijn dan accumulatoren. (is iets uit een vorige eeuw). In verbruik wel, maar ik ga die investering heus niet doen. De vorige eeuw is nu ook weer geen eeuw geleden, hé. Als we alles van voor het jaar 2000 moeten vervangen, dan staat de economie mooie jaren te wachten.
Ik heb mijn verbruik van 16/1/2022 tot vandaag eens bekeken.
Elektriciteit dagtarief: 47 KW/h
Elektriciteit nachttarief: 47kw/h
Gas: 17 M3
Pellets: 9 zakken.
Elektriciteit dagtarief: 47 KW/h
Elektriciteit nachttarief: 47kw/h
Gas: 17 M3
Pellets: 9 zakken.
Sinds 1/2 : 0,9 m3 gas en 20 kWh electriciteit
Aardgas staat af, warmtepomp staat af.
Ik elke dag tussen 15 en 20 kwh gaan elke dag in jacuzzi en stoken met biomassa. (gras blokken met methyl cellulose ) hebben nog 15 ton liggen.
In zomer injecteer PV installatie 3500 kwh, goed voor +- 800 euro tegoed met digitale meter.
Hebben meer dan 50 % zelf verbruik, wat ik uitstekend vind.
Jaarlijks 210 euro X 8 GSC =1680 euro.
20 ton gras aangekocht voor 50 euro.
3 dagen blokken gemaakt die 3 weken zijn uitgedroogt. Goed voor 5 jaar stook.
https://youtu.be/l7PHJauhBeY
Nieuw project zijn graspellets met methyl cellulose en nieuwe biopelletkachel, een gewone kan niet tegen chloor van gras.
In gras zit evenveel kwh dan in hout!! En is in overvloed.
Buur heeft maïs blokken en dat heeft nog pak meer kwh in verwarming.
Zit in lift, biomassa, ja en groen mannen kunnen nu den boom in.
Energie verbruik is negatief in balans, houden er nog iets aan over.
Ik elke dag tussen 15 en 20 kwh gaan elke dag in jacuzzi en stoken met biomassa. (gras blokken met methyl cellulose ) hebben nog 15 ton liggen.
In zomer injecteer PV installatie 3500 kwh, goed voor +- 800 euro tegoed met digitale meter.
Hebben meer dan 50 % zelf verbruik, wat ik uitstekend vind.
Jaarlijks 210 euro X 8 GSC =1680 euro.
20 ton gras aangekocht voor 50 euro.
3 dagen blokken gemaakt die 3 weken zijn uitgedroogt. Goed voor 5 jaar stook.
https://youtu.be/l7PHJauhBeY
Nieuw project zijn graspellets met methyl cellulose en nieuwe biopelletkachel, een gewone kan niet tegen chloor van gras.
In gras zit evenveel kwh dan in hout!! En is in overvloed.
Buur heeft maïs blokken en dat heeft nog pak meer kwh in verwarming.
Zit in lift, biomassa, ja en groen mannen kunnen nu den boom in.
Energie verbruik is negatief in balans, houden er nog iets aan over.
Wat kost 1 ton hout? En wat kost 1 ton gedroogd gras, is eigenlijk hooi
U moet voor het hooi wordt het gras stevig persen in blokken om dit te realiseren moet je 5 a7 kg methyl cellulose onder mengen in 1 ton, dan krijgt de blok een soort houtstructuur na uitdroging.
Methyl cellulose werkt als een natuurlijke brandversneller op biomassa, is totaal niet giftig!
Boeren kunnen organisch materiaal mening met methyl cellulose en gebruiken als eten voor dieren, meststof of als biomassa voor verbranding.
Van methyl cellulose zal je nooit iets vinden in emissie omdat het een natuurlijk product is.
Zit in veel voeding.
U moet voor het hooi wordt het gras stevig persen in blokken om dit te realiseren moet je 5 a7 kg methyl cellulose onder mengen in 1 ton, dan krijgt de blok een soort houtstructuur na uitdroging.
Methyl cellulose werkt als een natuurlijke brandversneller op biomassa, is totaal niet giftig!
Boeren kunnen organisch materiaal mening met methyl cellulose en gebruiken als eten voor dieren, meststof of als biomassa voor verbranding.
Van methyl cellulose zal je nooit iets vinden in emissie omdat het een natuurlijk product is.
Zit in veel voeding.
Tav odbc:
Interessante tip!
Vraagje: gebruik je voordroog (in plasticfolie gewikkeld amper gedroogd gras) of echt hooi zoals we dat van vroeger kennen?
Interessante tip!
Vraagje: gebruik je voordroog (in plasticfolie gewikkeld amper gedroogd gras) of echt hooi zoals we dat van vroeger kennen?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
@odbc: Dat stoken met gras mag je gerust eens in wat meer detail uitleggen in een apart topic. Lijkt me interessant om verder in detail te bespreken... Zoals dhalluinR zegt: welk soort gras koop je aan? Hoe mix je die methylcellulose erdoor, hoe stockeer je het? Genoeg vragen
Gehakseld engels gras, betonmolentje, kanten pers, methyl cellulose en een leegstaande kippenhok om te drogen.
Uitgedroogt lijkt het op houtstructuur,
Wij hadden natuurlijk veel plaats op oude kippenboerderij.
Volgende keer zijn het dikke graspellets.
Enkel graspellets branden ook maar met % methyl cellulose eronder is toch wereld van verschil.
Dan kan je van alle organische materialen biobrandstof produceren.
PS,indien hier groen mannekes op reageren, die kunnen den boom in.
Gras daar zit evenveel Energie in dan in hout enkel een gewone kachel kan daar niet tegen.
Ik heb een biomassa kachel aangeschaft en zal na mijn stock een Zwitserse biopelletkachel aanschaffen voor zelf gemaakt methyl cellulose Graspellets.
Restasse is 5% a 8 % % wel iets meer dan houtverbranding, maar buiten uw eigen zweet spotgoedkoop.
Uitgedroogt lijkt het op houtstructuur,
Wij hadden natuurlijk veel plaats op oude kippenboerderij.
Volgende keer zijn het dikke graspellets.
Enkel graspellets branden ook maar met % methyl cellulose eronder is toch wereld van verschil.
Dan kan je van alle organische materialen biobrandstof produceren.
PS,indien hier groen mannekes op reageren, die kunnen den boom in.
Gras daar zit evenveel Energie in dan in hout enkel een gewone kachel kan daar niet tegen.
Ik heb een biomassa kachel aangeschaft en zal na mijn stock een Zwitserse biopelletkachel aanschaffen voor zelf gemaakt methyl cellulose Graspellets.
Restasse is 5% a 8 % % wel iets meer dan houtverbranding, maar buiten uw eigen zweet spotgoedkoop.