Besparen algemeen
Re: Besparen algemeen
Telewerk was hier in het gezin een serieuze bespaartip, benieuwd wat dat binnenkort weer voor kosten zal geven...
Minder kledij versleten, minder mobiliteit kosten gehad, minder verleidingen om dagelijks bijvoorbeeld een broodje te kopen, enz.
Minder kledij versleten, minder mobiliteit kosten gehad, minder verleidingen om dagelijks bijvoorbeeld een broodje te kopen, enz.
Inderdaad , thuiswerk levert een grote besparing op. Stoppen met werken levert een nog grotere besparing op , scheelt mij toch 3,000 euro per jaar aan nutteloze uitgaven.
-
- VIP member
- Contacteer:
Telewerk heeft mij juist geld gekost. Ik woon kort bij mijn werk dus de besparing op woon werk verkeer is nihil, veel meer elektriciteit verbruikt overdag (bijna de helft meer), 15% meer gasverbruik en ‘s middags geen maaltijd in het bedrijfsrestaurant aan democratische prijzen. Ook geen kilometervergoeding voor beroepsverplaatsingen meer..
Ik zal blij zijn als we naar het “nieuwe normaal” gaan.
Bepaalde kosten door telewerk toegenomen (E+ G, duurder Internet abo, monitor gekocht), bepaalde kosten gelijkgebleven ondanks gebruik /4 (VAA bedrijfswagen die nu echt een blok aan het been geworden is); andere werk gerelateerde kosten daarentegen op bespaard (kledij, schoenen, broodjes, koffie onderweg etc). Minder boetes ook
MAAR : meer vrije tijd gedurende de werkweek zoals in langer kunnen slapen en na de dagtaak direct iets voor mezelf te kunnen doen ipv in de file te gaan aanschuiven op weg naar huis. Laat het nieuwe normaal maar niet teveel op het oude normaal lijken wat mij betreft!
MAAR : meer vrije tijd gedurende de werkweek zoals in langer kunnen slapen en na de dagtaak direct iets voor mezelf te kunnen doen ipv in de file te gaan aanschuiven op weg naar huis. Laat het nieuwe normaal maar niet teveel op het oude normaal lijken wat mij betreft!
-
- Full Member
- Contacteer:
2500kwh per jaar gas is toch peanuts? Wat klaag je dan?Sebastiaan1985 schreef: ↑12 februari 2022, 23:31Telewerk heeft mij juist geld gekost. Ik woon kort bij mijn werk dus de besparing op woon werk verkeer is nihil, veel meer elektriciteit verbruikt overdag (bijna de helft meer), 15% meer gasverbruik en ‘s middags geen maaltijd in het bedrijfsrestaurant aan democratische prijzen. Ook geen kilometervergoeding voor beroepsverplaatsingen meer..
Ik zal blij zijn als we naar het “nieuwe normaal” gaan.
Heb mijn water meterstand nog eens ingegeven. Geschat jaarverbruik komt op 30 m³. Dus 15 m³ per persoon. Als jullie 2 kinderen hebben lijkt 50 m³ me wel ongeveer hetzelfde qua verbruik.woete schreef: ↑3 februari 2022, 21:40Amai, dat is zuinig. Is dat voor een gezin met kinderen als ik mag vragen?reteiP schreef: ↑3 februari 2022, 12:52
Wij zijn door gebruik van regenwater van 45 m³ per jaar naar 18 m³ per jaar waterverbruik gegaan.
Op regenwater zit de WC en de wasmachine (gebruiken een koolstoffilter als laatste stap).
Dat is 27.000 liter per jaar minder!
De put is 10 m³, wordt ook gebruikt voor de tuin, en is nog nooit leeg geweest.
Wij gebruiken dik 50 m3 per jaar. Nochtans ook een put van 10 m3.
Dat regenwater gebruiken we voor wc, wasmachine en tuinkraan. De put geraakt wel elke zomer leeg. De voorbije hete zomers werd het regenwater wel behoorlijk gebruikt voor de tuinplanten. ik hoop nu wel dat dit geen 30.000 liter was.
De kinderen gebruiken soms het bad, maar nu ook niet 2-3 keer per week.
Verder letten we toch wel op ons watergebruik... Dacht ik...
Ergens toch room for improvement... te bekijken.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Wij komen hier op ~16m³ / ppj uit (en we kijken niet super nauw op vaatwas/wasmachine/...), dus lijkt me wel een mooi gemiddelde om aan te houden, ja.
Amai, wij zitten met 4 personen aan 74m3 / jaar of 18m3 ppj. Regenwater vangen we enkel op om te recupereren als water voor de tuin/planten.
En Water-link meldt op hun site naast ons verbruik ter vergelijking: "Gemiddeld verbruik van een gezin zoals dat van jou (155 m3)" -> 38.75m3/ppj
En Water-link meldt op hun site naast ons verbruik ter vergelijking: "Gemiddeld verbruik van een gezin zoals dat van jou (155 m3)" -> 38.75m3/ppj
Zit maar aan 7m3 /pp per jaar .
zou eigenlijk moeten laten afsluiten van het drinkwaternet .
2 x 15 m3 regenwater zitten
1 Steenput zitten
1 boorput zitten
Dus kan dag en nacht water laten lopen altijd genoeg
zou eigenlijk moeten laten afsluiten van het drinkwaternet .
2 x 15 m3 regenwater zitten
1 Steenput zitten
1 boorput zitten
Dus kan dag en nacht water laten lopen altijd genoeg
De buren hebben ook zo'n pomp met filters laten plaatsen pomp/triofilter/werkuren enz net geen 1200 euro ( waar het overgrote deel de pomp en filterset).reteiP schreef: ↑3 februari 2022, 12:52Wij zijn door gebruik van regenwater van 45 m³ per jaar naar 18 m³ per jaar waterverbruik gegaan.
Op regenwater zit de WC en de wasmachine (gebruiken een koolstoffilter als laatste stap).
Dat is 27.000 liter per jaar minder!
De put is 10 m³, wordt ook gebruikt voor de tuin, en is nog nooit leeg geweest.
Das een beetje het verhaal van de thuisbatterij tegen dat het wat oplevert is uwe nest versleten.
Daarbij zijn de halfjaarlijks of jaarlijkse koolstoffilters (wist ik zo niet meer wat buurman zei ) ook niet bepaald goedkoop.
M.
Filters vervangen doe ik zelf, is makkelijk. Ik raad een koolstoffilter aan voor wie gaat bouwen en dus toch al verplicht is om regenwater te herbruiken. De meerkost tov een fijnfilter is eerder €50 a €100 qua investering.
De filter cartouche kan je online kopen, deze bijvoorbeeld:
https://www.hrshop.be/nl/regenwater/fil ... f60ax.html
Door te wassen met regenwater kan je veel minder wasmiddel gebruiken, dat alleen betaalt die filter al terug.
Ook vandaag in het nieuws, de waterproblematiek bij zware regenval... Hoe meer de gezinnen uit hun buffer gebruiken hoe meer buffercapaciteit.
De filter cartouche kan je online kopen, deze bijvoorbeeld:
https://www.hrshop.be/nl/regenwater/fil ... f60ax.html
Door te wassen met regenwater kan je veel minder wasmiddel gebruiken, dat alleen betaalt die filter al terug.
Ook vandaag in het nieuws, de waterproblematiek bij zware regenval... Hoe meer de gezinnen uit hun buffer gebruiken hoe meer buffercapaciteit.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Is het water uit je steen- en boorput voldoende zuiver (biologisch en chemisch) om als drinkwater en/of bij voedselbereidingen te gebruiken?
Zelf ben ik ooit daarmee gestopt wegens te veel nitrieten. Gezondheid is ook iets waard.
De gemiddelde auto staat 96 procent van de tijd ongebruikt in de garage, of staat in de weg op straat. Hier is nog veel geld te verdienen. Spijtig, er is geen alternatief voor de auto waar ik woon.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Waarom een koolfilter eigenlijk?
Ik heb een groffilter bij de instroom van de put. En een fijnfilter na de pomp, zo'n draadfilter wat lijkt op dit https://www.hrshop.be/en/rainwater/rain ... f60ax.html .
Zou dat niet volstaan voor gebruik van het regenwater in wc's, wasmachine en tuin?
Ik val in herhaling;
Een koolstoffilter is niet nodig en pure geldverspilling als je het water alleen gebruikt voor WC & wasmachine.
Je hebt reeds een voorfilter voordat het water in de leidingen wordt gezogen, dan heb je nog een groffe filter en daarna volstaat een fijne filter die je ~€5/jaar kost om te vervangen.