Besparen algemeen
Re: Besparen algemeen
Nee , gewoon een voertuig op aardgas. Ik betaal nog altijd 0 euro.
Extra goed mijn best gedaan de voorbije 14 dagen.
Verbruik aardgas: 2m3.
Elec dag: 31 KWh.
Elec nacht: 32 KWh.
Pellets: 6 zakken.
Verbruik aardgas: 2m3.
Elec dag: 31 KWh.
Elec nacht: 32 KWh.
Pellets: 6 zakken.
Wij hebben blijkbaar beter ons best gedaan de voorbije 14 dagen:
Verbruik aardgas: 0
Elektriciteit overdag en nacht: 168 kWh
Pellets: 0
Wij doen alles op elektriciteit, er is altijd iemand thuis en de verwarming staat overdag op 22 graden (snachts volledig uit). Waarschijnlijk in de zomer 8 a 10 zonnepanelen erbij...![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
Verbruik aardgas: 0
Elektriciteit overdag en nacht: 168 kWh
Pellets: 0
Wij doen alles op elektriciteit, er is altijd iemand thuis en de verwarming staat overdag op 22 graden (snachts volledig uit). Waarschijnlijk in de zomer 8 a 10 zonnepanelen erbij...
![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Heeft er een gebruiker enig idee wat bijvoorbeeld een warmtepomp van een 4kW op jaarbasis verbruit?
Heeft iemand een uurteller op het werken van de warmtepomp?
Stel me gewoon de vraag, wat met de bewoners van een rijhuis of appartement?
Hier in de regio gaan ze een appartementsblok verwarmen met ergens warmte van het zwembassin.
Dit zwembad ligt er nu voor 6 à 9 mnd uit, wat nu???
Moeten bewoners nu via individuele elektrische vuurtjes verwarmen???
In dat E-peil van 0 of zoiets, dat is m.i. ook een utopie. Ben en blijf wat dat betreft ook ongelovige Thomas.
Dochter heeft in recente nieuwbouw ook warmtepomp, naar ik hoor is verbruik relatief hoog. Wil er niet veel over kwijt.
Ze had het veel goedkoper ingeschat.
Maar ja, wijsheid van ouderen is niet meer voor vandaag.
Wat werd vroeger gezegd; wie zijn gat verbrandt moet op de blaren zitten! Denk dat dit vandaag nog van toepassing is.
Heeft iemand een uurteller op het werken van de warmtepomp?
Stel me gewoon de vraag, wat met de bewoners van een rijhuis of appartement?
Hier in de regio gaan ze een appartementsblok verwarmen met ergens warmte van het zwembassin.
Dit zwembad ligt er nu voor 6 à 9 mnd uit, wat nu???
Moeten bewoners nu via individuele elektrische vuurtjes verwarmen???
In dat E-peil van 0 of zoiets, dat is m.i. ook een utopie. Ben en blijf wat dat betreft ook ongelovige Thomas.
Dochter heeft in recente nieuwbouw ook warmtepomp, naar ik hoor is verbruik relatief hoog. Wil er niet veel over kwijt.
Ze had het veel goedkoper ingeschat.
Maar ja, wijsheid van ouderen is niet meer voor vandaag.
Wat werd vroeger gezegd; wie zijn gat verbrandt moet op de blaren zitten! Denk dat dit vandaag nog van toepassing is.
Gasverbruik in januari 69 m3 , februari 7 m3. Gisteren de wagen nog eens volgetankt in Taverneux aan 1,20 euro/kg. Dit jaar reeds 1624,65 euro uitgegeven , ik kan de inflatie goed voor blijven.
Jij misschien wel maar je spaargeld niet, dat is nu al 8% minder waard dan één jaar geleden
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Hallo allemaal ,
vraagje , mijn mazouttank staat nog op +/- 500 liter , bestel ik best nu bij of wacht ik nog ( in de hoop dat dit alles snel overwaait ) , ik heb net de simulatie gedaan op de site van mijn mazoutleverancier en zou nu bijna het dubbele betalen voor 2000 liter dan mijn vorige bestelling ( iets meer dan een jaar geleden ).
Dus graag jullie advies : nu bestellen of nog wachten ?
Groeten.
vraagje , mijn mazouttank staat nog op +/- 500 liter , bestel ik best nu bij of wacht ik nog ( in de hoop dat dit alles snel overwaait ) , ik heb net de simulatie gedaan op de site van mijn mazoutleverancier en zou nu bijna het dubbele betalen voor 2000 liter dan mijn vorige bestelling ( iets meer dan een jaar geleden ).
Dus graag jullie advies : nu bestellen of nog wachten ?
Groeten.
Tegen mijn 85 mag het naar de 0 gaan. Aan de jaren daarna heb je toch niet veel meer. Wanneer ik mijn huidige uitgavenpatroon aanhoud en met een jaarlijkse inflatie van 8% moet dat wel lukken.In geval van nood verkoop ik mijn woonst wanneer ik 85 ben , met de opbrengst kan ik dan nog wel even voort. Ik denk niet dat er iemand naar streeft om op het kerkhof te belanden met een goedgevulde spaarrekening.
Voor een A+++ lucht/lucht WP van 4kW geeft de producent een jaarverbruik op voor verwarmen van 700 kWh, realistischer zal eerder 900 a 1000 kWh per jaar zijn. Voor koelen nog eens een 200 a 300 per jaar. Dat is voor ons pakweg 1300 kWh per jaar aan 29 cent/kWh, ik klaag niet.
![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
-
- Hero Member
- Contacteer:
Hier heb je een punt. We hebben er als eens een boom over opgezet. Niet alle gidsers begrijpen de calculatie. ![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Dit weekend besloten de verwarming niet aan te zetten. Twee elektrische vuurtjes in de living gezet en de zon volop binnen gelaten. Toch de hele tijd tussen de 20 en 21°C gezeten.
Zonnepanelen hebben 33 kWh opgewekt dat zal het verbruik wel ongeveer gecompenseerd hebben.
Op korte termijn wil ik de gasketel volledig weg.
Op het werk hebben we de gaskraan definitief dichtgedraaid. Enkel voor de douches werd er nog gas verbruikt en dat bleek veel hoger te liggen dan het waterverbruik deed vermoeden. Veel stilstandsverliezen? We vervangen deze door een warmtepomp boiler. Ook hier liggen veel zonnepanelen om dat vermogen te leveren.
Een beetje gas verbruiken is een vervelende situatie, je betaalt veel te veel om louter aangesloten te zijn, dan kan je de boel beter afsluiten ook al is elektrische stroom duurder.
Zonnepanelen hebben 33 kWh opgewekt dat zal het verbruik wel ongeveer gecompenseerd hebben.
Op korte termijn wil ik de gasketel volledig weg.
Op het werk hebben we de gaskraan definitief dichtgedraaid. Enkel voor de douches werd er nog gas verbruikt en dat bleek veel hoger te liggen dan het waterverbruik deed vermoeden. Veel stilstandsverliezen? We vervangen deze door een warmtepomp boiler. Ook hier liggen veel zonnepanelen om dat vermogen te leveren.
Een beetje gas verbruiken is een vervelende situatie, je betaalt veel te veel om louter aangesloten te zijn, dan kan je de boel beter afsluiten ook al is elektrische stroom duurder.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash