Besparen algemeen
Re: Besparen algemeen
Ik heb geen idee hoeveel ik dit jaar al uitgegeven heb. Ik hou dat niet echt bij.
Ik probeer wel te besparen op gas, elektriciteit en water door maatregelen die ik hier eerder al heb verteld. Maar momenteel ben ik voor 4 weken op reis in Scandinavië en dat reisje zal toch aantikken. Momenteel op de Vesteralen. De benzine kost hier 2.6 euro de liter en in de winkels is alles X2 in vergelijking met ons land. Aan overnachtingen alleen zit ik aan 3500 euro en dan overnachten we nog goedkoop in blokhutten op campings. Ik verwacht dus af te kloppen op 6 a 7000 euro om dit grapje te betalen. Gelukkig is wandelen gratis. Maar wondermooi is het hier wel.
Ik probeer wel te besparen op gas, elektriciteit en water door maatregelen die ik hier eerder al heb verteld. Maar momenteel ben ik voor 4 weken op reis in Scandinavië en dat reisje zal toch aantikken. Momenteel op de Vesteralen. De benzine kost hier 2.6 euro de liter en in de winkels is alles X2 in vergelijking met ons land. Aan overnachtingen alleen zit ik aan 3500 euro en dan overnachten we nog goedkoop in blokhutten op campings. Ik verwacht dus af te kloppen op 6 a 7000 euro om dit grapje te betalen. Gelukkig is wandelen gratis. Maar wondermooi is het hier wel.
Laatst gewijzigd door TikTak op 12 juli 2022, 08:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kunt er maar genot van hebben, TikTak. Nog een prettig verblijf daar.
Bedankt Yaris.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Al SG'ers tegengekomen in de Trollfjord?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
De Trollfjord is voor volgende week gepland. Ik zal uitkijken naar spaargidsers .
Vandaag puffin en zee-arend excursie.
Vandaag puffin en zee-arend excursie.
-
- Newbie
- Contacteer:
Wij blijven thuis; onder het motto wie het geluk thuis niet vindt, vindt het nergens. Vlaanderen en elk deel ervan is zo mooi. Ook is onze ecologische voetafdruk dan zeer beperkt en het uitgespaard budget kunnen we beleggen op de beurs. Het is nu een ideaal aankoop momentum.
Dat is 4x een waarheid als een koe.the grower schreef: ↑12 juli 2022, 10:52 Wij blijven thuis; onder het motto wie het geluk thuis niet vindt, vindt het nergens. Vlaanderen en elk deel ervan is zo mooi. Ook is onze ecologische voetafdruk dan zeer beperkt en het uitgespaard budget kunnen we beleggen op de beurs. Het is nu een ideaal aankoop momentum.
Het ene sluit het andere niet uit.the grower schreef: ↑12 juli 2022, 10:52 Wij blijven thuis; onder het motto wie het geluk thuis niet vindt, vindt het nergens. Vlaanderen en elk deel ervan is zo mooi.
Je kan perfect het geluk vinden in Vlaanderen, én je hart verloren zijn aan de bergen.
Vlaanderen mag dan wel wondermooi zijn, het gevoel om boven te komen op een 3000er na een ganse dag wandelen, daar kan wat mij betreft niet veel tegen op.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Inderdaad.
Gisteren de Dronningruta gewandeld/geklommen. Dat is toch want anders dan op de dijk van Blankenberge op strandsletsen lopen of de Koppenberg naar boven sukkelen.
Vlaanderen vind ik bekrompen, volgebouwd en stressvol. Geef mij maar het Noorden. Gemiddeld 22 inw/km2. Hier heb je tenminste ruimte om te ademen. Geen hittegolf hier trouwens. Vandaag was het een zalige 22 graden
Gisteren de Dronningruta gewandeld/geklommen. Dat is toch want anders dan op de dijk van Blankenberge op strandsletsen lopen of de Koppenberg naar boven sukkelen.
Vlaanderen vind ik bekrompen, volgebouwd en stressvol. Geef mij maar het Noorden. Gemiddeld 22 inw/km2. Hier heb je tenminste ruimte om te ademen. Geen hittegolf hier trouwens. Vandaag was het een zalige 22 graden
De waterstand van beken en rivieren wordt steeds problematischer.
Een van mijn weilanden ligt aan de rand van een zijbeek van een zijbeek van een zijbeek van de Ijzer.
De eerstgenoemde staat al > dan een maand poerdroog. Dit weiland ligt ook voor een stukje (+-50 m) aan de 2de genoende beek, die in het beste geval nu nog een waterstroompje heeft van misschien 10 cm hoog. De cowboy van West-Vlaanderen heeft al weken geleden verboden water te capteren uit sommige stroomgebieden. Dat is overigens het enige waar die machtsgeile maar waardeloze kerel goed voor is.
Op dit weiland van 2,5 ha mogen van mij maximaal 8 koeien grazen. Bovedien ligt op dit perceel een eeuwenoude drinkpoel van zo' n 300 m2 met een diepte tot minimum 3 m, die bij mijn weten en dat van oudere buurtbewoners nog nooit droog heeft gestaan. Deze poel loopt af in de eerstgenoemde beek. Twee jaar geleden heb ik de afloop reeds met +- 75 cm verhoogd, zodat hij nog langer een hogere waterstand behoudt. Voor de komende winter zal ik de afloop volledig afsluiten zodat ik de waterstand nogmaals met een meter kan verhogen.
Mijn koetjes zullen alvast geen dorst lijden door deze kleine ingrepen, die het wegvloeien van kostbaar water beperken.
Om een lang verhaal kort te maken, wat doen jullie om zoveel mogelijk water te besparen?
Een van mijn weilanden ligt aan de rand van een zijbeek van een zijbeek van een zijbeek van de Ijzer.
De eerstgenoemde staat al > dan een maand poerdroog. Dit weiland ligt ook voor een stukje (+-50 m) aan de 2de genoende beek, die in het beste geval nu nog een waterstroompje heeft van misschien 10 cm hoog. De cowboy van West-Vlaanderen heeft al weken geleden verboden water te capteren uit sommige stroomgebieden. Dat is overigens het enige waar die machtsgeile maar waardeloze kerel goed voor is.
Op dit weiland van 2,5 ha mogen van mij maximaal 8 koeien grazen. Bovedien ligt op dit perceel een eeuwenoude drinkpoel van zo' n 300 m2 met een diepte tot minimum 3 m, die bij mijn weten en dat van oudere buurtbewoners nog nooit droog heeft gestaan. Deze poel loopt af in de eerstgenoemde beek. Twee jaar geleden heb ik de afloop reeds met +- 75 cm verhoogd, zodat hij nog langer een hogere waterstand behoudt. Voor de komende winter zal ik de afloop volledig afsluiten zodat ik de waterstand nogmaals met een meter kan verhogen.
Mijn koetjes zullen alvast geen dorst lijden door deze kleine ingrepen, die het wegvloeien van kostbaar water beperken.
Om een lang verhaal kort te maken, wat doen jullie om zoveel mogelijk water te besparen?
Ik ben helaas (nog?) geen grootgrondbezitter. Als ik water wil besparen, draai ik de kraan wat minder hard open. Ik heb vooral moeite met het feit dat mijn totale energiefactuur verdubbeld is op dit moment. Ik begrijp de frustratie wel trouwensdhalluinR schreef: ↑13 juli 2022, 07:56 De waterstand van beken en rivieren wordt steeds problematischer.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ik ben jaloers van je ligging
Amen to that.
Bij mij komt er enkel drinkwater uit de koudwaterkraan in de keuken en de badkamer, al de rest staat op regenwater. Ik heb twee regenputten van 10.000 liter. Het was jaren geleden dat ik die nog eens leeg heb gekregen, maar een tweetal weken geleden was het van dat. Van de gelegenheid gebruik gemaakt om die te reinigen. Sedertdien is er bijna nog geen neerslag gevallen dus gebruik ik momenteel voor alles drinkwater
De enige besparing die ik heb doorgevoerd is de goot van mijn tuinhuis op een IBC-container aan te sluiten. Maar ook daar is de bodem in zicht. Eén van de komende dagen zal daar de laatste gieter gevuld worden.
En oh ja, tot vorig jaar had ik een vijver. Daar moest in de zomer ook wel een paar duizend liter bijgevuld worden. De vijver is ondertussen foetsie.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
De wetenschap heeft jaren geleden deze toestanden al voorspeld maar er werd niets gedaan om water te bufferen. Ze werden en worden nog steeds door een groot deel van de bevolking en van de politiek weggelachen. Nog steeds worden elke dag miljoenen liters drinkwater verspild door toiletten door te spoelen met drinkwater, door te veel te douchen, enz. Nog steeds loopt het meeste regenwater gewoon in het riool. Het ziet er naar uit dat het jaar na jaar erger zal worden.
We hebben het allemaal aan onszelf te danken.
Bij ons staat het meeste ook op regenwater. Een douche nemen we maar 2 keer per week nadat we een workout in de fitness heb gedaan. Douchen bij ons duurt nog geen 5 minuutjes. Kraan open, nat worden. Kraan dicht, inzepen. Kraan open, afspoelen. Kraan dicht, afdrogen.
Mijn kinderen zijn op die manier opgevoed en besparen ook volop water.
We hebben het allemaal aan onszelf te danken.
Bij ons staat het meeste ook op regenwater. Een douche nemen we maar 2 keer per week nadat we een workout in de fitness heb gedaan. Douchen bij ons duurt nog geen 5 minuutjes. Kraan open, nat worden. Kraan dicht, inzepen. Kraan open, afspoelen. Kraan dicht, afdrogen.
Mijn kinderen zijn op die manier opgevoed en besparen ook volop water.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Aan het kaartje te zien zijn we opnieuw een van de slechtste leerlingen van de klas. Ik had niets anders verwacht.