Besparen algemeen
Re: Besparen algemeen
De computer in die afbeelding is een iMac van Apple, dus je kunt precies opzoeken hoeveel die verbruikt.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Heb ook nog een plasma en het verbruik varieert naargelang het beeld.odbc schreef: ↑25 augustus 2022, 08:58 Heb een plasma tv van Samsung en als ik energie app open zet van digitale meter zie verbruik van tv lopen tussen de 70 w en 180 w afhankelijk bij meer licht in beeldscherm of minder
En dan staat lichtsterkte in menu op stand 2, op 3 zal verbruik enkel maar stijgen.
Het zogenaamde verbruik dat ze misbruikt hebben om plasmaschermen te doen verdwijnen omdat ze zogezegd veel verbruikten, bereik je enkel met een volledig wit scherm. M.a.w. nooit.
Idem met het vermelde verbruik van een pc.
het is niet omdat er bv. een voeding van 500W inzit, dat die pc 500W verbruikt.
Laatst gewijzigd door PinkPanther1970 op 25 augustus 2022, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Stoppen met boven zijn stand te leven.
Mijnheer een auto
Madam een auto
De kinderen een auto.
Weekend trips, ski vakantie, zomervakantie, festivals.
2 verblijf niet te vergeten.
Kasteel van een huis en dan dure energie.
Dit alles niet onder het jaar een warm bad, douche nemen geen probleem.
Mijnheer een auto
Madam een auto
De kinderen een auto.
Weekend trips, ski vakantie, zomervakantie, festivals.
2 verblijf niet te vergeten.
Kasteel van een huis en dan dure energie.
Dit alles niet onder het jaar een warm bad, douche nemen geen probleem.
Estate Guru believer.
Dan moet dat helder beeld wel 24u x 365 dagen op staan om aan 300 kWh te geraken.
Enkel haalbaar voor werklozen die niet slapen dus.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Bij mij is er continu 0,2 kwh verbruik.
Maak ik mij daar druk om?
Als ik in mijn jakuzzi zit en zet beide jet pompen 3200 watt op en madam zet blower 1200 watt op en na een tijdje springt verwarmingelement 2700 watt ook nog eens op.
Samen 7100 watt of 3,6 euro.
Is dat veel?
Een Duvel op Café kost meer en wie denkt daaraan als hij of zij er van drinkt, oei da is duur?
Of nutteloos en einderloos rond rijden met auto van ene winkel naar andere.
Verbruik kan en mag als het iedereen uitkomt.
Tot de rekening komt.
Maak ik mij daar druk om?
Als ik in mijn jakuzzi zit en zet beide jet pompen 3200 watt op en madam zet blower 1200 watt op en na een tijdje springt verwarmingelement 2700 watt ook nog eens op.
Samen 7100 watt of 3,6 euro.
Is dat veel?
Een Duvel op Café kost meer en wie denkt daaraan als hij of zij er van drinkt, oei da is duur?
Of nutteloos en einderloos rond rijden met auto van ene winkel naar andere.
Verbruik kan en mag als het iedereen uitkomt.
Tot de rekening komt.
... en geen geld wilden/willen spenderen aan bijv zonnepanelen of warmtepomp(en). Ik heb zo buren die terwijl ik mijn nieuw huis hier aan het bouwen was me wat kwamen uitlachen met mijn investeringen in energiebesparing. Nu kijken ze zuur, ook omdat ik absoluut geen moeite doe om energie te besparen, mijn totale rekening aan energie zal rond de 1000 euro liggen en we zijn als gepensioneerden de ganse dag thuis (de airco staat hier nu lekker te draaien). Voor veel mensen geld: eigen schuld, dikke bult. Al decennia herhalen experts dat europa en zeker belgie veel te afhankelijk is van energie import en aldus geen vat heeft op de prijzen.
https://www.consilium.europa.eu/nl/info ... y-imports/
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Zelfs al zijn we maar voor 10% afhankelijk van import, dan nog is die 10% prijs bepalend. Is nu ook zo, de aandeel gas dat we voor elektriciteit nodig hebben zet de prijs voor alle stroom, ook stroom van zonnepanelen, windmolens en kerncentrales betalen we even duur dan gas gestookte elektriciteit. Zolang daar niks aan gedaan wordt betalen we ons blauw en rijven anderen superwinsten binnen.
Goh ja ergens wel mee akkoord, wie zijn gat brandt moet op de blaren zitten. Dat gezegd zijnde, het is niet omdat je geen zonnepanelen en warmtepomp hebt, dat men zich blauw moet betalen aan energie. Er zijn andere oplossingen. Ieder zijn keuze natuurlijk, maar achteraf leven met de gevolgen en niet klagen.Spaarplan schreef: ↑25 augustus 2022, 11:00 geen geld wilden/willen spenderen aan bijv zonnepanelen of warmtepomp(en).
...
Nu kijken ze zuur, ook omdat ik absoluut geen moeite doe om energie te besparen, mijn totale rekening aan energie zal rond de 1000 euro liggen en we zijn als gepensioneerden de ganse dag thuis (de airco staat hier nu lekker te draaien). Voor veel mensen geld: eigen schuld, dikke bult. Al decennia herhalen experts dat europa en zeker belgie veel te afhankelijk is van energie import
Klopt, maar toch... ik betaald eind dit jaar circa 1000 euro voor al mijn energie in huis en ik heb dan nog geeneens zonnepanelen en batterij. Als ik dat kan kunnen er velen dat, gewoon even vooruit kijken. Mijn buur heeft 3 dikke bakken voor de deur staan maar wil geen geld spenderen aan "linkse hobby's", dat hij dan maar blijft zagen en klagen over "die gasten in brussel".vortex schreef: ↑25 augustus 2022, 11:20Zelfs al zijn we maar voor 10% afhankelijk van import, dan nog is die 10% prijs bepalend. Is nu ook zo, de aandeel gas dat we voor elektriciteit nodig hebben zet de prijs voor alle stroom, ook stroom van zonnepanelen, windmolens en kerncentrales betalen we even duur dan gas gestookte elektriciteit. Zolang daar niks aan gedaan wordt betalen we ons blauw en rijven anderen superwinsten binnen.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
+10 en veel banken vooruit.Spaarplan schreef: ↑25 augustus 2022, 11:40
Klopt, maar toch... ik betaald eind dit jaar circa 1000 euro voor al mijn energie in huis en ik heb dan nog geeneens zonnepanelen en batterij. Als ik dat kan kunnen er velen dat, gewoon even vooruit kijken. Mijn buur heeft 3 dikke bakken voor de deur staan maar wil geen geld spenderen aan "linkse hobby's", dat hij dan maar blijft zagen en klagen over "die gasten in brussel".
Blijft nog dat een deel van de bevolking dik in de problemen is bijv. huurders.
Dit omdat hunne eigenaar niet wil investeren voor een ander.
Geen investering huur aan volle pot belasten de oplossing?
Oei wat nu hier op forum geplaatst.
Estate Guru believer.
Tja, twee gepensioneerden in een nieuw energie zuinig huis gaan natuurlijk heel wat minder energie verbruik hebben dan een doorsnee gezin in een doorsnee huis. De realiteit is dat maar een heel kleine minderheid van de bevolking zich een energie zuinige nieuwbouw kan permitteren, vandaag zijn dat enkel nog te twee verdieners met een hoger inkomen. Een veel grotere groep heeft zelfs een veel te laag inkomen om een eigen huis of appartement te verwerven, zij zijn aangewezen op huur, huur en energie zijn vervolgens een levenslange financiële val waar men maar moeilijk uitgeraakt. Het is dus niet fair om je eigen luxe situatie op energie vlak te projecteren op de rest van de bevolking en eigen schuld dikke bult is er al helemaal over.
Voor sommigen (velen) schreef ik.
Echt? Dat is wel heel weinig. Wij, een gezin van 4 in een oud rijhuis MET zonnepanelen en batterij zullen rond de 2000 EUR per jaar stranden. Nochtans ligt ons verbruik RUIM onder het gemiddelde, en we hebben de goedkoopste energieleverancier op de markt. In welk type van woning woon jij dan?
Laatst gewijzigd door sintorama op 25 augustus 2022, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
sintorama schreef: ↑25 augustus 2022, 13:01Spaarplan schreef: ↑25 augustus 2022, 11:40 Klopt, maar toch... ik betaald eind dit jaar circa 1000 euro voor al mijn energie in huis en ik heb dan nog geeneens zonnepanelen en batterij.
Echt? Dat is wel heel weinig. Wij, een gezin van 4 in een oud rijhuis MET zonnepanelen en batterij zullen rond de 2000 EUR per jaar stranden. Nochtans ligt ons verbruik RUIM onder het gemiddelde, en we hebben de goedkoopste energieleverancier op de markt. In welk type van woning woon jij dan?
Open bebouwing BEN. De BEN was mijn eigen keuze door een investering van 3000 euro extra te doen. In de winter verbruiken we gemiddeld 11 kWh per dag en de andere dagen circa 7. Alle verlichting led en bijna alle toestellen nagekeken op verbruik bij aankoop (doe ik al jaren). De airco staat hier dan wel op maar niet de ganse dag, dat is ook niet nodig vanwege de isolatie en gebruik van speciaal glas (40 euro extra per raam).