Besparen algemeen
Re: Besparen algemeen
Heb het eens opgezocht (en dat had ik eigenlijk eerst kunnen doen natuurlijk...)gilberke schreef: ↑29 augustus 2022, 10:36Misschien eens uitrekenen met recentere waarden via https://www.mijnenergie.be/blog/koken-o ... ogle.be%2Ftreenman schreef: ↑29 augustus 2022, 10:28 besparingsidee: wij verwarmen en koken op gas. Voor elektriciteit hebben we zonnepanelen (en nog een terugdraaiende teller...)
Gezien het gas relatief veel duurder is geworden dan elektriciteit: is het een idee om naast het klassieke gasvuur ook een elektrische kookplaat (genre camping...) te voorzien om gerechten die 'lang' moeten koken (ketel soep, spaghetti, rijst,...) eerder op die elektrische plaat te bereiden, ipv op het gasvuur. Wij zorgen nu al dat we warm water voor koken van bv. rijst of spaghetti niet allemaal op het vuur aan de kook brengen, maar grotendeels ook al via een elektrische waterkoker.
Is het sop de kool waard? Er wordt toch gezegd dat het warmteverlies bij een gasvuur hoger is dan bij een elektrisch vuur?
Ga je op de lange termijn gasvuur willen houden anders? Je zou ook kunnen opteren voor een vervanging van je gasvuur ipv soort campingkookplaat...
(https://www.plusonline.nl/geld-recht/wa ... ktriciteit)
Met de bijkomende nuance dat mijn 3-jarig vast contract elec/gas pas volgende zomer afloopt.Volgens MilieuCentraal kost koken op gas per jaar zo'n 37 kuub. Met de gemiddelde gasprijs is is de afgelopen maanden sterk gestegen naar 2,65 euro per kuub en dat brengt de jaarlijkse kosten op zo'n 96 euro. Dat maakt koken op gas nu (2022) al snel twee keer duurder dan een jaar geleden.
Een wat ouderwetse elektrische kookplaat gebruikt veel meer stroom dan inductie en is gemiddeld genomen goed voor een verbruik van 260kWh per jaar. De gemiddelde prijs voor een kilowattuur is nu zo'n 67 cent en dat maakt deze manier van elektrisch koken nog steeds duurder dan gas: 174 euro per jaar
Voor inductie ziet het sommetje er anders uit omdat deze manier van koken veel efficienter is gebruikt een gemiddeld gezin 175 kWh per jaar: 117 euro per jaar.
Ik betaal nu (transportkosten etc. inbegrepen) 4.495eurocent/kW of omgerekend 42.6eur/97kuub (947kW)
Elektriciteit zou ik betalen (voor 947kW) @23.386eurocent/kW (5.726ct stroom +17.66ct 'kosten' / kW) = 221.46eur
Hierboven rekenen ze zelfs maar 260kW/jaar?... 60eur?
Even gekeken wat stroom/gas NU zou kosten bij zelfde leverancier, als ik mijn contract zou moeten vernieuwen:
elec: 23.386 wordt 41.231eurocent/kW (x1.7) (puur elec -zonder transport, etc- gaat van 5.726 naar 28.941eurocent/kW... x5.0)
gas: 4.495 wordt 15.330eurocent/kW (x3.4) (puur gas van 2.289 naar 12.988eurocent/kW... x5.7)
Dan nog zou elec. nog steeds meer dan dubbel zo duur zijn voor evenveel kW (145eur gas tov 390eur elec. voor telkens 947kW)
... wat jou opmerking bevestigd, Vortex!
Mijn gras is weg en is hooi geworden, mijn haag staat kaal, allemaal door de droogte en overvloed aan zon.
Dan hou ik er toch nog iets extra's aan over.
EarthNvstr1 schreef: ↑25 augustus 2022, 20:14Of omgekeerd.
Ik kak gewoon in mijn bad. Afhankelijk van de hardheid ( en hoelang je in bad zit, zodat het kan "weken" ) spoelt dat na het baden door of niet. Indien niet, dan schep ik het op (met mijn handen uiteraard, dat bespaart op een schepje) en gooi het in de tuin onder een plant. Ik neem dan ook wat badwater mee uiteraard, dat bespaart op het sproeien van de tuin.
iemand ervaring met het plaatsen van zonnepanelen op muur ipv op dak (rendement zal wellicht minder zijn maar zijn er nog andere nadelen) ?treenman schreef: ↑29 augustus 2022, 11:36Heb het eens opgezocht (en dat had ik eigenlijk eerst kunnen doen natuurlijk...)gilberke schreef: ↑29 augustus 2022, 10:36
Misschien eens uitrekenen met recentere waarden via https://www.mijnenergie.be/blog/koken-o ... ogle.be%2F
Ga je op de lange termijn gasvuur willen houden anders? Je zou ook kunnen opteren voor een vervanging van je gasvuur ipv soort campingkookplaat...
(https://www.plusonline.nl/geld-recht/wa ... ktriciteit)Met de bijkomende nuance dat mijn 3-jarig vast contract elec/gas pas volgende zomer afloopt.Volgens MilieuCentraal kost koken op gas per jaar zo'n 37 kuub. Met de gemiddelde gasprijs is is de afgelopen maanden sterk gestegen naar 2,65 euro per kuub en dat brengt de jaarlijkse kosten op zo'n 96 euro. Dat maakt koken op gas nu (2022) al snel twee keer duurder dan een jaar geleden.
Een wat ouderwetse elektrische kookplaat gebruikt veel meer stroom dan inductie en is gemiddeld genomen goed voor een verbruik van 260kWh per jaar. De gemiddelde prijs voor een kilowattuur is nu zo'n 67 cent en dat maakt deze manier van elektrisch koken nog steeds duurder dan gas: 174 euro per jaar
Voor inductie ziet het sommetje er anders uit omdat deze manier van koken veel efficienter is gebruikt een gemiddeld gezin 175 kWh per jaar: 117 euro per jaar.
Ik betaal nu (transportkosten etc. inbegrepen) 4.495eurocent/kW of omgerekend 42.6eur/97kuub (947kW)
Elektriciteit zou ik betalen (voor 947kW) @23.386eurocent/kW (5.726ct stroom +17.66ct 'kosten' / kW) = 221.46eur
Hierboven rekenen ze zelfs maar 260kW/jaar?... 60eur?
Even gekeken wat stroom/gas NU zou kosten bij zelfde leverancier, als ik mijn contract zou moeten vernieuwen:
elec: 23.386 wordt 41.231eurocent/kW (x1.7) (puur elec -zonder transport, etc- gaat van 5.726 naar 28.941eurocent/kW... x5.0)
gas: 4.495 wordt 15.330eurocent/kW (x3.4) (puur gas van 2.289 naar 12.988eurocent/kW... x5.7)
Dan nog zou elec. nog steeds meer dan dubbel zo duur zijn voor evenveel kW (145eur gas tov 390eur elec. voor telkens 947kW)
... wat jou opmerking bevestigd, Vortex!
Doe eens de test koop een fles butaan of propaan en kook daarop.
En kijk hoeveel maanden je met een gasfles kunt koken.
Daar zijn geen berekeningen voor nodig dat gas voor te koken goedkoop is.
In verband met aardgas als tarief van toepassing verwarming is zeker geen probleem.
Weet dat er 2 aardgas tarieven mogelijk zijn met andere prijzen.
Estate Guru believer.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Iemand die weet of er zoiets bestaat als een soort van zonnelader/ draagbaar zonnepaneel met een accu, waarbij je dit bv dan kan aansluiten aan een elektrisch verwarmingstoestel of zo? Met de hulp van google heb ik gezien dat dit bestaat voor kleine dingen zoals een smartphone op te laden maar weet niet of er betere zonneladers bestaan die dan nog eens meevallen van prijs.
Zo'n paneeltje zoals je langs de wegen vindt waar de gemeten snelheid op verschijnt.buffaloke85 schreef: ↑30 augustus 2022, 17:27 Iemand die weet of er zoiets bestaat als een soort van zonnelader/ draagbaar zonnepaneel met een accu, waarbij je dit bv dan kan aansluiten aan een elektrisch verwarmingstoestel of zo? Met de hulp van google heb ik gezien dat dit bestaat voor kleine dingen zoals een smartphone op te laden maar weet niet of er betere zonneladers bestaan die dan nog eens meevallen van prijs.
Er is ondertussen wel al een en ander op de markt. Kijk maar eens wat op kleinere jachten is geplaatst.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Wat ik me afvraag wat ik kan doen in de winter om mijn verbruik nog te verminderen.
Ik gebruik geen verwarming in de winter, ik douche nu al max 5 minuten, overal led verlichting, enkel laptop + 1 zuinig extern scherm. Een A+++ of in de nieuwe C label koelkast/vries combinatie. Daarnaast was ik zo weinig mogelijk en gaat de droogkast maar 1 keer aan om de 2 weken. Weet niet wat ik nog meer kan?
Daarnaast probeer ik niet op eten te besparen.
En buiten dat voel ik het nog niet echt. Geen auto dus dat scheelt.
Ik gebruik geen verwarming in de winter, ik douche nu al max 5 minuten, overal led verlichting, enkel laptop + 1 zuinig extern scherm. Een A+++ of in de nieuwe C label koelkast/vries combinatie. Daarnaast was ik zo weinig mogelijk en gaat de droogkast maar 1 keer aan om de 2 weken. Weet niet wat ik nog meer kan?
Daarnaast probeer ik niet op eten te besparen.
En buiten dat voel ik het nog niet echt. Geen auto dus dat scheelt.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Bluetti of Ecoflow. Powerbank die je kan opladen met zonnepanelen.buffaloke85 schreef: ↑30 augustus 2022, 17:27 Iemand die weet of er zoiets bestaat als een soort van zonnelader/ draagbaar zonnepaneel met een accu, waarbij je dit bv dan kan aansluiten aan een elektrisch verwarmingstoestel of zo? Met de hulp van google heb ik gezien dat dit bestaat voor kleine dingen zoals een smartphone op te laden maar weet niet of er betere zonneladers bestaan die dan nog eens meevallen van prijs.
Maar prijs is deftig.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ok, dank je wel .
https://sunology.eu/products/sunology-play-kit-solairebuffaloke85 schreef: ↑30 augustus 2022, 17:27 Iemand die weet of er zoiets bestaat als een soort van zonnelader/ draagbaar zonnepaneel met een accu, waarbij je dit bv dan kan aansluiten aan een elektrisch verwarmingstoestel of zo? Met de hulp van google heb ik gezien dat dit bestaat voor kleine dingen zoals een smartphone op te laden maar weet niet of er betere zonneladers bestaan die dan nog eens meevallen van prijs.
Voor de handige Harry's, gevonden op net.
Isolatie glas met luchtspouw vullen met Argon
Isolatie glas van jaren 80' en 90' met luchtspouw 15 mm.
Argongas is lasgas .
Weegt iets zwaarder dan lucht ,maar zal uiteidelijk toch stijgen bij lichte warmte.
Word nu al gebruikt om dubbelglas te isoleren.
Hoe lager de U waarde , hoe beter glasisolatie.
Lucht vervangen door Argon
Inhoud en U waarde van gewoon dubbelglas.
Lucht in glasspouw U waarde 2,9W/(m2.K)
Inhoud en U waarde van dubbelglas met Argon
Argongas heeft een U waarde die 33% lager is dan lucht,
zo krijg je een U waarde van 1,94W/(m2.K)
Werkwijze.
Slijp met dremelsteentje 2 gaatjes van elk 2 à 5 mm in binnenkant glas ,
één van boven en één van onder.
wegwerpfles argonkost +- 18 euro voor 0,9 L onder 60 bar .
Laat de argon onder lichte atmosferische druk in glasspouw vloeien.
Doordat argongas onder druk vrijkomt zal het in C° lager zijn dan lucht,
de vulling zal van onder naar boven gebeuren.
De droge lucht zal uit het bovenste gaatje stromen.
Nadien worden de gaatjes hermetisch afgesloten
Isolatie glas met luchtspouw vullen met Argon
Isolatie glas van jaren 80' en 90' met luchtspouw 15 mm.
Argongas is lasgas .
Weegt iets zwaarder dan lucht ,maar zal uiteidelijk toch stijgen bij lichte warmte.
Word nu al gebruikt om dubbelglas te isoleren.
Hoe lager de U waarde , hoe beter glasisolatie.
Lucht vervangen door Argon
Inhoud en U waarde van gewoon dubbelglas.
Lucht in glasspouw U waarde 2,9W/(m2.K)
Inhoud en U waarde van dubbelglas met Argon
Argongas heeft een U waarde die 33% lager is dan lucht,
zo krijg je een U waarde van 1,94W/(m2.K)
Werkwijze.
Slijp met dremelsteentje 2 gaatjes van elk 2 à 5 mm in binnenkant glas ,
één van boven en één van onder.
wegwerpfles argonkost +- 18 euro voor 0,9 L onder 60 bar .
Laat de argon onder lichte atmosferische druk in glasspouw vloeien.
Doordat argongas onder druk vrijkomt zal het in C° lager zijn dan lucht,
de vulling zal van onder naar boven gebeuren.
De droge lucht zal uit het bovenste gaatje stromen.
Nadien worden de gaatjes hermetisch afgesloten
[quote=buffaloke85 post_id=556680 time=1661873232 user_id=729]
Iemand die weet of er zoiets bestaat als een soort van zonnelader/ draagbaar zonnepaneel met een accu, waarbij je dit bv dan kan aansluiten aan een elektrisch verwarmingstoestel of zo? Met de hulp van google heb ik gezien dat dit bestaat voor kleine dingen zoals een smartphone op te laden maar weet niet of er betere zonneladers bestaan die dan nog eens meevallen van prijs.
[/quote]
Bij de door iedereen gekende verkoopsite bol, zijn die in meerdere formaten te vinden.
[/quote]
Bij de door iedereen gekende verkoopsite bol, zijn die in meerdere formaten te vinden.
En wat moeten we ons voorstellen bij dat elektrisch verwarmingstoestel? Wil je bv een klassiek 2000W warme lucht blazer of olie radiator gebruiken voor pakweg 5 uur, heb je al 10kWh stroom nodig. Dat wordt dus een accu van minimaal 12,5kWh (80% nuttige lading), dat is dus een zeer stevige thuis batterij. Om die op te laden met pakweg 2 uur per dag piek equivalent (winter dag) moet je 5000Wp aan zonnepanelen voorzien, kortom dit is totaal niet te vergelijken met een zonnelader voor een smartphonebuffaloke85 schreef: ↑30 augustus 2022, 17:27 Iemand die weet of er zoiets bestaat als een soort van zonnelader/ draagbaar zonnepaneel met een accu, waarbij je dit bv dan kan aansluiten aan een elektrisch verwarmingstoestel of zo? Met de hulp van google heb ik gezien dat dit bestaat voor kleine dingen zoals een smartphone op te laden maar weet niet of er betere zonneladers bestaan die dan nog eens meevallen van prijs.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: