Besparen algemeen
- PaperbackWriter
- Full Member
- Contacteer:
Re: Besparen algemeen
Wij zijn daar binnen onze familie ook al enkele jaren mee gestopt. Dat is veel gemakkelijker en als ik iets echt nodig heb koop ik het wel zelf en zoek eerst op of ik dat ergens in promotie vind.
- PaperbackWriter
- Full Member
- Contacteer:
Sammy2 had je gisteren misschien een slechte avond? Dit zijn niet bepaald positieve reacties terwijl het in deze donkere dagen al moeilijk genoeg is voor veel mensen.
En je hebt gelijk: dit is niet ontopic.
Wij trekken dat door naar het hele jaar. Ook voor verjaardagen e.d. worden geen nutteloze cadeau's meer gegeven. Het enige dat ik nog doe is voor de verjaardag van mijn (volwassenen) kinderen een geldbedrag op hun rekening storten. Dan kunnen ze het zelf spenderen aan iets wat ze zelf nodig hebben. Voor onszelf kopen we enkel nog iets nieuws wanneer het oude tot op de draad versleten is en dat geldt voor alles. Van kleding over huishoudmateriaal tot de auto. Best leuk hoor. Zo kan ik elke maand meer dan de helft van mijn loon opzij zetten om zaken te doen die er voor mij echt toe doen zoals minder werken en reizen.PaperbackWriter schreef: ↑17 december 2023, 10:23Wij zijn daar binnen onze familie ook al enkele jaren mee gestopt. Dat is veel gemakkelijker en als ik iets echt nodig heb koop ik het wel zelf en zoek eerst op of ik dat ergens in promotie vind.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Strak plan.
Als ik iets nodig heb koop ik het gewoon onmiddellijk en daarom is het wat moeilijker voor mevrouw Charlesvdw om nog een cadeautje voor me te vinden.
Ik ben eigenlijk té kapitalistisch voor kerstscadeautjes
Als ik iets nodig heb koop ik het gewoon onmiddellijk en daarom is het wat moeilijker voor mevrouw Charlesvdw om nog een cadeautje voor me te vinden.
Ik ben eigenlijk té kapitalistisch voor kerstscadeautjes
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Vorige week in het nieuws.
Meer echtparen laten kinderen met down geboren worden.
Wie mag daar het kostenplaatje van betalen.
Geen bijdrage, geen pensioen .....
Wat wil je nu uitdrukken? Bewust weer "minderheden" ontdekt? Probeer eens voor de "meerderheid" te denken. Dank u.
Doordenkertje of is het alleen maar eigen ik heb gewerkt dus recht op.
Blijkbaar vindt u het normaal dat in 2023 mensen nog keuzes maken waar een kostenpost aan verbonden is voor Jan en alleman.
Koppels die zo een keuze maken wel respect voor hoor wetend welke lijdensweg ze soms tegemoet gaan.
De ene down is de andere niet.(gaan nooit bijdragen, alleen maar centjes kosten)
En eens nadenken over ethische kwesties en hun gevolgen......
Maar voor Sammy 2 is alleen maar stigmatiseren van bepaalde bevolkingsgroep aan hem besteed.
Minderheden of wie zijn luxe niet heeft voor hem van geen tel.
Madame schreef: ↑19 december 2023, 10:44Doordenkertje of is het alleen maar eigen ik heb gewerkt dus recht op.
Blijkbaar vindt u het normaal dat in 2023 mensen nog keuzes maken waar een kostenpost aan verbonden is voor Jan en alleman.
Koppels die zo een keuze maken wel respect voor hoor wetend welke lijdensweg ze soms tegemoet gaan.
De ene down is de andere niet.(gaan nooit bijdragen, alleen maar centjes kosten)
En eens nadenken over ethische kwesties en hun gevolgen......
Maar voor Sammy 2 is alleen maar stigmatiseren van bepaalde bevolkingsgroep aan hem besteed.
Minderheden of wie zijn luxe niet heeft voor hem van geen tel.
Je lult gewoon uit je nek. Iedereen zou een beetje zelf mogen opkomen voor de daden die hij opzettelijk en bij volle verstand stelt. De maatschappij voor alles en nog wat laten opdraaien, is gewoon egoïstisch. Als je bepaalde keuzes maakt in je leven, neem dan ook de verantwoordelijken en verplichtingen; rechten alleen bestaan niet. Denk ook aan jouw medemensen die je jouw "ethische" beslissingen mogen uitlepelen. Ethiek is enkel om het geweten te sussen en niet voor de maag te plezieren.
- PaperbackWriter
- Full Member
- Contacteer:
De laatste jaren spenderen wij onder mekaar het vroegere 'cadeautjes geld' voor verjaardagen liever aan een traktatie op een etentje of iets dergelijks. Dan heb ik er zelf ook plezier van.Trivium schreef: ↑17 december 2023, 10:47Ook voor verjaardagen e.d. worden geen nutteloze cadeau's meer gegeven.PaperbackWriter schreef: ↑17 december 2023, 10:23 Wij zijn daar binnen onze familie ook al enkele jaren mee gestopt.
Ik schenk mijn liefde aan mijn naasten. Dat volstaat.
December is traditioneel mijn goedkoopste maand , ik denk met 875 euro toe te komen en dit jaar onder de 14.000 euro te blijven.
December is traditioneel mijn goedkoopste maand , ik denk met 875 euro toe te komen en dit jaar onder de 14.000 euro te blijven.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Mijn lief haar familie heeft een soort cadeautjesronde waarbij iedereen elke ronde een cadeau krijgt. Totaal bedrag per persoon is 25 euro. Er zijn 5 rondes. Dus als daar 8 man zit, jezelf inclusief, ben je dus 175 euro kwijt aan de andere 7. Als koppel zijn wij dus 350 euro kwijt.
En dat zijn brol cadeau's. Stickers, play doh, knickers, een rolleke plakband, ... als je chance hebt zit er een pak koffie en een paar sokken bij. De rest is voor de vuilbak.
Ik ben daar elk jaar ambetant van. Ik zou liever 1 naam kiezen en die iets deftigs geven van 175 Euro. En allerliefste natuurlijk 1 naam en maar 25 moeten geven.
Ik probeer, zonder daarin te overdrijven, toch een beetje zuinig door het leven te gaan. Dus van gans dat gedoe ben ik nu alweer ambetant. En ik moet mijn brolcadeau's nog gaan kopen.
En dat zijn brol cadeau's. Stickers, play doh, knickers, een rolleke plakband, ... als je chance hebt zit er een pak koffie en een paar sokken bij. De rest is voor de vuilbak.
Ik ben daar elk jaar ambetant van. Ik zou liever 1 naam kiezen en die iets deftigs geven van 175 Euro. En allerliefste natuurlijk 1 naam en maar 25 moeten geven.
Ik probeer, zonder daarin te overdrijven, toch een beetje zuinig door het leven te gaan. Dus van gans dat gedoe ben ik nu alweer ambetant. En ik moet mijn brolcadeau's nog gaan kopen.
Gewoon weigeren om aan die zever mee te doen. Ik haat het om al die brol in overvolle winkelstraten te moeten gaan kopen. Waarom moeten die kadookes perse met kerstmis ? Als je iets wil geven dan kan dat toch op elk moment van het jaar ? Al dat commercieel gedoe…
Ik doe aan de snertcadeautjes waar niemand iets mee vooruit is, al lang niet meer mee.
Als ik weet dat ik 1 van mijn naasten met iets een plezier kan doen, dan koop ik dat. Eender wanneer in het jaar.
Deze keer gaan we met een paar mensen zo vaak uit eten als er volk in de bende zit. Twee keer
Elk trakteert eens.
Gaan uit eten doen we allemaal graag... dus dat is goed verdeeld weer.
Als ik weet dat ik 1 van mijn naasten met iets een plezier kan doen, dan koop ik dat. Eender wanneer in het jaar.
Deze keer gaan we met een paar mensen zo vaak uit eten als er volk in de bende zit. Twee keer
Elk trakteert eens.
Gaan uit eten doen we allemaal graag... dus dat is goed verdeeld weer.
Je hebt het veel te ver laten komen, van bij de start gewoon zeggen dat je daar niet aan mee doet
Mijn familie had ook die traditie, iedereen vanaf 16 jaar deed mee. Ik heb direct beslist om hier nooit aan mee te doen, en wou geen cadeau's ontvangen.
Wel telkens een boeketje of pralines afgegeven aan de tante/nonkel die dat jaar organiseerde.
Paar jaar later zijn ze bij hun verstand gekomen en al die zever afgeschaft, enkel nog voor de kinderen een deftige cent of cadeau.
Wij hebben er hier ook zo in de familie mensen met brol cadeaus. Dat fenomeen zal wel in bijna elke familie bestaan zeker? Tis allemaal wel goedbedoeld maar ja wat ben je ermee?
Ik ging daar onder druk zo wat in mee... Op een dag had ik hetzelfde gezelschapspel gekocht als iemand anders voor dezelfde persoon. Toen heb ik gezegd ik stop met de zever. En twas gedaan bij mij. Ik geef alleen nog nen cent aan mijn petekind. Soms krijg ik daar in de familie debiele commentaar op. Maar het gaat meer en meer mijn richting uit, het verstand komt ipv al die brol te kopen.
Soms voelde ik mij een beetje een outcast op die momenten dat veel daar met brol cadeaus stonden op de foto enzo. je moet daar ook wat durven tegen ingaan vind ik. Maar dat is niet altijd zo gemakkelijk.
Ik ging daar onder druk zo wat in mee... Op een dag had ik hetzelfde gezelschapspel gekocht als iemand anders voor dezelfde persoon. Toen heb ik gezegd ik stop met de zever. En twas gedaan bij mij. Ik geef alleen nog nen cent aan mijn petekind. Soms krijg ik daar in de familie debiele commentaar op. Maar het gaat meer en meer mijn richting uit, het verstand komt ipv al die brol te kopen.
Soms voelde ik mij een beetje een outcast op die momenten dat veel daar met brol cadeaus stonden op de foto enzo. je moet daar ook wat durven tegen ingaan vind ik. Maar dat is niet altijd zo gemakkelijk.