Besparen op verwarming, poll
Re: Besparen op verwarming, poll
De tijdschakelaar verbruikt dan 24 tot 72 watt.CarpeNoctem schreef: ↑8 september 2022, 19:03 Ik zal maar weer de party pooper van dienst zijn: niet vergeten dat zo'n timer ook wel wat verbruikt. Afhankelijk van het type schommelt het vermogen tussen de 1 en de 3 watt, dat komt neer op een jaarlijks verbruik tussen de 9 en 27 KW. Zonder je aankoopprijs meegerekend...
Voordeel : je laat de boiler opwarmen op een moment dat je zonnepanelen elektriciteit leveren.
Of, zonder panelen, op nachttarief. In mijn geval 5 cent per kwh goedkoper.
Voor mijn part mag de timer die 1 a 3 watt per uur verbruiken.
Ik denk dat het mettertijd toch winstgevend is.
-
- Full Member
- Contacteer:
Daar is nog HEEL wat werk in. Schakelaars en on-off switches voor bv koelkast en dergelijke. Als zon schijnt extra koelen en als het onder bepaalde temp gaat gewoon stroom. We hebben heel wat inovatie nodig in de wereld maar helaas zit de onkunde van de mens en de verdeeldheid enorm in de weg. Met moedwil kan men in de wereld al heel wat groener leven.
Opgepast met sommige KWh meters, dat zijn soms zelf echte KWh vreters. Als je niets kan terugvinden over eigen verbruik in de beschrijving, laat ze dan best links liggen (meestal Chinese producten).
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Heb het vlaggen, vraag gesteld aan Fluvius hoe het word berekend als je eerste 5 maanden gasverbruik hebt en stopt met aardgas verwarming, rest van jaar overschakeling naar houtkachel en warmtepomp.
Verdict het verbruik van aardgas in voorjaar word gespreid over alle kwartalen dus ook in duurdere kwartalen!!
Is de leverancier volgens Fluvius hoe die het berekend!
Is de berekening niet zo bij elke leverancier?
Verdict het verbruik van aardgas in voorjaar word gespreid over alle kwartalen dus ook in duurdere kwartalen!!
Dan is het misschien toch interessanter om de leverancier te vragen maandelijks een afrekening te sturen ipv een voorschotfactuur?
Maandelijkse afrekening gaat enkel met een digitale teller. Bovendien zou het voorlopig enkel voor elektriciteit mogelijk zijn.
Heb ik .
Gelukkig zijn er nog speciallekes op de wereld.
Estate Guru believer.
Niet vergeten dat er ook "manuele" tijdschakelaars bestaan die ingesteld worden met pinnetjes (ook ruitertjes genoemd), die géén elektriciteit verbruiken.haelewyn schreef: ↑8 september 2022, 19:33De tijdschakelaar verbruikt dan 24 tot 72 watt.CarpeNoctem schreef: ↑8 september 2022, 19:03 Ik zal maar weer de party pooper van dienst zijn: niet vergeten dat zo'n timer ook wel wat verbruikt. ... Zonder je aankoopprijs meegerekend...
...
Ik denk dat het mettertijd toch winstgevend is.
Wél wat minder handig in gebruik, maar eenmaal ingesteld hoef je verder niets meer te doen. Als je dit voor verschillende toestellen met diverse tijdstippen nodig hebt, kun je er voor elk toestel eentje kopen, want dat kan al vanaf 5 €.
En zoals haelewyn al aanhaalde: bij moderne toestellen zit een timer ingebouwd. Zo ook kan ik bij mijn recent gekochte wasmachine kiezen wanneer de was klaar moet zijn.
Niet dat ik daar ooit gebruik van maakte om besparingen te doen, want ik heb nooit nachttarief gehad (ook niet nodig bij Ecopower).
Maar mijn manuele tijdschakelaar heeft vroeger jarenlang dienst gedaan om het koffiezetapparaat te doen starten op werkdagen, zodat de koffie klaar was bij het opstaan.
Voor mensen die radeloos zijn voor de komende winter/koudere periode, je kan zelf een lucht/lucht warmtepomp plaatsen. De afwerking (gas) moet je wel laten doen door een erkend installateur, dat is helemaal niet zo duur. Een LLWP met een rendement A++ voor verwarmen is helemaal niet zo duur en ook nog zuinig genoeg.
https://www.google.com/search?q=airco+v ... f+plaatsen
https://www.google.com/search?q=airco+v ... f+plaatsen
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Draaien die dan niet? Daarvoor is toch stroom nodig of draaien die niet? Of werken die op gas?
Niet zeker dat een analoge timer minder verbruikt dan een digitale hoor.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Dat vroeg ik mij ook af. Anders winnen we hier bij Spaargids gegarandeerd de Nobelprijs.
Volgens sommige sites verbruikt een analoge meer, maar volgens andere minder
Het stroomverbruik ligt zo rond de 3watt voor een mechanische en minder voor de digitale tijdsklok.
Een mechanische tijdschakelaar heeft ongeveer 1 watt per uur nodig. Dat betekent 24 watt per dag. Een digitale tijdschakelaar heeft doorgaans iets meer vermogen nodig. Het stroomverbruik ligt hier bij 2 watt per uur. De reden daarvoor is het lcd-display.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
De Telenet - De Proximus - De Orange.
Boxen en modems kijk maar eens wat die verbruiken.
Zal aardig wat meer zijn dan een timer analoog of digitaal.
En niet van jullie stoel vallen van het verbruik op jaarbasis.
Het leuke van die toestellen is natuurlijk, haalt men die van de stroom, het opstarten daarna......
Boxen en modems kijk maar eens wat die verbruiken.
Zal aardig wat meer zijn dan een timer analoog of digitaal.
En niet van jullie stoel vallen van het verbruik op jaarbasis.
Het leuke van die toestellen is natuurlijk, haalt men die van de stroom, het opstarten daarna......
Estate Guru believer.
Is zo bij elke leverancier, zelfs al heb je een digitale teller. Fluvius geeft enkel de jaarlijks opgenomen tellerstand door aan de leverancier, die op zijn beurt het jaarverbruik verdeelt volgens het verbruiksprofiel (SLP of RLP). Wie deze winter geen of veel minder gas gaat verbruiken wegens overschakeling op bv hout, doet er goed aan om nu een eindafrekening te bekomen, desnoods door voor gas over te stappen naar een andere leverancier.odbc schreef: ↑8 september 2022, 20:24 Heb het vlaggen, vraag gesteld aan Fluvius hoe het word berekend als je eerste 5 maanden gasverbruik hebt en stopt met aardgas verwarming, rest van jaar overschakeling naar houtkachel en warmtepomp.