Besparen op verwarming, poll
Re: Besparen op verwarming, poll
Ik verander ook niets want ik ben al jaren zuinig met energie. Jaarlijks verbruik hier is 762 kWh dagtarief, 768 kWh nachttarief en 1601 kWh gas en zak of 3 pellets per week in de winter.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
De verwarming 's morgens niet meer aanleggen zal het goedkoopste zijn.inquirer schreef: ↑3 september 2022, 20:27 Wat is eigenlijk het goedkoopste:
's ochtends de verwarming (op gas) een uurtje op zetten om de keuken te verwarmen tegen dat we beneden komen om te ontbijten alvorens te vertrekken naar het werk, of die keuken op te warmen met een elektrisch vuurtje met timer?
Opstaan, wassen, ontbijten en weg en dan maar hopen dat je je kan opwarmen op het werk.
Ik ga eens in de gaten houden, de douches op het werk, of ze meer gebruikt gaan worden. Ik vermoed het wel.
Momenteel doe ik dit al : Een uur op voorhand vertrekken en op het werk ontbijten. De koffie is gratis en raakt nooit op !
Opstaan, douchen, verkeer checken en weg.
Douchen zou nog op het werk kunnen maar ik vrees dat dat een beetje not done is als je een bureaujob hebt.
In mijn geval geeft het minder file op die manier, minder vertraging, rustiger begin van de dag, extra tijd om iets te lezen, op te zoeken, wat babbelen links en rechts.
Vandaag ontdekt : sedert ik een elektronische meter heb, is er op mijn factuur ineens apart dag- en nachttarief.
Opstaan, douchen, verkeer checken en weg.
Douchen zou nog op het werk kunnen maar ik vrees dat dat een beetje not done is als je een bureaujob hebt.
In mijn geval geeft het minder file op die manier, minder vertraging, rustiger begin van de dag, extra tijd om iets te lezen, op te zoeken, wat babbelen links en rechts.
Vandaag ontdekt : sedert ik een elektronische meter heb, is er op mijn factuur ineens apart dag- en nachttarief.
Ik ken er die om de 2 dagen douchen op kamer van ouder in rusthuis.
Is toch betaald?
Is toch betaald?
Zou daar toch allemaal niet te ver in gaan, in een koud en onvoldoende verwarmd huis krijg je al snel vocht en schimmel problemen. Daarnaast gaat langdurig verblijf in koude de bloedcirculatie naar de ledematen verminderen, zeker bij ouderen is dat best te vermijden.Gebruikersnaam2 schreef: ↑3 september 2022, 23:24 De verwarming 's morgens niet meer aanleggen zal het goedkoopste zijn.
Opstaan, wassen, ontbijten en weg en dan maar hopen dat je je kan opwarmen op het werk.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik leg de verwarming buiten een echte vriesdag(minstens -5) nooit aan. Maar ik ben nog niet oud dus dat scheelt.
Als ik de verwarming aanleg is het meteen te warm.
Als ik de verwarming aanleg is het meteen te warm.
Kan je dat niet vermijden door een luchtontvochtiger?
Verbruikt dan ook wel weer zo'n 170W ... Niet dat die constant 24u per dag aan moet. En ook niet elke dag.
Hier ook geen ingrijpende maatregelen of zonnepanelen, we hebben immers al een goed geisoleerd huis en nieuwe gasketel. Enkel kleine aanpassingen die toch wel wat verschil blijken te maken, kwestie van bewust met energie om te gaan.
Gas: Tochtborstels buitendeuren deftig afgesteld en tochtrollen bevestigd, dubbele tochtrollen aan de binnendeuren van de garage,keteltemperaturen lager voor SWW&VVW&CV, iets kortere&koudere douches, stofvrij maken van radiatoren voor het stookseizoen, gordijnen aangeschaft (vooral esthetisch, maar ik vermoed dat het wel helpt)
In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (januari-augustus) is het verbruik gedaald van 7123kWh naar 4609kWh, maar het warme weer zal er waarschijnlijk ook wel voor iets tussen zitten.
Ele: Cryptomining gestopt, GSM&powerbank opladen op het werk, enkel nog sporadisch thuiswerk, standby toestellen op een schakelaar, sfeer spotjes veel minder gebruiken, zoveel mogelijk verbruiken aan nachttarief
Deze maatregelen zijn nog niet zo lang van toepassing, maar als ik de periode (juli&augustus) vergelijk met die van vorig jaar is het verbruik gedaald van 315kWh(D)&445kWh(N) naar 161kWh(D)&279kWh(N)
Voorlopig hoeven we ons ook nog niet druk te maken over onze factuur want ons 1-jarig vast contract loopt nog tot februari 2023 aan 18,95c€/kWh(D), 14,45c€/kWh(N) en 7,31c€/kWh gas
Gas: Tochtborstels buitendeuren deftig afgesteld en tochtrollen bevestigd, dubbele tochtrollen aan de binnendeuren van de garage,keteltemperaturen lager voor SWW&VVW&CV, iets kortere&koudere douches, stofvrij maken van radiatoren voor het stookseizoen, gordijnen aangeschaft (vooral esthetisch, maar ik vermoed dat het wel helpt)
In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (januari-augustus) is het verbruik gedaald van 7123kWh naar 4609kWh, maar het warme weer zal er waarschijnlijk ook wel voor iets tussen zitten.
Ele: Cryptomining gestopt, GSM&powerbank opladen op het werk, enkel nog sporadisch thuiswerk, standby toestellen op een schakelaar, sfeer spotjes veel minder gebruiken, zoveel mogelijk verbruiken aan nachttarief
Deze maatregelen zijn nog niet zo lang van toepassing, maar als ik de periode (juli&augustus) vergelijk met die van vorig jaar is het verbruik gedaald van 315kWh(D)&445kWh(N) naar 161kWh(D)&279kWh(N)
Voorlopig hoeven we ons ook nog niet druk te maken over onze factuur want ons 1-jarig vast contract loopt nog tot februari 2023 aan 18,95c€/kWh(D), 14,45c€/kWh(N) en 7,31c€/kWh gas
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Wat zou de kostprijs zijn om een 20-jaar oude gasketel te vervangen naar een hr-ktel?
170 watt? Daar kan je bijna een lucht lucht warmtepomp van laten draaien, 4 vliegen in 1 klap.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Bij 1,2kW vloog mijn LLWP (4kW) direct de deur uit. In de winter staat die z'n 16 a 17 uur aan en verbruikt dan circa 7kWh (wel A+++ WP). 28kWh gratis, dat ding moet renderen.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Mijn is rechtstreeks aangesloten op stopcontact doosje, via spouwmuur. Geen idee dus wat die verbruikt, maar ben altijd uitgegaan van een 1,2kw per uur.. Binnenkort eens verder uitzoeken en misschien kan ik het via de digitale meter wel te weten komen...
Je ketel kost al 2800 euro. Hou er rekening mee dat bepaalde stukken aan leidingen ook aangepast zullen moeten worden. Ik zou voor de veiligheid nog eens 300 à 400 euro in gedachten houden.scootzoo77 schreef: ↑4 september 2022, 10:29 Wat zou de kostprijs zijn om een 20-jaar oude gasketel te vervangen naar een hr-ktel?
Dus voorzichtige schatting: 3200 euro? (Inclusief BTW)