Besparen op verwarming, poll
Re: Besparen op verwarming, poll
Grove den (droog) heeft een volume gewicht van 480kg/m³ en een energie waarde van 7440MJ/m³ of 2066kWh/m³.
Gas (hoogcalorisch) heeft een energie waarde van ong. 12kWh/m³
Neem voor een hout kachel een rendement van 75%, dan kom je voor 1m³ dennenhout uit op een 130m³ gas, voor beuk zou dat 195m³ zijn.
Jouw 20m³ (dennen)hout zou dus overeen komen met ong. 31.200kWh gas per jaar
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221201_94455958
Hier had ik eigenlijk nog nooit van gehoord : The Great Smog.
Hier had ik eigenlijk nog nooit van gehoord : The Great Smog.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Isolatie kan idd beter, maar het grote verlies zit in de alu-ramen, het dubbel glas en de plafonds tot 6 meter hoog. In de tussenseizoenen is de woning perfect en er is overal enorme lichtinval. 9 van de 10 huizen zijn voor ons donkere woningen ...
Idealiter moet ik alles verbouwen met minder en beter glas, lagere plafonds en kleinere ruimtes. Dat zal dan zijn voor de volgende eigenaar zijn, ik laat het zoals het is ( met de gebreken en nadelen erbij).
@Vortex.
Ik heb 100% vertrouwen in je berekeningen. Het heeft dus een reden waarom we hier niet meer elektrisch verwarmen maar voor 99% op hout overgeschakeld zijn.
20 m³ is een enorme berg. Daar steekt enorm veel tijd in om dat elk jaar te zagen, te klieven, weg te stapelen om te drogen en binnen te halen om de finoven te vullen. Het is ook geen hobby , maar extra fitness, krachttraining of extra stappen per dag zijn allemaal overbodig in dit bestaan. Zo ongezond de uitstoot van mijn kachel is, zo gezond is de bevoorrading ervan. Trouwens al mijn bossen doen de uitstoot van die ene kachel tig keren te niet. Waarom krijg ik geen subsidies per boom die ik heb staan? Die bossen filteren al 'jullie' vuile lucht!
Ik heb 100% vertrouwen in je berekeningen. Het heeft dus een reden waarom we hier niet meer elektrisch verwarmen maar voor 99% op hout overgeschakeld zijn.
20 m³ is een enorme berg. Daar steekt enorm veel tijd in om dat elk jaar te zagen, te klieven, weg te stapelen om te drogen en binnen te halen om de finoven te vullen. Het is ook geen hobby , maar extra fitness, krachttraining of extra stappen per dag zijn allemaal overbodig in dit bestaan. Zo ongezond de uitstoot van mijn kachel is, zo gezond is de bevoorrading ervan. Trouwens al mijn bossen doen de uitstoot van die ene kachel tig keren te niet. Waarom krijg ik geen subsidies per boom die ik heb staan? Die bossen filteren al 'jullie' vuile lucht!
Een boom werkt als opslag voor koolstof en of die traag composteert of fermenteert er komen evenveel elementen vrij als bij verbranding, enkel tijdspanne ervan verschilt.
Bomen zijn altijd klimaat neutraal.
Mocht op aarde op elke m2 bomen staan zou er nu een ijstijd zijn.
LOL Dezelfde redenering kan je ook gebruiken voor bruinkool, steenkool en fossiele brandstoffen LOLodbc schreef: ↑3 december 2022, 19:03Een boom werkt als opslag voor koolstof en of die traag composteert of fermenteert er komen evenveel elementen vrij als bij verbranding, enkel tijdspanne ervan verschilt.
Bomen zijn altijd klimaat neutraal.
Mocht op aarde op elke m2 bomen staan zou er nu een ijstijd zijn.
Het verbranden van hout, steenkool, bruinkool en andere fossiele brandstoffen veroorzaakt GEEN CO2-verhoging want "de CO2 was toch al in die brandstoffen aanwezig en komt door verbranding enkel in een andere tijdspanne vrij"
Dus voortaan zijn bruinkool, steenkool, petroleum en aardgas, net zoals hout, CO2-neutraal
Juist!
Maar ik heb meer bomen staan dan dat ik er verbrandt, en ik plant er ook jaarlijks bij. De meeste bomen worden ook ouder dan mij ... Dus lijkt het toch dat 'jullie' daar mee van 'profiteren'.
Maar ik heb meer bomen staan dan dat ik er verbrandt, en ik plant er ook jaarlijks bij. De meeste bomen worden ook ouder dan mij ... Dus lijkt het toch dat 'jullie' daar mee van 'profiteren'.
Tip van rode den langer te laten branden, leg de schors naar boven.
Vooral wilg, acacia, berk en beuk. Mijn naaldbomen zijn bijna allemaal opgestookt ( overleven niet meer in onze zandgronden). Mijn eiken doen het uitstekend en dienen vooralsnog niet gekapt en gestookt te worden. De nieuwe aanplantingen zijn momenteel winterlindes.
Ik neem rode den omdat dit hevig brand zodat schouw veel thermische kw's kan opnemen.pukkie007 schreef: ↑3 december 2022, 20:24 Vooral wilg, acacia, berk en beuk. Mijn naaldbomen zijn bijna allemaal opgestookt ( overleven niet meer in onze zandgronden). Mijn eiken doen het uitstekend en dienen vooralsnog niet gekapt en gestookt te worden. De nieuwe aanplantingen zijn momenteel winterlindes.
Nadien is het gewoon aanvullen van kw's met om de 2 uur een blok.
Ik vind wel dat het verbruik in de categorie vrijetijds besteding aan 21% btw moet afgerekend worden, want dat is pure luxe.odbc schreef: ↑2 december 2022, 13:19Natuurlijk is dat zo, maar het stuk "genieten" in dat factuur tel ik niet als huishoudelijke kosten.
Zo zijn er mensen die voor hun zelf uitmaken dat ze dergelijke zware verbruikers tijdelijk uitzetten, omdat die niet noodzakelijk zijn onder de noemer huishoudelijke verbruikers.
Het verbruik van jacuzzi en IR cabine komt uit ons jaar budget voor vrijetijds besteding.
Is maar hoe je het bekijkt. :-)
Wordt tijd dat ze dat eens gaan opsplitsen.
Zo kan het niet verder.
Ja, horeca ook terug 21% enz....
Er zijn veel appelen en citroenen.
EV laden aan 6 % en hoeveel heffingen betaald iemand met benzine auto?
Waar zit daar de eerlijkheid en begin nu niet over klimaat dit en dat...
Laatst gewijzigd door odbc op 4 december 2022, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.