Besparen op verwarming, poll
Re: Besparen op verwarming, poll
Apartement moet je na 20 jaar van de hand doen en een nieuw kopen, anders is het en lopende rekening bij renovaties of liften of defecten van allerlei.
Als je een huis hebt, bepaal je de investeringskeuzes zelf. En heb je ook de mogelijkheid om (alles) zelf te doen.annetje schreef: ↑8 september 2022, 12:23De AV is bij ons gelukkig nog 's avonds, al vervroegd het uur. vroeger 20u30, enkele jaren late 20u, enz. De laatste keer was het al om 19u, en dat vonden sommigen nog te laatbryanv schreef: ↑7 september 2022, 13:16 Bij ons vorige "beroeps"syndicus was dit net hetzelfde. Enkel raadpleegbaar op kantoor NA afspraak natuurlijk. En iets bespreken was extra betalen. Opvragen via tel/mail kon steeds lang aanslepen. De algemene vergadering viel ook steeds mooi op een werkdag om 14h in de namiddag, wanneer het hen het best uitkwam. Ik doe het allemaal zelf nu.
Liften, verlichting in parkings, en poortautomatisatie werken niet op aardgas natuurlijk. Wij hebben allemaal een afzonderlijke HR ketel en nergens gemeenschappelijk aardgas.
Alleen de elektriciteit voor de gemeenschappelijke delen (4 liften, garagepoort die constant open en dicht gaat, verlichting 24/24u in gemeenschappelijke delen) is gemeenschappelijk. Maar dat was vorig jaar (boekjaar loopt tot 30/6), dus in 2021, al over de 100 euro per appartement. Dus nu 400-500 euro per appartement ?
Alle persoonlijk verbruik van gas en elektro is gelukkig apart.
'k Hou mijn hart vast als de afrekening komt. Want per indexaanpassing vraagt onze syndicus 3% ipv 2% ! Dus ook zijn werkingskosten zullen serieus gestegen zijn . Makkelijk verdiend !
Want wat is er dit jaar gebeurd ? Alleen de schouwen zijn veranderd zodat naast HR-ketels ook condensatieketels mogelijk zijn. Over een paar jaar zitten we wellicht verplicht op het warmtenet van Antwerpen, al kan het ook zijn dat we moeten wachten tot Oosterweel (eigenlijk de heraanleg van de Groenendaallaan) klaar is. Dat is nog een twijfelgeval, volgens het mailverkeer dat ik met hen gehad heb.
En omdat niemand nog wil investeren, zeker de oudere mensen niet, begint na 24 jaar (ik was 1 van de eerste bewoners) de verloedering op te treden . Het laatste appartement is zelfs onder de aankoopprijs verkocht .
In het begin ben ik zelf een aantal jaren syndicus geweest. Maar ik wil het niet meer terug doen. Voor de andere bewoners is een inwonende syndicus ook conciërge (zonder vergoeding daarvoor), maw 24u/24u beschikbaarheid wordt geëist ! Lastig als je fulltime werkt... Zelfs in het bestuur wil ik niet meer gaan, want ik zou daar alleen maar ambras hebben met de rest
Als je in een gemeenschap zit, wordt uw appartement mede in waarde bepaald d.m.v. de gemeenschappelijke ruimtes. Als de meerderheid weigert om investeringen te doen, de syndic het niet nodig acht om zelf op te treden in hoogdringendheid, dan zit je met verloedering waar de syndic zijn BA en advocaten aanspreekt, indien het de spuigaten uitloopt. Zo zie je het bij veel appartementen. Vice versa net hetzelfde, wanneer er wel investeringen worden gedaan. Het is altijd de meerderheid die beslist. Niet u, als individu.
Met alle nieuwe fratsen die ze uitvinden dat VME's moeten voorleggen tegenwoordig, kun je u de vraag stellen of het überhaupt wel nog interessant is om in een appartement te wonen, zonder opbrengsteigendom.
Heb daar al over nagedacht en zou mijn huis en tuin in 2 willen scheiden en daar een woonunit willen zetten die wij kunnen huren of kopen, de omvang van 2 containers met onze jacuzzi.
Woning zou ik verhuren aan familie voor democratische prijsje.
Zit in denktank op dit moment, woning is te groot.
Woning zou ik verhuren aan familie voor democratische prijsje.
Zit in denktank op dit moment, woning is te groot.
Ja, tenzij je eentje koopt met wifi-verbinding. oudere machines hebben idd die druk op de knop nog nodig. Vergis ik me?
Eerst op de knop drukken dat klopt.
Daarna bepaalt timer wanneer het program start.
Laatst gewijzigd door platin op 8 september 2022, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Estate Guru believer.
Door de truc met opzetten en dan stroom wegnemen bedoel je dan?
onze vaat en droogkast kunnen wij uitgesteld starten.MeOnline schreef: ↑8 september 2022, 07:24Een wasmachine, afwasmachine of droogkast heeft toch nog een fysieke druk op een knop nodig om te starten? Dat kan je toch niet vanop afstand doen dan?Jhn schreef: ↑8 september 2022, 07:21
Dat is zeer juist Platin.
Dat doen wij nu ook met onze setup op het zuiden.
Ik heb de pech van een digitale meter te hebben.
Ken jij de P1 meter van homewizard?
Daarmee lees ik de digitale meter in real life uit.
Kost maar 30 euro en werkt super!
Ook gas verbruik krijg ik te zien.
Ik weet perfect wat ik afneem of terug geef op elk moment van de dag en daar koppel ik mijn groot verbruikers aan via hun slimme stekkers of programmatie van bvb de vaatwas en droger.
Kan u zeggen, die 30 euro heb je er snel uit!
is een functie van het toestel zelf.
Een paar jaar terug heb ik gekeken om iets anders te kopen. Maar nieuwbouw was uitgesloten. Te duur en te klein. Ik heb een mooi appartement van 105m2, dat helemaal naar mijn goesting ingericht is, dat goed gelegen is, ook om naar het werk te gaan.
Op de oppervlakte wil ik niet toegeven, ik ga niet in een kruipkot zitten van 75-80m2 waarbij ik zo goed als de waarde van mijn eigen appartement extra moet lenen ! De prijzen swingen hier de pan uit .
En ja, ik moet in de buurt blijven, om voor mijn familie dingen te doen wanneer ze het over een paar jaar niet meer kunnen...
Ik ben zelfs aan het kijken geweest naar huizen. Maar ook die kan ik niet betalen. Wel soms in de toestand zoals ze zijn, maar de hoognodige renovaties niet. Dan blijf ik liever waar ik zit.
Als alleenstaande is het, zelfs als vastbenoemd ambtenaar (wel maar in een c-niveau, omdat ze anders minder trekken voor mijn handicap waar ik zelf geen enkel voordeel aan heb), niet of amper doenbaar om nog een lening te krijgen !
En veel sparen zit er tegenwoordig niet meer in...
Ik denk dat mijn filosofie hetzelfde was toen ikzelf ging kijken voor een eerste woning. Ik wou in de stad blijven wonen (ligging) na mijn studies, maar een huis was voor mij toen onbetaalbaar. Laat staan de (maandelijkse) kosten aan renovatie, verwarming, .. Ik ging pas werken en had van thuis niets mee. Dus dan maar een (kleiner) appartement dat net gerenoveerd was. Ik woon hier wel graag, levendig, zie de buurt veranderen. Ik zou mij nu niet echt kunnen inbeelden om te leven 'op den buiten'. Dat heb ik als kinds teveel gedaan. De geur van velden, weide-landschap mis ik het allerminst. Maar dat is hoogst persoonlijk. Misschien veranderd dat met ouder worden. Wie weet.annetje schreef: ↑8 september 2022, 16:08Een paar jaar terug heb ik gekeken om iets anders te kopen. Maar nieuwbouw was uitgesloten. Te duur en te klein. Ik heb een mooi appartement van 105m2, dat helemaal naar mijn goesting ingericht is, dat goed gelegen is, ook om naar het werk te gaan.
Op de oppervlakte wil ik niet toegeven, ik ga niet in een kruipkot zitten van 75-80m2 waarbij ik zo goed als de waarde van mijn eigen appartement extra moet lenen ! De prijzen swingen hier de pan uit .
En ja, ik moet in de buurt blijven, om voor mijn familie dingen te doen wanneer ze het over een paar jaar niet meer kunnen...
Ik ben zelfs aan het kijken geweest naar huizen. Maar ook die kan ik niet betalen. Wel soms in de toestand zoals ze zijn, maar de hoognodige renovaties niet. Dan blijf ik liever waar ik zit.
Als alleenstaande is het, zelfs als vastbenoemd ambtenaar (wel maar in een c-niveau, omdat ze anders minder trekken voor mijn handicap waar ik zelf geen enkel voordeel aan heb), niet of amper doenbaar om nog een lening te krijgen !
Voor dezelfde reden ben ik tgv de laatste AV opgestapt als rekeningencommissaris van het gebouw dat ik ook bewoon. Ik werd te pas en te onpas aangeklampt door medebewoners voor allerlei akkefietjes waar ik niets mee te maken had.annetje schreef: ↑8 september 2022, 12:23
In het begin ben ik zelf een aantal jaren syndicus geweest. Maar ik wil het niet meer terug doen. Voor de andere bewoners is een inwonende syndicus ook conciërge (zonder vergoeding daarvoor), maw 24u/24u beschikbaarheid wordt geëist ! Lastig als je fulltime werkt... Zelfs in het bestuur wil ik niet meer gaan, want ik zou daar alleen maar ambras hebben met de rest
Ik blijf wel RC voor een ander appartementsgebouw waar ik niet verblijf.
Maak je geen zorgen, de overheid gaat weer flink wat geld uitdelen aan de mensen die hun rekeningen niet meer kunnen betalen... Dat geld zal dan uiteindelijk in de reeds goed gevulde zakken terechtkomen van de fossiele brandstoffen maffia.annetje schreef: ↑8 september 2022, 16:08 Als alleenstaande is het, zelfs als vastbenoemd ambtenaar (wel maar in een c-niveau, omdat ze anders minder trekken voor mijn handicap waar ik zelf geen enkel voordeel aan heb), niet of amper doenbaar om nog een lening te krijgen !
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ik zal maar weer de party pooper van dienst zijn: niet vergeten dat zo'n timer ook wel wat verbruikt. Afhankelijk van het type schommelt het vermogen tussen de 1 en de 3 watt, dat komt neer op een jaarlijks verbruik tussen de 9 en 27 KW. Zonder je aankoopprijs meegerekend...
In mijn vorige woning had ik naast het tweevoudig uurtarief ook een uitsluitend nachttarief, dat was in de tijd goedkoop en je moest geen timers installeren. Laadde 's nachts (9 uren) en tijdens de dag een tweetal uren op. Het was eigenlijk enkel toegestaan voor vaste installaties (boilers en accumulatoren) en je mocht niet kunnen aftakken naar een losse verbinding...
Maar Freya VDB is toen begonnen met dit minder interessant te maken. Geen idee of dit nog te verkrijgen valt?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell