Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
TIP
Re: Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
Het is al lang zo dat niemand opkomt voor de middenklasse toch? Sommigen komen meer op voor de "zwakkeren", sommigen meer voor bedrijfsleven en rijken. Voor de middenklasse in de praktijk al lang niemand.
Het gaat er mij vooral om dat ze opnieuw hun pijlen richten op de mensen die goed proberen om te gaan met hun centen. Ze hadden eerst een 10% taks voorgesteld trouwens. Ik vrees dat ze dit dus nog wel zullen verhogen.vortex schreef: ↑25 januari 2025, 17:26Niet te fel overdrijven hé, de eveneens zuinige en risico averse "goede huisvader" die zijn centjes op een simpele spaarboek of termijn rekening zet betaalt 15% of 30% meerwaarden taks met een veel lagere vrij stelling. De 5% met €6000 vrijstelling en aftrek van minwaarden zijn peanuts, zolang ze maar niet met een vermogensbelasting op de proppen komen, zal ik die 5% op gerealiseerde meerwaarden boven de €6000 met plezier betalen. Tenslotte zijn kapitaalsinkomsten easy money, voor mijn loon moet ik veel harder en langer werken en daarvan gaat een flink pak meer naar de staat.bryanv schreef: ↑25 januari 2025, 08:16 Ik zou mij er wat verder in moeten verdiepen maar het is volgens mij echt de zoveelste pestmaatregel om geld te gaan halen bij de werkende mens om het gat te vullen voor deze niet werken in ons land. Begin maar eens met nu een potje aan te leggen voor uw nieuw (klein)kind. Het principe van "goede huisvader" kun je nu maar beter met een grove korrel zout nemen.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
… maar feitelijke winst onbelast laten vind je dan weer wel OK?mver schreef: ↑Gisteren 15:57Jij kan dat vanzelfsprekend vinden, op andere fora hoor ik heel andere geluiden. Feitelijk verlies belasten, dat wordt juridisch heel moeilijk te verdedigen.VincentVega schreef: ↑Gisteren 12:06
Niet noodzakelijk. Maar objectief gezien is het toch niet meer dan logisch dat als je meerwaarden van voor de foto onbelast laat , dat je dan ook de minwaarden van voor de foto niet in rekening kan brengen. De foto geldt als een nulpuntmeting. Alles van daar voor wordt "vergeten", de berekening start van nul op datum van de foto.
Wat zou jij willen? Dat je de historische meerwaarden (van voor de foto) mag "vergeten" en dus onbelast laat, maar dat je wel de historische minwaarden in rekening mag brengen?
Om eerlijk te zijn : ik ben tegen gans die meerwaardebelasting solidariteitsbijdrage maar als dat de toegift is om Vooruit in de regering te krijgen, dan moet het maar. Al ben ik er van overtuigd dat het meer gaat kosten (aan administratie, controle …) dan dat het gaat opbrengen. Maar Conner houdt van symboolpolitiek…
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Momenteel heb je 4 soorten partijen: diegene die opkomen voor de gelukszoekers en het profitariaat, de klimaatextremisten, de partijen die enkel voor hun eigen postjes op komen en ( extreem ) rechts ... Vul zelf maar in welke partij bij welke groep hoort.
Volgens mij is er max. ( dat valt dan ook nog te bezien ) 1 partij die alvast op papier volledig opkomt voor de werkende mens.
Volgens mij is er max. ( dat valt dan ook nog te bezien ) 1 partij die alvast op papier volledig opkomt voor de werkende mens.
Make Spaargids " Great Again ! "
-
- Newbie
- Contacteer:
Allemaal zever in pakskes. Als ze nu eens de echte problemen aanpakken en serieuze maatregelen pakken:
* gewoon iedereen verplicht aan het werk zetten, gedaan met het profitariaat.
* iedereen laten werken tot zijn 70, gedaan met de onbetaalbaarheid van pensioen.
* alle gelukszoekers buiten zetten, wat Trump doet in Amerika kan hier ook.
* iedereen laten werken tot zijn 70, gedaan met de onbetaalbaarheid van pensioen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad.Charlesvdw schreef: ↑25 januari 2025, 11:22Ik vind het niet zo erg dat het pensioen onvoldoende is om het WZC te dekken. Als ik rond mij kijk hebben alle werkende mensen (en ik spreek over doorsnee arbeiders/bedienden) genoeg gespaard om minstens 5 jaar de oplage tussen pensioen en verblijf in WZC te betalen (enkele tienduizenden euro's). Daarbovenop hebben ze allemaal een eigen woning die ze ten gelde kunnen maken.
"Alle" is erover natuurlijk, maar de meerderheid van de gepensioneerden vandaag komen helemaal niets te kort hoor.
Integendeel zelfs, die generatie heeft eigenlijk heel goed geboerd en heeft bijgevolg meer dan voldoende middelen.
Wat ze niet moesten betalen aan betastingen wegens het repartitie systeem, hebben ze in hun huis en/of andere persoonlijke pensioenpotten gestoken.
In Duitsland zullen ze alvast een poging wagen om na de zoveelste aanval van een gelukzoeker er zoveel mogelijk buiten te zetten. Benieuwd of het gaat lukken. Het zal wel de zever zoals gewoonlijk zijn. Jamaar, ze willen ze niet terug. Er zijn nochtans genoeg oplossingen om ervoor te zorgen dat ze ze wel terug willen.Huisjetuintjefietsje schreef: ↑Gisteren 17:53 Allemaal zever in pakskes. Als ze nu eens de echte problemen aanpakken en serieuze maatregelen pakken:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waarom zouden we dat doen ? We gaan ze wellicht zelfs nodig hebben, als dat nu al niet zo is.
Het gaat erom de juiste gelukzoekers toe te laten, maar alle aanhang ervan buiten te houden (of lees: niet meer binnen te halen).
-
- Hero Member
- Contacteer:
VincentVega schreef: ↑Gisteren 16:44Oorspronkelijk was in de Supernota ook een 'regeling' voorzien voor de historische minwaarden. Dat hoeft geen aftrekbaarheid te zijn maar bvb een vrijstelling indien men kan bewijzen dat men bedoelde effecten duurder aangekocht had dan men ze uiteindelijk verkoopt. Op die manier wordt vermeden dat feitelijke verliezen belast worden.
Beeldt u zich trouwens eens in dat op 1 januari 2026 (vermoedelijke dag van de foto) de beurzen plots 30% crashen
[EDIT]: Nu zulllen we in dat geval lange tijd belasting mogen betalen op zo ontstane 'feitelijke verliezen', dankzij... jawel de Conner, want hij was tegen een 'regeling voor historische minwaarden' !
…
Om eerlijk te zijn : ik ben tegen gans die meerwaardebelasting solidariteitsbijdrage maar als dat de toegift is om Vooruit in de regering te krijgen, dan moet het maar. Al ben ik er van overtuigd dat het meer gaat kosten (aan administratie, controle …) dan dat het gaat opbrengen. Maar Conner houdt van symboolpolitiek…
Als de Belgische brokers de 5% vanaf de eerste € aan de bron inhouden, kan er wel wat binnenkomen. Niet iedereen gaat zijn 5% op (max) 6000€ terugvorderen via de Aangifte PB; gaat over max 300€
En wat de buitenlandse brokers betreft, die hebben meldingsplicht...
Kortom, ook al kan je de taks ontwijken (wat toegestaan is), hij stimuleert inefficiëntie en leidt bijgevolg tot collectieve verarming.gilberke schreef: ↑25 januari 2025, 09:06 Ik heb nog geen excelleke zien passeren met iemand die een vergelijking maakt van iemand die ieder jaar een deeltje verkoopt (en dus wel taks en transactiekosten betaalt ieder jaar) en iemand die alles bijhoudt op bv een modelportefeuille met enkel maar IWDA in voor een bedrag van 500000 en dit voor een periode van 30 jaar. En na 30 jaar alles ten gelde maakt...
Je verliest dan toch ook wel een beetje rendement door de taksen en transactiekosten waardoor je op het eind toch een iets kleiner bedrag zal overhouden.
Alle gelukszoekers buiten zetten ? Je kan moeilijk 99% van de bevolking buiten zetten . Elk ietwat normale mens zoekt toch geluk in het leven boven financieel gewin ?
Die 6000e vrijstelling komt uiteindelijk uit op 300e vrijstelling zoals de dividenden, direct betalen, 2j later pas terug via belastingaangifte. Het sop de kolen niet waard, dus die 6000 is eigenlijk vanaf 0 euro.
Wat betreft het belasten van feitelijke verliezen: besef dat dit reeds bestaat. Kijk bvb eens naar een structured note waarvan een groot deel obligaties zijn en een deel aandelen. Indien obligaties stijgen, maar aandelen zakken (in sterkere mate dan dat de obligaties stijgen) dan wordt je wel degelijk belast op meerwaarde terwijl er in totaliteit geen meerwaarde is.
Laatst gewijzigd door JustSpike op 27 januari 2025, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Bron: het internet.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Idd is niet afdwingbaar, dat klopt.
-
- Newbie
- Contacteer:
Enkel diegenen die illegaal zijn binnengeraakt dan. Ze kosten alleen maar geld en als ze eens binnen zijn komt de rest van de famile ook over.
En zeg niet dat terugsturen niet kan. Ge moet alleen durven op te treden tegen de thuislanden. Miljoenen euro aan ontwikkelingshulp enz ....geven aan landen die weigeren hun eigen mensen terug te nemen, dat is niet echt krachtig optreden!
Trump toont in Amerika hoe het moet en kan!
"Colombia laat deportatievluchten vanuit de VS dan toch landen, sancties grotendeels opgeheven
Colombia gaat dan toch 2 vliegtuigen met gedeporteerde migranten uit de Verenigde Staten laten landen. Eerder had het land de deportatievluchten uit de VS geweigerd. Na heen en weer dreigen met hogere importtarieven, laat het Witte Huis weten dat Colombia inbindt en de uitgewezen migranten aanvaardt. Dat is intussen ook bevestigd door de Colombiaanse regering."