Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
TIP
Re: Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
Je schrijft zeer correct Nederlands (over de inhoud heb ik een andere opinie), je kan blijkbaar wel de handen uit de mouwen steken voor vrijwilligerswerk, en dat siert je!Huisjetuintjefietsje schreef: ↑7 april 2025, 19:25 Het is duidelijk: geldzucht en individualisme primeren op dit forum boven altruïsme en solidariteit.
Het zij zo.
Maar kom dan a.u.b. niet klagen over gebrek aan altruïsme terwijl je zelf werkloos bent en leeft op de kosten van de maatschappij. Neem een job aan en werk / draag bij aan de Sociale Zekerheid in plaats van in de hangmat te liggen voor meer dan de helft van wat veel “lagere” maar broodnodige functies in de maatschappij verdienen door 38h de handen uit de mouwen te steken. Die zijn pas solidair / altruïstisch en wellicht ook moe als ze na het werk thuiskomen en dan nog aan het huishouden mogen beginnen.
VTEC schreef: ↑7 april 2025, 21:08Je schrijft zeer correct Nederlands (over de inhoud heb ik een andere opinie), je kan blijkbaar wel de handen uit de mouwen steken voor vrijwilligerswerk, en dat siert je!Huisjetuintjefietsje schreef: ↑7 april 2025, 19:25 Het is duidelijk: geldzucht en individualisme primeren op dit forum boven altruïsme en solidariteit.
Het zij zo.
Maar kom dan a.u.b. niet klagen over gebrek aan altruïsme terwijl je zelf werkloos bent en leeft op de kosten van de maatschappij. Neem een job aan en werk / draag bij aan de Sociale Zekerheid in plaats van in de hangmat te liggen voor meer dan de helft van wat veel “lagere” maar broodnodige functies in de maatschappij verdienen door 38h de handen uit de mouwen te steken. Die zijn pas solidair / altruïstisch en wellicht ook moe als ze na het werk thuiskomen en dan nog aan het huishouden mogen beginnen.
+1VTEC schreef: ↑7 april 2025, 21:08Je schrijft zeer correct Nederlands (over de inhoud heb ik een andere opinie), je kan blijkbaar wel de handen uit de mouwen steken voor vrijwilligerswerk, en dat siert je!Huisjetuintjefietsje schreef: ↑7 april 2025, 19:25 Het is duidelijk: geldzucht en individualisme primeren op dit forum boven altruïsme en solidariteit.
Het zij zo.
-
- Newbie
- Contacteer:
Bedankt (denk ik toch).VTEC schreef: ↑7 april 2025, 21:08Je schrijft zeer correct Nederlands (over de inhoud heb ik een andere opinie), je kan blijkbaar wel de handen uit de mouwen steken voor vrijwilligerswerk, en dat siert je!Huisjetuintjefietsje schreef: ↑7 april 2025, 19:25 Het is duidelijk: geldzucht en individualisme primeren op dit forum boven altruïsme en solidariteit.
Het zij zo.
Wie werkloos is, hoeft zich toch niet te schamen en mag toch ook nog een mening hebben, hoop ik?
Zonder mijn persoonlijk leven volledig prijs te geven: ik heb al sinds ik afstudeerde zonder enige onderbreking gewerkt, ben pas sinds kort werkloos geworden buiten mijn schuld om (wegens een faillissement van mijn werkgever) en ben echt werkzoekende. En dan meen ik ook echt zoekende.
En neen, ik ga geen job onder mijn niveau aanpakken maar geef mezelf de tijd om een passende job te zoeken en te vinden. En eentje waar ik veel meer dan 38 uur per week zal werken, zoals ik in het verleden steeds heb gedaan.
Bewoordingen als “in de hangmat liggen” en “op de kosten van de maatschappij leven” tonen vooral een grote mate van vooringenomenheid en stigmatisering. Ikzelf lig niet in de hangmat, integendeel. En als andere niet-actieven dat wel doen dan meen ik dat zij dat gerust mogen doen. Iedereen beslist voor zichzelf of hij meedoet aan de ratrace of niet. En wie niet meedoet, hoeft daarom nog niet te creperen maar heeft ook recht op ondersteuning en recht op een goed leven. Zeker als er anderen zijn die financieel overschot hebben. Hoeveel aandelen of huizen moet je hebben vooraleer je genoeg hebt? Denk eens wat meer aan de ander en minder aan jezelf.
Laatst gewijzigd door Huisjetuintjefietsje op 7 april 2025, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeker en vast mag je uiteraard een andere mening hebben over verdeling en herverdeling en nee, dat is geen schande om zonder werk te vallen. Overkomt de meesten vroeg of laat wel eens en daarvoor hebben we onze SZ.
Faillissement is zelden / nooit financieel een leuk verhaal in vergelijking met ontslag, C4 en een volledige opzeg + outplacement krijgen. Ik weet het maar al te goed van een ex-vriendin die werkte bij een groot filiaal van een Amerikaanse multinational in de Dender regio die failliet is. Valt terug op een FSO regeling, opgebouwde reserves waren er niet voldoende. Leuk hoor als je er 10 jaar als bediende en 10 jaar als kaderlid hebt gewerkt
Alleszins superveel succes gewenst met je sollicitaties en verlies vooral de moed niet!!
Faillissement is zelden / nooit financieel een leuk verhaal in vergelijking met ontslag, C4 en een volledige opzeg + outplacement krijgen. Ik weet het maar al te goed van een ex-vriendin die werkte bij een groot filiaal van een Amerikaanse multinational in de Dender regio die failliet is. Valt terug op een FSO regeling, opgebouwde reserves waren er niet voldoende. Leuk hoor als je er 10 jaar als bediende en 10 jaar als kaderlid hebt gewerkt

Alleszins superveel succes gewenst met je sollicitaties en verlies vooral de moed niet!!
-
- Newbie
- Contacteer:
Bedankt! Dat komt wel in orde, ik maak me (nog) geen zorgen daarover.VTEC schreef: ↑7 april 2025, 22:01 Zeker en vast mag je uiteraard een andere mening hebben over verdeling en herverdeling en nee, dat is geen schande om zonder werk te vallen. Overkomt de meesten vroeg of laat wel eens en daarvoor hebben we onze SZ.
Faillissement is zelden / nooit financieel een leuk verhaal in vergelijking met ontslag, C4 en een volledige opzeg + outplacement krijgen. Ik weet het maar al te goed van een ex-vriendin die werkte bij een groot filiaal van een Amerikaanse multinational in de Dender regio die failliet is. Valt terug op een FSO regeling, opgebouwde reserves waren er niet voldoende. Leuk hoor als je er 10 jaar als bediende en 10 jaar als kaderlid hebt gewerkt![]()
https://trends.knack.be/opinie/de-meerw ... -tarieven/
Dromen over de meerwaardetaks zou in 2025 kunnen opgeborgen worden, maar er zit m.i. toch een zwaar redeneerfout in zijn betoog
( punt 7 )
Dromen over de meerwaardetaks zou in 2025 kunnen opgeborgen worden, maar er zit m.i. toch een zwaar redeneerfout in zijn betoog
( punt 7 )
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Inderdaad, daar je de minwaarden gewoon mag aftrekken van het te betalen bedrag zal het de staat niets kosten, enkel minder opbrengen; en dat zijn dan de "experten" aan het woord ...paul schreef: ↑8 april 2025, 14:41 https://trends.knack.be/opinie/de-meerw ... -tarieven/
( punt 7 )
Blijf erbij dat Bartje Quisling en Co gaan wachten tot de beurzen rock bottom hebben bereikt om dan hun heffing van start te laten gaan, dan gaan ze daarna direct een dikke inkomst hebben. Nu starten zou zinloos zijn ...
Make Spaargids " Great Again ! "
Was er al een verwachte datum wanneer de nieuwe taks in voege zou gaan?
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
nope, ze moeten de "voorwaarden" zelfs nog bespreken en dan nog in teksten gieten; gaat nog lang, heel lang duren denk ik, zeker nu er met de dalen beurzen geen haast achter zit
Make Spaargids " Great Again ! "
1-1-2026 word naar voor geschoven
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Klopt het dat in landen waar een meerwaardebelasting op aandelen bestaat, er geen TOB geheven wordt en ook geen Reynderstaks of taks op effectenrekeningen?
In de blauwdruk van Van Peet werd een (hogere) meerwaardebelasting op aandelen voorzien van 15% mits TOB, Reynderstaks en taks op eff rek afgeschaft zouden worden, omdat ze gewoon niet verenigbaar zijn, denk ik.
De huidige regering voorzag in hun regeerakkoord enkel een afschaffing van die bestaande taksen, indien de meerwaardebelasting meer zou opbrengen.
Er was dus duidelijk twijfel (bij nva en MR) of de Connertaks wel een goed idee was
Het blijven vasthouden aan die symbooltaks is in België juridisch onmogelijk in combinatie met de bestaande taksen, volgens mij.
Men zal moeten kiezen. Ik ben benieuwd
In de blauwdruk van Van Peet werd een (hogere) meerwaardebelasting op aandelen voorzien van 15% mits TOB, Reynderstaks en taks op eff rek afgeschaft zouden worden, omdat ze gewoon niet verenigbaar zijn, denk ik.
De huidige regering voorzag in hun regeerakkoord enkel een afschaffing van die bestaande taksen, indien de meerwaardebelasting meer zou opbrengen.
Er was dus duidelijk twijfel (bij nva en MR) of de Connertaks wel een goed idee was

Het blijven vasthouden aan die symbooltaks is in België juridisch onmogelijk in combinatie met de bestaande taksen, volgens mij.
Men zal moeten kiezen. Ik ben benieuwd

De Tijd beweert dat dat vermoedelijk niet zal gebeuren.voorheenCP1234 schreef: ↑8 april 2025, 19:22 Blijf erbij dat Bartje Quisling en Co gaan wachten tot de beurzen rock bottom hebben bereikt om dan hun heffing van start te laten gaan, dan gaan ze daarna direct een dikke inkomst hebben. Nu starten zou zinloos zijn ...
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 01728.html
Als een aandeel bij de invoering van de meerwaardebelasting op 1 januari 2026 lager noteert dan de aankoopprijs, zal de fiscus daar vermoedelijk rekening mee houden. De Arizona-partijen lijken niet geneigd om beleggers extra te treffen na de 'Trump-crash'.
-
- Hero Member
- Contacteer:
"Als een aandeel bij de invoering van de meerwaardebelasting op 1 januari 2026 lager noteert dan de aankoopprijs, zal de fiscus daar vermoedelijk rekening mee houden. De Arizona-partijen lijken niet geneigd om beleggers extra te treffen na de 'Trump-crash'."
dus aandelen met meerwaarde zouden op nul gezet worden en aandelen met minwaarde aan aankoopprijs...

dus aandelen met meerwaarde zouden op nul gezet worden en aandelen met minwaarde aan aankoopprijs...

We zullen de verlies aandelen dan nog maar wat in port houden tot na 2026, dan kunnen ze nog nuttig ingezet worden om de meerwaarden te compenseren 

- MeneerParmentier
- Sr. Member
- Contacteer:
Ook dat is niet 100% eerlijk. Stel:doorwinterd schreef: ↑8 april 2025, 22:41 "Als een aandeel bij de invoering van de meerwaardebelasting op 1 januari 2026 lager noteert dan de aankoopprijs, zal de fiscus daar vermoedelijk rekening mee houden. De Arizona-partijen lijken niet geneigd om beleggers extra te treffen na de 'Trump-crash'."
dus aandelen met meerwaarde zouden op nul gezet worden en aandelen met minwaarde aan aankoopprijs...![]()
![]()
- je kocht in de jaren stillekes een aandeel voor 100 EUR.
- na vele decennia noteerde het aandeel op 1 jan 2025 aan het dubbele (200 EUR).
- je verkoopt uiteraard niet, want "historische meerwaarden worden niet belast"
- vervolgens halveert de waarde dankij Trump. De waarde is nu 100 eur.
- Vanaf 1 jan 2026 stijgt de beurs terug en neemt de waarde van je aandeel toe tot 150 EUR.
Dan zul je wel degelijk belast worden op 50 EUR. Immers, je aankoopprijs ligt lager dan die 150 eur. Deze persoon had toch beter zijn aandeel verkocht op 1 jan 2025 en meteen teruggekocht. Aandelen verkopen om zo de hoogste mogelijk aankoopprijs "vast te klikken" blijft dus belangrijk. Eigenaardig allemaal.