Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
TIP
Re: Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
Maar kregen er veel voor terug, dat krijgen met alles wat op stapel staat van ons Weverke gaat wel wat minder zijn.VincentVega schreef: ↑12 april 2025, 19:34
Of gewoon iedereen vrijstellen. We betalen al genoeg andere belastingen![]()
Of we minder gaan betalen droom verder.
Estate Guru believer.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik vind dit opmerkelijk; het volgende staat in De Morgen vermeld
...
Zonder vrijstelling voor die langetermijnbeleggingen vreest N-VA dat de meerwaardebelasting een nieuwe middenklassetaks wordt.
Maar die vrees klopt niet, blijkt uit cijfers die de FOD Financiën eerder deze maand aan het kabinet-Jambon bezorgde. De Morgen kon de nota inkijken. Daarin wordt een schatting gemaakt van wie de meerwaardebelasting zou betalen als alle meerwaarde aan tien procent belast wordt, zonder bijkomende vrijstellingen.
Wat blijkt? De middenklasse wordt helemaal niet geraakt. Enkel de tien procent rijksten betalen de meerwaardebelasting - de 90 procent ‘armsten’ (de zogenaamde decielen 1 tot 9) betaalt niks. Zelfs binnen de topgroep wordt nagenoeg de hele belasting betaald door de rijkste 5 procent, en meer dan de helft van de taks wordt opgehoest door de rijkste 1 procent.
...
Kloppen die cijfers? 10.000 eur meerwaarde is nu toch ook niet het reuze bedrag. Ik kan die claim van FOD Financiën niet geloven.
...
Zonder vrijstelling voor die langetermijnbeleggingen vreest N-VA dat de meerwaardebelasting een nieuwe middenklassetaks wordt.
Maar die vrees klopt niet, blijkt uit cijfers die de FOD Financiën eerder deze maand aan het kabinet-Jambon bezorgde. De Morgen kon de nota inkijken. Daarin wordt een schatting gemaakt van wie de meerwaardebelasting zou betalen als alle meerwaarde aan tien procent belast wordt, zonder bijkomende vrijstellingen.
Wat blijkt? De middenklasse wordt helemaal niet geraakt. Enkel de tien procent rijksten betalen de meerwaardebelasting - de 90 procent ‘armsten’ (de zogenaamde decielen 1 tot 9) betaalt niks. Zelfs binnen de topgroep wordt nagenoeg de hele belasting betaald door de rijkste 5 procent, en meer dan de helft van de taks wordt opgehoest door de rijkste 1 procent.
...
Kloppen die cijfers? 10.000 eur meerwaarde is nu toch ook niet het reuze bedrag. Ik kan die claim van FOD Financiën niet geloven.
Als je een aandeel koopt waarvan de waarde enkel de inflatie volgt, heb je met een investering van 50K€ al een “meerwaarde” van 10K€ na minder dan 10 jaar.
Ik denk niet dat een investering van 50K€ enkel is weggelegd voor de top 10%.
Ik denk niet dat een investering van 50K€ enkel is weggelegd voor de top 10%.
Politiek gespin, precies of die 5% en zeker de 1% heeft geen mogelijkheden om dit soort belastingen te vermijden.
Ik vind dit soort belastingen schandalig, op het geld dat belegd is (=risico) hebben ze eerst al 50%+ @inkomen geplunderd om in een bodemloze put te storten na eerst zelf hun zakken uiteraard riant te hebben gevuld.
Ik vind dit soort belastingen schandalig, op het geld dat belegd is (=risico) hebben ze eerst al 50%+ @inkomen geplunderd om in een bodemloze put te storten na eerst zelf hun zakken uiteraard riant te hebben gevuld.
De Wever meerwaardebelasting komt er zeker. Benieuwd welke beginwaarde zal genomen worden voor bestaande beleggingen?
+1 (plus 21% b.t.w., + T.O.B., + Reyderstax, + 30% op obligaties en rente, + accijzen, + tax op gas, electra, benzine, diesel, frisdrank, onroerend goed etc. etc.)VTEC schreef: ↑Gisteren 08:31 Politiek gespin, precies of die 5% en zeker de 1% heeft geen mogelijkheden om dit soort belastingen te vermijden.
Ik geloof ze wel, het overgrote deel van de bevolking heeft zelfs geen beleggingen die in aanmerking komt voor deze meerwaardentaks. Niet iedereen die beleggingen heeft realiseert jaarlijks meer dan €10.000 meerwaarde, de groep die aan lange termijn beleggen doet en tussendoor weinig of niet verkoopt betaalt bv 20 jaar niks en tellen voor die 20 jaar dus niet mee in die cijfers. Het zou mij zelf verbazen dat 10 of 5% van de bevolking ieder jaar een meerwaardentaks zou betalen. Eenmaal die taks er is zal er ook een ontwijkgedrag ontstaan, er gaan er met andere woorden nog minder overblijven.tuinder666 schreef: ↑Gisteren 08:18 Kloppen die cijfers? 10.000 eur meerwaarde is nu toch ook niet het reuze bedrag. Ik kan die claim van FOD Financiën niet geloven.
-
- Full Member
- Contacteer:
ik kan mij niet inbeelden dat ik tot de tien procent rijksten behoor. 

Volgens het huidig voorstel van het kabinet van Jambon wordt de foto genomen op 31/12/2025. Tenzij de aankoopwaarde hoger was dan de inventariswaarde op 31/12/25, dan wordt de aankoopwaarde als startwaarde genomen.
+1VTEC schreef: ↑Gisteren 08:31 Politiek gespin, precies of die 5% en zeker de 1% heeft geen mogelijkheden om dit soort belastingen te vermijden.
Wij nemen de risico's met het geld dat overblijft na al die plunderingen. En daarop wilt de staat nog is langskomen ...
Is idd schandalig !!
Toch is die kans bijzonder groot. Een groot deel van de bevolking heeft meer schuld dan eigendom. Dat haalt het gemiddelde naar benenden. Bovendien bestaat er een zekere concentratie van rijkdom. Dat haalt het gemiddelde weer naar boven, maar niet de mediaan. Je hoeft maw niet zo heel erg rijk te zijn om tot de 10% rijksten te horen.tuinder666 schreef: ↑Gisteren 09:37 ik kan mij niet inbeelden dat ik tot de tien procent rijksten behoor.![]()
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
-
- Full Member
- Contacteer:
het leven is hard.Ayhrual schreef: ↑Gisteren 10:00+1VTEC schreef: ↑Gisteren 08:31 Politiek gespin, precies of die 5% en zeker de 1% heeft geen mogelijkheden om dit soort belastingen te vermijden.
Wij nemen de risico's met het geld dat overblijft na al die plunderingen. En daarop wilt de staat nog is langskomen ...
Is idd schandalig !!
-
- Full Member
- Contacteer:
Wat is het verschil in rijkdom tussen de rijkste 10% van de bevolking en de rijkste 1%?patrick4 schreef: ↑Gisteren 10:06
Toch is die kans bijzonder groot. Een groot deel van de bevolking heeft meer schuld dan eigendom. Dat haalt het gemiddelde naar benenden. Bovendien bestaat er een zekere concentratie van rijkdom. Dat haalt het gemiddelde weer naar boven, maar niet de mediaan. Je hoeft maw niet zo heel erg rijk te zijn om tot de 10% rijksten te horen.
Dat is geheel naast de kwestie, het gaat hier niet over een afgunsttaks op rijkdom. Wel over een inkomstentaks, zijnde een taks op gerealiseerde meerwaarden. Een "sukkelaar" die slechts €200.000 bezit en daarmee €20.000 winst realiseert, zal daar €1000 taks op betalen. Een "rijke" die een huis heeft van 5 miljoen maar geen meerwaarden realiseert betaalt €0 meerwaardentaks. Kortom dit is een belasting op inkomsten, niet op vermogen of rijkdom.tuinder666 schreef: ↑Gisteren 10:13 Wat is het verschil in rijkdom tussen de rijkste 10% van de bevolking en de rijkste 1%?
-
- Full Member
- Contacteer:
dag vortrex, bedankt voor jouw reactie.
ik wou gewoon wel eens weten hoeveel de 10% heeft zonder die 1%. Ik wou nl. eens weten in welke positie ik mij bevind.
Of moet ik mij begeven naar het off topic draadje?
ik wou gewoon wel eens weten hoeveel de 10% heeft zonder die 1%. Ik wou nl. eens weten in welke positie ik mij bevind.
Of moet ik mij begeven naar het off topic draadje?