besparingsregering :25%aftrek pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: besparingsregering :25%aftrek pensioensparen
Dus dat wilt zeggen dat je 22 jaar je belastingsvoordeel kwijt bent... Door die taks..J Lawieck schreef: ↑26 juli 2017, 11:06Ik reageerde op "Die kleine ( te veel) som die men afhoud valt echt wel mee."
Zo klein is die niet. Wie zo'n 30 jaar aan pensioensparen deed, zou een kleine 6.500 euro belastingen moeten betalen op z'n 60e :
https://www.mijnkapitaal.be/andere-bele ... ressant-2/
(met de gemeentelijke opcentiemen werd hier zo te zien geen rekening gehouden)
Dan heb je maar de helft voordeel.
Reken dan nog inflatie etc.
Persoonlijk ga ik niet mee in het verhaal van 1200 euro per jaar.
Waarom?
Omdat je belastingvoordeel eigenlijk lager uitvalt dan vandaag de dag, ik ben er ook van overtuigd dat de volgende regering gewoon die 940 euro zal laten vallen en dat het voor iedereen 1200 wordt met de aftrek van 25%.
Daarna laten zakken naar 20%?
En geld vasthouden tot 71 jaar?
Eindbelasting: 10%
Fiscale boete: 33%
Met een beetje goed nieuws wordt de fiscale boete ooit verlaagd naar 30%
Kassa kassa voor de regering dus!
Waarom?
Omdat je belastingvoordeel eigenlijk lager uitvalt dan vandaag de dag, ik ben er ook van overtuigd dat de volgende regering gewoon die 940 euro zal laten vallen en dat het voor iedereen 1200 wordt met de aftrek van 25%.
Daarna laten zakken naar 20%?
En geld vasthouden tot 71 jaar?
Eindbelasting: 10%
Fiscale boete: 33%
Met een beetje goed nieuws wordt de fiscale boete ooit verlaagd naar 30%
Kassa kassa voor de regering dus!
Ik begrijp het voordeel niet van dat nieuwe systeem op korte termijn (bv 1 jaar)
Oud systeem van 940 euro levert 282 euro fiscaal voordeel op.
Nieuw systeem van 1200 levert 300 euro fiscaal voordeel op, je moet wel 260 euro extra investeren om 10,2 euro extra te krijgen. 18 euro is het fiscaal verschil, maar werkelijk als je rekening houdt met 3% instapkost op die 260 euro, wordt er 7,8 euro aan kosten afgehouden (niet belegd).
Als je die 260 extra investeert in een dividendaandeel dat 5% uitkeert (niet belast), ontvang je 13 euro.
De optie 960 oud systeem+ 260 euro extra in een dividendaandeel lijkt op kortere termijn fiscaal rendabeler (los van koersstijgingen).
Op lange termijn moet je rekening houden met het evolutie van het pspfonds en de taks op 60 jaar.
Gaat men de bedragen van pensioensparen in de toekomst nog indexeren?
Oud systeem van 940 euro levert 282 euro fiscaal voordeel op.
Nieuw systeem van 1200 levert 300 euro fiscaal voordeel op, je moet wel 260 euro extra investeren om 10,2 euro extra te krijgen. 18 euro is het fiscaal verschil, maar werkelijk als je rekening houdt met 3% instapkost op die 260 euro, wordt er 7,8 euro aan kosten afgehouden (niet belegd).
Als je die 260 extra investeert in een dividendaandeel dat 5% uitkeert (niet belast), ontvang je 13 euro.
De optie 960 oud systeem+ 260 euro extra in een dividendaandeel lijkt op kortere termijn fiscaal rendabeler (los van koersstijgingen).
Op lange termijn moet je rekening houden met het evolutie van het pspfonds en de taks op 60 jaar.
Gaat men de bedragen van pensioensparen in de toekomst nog indexeren?
PENSIOENSPAARFONDS : ArpeJ Lawieck schreef: ↑26 juli 2017, 11:06Ik reageerde op "Die kleine ( te veel) som die men afhoud valt echt wel mee."
Zo klein is die niet. Wie zo'n 30 jaar aan pensioensparen deed, zou een kleine 6.500 euro belastingen moeten betalen op z'n 60e :
https://www.mijnkapitaal.be/andere-bele ... ressant-2/
(met de gemeentelijke opcentiemen werd hier zo te zien geen rekening gehouden)
ONZE REFERENTIE : DATUM : 04-04-2014
OUD SALDO : 237,494 DELEN
ANTICIPAT. HEFFING : 23,952- DELEN
NIEUW SALDO : 213,542 DELEN
DE INVENTARISWAARDE : 96,75 EUR/DELEN
DE KOERSDATUM : 03-04-2014
BEDRAG HEFFING : 2.317,37 EUR
BELGIELEI 49 - 53 BE - 0
is een praktijk vb waar is die 6500 € ?
en graag een praktijk vb aub.
dat van mij is er alvast bij
belasting voordeel van al die jaren is ook beschikbaar.
Estate Guru believer.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als begin twintiger is het misschien interessant om een zo groot mogelijke basis te maken, maar wie will 1200€ per jaar vast leggen als begin twintiger?
Persoonlijk zie ik mezelf in goede jaren niet meer dan de 940 storten, de 1200 kan wel interessant worden in tijden van crisis.
Persoonlijk zie ik mezelf in goede jaren niet meer dan de 940 storten, de 1200 kan wel interessant worden in tijden van crisis.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Ik weet er het fijne nog niet van, dus ik kan de bal volledig misslaan. Zoals ik het begrijp:
Je krijgt 18€ extra belastingvermindering door 260€ extra erin te stoppen. Met gemeentetaks erbij van 8% komt dit op 19,44€.
Een belastingteruggave van 7,5% op het ingelegd kapitaal. Maar je wordt er wel nog steeds achteraf 8% op belast?
Je krijgt 18€ extra belastingvermindering door 260€ extra erin te stoppen. Met gemeentetaks erbij van 8% komt dit op 19,44€.
Een belastingteruggave van 7,5% op het ingelegd kapitaal. Maar je wordt er wel nog steeds achteraf 8% op belast?
Kleine correctie:Een belastingteruggave van 7,5% op het ingelegd kapitaal
Een eenmalige belastingteruggave van 7,5% op het ingelegd kapitaal
Oké, je betaalt 266 EUR belastingen. Maar dat is over x aantal jaar, terwijl je al na een jaar 282 EUR van de belastingen terugkrijgt. Als je dat bedrag nu belegt, is dat over 25 jaar veel meer waard, terwijl je belasting van 266 EUR op dat moment door de inflatie minder waard is dan nu. Er wordt in het kader van pensioensparen altijd heel hard gefocust op de eindbelasting, maar de belastingvermindering die je meteen krijgt, blijft vaak onderbelicht...J Lawieck schreef: ↑26 juli 2017, 09:48
Is dat zo?
Als ik vandaag 940 euro stort in een pensioenspaarfonds is dat aan 4,25% gekapitaliseerd na 25 jaar 2.660,91 euro waard.
Daarop wordt 10% belasting afgehouden ( is nu 8% omdat men ondertussen al belastingen afgehouden heeft, hier houd ik gemakkelijkheidshalve geen rekening mee ).
10% van 2.660,91 is 266,09 euro belastingen. Voor 1 jaar storting ... da's gene kattepis ...
Correct me if 'm wrong ...
http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs ... 19571.html
Eigenlijk wel een luxe"probleem".
Voor dezelfde inlegsom wijzigt er niets.
Je kan (lees: geen verplichting) nu iets meer inleggen met een gewijzigde belastingvoet.
De kwestie is nu te berekenen wat je moet doen (en dat zal, afhankelijk van de individuele situatie heel andere uitkomsten opleveren) om netto meer over te houden.
Geraak je er niet aan uit doe je gewoon niets. Probleem opgelost.
De titel van dit topic is dus niet correct en zou eigenlijk moeten zijn: "bijkomende optie met andere voorwaarden voor aftrek pensioensparen - bestaande aftrek ongewijzigd".
Voor dezelfde inlegsom wijzigt er niets.
Je kan (lees: geen verplichting) nu iets meer inleggen met een gewijzigde belastingvoet.
De kwestie is nu te berekenen wat je moet doen (en dat zal, afhankelijk van de individuele situatie heel andere uitkomsten opleveren) om netto meer over te houden.
Geraak je er niet aan uit doe je gewoon niets. Probleem opgelost.

De titel van dit topic is dus niet correct en zou eigenlijk moeten zijn: "bijkomende optie met andere voorwaarden voor aftrek pensioensparen - bestaande aftrek ongewijzigd".
Hoeveel jaar heb je gestort? En telkens voor het maximum bedrag?
Uiteraard ga je geen 6500 euro belastingen betalen als je zo'n 17-18 jaar (31/12/1999 = oprichtingsdatum argenta arpe) aan pensioensparen gedaan hebt... (?)
Het vb gaat uit van 30 jaar.
hoe zit het met wie vb 1.000 stort? slechts 25% voordeel? dus 250 EURO,
dat is dan minder bij wie 940 EURO stortte...
dat is dan minder bij wie 940 EURO stortte...
Ik zie het eigenlijk nog gebeuren dat ze 'eigenlijk bedoelden' dat het 30% aftrekbaar is tot 940, en de extra 260 EUR tot 1200 EUR aan 25%
per vergissing een paar euro teveel storten, en je hebt 25% ipv 30% aan je been
-
- Full Member
- Contacteer:
Kan zijn, wie weet zijn ze nu even de reacties aan het bekijken, en beslissen ze later wel wat ze doen.
Maar of 25 % van 1200 euro interessanter is dan 30 % van 940, betwijfel ik. Je kunt die 260 euro extra waarschijnlijk beter anders beleggen (in een beleggingsfonds of aandelen). Wat je verliest aan belastingsterugtrek, krijg je terug aan vrijheid om over je geld te beschikken wanneer het jou uitkomt. En ook dat je niet belast wordt op je 60ste.
http://dinnovatievebeurs.weebly.com