Beste ETF (tracker) voor Belgische passieve belegger
TIP
Beste ETF (tracker) voor Belgische passieve belegger
Hoi!
Ik ben een beginnende belegger en ik dacht om in een ETF (of tracker) te beleggen. Voordelen zijn uiteraard makkelijke risicospreiding en lage beheerskosten. Aangezien ik een passieve belegger ben en weinig kennis heb van ‘specifieke’ markten lijkt het mij het meest interessant om in een zo breed mogelijke ETF te investeren. Na wat opzoekwerk lijken dit mij de ideale voorwaarden:
1. Kapitaliserend (geen RV te betalen)
2. Zo breed mogelijk: liefst de MSCI ACWI te volgen gezien hier ook opkomende markten zitten
3. Lage beheerskosten
4. Om mij in deze turbulente tijden tegen wisselende valutakoersen te beschermen lijkt een ‘hedged’ ETF mij interessant.
5. Fysieke tracker
Wat denken jullie van deze strategie? Wat betreft punt 4 weet ik niet zo goed of dit wel verstandig is. Je vindt niet zo veel ‘hedged’ ETFs en dit staat ook niet altijd duidelijk aangegeven. Hoe groot is de bescherming die zij bieden tov wisselkoersen? Is een ETF die de MSCI ACWI volgt ‘gehedged’ voor alle munten waarin zij belegt? Of bvb enkel tov de USD?
Spui jullie mening maar
Ik ben een beginnende belegger en ik dacht om in een ETF (of tracker) te beleggen. Voordelen zijn uiteraard makkelijke risicospreiding en lage beheerskosten. Aangezien ik een passieve belegger ben en weinig kennis heb van ‘specifieke’ markten lijkt het mij het meest interessant om in een zo breed mogelijke ETF te investeren. Na wat opzoekwerk lijken dit mij de ideale voorwaarden:
2. Zo breed mogelijk: liefst de MSCI ACWI te volgen gezien hier ook opkomende markten zitten
3. Lage beheerskosten
4. Om mij in deze turbulente tijden tegen wisselende valutakoersen te beschermen lijkt een ‘hedged’ ETF mij interessant.
5. Fysieke tracker
Wat denken jullie van deze strategie? Wat betreft punt 4 weet ik niet zo goed of dit wel verstandig is. Je vindt niet zo veel ‘hedged’ ETFs en dit staat ook niet altijd duidelijk aangegeven. Hoe groot is de bescherming die zij bieden tov wisselkoersen? Is een ETF die de MSCI ACWI volgt ‘gehedged’ voor alle munten waarin zij belegt? Of bvb enkel tov de USD?
Spui jullie mening maar
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: Beste ETF (tracker) voor Belgische passieve belegger
1. in geval van aandelen is dat aangewezenBmaertens schreef: ↑11 januari 2021, 22:39 Hoi!
3. Lage beheerskosten
5. Fysieke tracker
Spui jullie mening maar![]()
2. dan haal je ook gewoon "de breedte"
3. tja, ik ken niemand die "voor hoge beheerskosten" is ;-)
4. hedging is enkel nuttig voor stabiliteit
5. goed idee
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hedgen zou ik niet doen als het over aandelen ETF's gaat, mogelijkheid is bv VWCE & IUSN. Je kan ook VWCE opsplitsen in IWDA + EMIM (maar dat heeft niet zo veel zin of het zou moeten zijn dat je andere allocaties wil dan wat VWCE doet).
Indien je wat duurzamer wil gaan kan dit ook, dan heb je bv in plaats van VWCE: SNAW & AYEM.
Als je ook een stuk in obligaties wil steken heb je bv VAGF, die is wel hedged.
Bij ETF's is het eigenlijk dubbel belangrijk om accumulerend te kiezen, bij aandelen kan je nog deel van RV terugkrijgen van belastingen, bij ETF's is dat niet zo.
Indien je wat duurzamer wil gaan kan dit ook, dan heb je bv in plaats van VWCE: SNAW & AYEM.
Als je ook een stuk in obligaties wil steken heb je bv VAGF, die is wel hedged.
Bij ETF's is het eigenlijk dubbel belangrijk om accumulerend te kiezen, bij aandelen kan je nog deel van RV terugkrijgen van belastingen, bij ETF's is dat niet zo.
VWCE, maar doe zeker DCA.
Hedging:Bmaertens schreef: ↑11 januari 2021, 22:39
Wat betreft punt 4 weet ik niet zo goed of dit wel verstandig is. Je vindt niet zo veel ‘hedged’ ETFs en dit staat ook niet altijd duidelijk aangegeven. Hoe groot is de bescherming die zij bieden tov wisselkoersen? Is een ETF die de MSCI ACWI volgt ‘gehedged’ voor alle munten waarin zij belegt? Of bvb enkel tov de USD?
Het fonds zal de muntvolatiliteit beoogen te verminderen dmv futures/forwards. Meestal is de termijn een paar maanden (lees de prospectus). Er is een kost aan de aankoop van dee bescherming. Deze fondsen hebben meestal ook een iets hogere beheerskost.
Heb je het nodig?
- de volatiliteit van de aandelen zelf hoger is dan de volatiliteit van de munten
- de hedging werkt in beide richtingen, ook de munt appreciatie word teniet gedaan.
- er een zekere automatische balancering is: bvb op de nacht van de Brexit referendum zakte het GBP met 10%. De volgende dag steeg de FTSE 250 met de grootste Britse aandelen met 7%.
Hieronder een vergelijking van ihares MSCI world, met zijn gehedgede collega.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Zoals hoger al aangegeven zou ik geen extra kosten betalen voor een gehedgde ETF.
Wat de keuze voor een brede fysieke, kapitaliserende en accumulerende wereldtracker betreft: op dit forum zal je vaak IWDA tegenkomen. Dit zijn de ontwikkelde markten, maar bevat dus niet de ontwikkelingslanden en small caps. Die kan je aanschaffen via bijkomende ETF's.
Vrij recentelijk is VWCE van Vanguard erbij gekomen. Deze ETF combineert de ontwikkelde landen en ontwikkelingslanden en lijkt meer en meer de favoriete ETF te worden van veel passieve beleggers (inclusief mezelf). Het enige wat je nog ontbreekt als je deze ETF aanschaft om representatief te zijn voor de volledige wereldkapitalisatie zijn de small caps. Die kan je aanschaffen via een tracker zoals IUSN.
Samengevat: met slechts één tracker, namelijk VWCE kan je zowat de hele wereld in portefeuille hebben. Als je het plaatje compleet wil maken kan je nog een small cap tracker zoals IUSN aanschaffen.
Wat de keuze voor een brede fysieke, kapitaliserende en accumulerende wereldtracker betreft: op dit forum zal je vaak IWDA tegenkomen. Dit zijn de ontwikkelde markten, maar bevat dus niet de ontwikkelingslanden en small caps. Die kan je aanschaffen via bijkomende ETF's.
Vrij recentelijk is VWCE van Vanguard erbij gekomen. Deze ETF combineert de ontwikkelde landen en ontwikkelingslanden en lijkt meer en meer de favoriete ETF te worden van veel passieve beleggers (inclusief mezelf). Het enige wat je nog ontbreekt als je deze ETF aanschaft om representatief te zijn voor de volledige wereldkapitalisatie zijn de small caps. Die kan je aanschaffen via een tracker zoals IUSN.
Samengevat: met slechts één tracker, namelijk VWCE kan je zowat de hele wereld in portefeuille hebben. Als je het plaatje compleet wil maken kan je nog een small cap tracker zoals IUSN aanschaffen.
Kan je dan stellen dat VWCE gelijk is aan IWDA + EMIM ?
-
anonymous9
ACWI is in elke geval gelijk aan IWDA + EMIM. Het is wel een distribuerende tracker. Groot voordeel: ze hebben een redelijk liquide optiemarkt met ook mogelijkheid tot Leap opties.
Ter info - misschien kan het u helpen:
Ik heb zelf de volgende ETF’s:
- Vanguard S&P 500
- IWDA
- MSCI World qualité factor
- VWCE
Voor mijn volgende stortingen twijfel ik tussen de volgende ETF’s:
- ishares MSCI SRI
- Ishares MSCI world small cap
- Ishares MSCI emerg mrkt Acc. (EMIM)
- Ishares MSCI EM Markets IMI (ik begrijp dat dit EMIM is met small caps)
- Ishares MSCI world momentum
Ik zou eigenlijk ook een ETF willen rond commodities. Maar daar ben ik nog niet aan uit.
Ik heb zelf de volgende ETF’s:
- Vanguard S&P 500
- IWDA
- MSCI World qualité factor
- VWCE
Voor mijn volgende stortingen twijfel ik tussen de volgende ETF’s:
- ishares MSCI SRI
- Ishares MSCI world small cap
- Ishares MSCI emerg mrkt Acc. (EMIM)
- Ishares MSCI EM Markets IMI (ik begrijp dat dit EMIM is met small caps)
- Ishares MSCI world momentum
Ik zou eigenlijk ook een ETF willen rond commodities. Maar daar ben ik nog niet aan uit.
Laatst gewijzigd door Hhn op 12 januari 2021, 23:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Bedankt iedereen voor de zeer bruikbare info!
Ik beleg bij degiro en zou graag mijn inleg spreiden door maandelijks €1000 van het kapitaal dat nu op mijn bankrekening staat te storten. Het voordeel is dat degiro geen transactiekosten rekent op IWDA, maar wel op VWCE en EMIM. Ik dacht dus om maandelijks te investeren in IWDA en dan eenmalig daar EMIM aan toe te voegen.
Ik beleg bij degiro en zou graag mijn inleg spreiden door maandelijks €1000 van het kapitaal dat nu op mijn bankrekening staat te storten. Het voordeel is dat degiro geen transactiekosten rekent op IWDA, maar wel op VWCE en EMIM. Ik dacht dus om maandelijks te investeren in IWDA en dan eenmalig daar EMIM aan toe te voegen.
Bedankt iedereen voor de zeer bruikbare info!
Ipv EMIM kan je IEMA nemen. Het verschil is miniem.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
88% IWDA+ 12% IEMA is zo goed als gelijk aan VWCE.
IEMA is bij degiro maandelijks te verkrijgen zonder transactiekosten.
IEMA is EM large en mid cap; EMIM is EM large+mid+small cap - het eerste is ongeveel 11% van de wereldmarkt, het tweede 12%