Beste frequentie van bijkopen in een fonds?
TIP
Re: Beste frequentie van bijkopen in een fonds?
Wat ook een interessante oefening kan zijn is te vergelijken in hoeveel gevallen (grafieken) de korte frequentie een beter resultaat zou geven, en in hoeveel gevallen de lange frequentie, en in hoeveel gevallen het ongeveer gelijk zal zijn.Ray_Johnson schreef: ↑7 augustus 2021, 00:02 Ik verzamel dan, per aankoopfrequentie, volgende gegevens:
- Avg P/L: de gemiddelde geannualiseerde procentuele opbrengst van het 'fonds'. De gemiddelde opbrengst van de 5 000 koersgrafieken.
- Min P/L: de minimum geannualiseerde procentuele opbrengst van het 'fonds'. Het minimum van de 5 000 koersen.
- Max P/L: de maximum geannualiseerde procentuele opbrengst van het 'fonds'. Het maximum van de 5 000 koersen.
- Max_Drawdown: de grootste maximum drawdown van alle koersen.
De conclusie is: De aankoopfrequentie maakt bitter weinig verschil uit!
Wat wél een verschil uitmaakt is het tijdstip binnen het gekozen interval waarop je koopt.
.... het meeste voordeel omdat die het snelst haar kapitaal in het fonds brengt.
Ik verwacht dat je hier een relatie zal kunnen zien met de volatiliteit.
Dit zou je dan kunnen omzetten in een strategie.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Goed idee! Zal ik op mijn to-do lijstje zetten.
Maar "gemiddeld/meestal" gaat de markt omhoog en dus zal het meestal beter zijn om alles direct te beleggen.EarthNvstr1 schreef: ↑9 augustus 2021, 12:06Gemiddeld is dat misschien zo, maar is dat altijd zo ?Ray_Johnson schreef: ↑9 augustus 2021, 11:54 En er werd al opgemerkt dat, bij een positief verwacht rendement, je altijd best zo snel mogelijk instapt met het maximale bedrag dat je ter beschikking hebt: Lump sum (meteen instappen met het volledige bedrag) geeft dan het hoogste rendement,
Lump sum (eender wanneer) instappen kan je eigenlijk ook als (random) market timing beschouwen.
Edit: die timing kan dan ook goed of slecht zijn, je laat het dus aan het toeval over
Blijkbaar was het op een periode van 1 jaar met maandelijkse stortingen het in 2/3 van de gevallen beter om alles direct te beleggen; in 1/3 van de gevallen was het slechter.
De studie van Ben Felix gaat hier dieper op in, en bekijkt zelfs wat je best doet als de "aandelenprijzen hoog staan" staat. (https://www.pwlcapital.com/wp-content/u ... esting.pdf)
Ray_Johnson schreef: ↑9 augustus 2021, 11:54 maar mensen stappen vaak gespreid in omdat ze niet meteen over het volledige bedrag beschikken.
Het gespreid instappen in een fonds is dan een vorm van (maandelijks) sparen.
Dat kan je dan ook eigelijk "herhaaldelijk Lump Sum investing" noemen.EarthNvstr1 schreef: ↑9 augustus 2021, 12:06 Als je niet beschikt over een lump sum, dan is gespreid instappen naarmate kapitaal beschikbaar komt de enige keuze.
"DCA" en "gespreid beleggen" worden in twee gevallen gebruikt:
1- je hebt een grote som geld;
je kan die ofwel direct helemaal beleggen, ofwel in stikjes en beetjes over de volgende maand.
2- je hebt regelmatig kleinere bedragen geld om te beleggen;
je kan die bedragen direct allemaal beleggen of je kan ze opsparen en beleggen op een "bepaald moment".
Als je een bespreking van DCA of gespreid beleggen bestudeerd moet je weten over welk geval het gaat.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Newbie
- Contacteer:
Geval 2 wil ik nog eens nader onderzoeken. Dat is in eerste instantie wat me het meeste interesseert.B7H4long schreef: ↑9 augustus 2021, 15:38 1- je hebt een grote som geld;
je kan die ofwel direct helemaal beleggen, ofwel in stikjes en beetjes over de volgende maand.
je kan die bedragen direct allemaal beleggen of je kan ze opsparen en beleggen op een "bepaald moment".
En dan bvb dat 'bepaald moment' laten bepalen door een moving average of zo.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, die studie trekt inderdaad de conclusie die ik in gedachten had.B7H4long schreef: ↑9 augustus 2021, 15:38 Maar "gemiddeld/meestal" gaat de markt omhoog en dus zal het meestal beter zijn om alles direct te beleggen.
Blijkbaar was het op een periode van 1 jaar met maandelijkse stortingen het in 2/3 van de gevallen beter om alles direct te beleggen; in 1/3 van de gevallen was het slechter.
De studie van Ben Felix gaat hier dieper op in, en bekijkt zelfs wat je best doet als de "aandelenprijzen hoog staan" staat. (https://www.pwlcapital.com/wp-content/u ... esting.pdf)
Wellicht is LSI meestal beter, maar je moet maar de pech hebben... en dan speelt het psychologisch aspect
Als je "herhaaldelijk lump sum investing" doet, dan krijg je daardoor weer spreiding in de tijd natuurlijk.B7H4long schreef: ↑9 augustus 2021, 15:38 Dat kan je dan ook eigelijk "herhaaldelijk Lump Sum investing" noemen.
"DCA" en "gespreid beleggen" worden in twee gevallen gebruikt:
1- je hebt een grote som geld;
Als je een bespreking van DCA of gespreid beleggen bestudeerd moet je weten over welk geval het gaat.
In je case 2 zie ik niet in waarom je zou opsparen en alles beleggen op een bepaald moment, vermits je hierdoor de spreiding die je vanzelf had volledig teniet doet. (maar ok, er is dus wel een keuze)
Tenzij om bv. je kosten aanvaardbaar te houden, maar daar gaat het hier neem ik aan toch niet over.
Edit: nu maak ik wel nog de volgende bedenking (n.a.v. een discussie in ander topic over het nut van absolute bedragen): als ik een bepaalde lump sum ter beschikking heb om te investeren, dan hangt mijn keuze voor LSI of DCA vemoedelijk ook af van hoe groot die lump sum is t.o.v. de waarde van mijn reeds bestaande portefeuille ...
... of ook zij die denken dat ze de markt kunnen timen.EarthNvstr1 schreef: ↑9 augustus 2021, 17:31 Als je "herhaaldelijk lump sum investing" doet, dan krijg je daardoor weer spreiding in de tijd natuurlijk.
In je case 2 zie ik niet in waarom je zou opsparen en alles beleggen op een bepaald moment, vermits je hierdoor de spreiding die je vanzelf had volledig teniet doet. (maar ok, er is dus wel een keuze)
Tenzij om bv. je kosten aanvaardbaar te houden, maar daar gaat het hier neem ik aan toch niet over.
Het is een keuze tussen "hoger waarschijnlijk rendement tov mogelijk spijt om een verlies" , en dit hangt af van het risico dat je kan, moet en wil nemen, waar de grote van het kapitaal een invloed heeft.EarthNvstr1 schreef: ↑9 augustus 2021, 17:31 Edit: nu maak ik wel nog de volgende bedenking (n.a.v. een discussie in ander topic over het nut van absolute bedragen): als ik een bepaalde lump sum ter beschikking heb om te investeren, dan hangt mijn keuze voor LSI of DCA vemoedelijk ook af van hoe groot die lump sum is t.o.v. de waarde van mijn reeds bestaande portefeuille ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bij Blackrock kan je voor elk actief fonds een excel downloaden met de dagelijkse koersen vanaf juli 2005.B7H4long schreef: ↑7 augustus 2021, 09:42
Bij sommige (index)fondsleveranciers kan je een excel downloaden met: de samenstelling van het fonds en de dagelijkse koersen. bvb:
- https://www.ishares.com/nl/particuliere ... ckerSearch
- https://www.vanguardinvestor.co.uk/inve ... erformance
- ook SPDR fondsen heb ik dat gedaan in het verleden
Weet niet of dit ook voor actieve fondsen het geval is? Misschien zijn zij bevreesd wat je van de daelijkse koersen zou kunnen afleiden.
Bij Robeco kan je een csv-file downloaden met de dagelijkse NIWn vanaf de start van elk fonds.
Bij Flossbach von Storch kan je de dagelijkse NIWn ook als csv-file downloaden.
Bij boursorama.com kan je via de ISIN nummer ook heel wat fondsen vinden. Als het fonds gevolgd wordt, kan je tot maximum 10 jaar terug de NIWn als txt-file downloaden.
-
- Newbie
- Contacteer:
Bedankt voor de tips!Philippe1 schreef: ↑12 augustus 2021, 15:30 Bij Blackrock kan je voor elk actief fonds een excel downloaden met de dagelijkse koersen vanaf juli 2005.
Bij Robeco kan je een csv-file downloaden met de dagelijkse NIWn vanaf de start van elk fonds.
Bij Flossbach von Storch kan je de dagelijkse NIWn ook als csv-file downloaden.
Bij boursorama.com kan je via de ISIN nummer ook heel wat fondsen vinden. Als het fonds gevolgd wordt, kan je tot maximum 10 jaar terug de NIWn als txt-file downloaden.