bewijs pacte adjoint
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: bewijs pacte adjoint
Voor zover ik het al geprobeerd heb, kan je van een pdf file niets kopieren of wijzigen, en het dan thuis uitprinten, maar ben wel geen pc expert.
Dus klopt het dat wanneer er slechts 1 versie van een pacte adjoint wordt opgemaakt, diegene die dit in handen krijgt, hier allerlei zaken aan kan aanpassen en daar er slechts 1 versie is, kunnen deze aanpassingen niet weerlegd worden. Dus zoals in mijn voorbeeld kan perfect de begiftigde achteraf toevoegen, 'buiten erfdeel', zonder dat dit de schenker zijn bedoeling was? En de schenker kan dit ook niet meer tegenspreken, daar hij geen exemplaar meer heeft. Zie ik dit juist?ludo schreef: ↑25 september 2018, 15:54 Diegene die het niet eens is met wat er op Uw origineel exemplaar staat, zal dat dan moeten aantonen met zijn origineel exemplaar. Maar er is geen vereiste om 2 - 3 exemplaren te kunnen voorleggen,omdat dit iets is tussen twee partijen.
Dus enkel de belanghebbende partij moet om zich te staven, in het bezit zijn van het originele exemplaar.
Een bankafschrift verzonden door de bank is een origineel bewijs.
Deze uit de selfprinter afdrukken is een origineel bewijs.
Een bankafschrift opgeslagen op een pdf file is een geldig bewijs ( onlangs nog maar )
Indien deze op papier moeten getoond worden, dan zullen deze vooreerst voor echt en waar moeten verklaard worden.
Een bankafschrift afgedrukt thuis op de printer is géén origineel geschrift of bewijs, en als een rechtbank of tegenparty moeilijk doet, worden deze door de rechtbank niet aanvaard.
Om die reden laat ik de bankuittreksels altijd door de bank opzenden.
Ik weet uit ondervinding dat dit op verschillende manieren kan. Je kan een bestaande pdf wijzigen met de juiste licentie van Adobe. Of je kan zelf een afschrift nabootsen in Word en nadien printen naar pdf ( het krijgt dan het pdf formaat ) zodat het lijkt op een pdf afschrift van de bank. Mogelijks voegt de bank nog metadata toe verborgen in het pdf bestand. In ieder geval zal een rechter dit tijdens een zitting niet gaan onderzoeken.
Maar mijn vraag is nog steeds, hoe en door wie wordt dan zo'n pdf uittreksel voor waar en echt verklaard?
Bedankt.
Indien de woorden 'buiten erfdeel' in de lopende tekst vervat zit, zal er weinig twijfel over kunnen bestaan.
Indien deze woorden na de laatste alinea zijn vermeld, kan er vermoed worden dat deze er nadien aan kunnen toegevoegd zijn. De bewijslast ligt dan bij de andere party of aan de rechter zijn oordeel,die eventueel een deskundig onderzoek op algehele echtheid kan gelasten van betreffende brief.
Ik vermoed dat voor echt en waar verklaarde PDF files dit door een deurwaarder - notaris - of beeedigde boekhouder mogelijks is. Mijn eerste gedacht.
Voor gewone afschriften kan men met het origineel exemplaar terecht op de gemeente om daar voor echt en waar verklaarde exemplaren te krijgen,dit is zelfs gratis.
Indien deze woorden na de laatste alinea zijn vermeld, kan er vermoed worden dat deze er nadien aan kunnen toegevoegd zijn. De bewijslast ligt dan bij de andere party of aan de rechter zijn oordeel,die eventueel een deskundig onderzoek op algehele echtheid kan gelasten van betreffende brief.
Ik vermoed dat voor echt en waar verklaarde PDF files dit door een deurwaarder - notaris - of beeedigde boekhouder mogelijks is. Mijn eerste gedacht.
Voor gewone afschriften kan men met het origineel exemplaar terecht op de gemeente om daar voor echt en waar verklaarde exemplaren te krijgen,dit is zelfs gratis.
Laatst gewijzigd door ludo op 25 september 2018, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Dus dan moet ik tot de conclusie komen dat, daar in mijn pacte adjoint de zin ' buiten erfdeel' vermeld staat als laatste zin, dat mijn pacte adjoint niet volledige rechtszekerheid biedt? U stelt immers dat het in dat geval afhangt van de rechter zijn oordeel. Vandaar opnieuw mijn vraag waarmee ik dit topic heb gestart, hoe kan men via een pacte adjoint bewijzen dat er buiten erfdeel is geschonken?ludo schreef: ↑25 september 2018, 16:13 Indien de woorden 'buiten erfdeel' in de lopende tekst vervat zit, zal er weinig twijfel over kunnen bestaan.
Indien deze woorden na de laatste alinea zijn vermeld, kan er vermoed worden dat deze er nadien aan kunnen toegevoegd zijn. De bewijslast ligt dan bij de andere party of aan de rechter zijn oordeel.
Zoals ik uw antwoord nu interpreteer, moet dit, in geval er slechts 1 exemplaar is, duidelijk af te leiden zijn door de opmaak van het document dat dit nooit achteraf kan zijn toegevoegd.
Indien ik bezit heb van 2 exemplaren ( van zowel schenker als begiftigde ), er geen twijfel kan zijn ( ook al staat 'buiten erfdeel' achteraan het document ), daar ik kan aantonen dat het in beide documenten staat en het dus niet achteraf ( tegen de wil van de schenker ) is toegevoegd? Nochtans in dit laatste geval kan ik op beide versies van het document het achteraf hebben toegevoegd. Dit is dan ook geen bewijs. Het komt er dus op neer dat het zeer belangrijk is hoe je de tekst opmaakt en het duidelijk is dat 'buiten erfdeel' in de oorspronkelijke tekst voorkomt, ongeacht het aantal exemplaren.
Zie ik dit juist?
Een zijbedenking, hoe kan een deurwaarder, notaris of beëdigde boekhouder een elektronisch bestand nagaan op echtheid? Het is toch enkel de bank in kwestie die dit kan bevestigen en hoe doen zij dat dan als ze enkel pdf bestanden versturen?ludo schreef: ↑25 september 2018, 16:13 Indien de woorden 'buiten erfdeel' in de lopende tekst vervat zit, zal er weinig twijfel over kunnen bestaan.
Een gewoon afschrift, opgezonden door de bank ( kenmerkend op hun eigen papier met logo dus ), wat is de meerwaarde hiervan om dit op de gemeente voor echt en waar te verklaren? In welke gevallen is dit nodig voor 'gewone afschriften' en op welke manier gaat een gemeente dit onderzoeken?
Dit zie je inderdaad zeer juist. Bij een handgift of pacte adjoint is het dermate belangrijk hoe dit juist te doen, zodat je geen fouten maakt, niet alleen in de tekst maar ook de juiste juridische werkwijze.
Wil je 100% zeker spelen, laat dit dan doen door een notaris, de kost voor dit te doen, is verwaarloosbaar,en je bent 100% zeker,denk niet dat er iemand is die zich daartegen gaat verzetten.
Wil je 100% zeker spelen, laat dit dan doen door een notaris, de kost voor dit te doen, is verwaarloosbaar,en je bent 100% zeker,denk niet dat er iemand is die zich daartegen gaat verzetten.
Een gemeente gaat zich niet bezighouden met PDF fils, uit te lezen volgens mij.Kan ,maar ben niet 100% zeker daarvan. Omdat zij niet over de nodige software daarvoor beschikt.
Die doen dat enkel met originele dokumenten die je moet voorleggen.
Neem nu dat de rechtbank of de tegenparty je vraagt om een origineel exemplaar te bezorgen van je betaling of ondertekend kontrakt, of de universiteit een kopy van je diploma, dan kan je op de gemeente met je origineel exemplaar daar een voor echt en waar verklaarde kopy krijgen, op die manier behoudt je je eigen origineel exemplaar.
De bank kan U indien je dat wenst van hun opgeslagen pdf dokumenten je originele papieren geven,( tot 10 jaar terug ) doch dit gaat gepaard met een serieuze kost prijs, verschiet daar maar niet van als je zo een heel jaar opvraagt. Voor één enkel afschrift kan het nog meevallen.
Andere instanties die dit kunnen en mogen doen zullen je pdf file opladen, uitprinten en deze voor echt en waar verklaren.In een dispuut voor de rechtbank, kan je deze kost verhalen op de tegenparty.
Gelden die je van je ouders zou krijgen, kunnen door de andere erfgename kinderen aanzien worden als een voorschot op je erfenis, in die zin zou het dus belangrijk kunnen zijn, dit expliciet te vermelden dat dit buiten erfdeel valt. Een notaris kan je daar perfekt op antwoorden of dit juridisch juist is.
Normaal wordt een handtekening gezet onderaan de lopende tekst. Indien er nadien een tekst wordt toegevoegd, moet dit wederom onderaan die tekst terug origineel getekend worden. Indien in de tekst woorden woorden geschrapt moet expliciet genoteerd worden ( zoveel woorden geschrapt ) op dat dokument. Als er dus iets op de achterzijde van een dokument een tekst staat, en daar staat geen handtekening onder is deze tekst niet geldig.
Neem nu dat de rechtbank of de tegenparty je vraagt om een origineel exemplaar te bezorgen van je betaling of ondertekend kontrakt, of de universiteit een kopy van je diploma, dan kan je op de gemeente met je origineel exemplaar daar een voor echt en waar verklaarde kopy krijgen, op die manier behoudt je je eigen origineel exemplaar.
De bank kan U indien je dat wenst van hun opgeslagen pdf dokumenten je originele papieren geven,( tot 10 jaar terug ) doch dit gaat gepaard met een serieuze kost prijs, verschiet daar maar niet van als je zo een heel jaar opvraagt. Voor één enkel afschrift kan het nog meevallen.
Andere instanties die dit kunnen en mogen doen zullen je pdf file opladen, uitprinten en deze voor echt en waar verklaren.In een dispuut voor de rechtbank, kan je deze kost verhalen op de tegenparty.
Gelden die je van je ouders zou krijgen, kunnen door de andere erfgename kinderen aanzien worden als een voorschot op je erfenis, in die zin zou het dus belangrijk kunnen zijn, dit expliciet te vermelden dat dit buiten erfdeel valt. Een notaris kan je daar perfekt op antwoorden of dit juridisch juist is.
Normaal wordt een handtekening gezet onderaan de lopende tekst. Indien er nadien een tekst wordt toegevoegd, moet dit wederom onderaan die tekst terug origineel getekend worden. Indien in de tekst woorden woorden geschrapt moet expliciet genoteerd worden ( zoveel woorden geschrapt ) op dat dokument. Als er dus iets op de achterzijde van een dokument een tekst staat, en daar staat geen handtekening onder is deze tekst niet geldig.
Laatst gewijzigd door ludo op 25 september 2018, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
ludo schreef: ↑25 september 2018, 16:39 Een gemeente gaat zich niet bezighouden met PDF fils, uit te lezen volgens mij.Kan ,maar ben niet 100% zeker daarvan.
Neem nu dat de rechtbank of de tegenparty je vraagt om een origineel exemplaar te bezorgen van je betaling of ondertekend kontrakt, dan kan je op de gemeente met je origineel ondertekend exemplaar daar een voor echt en waar verklaarde kopy krijgen, op die manier behoudt je je eigen origineel exemplaar.
De bank kan U indien je dat wenst van hun opgeslagen pdf documenten je originele papieren geven,( tot 10 jaar terug ) doch dit gaat gepaard met een serieuze kost prijs, verschiet daar maar niet van als je zo een heel jaar opvraagt. Voor één enkel afschrift kan het nog meevallen.
Andere instanties die dit kunnen en mogen doen zullen je pdf file opladen, uitprinten en deze voor echt en waar verklaren.
Kan iemand, die niet de houder is van de bankrekening doch beschikt over het origineel digitaal pdf-uittreksel, dit voor waar en echt laten verklaren door de instanties die dit mogen? Of kan enkel de rekeninghouder dit en bijgevolg het eventueel afgedrukt pdf-uittreksel betwisten daar dit niet voor waar en echt verklaard is?
Verder dus de conclusie van onze uitgebreide conversatie, waarvoor dank.
- een pacte adjoint is pas rechtsgeldig als de handtekening erop origineel is ( dit mag op een gekopieerd document , maar handtekening moet met pen, potlood of balpen met de hand geschreven zijn ). Omgekeerd geldt dat een kopie van een pacte adjoint niet als bewijslast kan gebruikt worden. Men moet steeds het document met originele handtekening bezitten als juridisch bewijs, zoniet kan tegenpartij echtheid betwisten. De vraag of een rechter schriftonderzoek kan bevelen op een kopie doet dan niet ter zake, daar een kopie zonder originele handtekening erop nooit als juridisch bewijs wordt aangenomen.
- voor een pacte adjoint volstaat 1 versie van een document als juridisch bewijs. De opmaak van de tekst en specifieke voorwaarden dienen zorgvuldig opgemaakt te worden zodat er geen blijk kan zijn dat dit achteraf tekstueel of met de hand is toegevoegd/aangepast. Indien betwisting hierover kan de rechter een schriftonderzoek hiervan bevelen.
- een bankafschrift in pdf is enkel maar rechtsgeldig indien dit door 'instanties' voor waar en echt verklaard wordt
- indien men een kopie van bankafschrift wenst te gebruiken ( en het origineel bewaren ), dan kan dit via de selfautomaat of door de bank opgezonden afschriften, voor waar en echt te laten verklaren in een kopie door de gemeente
Zijn deze conclusies correct?
Alleen de rekening houder of zijn gevolmachtigde kan aan de bank bewijslasten opvragen.
Mogelijks kan de bank wel van aanname zijn, dat afgeleverde stukken enkel gelden vanaf de datum dat er een volmacht was.
Dus stukken voor de volmacht datum aan de niet rekeninghouder zou de bank kunnen weigeren af te leveren. Zal van bank tot bank afhangen of ze daar al dan niet moeilijk over willen doen.
Als je beschikt over pdf bestanden, kan je volgens mij deze perfekt laten afdrukken, en deze voor echt laten verklaren, zal weer afhangen van de persoon, of die al dan niet daar moeilijk over gaat doen in verband met privacy regels ed. Maar als hij dit doet en voor waar en echt verklaard, zijn ze wel tegenstelbaar aan derden als bewijslast.
Voor de rest is je zienswijze correct.
Met een origineel ondertekend pacte adjoint dokument kan je dus perfekt naar de gemeente gaan en daar een voor waar en echt verklaarde kopy vragen. Als deze aan de echtheid twijfelen,vang je daar bot.
Mogelijks kan de bank wel van aanname zijn, dat afgeleverde stukken enkel gelden vanaf de datum dat er een volmacht was.
Dus stukken voor de volmacht datum aan de niet rekeninghouder zou de bank kunnen weigeren af te leveren. Zal van bank tot bank afhangen of ze daar al dan niet moeilijk over willen doen.
Als je beschikt over pdf bestanden, kan je volgens mij deze perfekt laten afdrukken, en deze voor echt laten verklaren, zal weer afhangen van de persoon, of die al dan niet daar moeilijk over gaat doen in verband met privacy regels ed. Maar als hij dit doet en voor waar en echt verklaard, zijn ze wel tegenstelbaar aan derden als bewijslast.
Voor de rest is je zienswijze correct.
Met een origineel ondertekend pacte adjoint dokument kan je dus perfekt naar de gemeente gaan en daar een voor waar en echt verklaarde kopy vragen. Als deze aan de echtheid twijfelen,vang je daar bot.
Bedankt voor al je nuttige inbreng.
Ik heb nog een laatste vraag.
Kan in een handgeschreven testament door de schenker verklaard worden dat schenkingen ( vermeld met de details van bedragen, rekeningen en datums ) gedaan in het verleden allen buiten erfdeel zijn gebeurd? Dit als aanvulling voor de eventueel verkeerd opgemaakte pacte adjoints om zeker rechtsgeldig en de wil van schenker aan te tonen?
En omgekeerd, kan er verklaard worden dat een andere erfgenaam reeds in het verleden bedrag X heeft ontvangen ( zonder dat daar een bewijs van is )?
Kan men dus verklaringen in een testament of andere van gedane schenkingen uit het verleden bevestigen? Zoja, wat als deze indruisen tegen eerder opgestelde verklaringen ( zoals pacte adjoints )?
Ik heb nog een laatste vraag.
Kan in een handgeschreven testament door de schenker verklaard worden dat schenkingen ( vermeld met de details van bedragen, rekeningen en datums ) gedaan in het verleden allen buiten erfdeel zijn gebeurd? Dit als aanvulling voor de eventueel verkeerd opgemaakte pacte adjoints om zeker rechtsgeldig en de wil van schenker aan te tonen?
En omgekeerd, kan er verklaard worden dat een andere erfgenaam reeds in het verleden bedrag X heeft ontvangen ( zonder dat daar een bewijs van is )?
Kan men dus verklaringen in een testament of andere van gedane schenkingen uit het verleden bevestigen? Zoja, wat als deze indruisen tegen eerder opgestelde verklaringen ( zoals pacte adjoints )?
Dit zul je voor alle 100% zekerheid aan een notaris moeten vragen. Dit is trouwens gratis als je daar naartoe gaat voor een inlichting of vraag.
Een notaris is trouwens van opleiding ook jurist, buiten zijn notariaat opleiding nadien.
Lees dit maar eens aandachtig.
https://www.elfri.be/artikel/schenkinge ... op-erfdeel
Art.919 2de lid, Burgerlijk wetboek, staat toe op een schenking die destijds als voorschot op erfdeel werd bepaald te wijzigen in een schenking buiten erfdeel.Dit dient evenwel te worden vastgesteld middels testament of notariele akte en kan dus niet via een gewone onderhandse schenking.
https://www.elfri.be/artikel/testament- ... l-opleggen
Een notaris is trouwens van opleiding ook jurist, buiten zijn notariaat opleiding nadien.
Lees dit maar eens aandachtig.
https://www.elfri.be/artikel/schenkinge ... op-erfdeel
Art.919 2de lid, Burgerlijk wetboek, staat toe op een schenking die destijds als voorschot op erfdeel werd bepaald te wijzigen in een schenking buiten erfdeel.Dit dient evenwel te worden vastgesteld middels testament of notariele akte en kan dus niet via een gewone onderhandse schenking.
https://www.elfri.be/artikel/testament- ... l-opleggen