BITCOIN - wat is jullie mening ?
TIP
-
- Newbie
Re: BITCOIN - wat is jullie mening ?
Jullie aanzien de bitcoin allemaal als een soort belegging, maar dat is het niet, het is een betaalmethode die onafhankelijk van banken gebeurt, maar die met alle middelen ook door deze laatsten tegegehouden wordt
Ik heb niet de indruk dat het als betaalmethode erg efficiënt is , laat staan dat het vaak beschikbaar is als betalingsmiddel.jorisvanhoute schreef: ↑30 november 2020, 13:20 Jullie aanzien de bitcoin allemaal als een soort belegging, maar dat is het niet, het is een betaalmethode die onafhankelijk van banken gebeurt, maar die met alle middelen ook door deze laatsten tegegehouden wordt
Ik heb de indruk dat de BTC adepten het nu eerder zien als store of value.
... middel tot speculatie lijkt correkter.quinten76 schreef: ↑30 november 2020, 13:58Ik heb niet de indruk dat het als betaalmethode erg efficiënt is , laat staan dat het vaak beschikbaar is als betalingsmiddel.jorisvanhoute schreef: ↑30 november 2020, 13:20 Jullie aanzien de bitcoin allemaal als een soort belegging, maar dat is het niet, het is een betaalmethode die onafhankelijk van banken gebeurt, maar die met alle middelen ook door deze laatsten tegegehouden wordt
Ik heb de indruk dat de BTC adepten het nu eerder zien als store of value.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Verder is het totaal niet onafhankelijk van banken. Wat dacht je van: geld van je bankrekening omzetten naar bitcoin, daarna iets kopen, waarna de verkoper de bitcoins meteen terug omzet naar valuta en dat op zijn bankrekening stockeert.
Zolang een werkgever haar personeel niet in bitcoin mag uitbetalen, en een onderneming zijn jaarrekening niet in bitcoin kan indienen heb je altijd banken nodig.
Zolang een werkgever haar personeel niet in bitcoin mag uitbetalen, en een onderneming zijn jaarrekening niet in bitcoin kan indienen heb je altijd banken nodig.
Ik heb de Bitcoin trein tot nu toe ook gemist en goud is voor mij rationeel gezien een beter middel om waarde op te slaan en iets waardevasts in bezit te hebben. Toch begin ik te geloven dat crypto munten wellicht thuishoren in een gediversificieerde portefeuille, niet alleen door het potentiële rendement maar ook door hun specifieke eigenschappen.
De aantrekkelijkheid van bitcoins ligt vooral in de eigenschap dat deze munten niet onbeperkt kunnen worden bijgemaakt, vooral in het huidige tijdperk waarbij echt geld wél schijnbaar onbeperkt wordt bijgemaakt door de centrale banken.
Afgezien van de vraag of nu een goed moment is om in te stappen, denk ik dat bitcoins dus waarschijnlijk wél een toekomst hebben en vrijwel zeker een betere belegging kunnen zijn dan cash.
De aantrekkelijkheid van bitcoins ligt vooral in de eigenschap dat deze munten niet onbeperkt kunnen worden bijgemaakt, vooral in het huidige tijdperk waarbij echt geld wél schijnbaar onbeperkt wordt bijgemaakt door de centrale banken.
Afgezien van de vraag of nu een goed moment is om in te stappen, denk ik dat bitcoins dus waarschijnlijk wél een toekomst hebben en vrijwel zeker een betere belegging kunnen zijn dan cash.
Zoals een eerdere spreker al zei: je kunt eindeloos veel cryptomunten verzinnen. Dentacoin, Coinye West, Potcoin, Unobtanium, MijnKapitaalCoin,...
So what, jij mag ook de pleuro uitvinden, is de euro dan minder waard?
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Je hebt nog altijd niet bewezen dat er bitcoins bijgedrukt kunnen worden.
Je hebt enkel gezegd dat er waardeloze klonen gemaakt kunnen worden.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Er wordt terecht gezegd dat een zelf uitgebrachte 'pleuro' waardeloos zou zijn, maar eigenlijk is de bitcoin al een soort van 'pleuro'.
Het feit dat er geen bitcoins kunnen worden bijgemaakt, verandert daar weinig aan. Schaarste is een noodzakelijk eigenschap van een munt, maar het is zeker niet voldoende.
Het feit dat er geen bitcoins kunnen worden bijgemaakt, verandert daar weinig aan. Schaarste is een noodzakelijk eigenschap van een munt, maar het is zeker niet voldoende.
En binnen twintig jaar zullen de Walletjes zich afvragen: 'Le bitkwaain, keskeseksa ?'
Precies, waarom is het precies Bitcoin die de zogenaamde 'store of value' zou garanderen en niet die ene andere munt ?
Waarom is BTC de uitverkorene en niet een andere COIN ? Dat is toch puur willekeurig ?
Kunnen de believers dit uitleggen ?
https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... 68546.htmlDe beleggers die vorige week dachten dat het wel gedaan zou zijn met de bitcoin toen de digitale munt fors corrigeerde, komen nu bedrogen uit. De 'digidukaat' gaat maandag fors hoger en stoomt door tot een recordhoogte die vlak bij de magische grens van 20.000 dollar ligt.
Ik vraag mij af wat er gaat gebeuren als alle Bitcoins gemijnd zijn.
Het mijnen van Bitcoins heeft nl. een zeer belangrijke functie, zijnde het valideren van alle Bitcoin transacties sinds de ontdekking van de vorige Bitcoin. Actueel is dat ongeveer iedere 10 minuten.
Als er geen Bitcoins meer te ontdekken zijn dan zullen er ook geen miners meer zijn, en zullen Bitcoin transacies niet meer gevalideerd worden. Dit decentraal systeem dreigt dan in elkaar te storten. Bitcoin heeft een serieus ingebouwd mankement.
Het mijnen van Bitcoins heeft nl. een zeer belangrijke functie, zijnde het valideren van alle Bitcoin transacties sinds de ontdekking van de vorige Bitcoin. Actueel is dat ongeveer iedere 10 minuten.
Als er geen Bitcoins meer te ontdekken zijn dan zullen er ook geen miners meer zijn, en zullen Bitcoin transacies niet meer gevalideerd worden. Dit decentraal systeem dreigt dan in elkaar te storten. Bitcoin heeft een serieus ingebouwd mankement.
Normaal lees ik enkel mee op dit forum, interessante discussie trouwens. Maar hier wou ik toch even op reageren. Goud heeft wel degelijk ook praktische toepassingen die BTC niet heeft. Goud wordt gebruikt in sieraden, computers, gsm‘s enz. Daarom vind ik het geen goede vergelijking om BTC op dezelfde hoogte als goud te stellen maar dan ‚digitaal‘. Er is maar 1 goud, maar er kunnen oneindig veel cryptomunten worden ontwikkeld met dezelfde technologie of beter dan BTC. Welke munt zich uiteindelijk gaat doorzetten weet niemand. Op dit moment heeft BTC de leiding maar dat kan ook veranderen.Roo schreef: ↑29 november 2020, 14:35 Geebee: dat is nu net het punt. De waarde komt van het vertrouwen dat mensen er aan hechten. Goud bestaat al duizenden jaren maar heeft ook enkel en alleen waarde omdat mensen zeggen dat het waarde heeft.
Waarom zou er dan op termijn geen digitaal equivalent van kunnen bestaan? De software bestaat, de regels liggen vast, het is opgebouwd op zo'n manier dat niemand er controle kan over verwerven. En je kan het meenemen in je broekzak. Sounds pretty good als ik het vergelijk met gouden staven.
Ook het argument wat vaak gemaakt wordt is dat overheden hier machteloos zouden tegenover staan vind ik naief. Wie zegt trouwens dat het niet zou kunnen dat een overheid(dienst) achter de schuilnaam Satoshi Nakamoto staat? Als ik zou willen dat het volk digitaal geld gaat verkiezen boven cash dan zou ik iets ontwikkelen wat de schijn heeft underground te zijn en tegen het establishment maar in werkelijkheid slechts een proefproject is om de acceptatie en werking van digitale valuta te bestuderen.
Ik zou het wensen dat er een werkelijk anoniem betaalmiddel komt in de toekomst, digitale vorm van cash. Maar het ziet er naar uit dat we naar een cashless society worden gedreven met CBDC (central bank digital currencies), waar elke transactie voor overheden zichtbaar zullen zijn en burgers die niet braaf het regime volgen hun digitale wallet wordt geblokkeerd of beperkt als je social credit score niet hoog genoeg is. Wie denkt dat dit te ver gezocht is moet enkel maar naar China kijken vandaag.
Wat ik ook niet begrijp is dat Bitcoin fanatiekers vaak spreken hoe waardeloos fiat geld eigenlijk is maar zich dan rijk rekenen als Bitcoin x-aantal dollar is gestegen. Met andere woorden wil men dan toch bitcoin ooit weer verkopen en weer omzetten in dat waardeloze fiat geld?