BKCP beleggingen
TIP
BKCP beleggingen
Wat te denken van de twee volgende aanbiedingen van BKCP ?
BNP PARIBAS EURIBOR + 2016
jaarlijkse brutocoupon min 2.5 % en max 5 %
SGA EUROPE 2015
potentiële jaarlijkse coupon 6.25 % bruto
SGA EUROPE 2015
Re: BKCP beleggingen
Alvast volgende opmerkingen :
BNP PARIBAS EURIBOR + 2016 :
Achtergestelde schuld
SGA EUROPE 2015 :
potentiële jaarlijkse coupon
In beide gevallen Gestructureerde obligaties
BNP PARIBAS EURIBOR + 2016 :
Achtergestelde schuld
SGA EUROPE 2015 :
potentiële jaarlijkse coupon
In beide gevallen Gestructureerde obligaties
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Even analyseren:
De coupon bedraagt de Euribor rente + 0,60%, met een minimum van 2,5% bruto of 2,12% netto.
Momenteel bedraagt de euribor 0,88%, dus aan de huidige rentes zou je terugvallen op het minimumrendement (2,125% netto).
Wat de rente gaat doen, weet niemand, dus het is heel moeilijk te berekenen wat je winstkansen zijn. Wat je wel kan doen, is bestuderen wat het product gaat doen als de euribor stijgt.
1. euribor stijgt tot 1,9%. Alhoewel dit meer dan een verdubbeling is, blijft de note hetzelfde opbrengen nl. 2,12% netto.
2. euribor stijgt hoger dan 1,9%, bvb. 2,1% (dit was historisch zo tussen 2003 en 2005): de note brengt 2,29% netto op.
3. euribor stijgt nog hoger, bvb. 2,64% (een verdrievoudiging tov nu), dan is het netto rendement van de note 2,75%.
Dus ondanks een verdrievoudiging van het euribor tarief, is de coupon slechts 0,63% gestegen.
Aan de huidige tarieven kan de note de vergelijking doorstaan met een heleboel goede spaarrekeningen.
Maar de rente op spaarrekeningen en de euribor zijn sterk gerelateerd. Indien de euribor rente zou verdrievoudigen, zou dit ook een merkbare stijging van de rentes op spaarrekeningen tot gevolg hebben. Normalitair zouden we dan toch spaarrekeningen moeten zien die terug boven de 3% gaan.
Het product beweert dus de rente evolutie te volgen, maar mij lijkt het onwaarschijnlijk dat het meer rendement zal bieden dan indien je het geld op een gewone spaarrekening plaatst.
Risico: de note heeft een kredieteurenrisico op niet één, maar liefst twee banken. En de onderliggende schuld is dan ook nog eens achtergesteld, wat een bijkoemend risico is.
De note zal in het beste geval het rendement op een spaarrekening evenaren, maar je hebt geen staatswaarborg en wel een risico op 2 banken en een achtergestelde schuld.
De conclusie laat ik over aan de lezer.
De coupon bedraagt de Euribor rente + 0,60%, met een minimum van 2,5% bruto of 2,12% netto.
Momenteel bedraagt de euribor 0,88%, dus aan de huidige rentes zou je terugvallen op het minimumrendement (2,125% netto).
Wat de rente gaat doen, weet niemand, dus het is heel moeilijk te berekenen wat je winstkansen zijn. Wat je wel kan doen, is bestuderen wat het product gaat doen als de euribor stijgt.
1. euribor stijgt tot 1,9%. Alhoewel dit meer dan een verdubbeling is, blijft de note hetzelfde opbrengen nl. 2,12% netto.
2. euribor stijgt hoger dan 1,9%, bvb. 2,1% (dit was historisch zo tussen 2003 en 2005): de note brengt 2,29% netto op.
3. euribor stijgt nog hoger, bvb. 2,64% (een verdrievoudiging tov nu), dan is het netto rendement van de note 2,75%.
Dus ondanks een verdrievoudiging van het euribor tarief, is de coupon slechts 0,63% gestegen.
Aan de huidige tarieven kan de note de vergelijking doorstaan met een heleboel goede spaarrekeningen.
Maar de rente op spaarrekeningen en de euribor zijn sterk gerelateerd. Indien de euribor rente zou verdrievoudigen, zou dit ook een merkbare stijging van de rentes op spaarrekeningen tot gevolg hebben. Normalitair zouden we dan toch spaarrekeningen moeten zien die terug boven de 3% gaan.
Het product beweert dus de rente evolutie te volgen, maar mij lijkt het onwaarschijnlijk dat het meer rendement zal bieden dan indien je het geld op een gewone spaarrekening plaatst.
Risico: de note heeft een kredieteurenrisico op niet één, maar liefst twee banken. En de onderliggende schuld is dan ook nog eens achtergesteld, wat een bijkoemend risico is.
De note zal in het beste geval het rendement op een spaarrekening evenaren, maar je hebt geen staatswaarborg en wel een risico op 2 banken en een achtergestelde schuld.
De conclusie laat ik over aan de lezer.
ook nu ben ik weer blij dat robokat een mooie analyse maakt.
zoals ik reeds op andere topics heb vermeld heb ik mij ook door BNP reeds 2maal laten vangen
ik ben er zeker van dat de uitleg van de bank ,totaal niet is geweest wat robokat heeft verteld.
zoals ik reeds op andere topics heb vermeld heb ik mij ook door BNP reeds 2maal laten vangen
ik ben er zeker van dat de uitleg van de bank ,totaal niet is geweest wat robokat heeft verteld.
...en zelfs helemaal gratis en voor niets.m.a.n.l schreef:ook nu ben ik weer blij dat robokat een mooie analyse maakt.
(een occasionele blijk van appreciatie wordt dan ook op prijs gesteld !)
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik dacht dat een robot geen gevoelens hadrobokat schreef:...en zelfs helemaal gratis en voor niets.m.a.n.l schreef:ook nu ben ik weer blij dat robokat een mooie analyse maakt.

graag gedaanrobokat schreef:

Robokat, u hebt uw (juiste) mening gegeven over de eerste belegging.lukas schreef:Wat te denken van de twee volgende aanbiedingen van BKCP ?
SGA EUROPE 2015
Is de tweede belegging het overwegen waard om aan te kopen of zitten er (veel) addertjes onder het gras?
SGA Europe is moeilijker te beoordelen. Het product vertoont wel veel gelijkenissen met een aantal producten die hier een tijdje geleden besproken werden, nl. de KBC Exposure Buffer Jumper Europe (momenteel versie 7). Op deze pagina vind je de infofiche:cooldave schreef:Robokat, u hebt uw (juiste) mening gegeven over de eerste belegging.lukas schreef:Wat te denken van de twee volgende aanbiedingen van BKCP ?
SGA EUROPE 2015
Is de tweede belegging het overwegen waard om aan te kopen of zitten er (veel) addertjes onder het gras?
https://www.kbc.be/IPA/D9e01/~N/~KBC/~B ... 70/BZKGE9N" onclick="window.open(this.href);return false;
(Ook andere banken zoals ING en Deutsche bank geven af en toe een gelijkaardig product uit, maar ik gebruik nu even het KBC product als vergelijking)
Beide producten doen een vervroegde terugbetaling indien de Eurostoxx 50 boven zijn startwaarde uitkomt.
Het grote verschil is dat het KBC product vervolgens 14% (*) per loopjaar uitbetaalt, en dat bij KBC er ieder jaar een coupon is. Het BKCP product geeft "slechts" 6,25% per jaar en dan nog enkel indien de Eurostoxx 50 dat jaar niet onder 50% gezakt is.
Beide producten beschermen tegen kapitaalverlies indien de Eurostoxx 50 niet meer dan 50% gedaald is tov de startwaarde. Daaronder is er dus wel kapitaalverlies. Bij KBC is deze 100% van de daling. Bij BKPC wordt het verlies meer beperkt via een formule.
Het KBC kan dus potentieel flink wat meer opbrengen, maar het risico is groter omdat het mogelijke kapitaalverlies groter is.
Is het nu opportuun in dergelijke producten te beleggen ? Het voordeel is, dat de werkingswijze van deze producten redelijk begrijpbaar is:
- Indien de Eurostoxx 50 de volgende jaren iets daalt, om tijdens de looptijd terug boven de startwaarde te komen, dan kan je er mooi mee verdienen. Indien je in dit scenario gelooft, dan heeft het KBC product de voorkeur wegens hogere opbrengst.
- Indien de Eurostoxx 50 sterk stijgt, dan loop je mogelijk een stuk die stijging mis (t.o.v. een fonds dat 100% stijging uitkeert), maar je krijgt zowiezo een mooi rendement. Indien je in dit scenario gelooft, dan heeft opnieuw het KBC product de voorkeur want 14% dekt toch flink wat stijging af.
- Indien je het niet voor onmogelijk houdt dat de Eurostoxx 50 nooit boven zijn startwaarde uitkomt en zelfs meer dan 50% daalt op einddatum, dan verdient het BKCP product de voorkeur, wegens betere gedeeltelijke kapitaalsbescherming. Maar je zou dan kunnen zeggen dat wie dit doemscenario gelooft, beter helemaal niet zou investeren in dergelijke producten.
Of er dus een case te maken is voor BKCP SGA EUROPE 2015 is dus te beoordelen door de lezer, maar hier zie je een mooi voorbeeld hoe een gedeeltelijke kapitaalsbescherming enorm aan het rendement vreet.
Lees in ieder geval de infofiche enkele malen goed door, zodat je de werking van het product goed snapt. Probeer dan in te schatten wat je denkt dat de beurs de komende jaren gaat doen. Echte adders lijken er mij niet te loeren tussen de sprietjes, zolang je jezelf maar goed informeert.
(*)BKCP heeft wel geen instapkosten, KBC wel, zodat de feitelijke rendementen bij KBC iets lager zijn.
Robokat bedankt voor je vlugge en deskundige uitleg.
Zal eerst even de KBC obligatie lezen,.
Lijkt mij interessanter dan die van BKCP
Zal eerst even de KBC obligatie lezen,.
Lijkt mij interessanter dan die van BKCP