BMW Group
TIP
Re: BMW Group
Als je wilt verkopen doe je dat toch best net voor de ex div datum?
Ik heb ze aan 65.25 opgepikt net na de Brexit
Ik heb ze aan 65.25 opgepikt net na de Brexit

-
- Full Member
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 29 apr 2014
- Contacteer:
Re: BMW Group
Ja, ok na ex div datum kan het aandeel wat zakken maar dit jaar herstelde dat terug snel en dan mis ik toch net de div uitkering? Ik denk dat het netto ongeveer op hetzelfde uitkomt.wlievens schreef:Als je wilt verkopen doe je dat toch best net voor de ex div datum?
Ik heb ze aan 65.25 opgepikt net na de Brexit
Mooie aankoopprijs trouwens. :-)
Re: BMW Group
Die €110 was voor de preferente aandelen. Jij hebt de gewone aandelen gekocht, daarvoor had ik een faire waarde van €133. Advies over kopen of verkopen ga ik niet geven.Cowboy_Bebop schreef:...
in ieder geval, ik ben blij dat ik mijn BMW aandelen vastgehouden heb. Gekocht aan 72EUR, nu bijna 90EUR.
gpv1 had indertijd een faire waarde van 110EUR berekend maar dat is al even geleden.
Jullie advies? Nu al verkopen of bijhouden tot na ex div in maart 2017?
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
-
- Full Member
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 29 apr 2014
- Contacteer:
Re: BMW Group
Niet nodig hoor want ik ga sowieso verkopen.gpv1 schreef: Die €110 was voor de preferente aandelen. Jij hebt de gewone aandelen gekocht, daarvoor had ik een faire waarde van €133. Advies over kopen of verkopen ga ik niet geven.
Vroeg me gewoon af wat een goed uitstapmoment was. En dat zal nu dus zijn.

Re: BMW Group
Let wel nog even op met de speculatietaks, die wordt pas volgend jaar afgeschaft en de Brexit is nog geen 6 maanden geleden.
daimler
waren de cijfers van daimler niet goed misschien ?
Re: daimler
De cijfers waren zeer goed, maar blijkbaar niet goed genoeg voor de markt.fwybo schreef:waren de cijfers van daimler niet goed misschien ?
Mogelijk een teken dat er niet veel rek meer in zit.
Tijd om uit te stappen?
Re: BMW Group
Autosales waren in januari sterk gezakt in China doordat een tax incentive wegviel bij de overgang van het kalenderjaar.
Dus het is goed om te zien dat in februari er opnieuw een sterke groei opgetekend wordt, ondanks de hogere taxrate vergeleken met februari vorig jaar:
"Automobile sales in China rose 8.9% in February to 1.5M units, according to the Passenger Car Association."
"BMW AG, Europe's biggest luxury brand, said sales in China of BMW and Mini brand cars rose 14.7% in January-February to 92,045."
Daarbovenop outperformen ze de markt.
Dus het is goed om te zien dat in februari er opnieuw een sterke groei opgetekend wordt, ondanks de hogere taxrate vergeleken met februari vorig jaar:
"Automobile sales in China rose 8.9% in February to 1.5M units, according to the Passenger Car Association."
"BMW AG, Europe's biggest luxury brand, said sales in China of BMW and Mini brand cars rose 14.7% in January-February to 92,045."
Daarbovenop outperformen ze de markt.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: BMW Group
Een Seeking Alpha artikel over BMW
http://seekingalpha.com/article/4055525 ... ning-brand
Eenvoudig stukje met een free cash flow waardering:
"The Free Cash Flow of the last eight years has been above the target fixed by BMW, €3 billions. If we estimate €3.5 billions of FCF for the next year, we can make a quick valuation. We suppose that the FCF will grow at 2% and that the weighted average cost of capital of BMW will be 7% (Assuming an increase of interest rates). Then, the value that we obtain for BMW is €87.5 billion, or a 52% over the current market capitalization, which is €55 billion."
= koersdoel €145
Gezien de huidige lage waarderingsmultiples in de sector is er onder beleggers de verwachting dat de cyclus voor automakers de slechte kant zal opdraaien. Als je daarom rekent met 'slechts' 3 miljard free cash flow voor de komende jaren en een multiple van 18 toepast, dan is mijn meest pessimistische waardering €90.
Ook BMW richt zich op volledig autonoom rijden net als Tesla:

http://seekingalpha.com/article/4055525 ... ning-brand
Eenvoudig stukje met een free cash flow waardering:
"The Free Cash Flow of the last eight years has been above the target fixed by BMW, €3 billions. If we estimate €3.5 billions of FCF for the next year, we can make a quick valuation. We suppose that the FCF will grow at 2% and that the weighted average cost of capital of BMW will be 7% (Assuming an increase of interest rates). Then, the value that we obtain for BMW is €87.5 billion, or a 52% over the current market capitalization, which is €55 billion."
= koersdoel €145
Gezien de huidige lage waarderingsmultiples in de sector is er onder beleggers de verwachting dat de cyclus voor automakers de slechte kant zal opdraaien. Als je daarom rekent met 'slechts' 3 miljard free cash flow voor de komende jaren en een multiple van 18 toepast, dan is mijn meest pessimistische waardering €90.
Ook BMW richt zich op volledig autonoom rijden net als Tesla:

74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: BMW Group
BMW heeft blijkbaar niet alleen één van de hoogste marges in de sector, maar scoort ook zeer hoog op de schuldgraad :
Debt to Equity: 204.9%
Net Debt to EBITDA: 4.37
Zolang alles goed gaat is dat misschien geen probleem, maar ze zijn daardoor wel minder goed voorbereid op eventuele tegenslagen, zoals een mogelijke crisis in China, dieselschandaal, economische recessie, rentestijging, noem maar op...
Debt to Equity: 204.9%
Net Debt to EBITDA: 4.37
Zolang alles goed gaat is dat misschien geen probleem, maar ze zijn daardoor wel minder goed voorbereid op eventuele tegenslagen, zoals een mogelijke crisis in China, dieselschandaal, economische recessie, rentestijging, noem maar op...
Re: BMW Group
@dreamy
Heb het aandeel niet meer, maar toch even reageren: Je mag de schulden van de financieringsdivisie natuurlijk niet meerekenen. De automobieldivisie van BMW heeft geen nettoschuld maar een nettokaspositie van maar liefst €16,7 miljard!
Heb het aandeel niet meer, maar toch even reageren: Je mag de schulden van de financieringsdivisie natuurlijk niet meerekenen. De automobieldivisie van BMW heeft geen nettoschuld maar een nettokaspositie van maar liefst €16,7 miljard!
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Re: BMW Group
OK, bedankt. Dat verandert de zaak inderdaad!gpv1 schreef:@dreamy
Heb het aandeel niet meer, maar toch even reageren: Je mag de schulden van de financieringsdivisie natuurlijk niet meerekenen. De automobieldivisie van BMW heeft geen nettoschuld maar een nettokaspositie van maar liefst €16,7 miljard!
maar ze hebben dus blijkbaar wel een relatief hoge schuldgraad (pakweg 2 x Renault) en die andere bedrijven hebben ook financieringsdivisies.
Re: BMW Group
Ik vind Debt to Equity geen goede parameter om de gezondheid van een bedrijf te meten. Bvb bij HP, die hebben een negatief eigen vermogen, maar hun vrije kasstroom is sterk genoeg om dat aan te kunnen (pak 'm beet VKS/LT schuld van 50%). Die schuld zal (hopelijk) ook nooit betaald worden met dat eigen vermogen, dat is altijd met de centen die een bedrijf verdient. EBITDA vind al helemaal zinloos: precies alsof een bedrijf nooit afschrijvingen moet doen en zijn klanten altijd mooi en op tijd betalen. En ook de fiscus en de bank moeten hun deel hebben, dat is allemaal geld waarmee je die nettoschuld niet kan betalen.dreamy schreef:BMW heeft blijkbaar niet alleen één van de hoogste marges in de sector, maar scoort ook zeer hoog op de schuldgraad :
Debt to Equity: 204.9%
Net Debt to EBITDA: 4.37
Zolang alles goed gaat is dat misschien geen probleem, maar ze zijn daardoor wel minder goed voorbereid op eventuele tegenslagen, zoals een mogelijke crisis in China, dieselschandaal, economische recessie, rentestijging, noem maar op...
Afgezien daarvan krijg ik nog altijd de gruwel van de idee dat je de schuld van de financieringsdivisies niet mag meetellen zoals ik onder uw bericht lees. Die schulden zijn reëel en elke schuld maakt kans om niet voldaan te worden. Dat BMW ze niet nodig heeft voor zijn operationele activiteiten is ook niet correct: zonder deze kredieten was de omzet heel wat lager. En als mijn vrouw torenhoge schulden heeft en ik niet, dat maakt niet uit, de deurwaarder komt toch bij ons thuis de boel aanslaan.
Re: BMW Group
Mee eens. Vandaar dat ik dit aangeef als iets om in het oog te houden.Inversor schreef: Afgezien daarvan krijg ik nog altijd de gruwel van de idee dat je de schuld van de financieringsdivisies niet mag meetellen zoals ik onder uw bericht lees. Die schulden zijn reëel en elke schuld maakt kans om niet voldaan te worden. Dat BMW ze niet nodig heeft voor zijn operationele activiteiten is ook niet correct: zonder deze kredieten was de omzet heel wat lager. En als mijn vrouw torenhoge schulden heeft en ik niet, dat maakt niet uit, de deurwaarder komt toch bij ons thuis de boel aanslaan.
Hopelijk heeft BMW kredietwaardige schuldenaren, maar we mogen hier niet voetstoots van uitgaan.
Anderzijds ben ik het ook eens met Gpv1 dat schuld bij de financieringsdivisie niet hetzelfde is als schuld bij de automobieldivisie.
Re: BMW Group
@Inversor
Kom zelf eens met een formule om BMW te waarderen ?
Kom zelf eens met een formule om BMW te waarderen ?
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash