BMW Group
TIP
Re: BMW Group
Je moet je niet in je gat gebeten voelen, ik kan het niet beter.gpv1 schreef:@Inversor
Kom zelf eens met een formule om BMW te waarderen ?
Ik heb geen enkele financial in portefeuille omdat ik juist niet weet hoe ze te waarderen. Als een bedrijf dan een combinatie is van beide, is dat nog meer onvatbaar voor mij. Maar negatieve kasstromen uit de hele groep negeren en enkel de operationele kasstromen rekening mee houden, is iets dat mij niet logisch lijkt.
Dat is toch simpel? Stel, ik geef u 50.000 EUR waarme je verplicht bent een auto te kiezen. Welke kies je dan? Een BMW? Of een mercedes, of een Audi? Of misschien een Volvo, een Jaguar, een Range Rover, of die mooie nieuwe Alfa Romeo?gpv1 schreef:@Inversor: Kom zelf eens met een formule om BMW te waarderen ?
Het antwoord moet eenduidige BMW zijn, gevolgd door 5 redenen.
@Inversor,
Ik voel me niet in mijn gat gebeten hoor. Het zou voor de lezers echter interessant geweest zijn mochten er alternatieve waarderingsmethodes aan bod gekomen zijn. Aan uw kritieken te lezen dacht ik dat jij er een zou hebben.
Ik voel me niet in mijn gat gebeten hoor. Het zou voor de lezers echter interessant geweest zijn mochten er alternatieve waarderingsmethodes aan bod gekomen zijn. Aan uw kritieken te lezen dacht ik dat jij er een zou hebben.
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Ik lijk soms arrogant, maar heb echt wel niet de waarheid in pacht noch overal een mening over. Als er geen stabiele kasstromen zijn kan ik geen DCF toepassen, mijn dadake. Met een beetje goede wil heb ik wel even een berekening gemaakt met het winstresidu (eis: 9%, dus heel mild geweest) en dan kom ik op 81€ voor de gewone aandelen, al dan niet toevallig de huidige prijs ongeveer.gpv1 schreef:@Inversor,
Volledige jaarresultaten vandaag bekend.
![Afbeelding](https://s15.postimg.org/5znpae9aj/bmwgroup_tabel.jpg)
Ik hanteer een faire waarde van €132 per aandeel, gebaseerd op 21x vrije kasstroom automobieldivisie van €3600 mio + boekwaarde bankdivisie €11049 mio, hetzij een opwaarts potentieel van 56%. (subjectief en aan schommelingen onderhevig)
![Afbeelding](https://s15.postimg.org/5znpae9aj/bmwgroup_tabel.jpg)
Ik hanteer een faire waarde van €132 per aandeel, gebaseerd op 21x vrije kasstroom automobieldivisie van €3600 mio + boekwaarde bankdivisie €11049 mio, hetzij een opwaarts potentieel van 56%. (subjectief en aan schommelingen onderhevig)
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
(mogelijks stom) vraagje: die "+rente" in de tabel, dat betekent renteinkomsten voor BMW? Zijn dat inkomsten van autoleningen die zij uitgeven, of is het een dieper boekhoudkundig kluwen waar ik geen benul van heb? ![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Is geen rente afkomstig van autoleningen, wel van zaken zoals spaarrekeningen en beleggingen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Waarom neem je 3.600 miljoen euro als gemiddelde vks? De gemiddelde vks van de laatste 5 jaren van de automobieltak is volgens jouw tabel 4.300 miljoen euro. De faire waarde lijkt mij dan (4.300€ * 21) + 11.049€ = 101.350 miljoen euro of een faire aandelenkoers van 156€, nietwaar?gpv1 schreef:Volledige jaarresultaten vandaag bekend.
Die €3600 mio is een beetje nattevingerwerk. Als ik mij alleen zou baseren op de laatste vijf boekjaren dan hou ik geen rekening met het sterk cyclische karakter van de sector. Daarom dat ik wat minder neem.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Het cyclische karakter van de sector uit zich toch reeds in de vrije kasstroom? 2007, 2008 en 2009 waren matige jaren op vlak van vks, de koers van het aandeel presteerde dan ook matig.
Koers januari 2007: 43€
Koers januari 2008: 41€
Koers januari 2009: 20€
De vrije kastroom herstelt zich in de periode 2010-2014. Dit ging gepaard met een gestage stijging van de aandelenkoers. Nu is in 2015 en 2016 de vks zeer hoog. De aandelenkoers zou dan ook navenant mogen volgen in de zeer goede jaren van de cylus, nee? Ik begrijp niet waarom je nog een extra correctie voor cycliciteit doet.
Koers januari 2007: 43€
Koers januari 2008: 41€
Koers januari 2009: 20€
De vrije kastroom herstelt zich in de periode 2010-2014. Dit ging gepaard met een gestage stijging van de aandelenkoers. Nu is in 2015 en 2016 de vks zeer hoog. De aandelenkoers zou dan ook navenant mogen volgen in de zeer goede jaren van de cylus, nee? Ik begrijp niet waarom je nog een extra correctie voor cycliciteit doet.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat je precies bedoelt met je opmerking. Door de 'faire' vrije kasstroom (dus deze waarop ik de multiple toepas om tot een faire waarde te komen) relatief laag te houden, houdt de faire waarde ook min of meer stand wanneer de sector in het slop zit.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik begrijp niet goed waarom je niet gewoon de gemiddelde vks van de laatste 5 jaar neemt, wat toch jouw methode is om tot een waardering van een bedrijf te komen?
Je argument hiervoor is 'het is een cyclische sector', maar de cyclus van de sector is toch al weerspiegeld in de sterke schommelingen van de vks. Indien de sector in het slop komt te zitten de komende jaren, zullen de vrije kasstromen van BMW logischerwijs dalen, zal het gemiddelde van de vkssen van de laatste 5 jaar dalen en zal de op jouw manier berekende faire waarde dalen. Het cyclische karakter zit dus toch reeds vervat in je 'normale berekening' van de faire waarde?
Of bedoel je dat je een lagere faire waarde dan je normaal hanteert vanwege het hoger risico van het aandeel?
Je argument hiervoor is 'het is een cyclische sector', maar de cyclus van de sector is toch al weerspiegeld in de sterke schommelingen van de vks. Indien de sector in het slop komt te zitten de komende jaren, zullen de vrije kasstromen van BMW logischerwijs dalen, zal het gemiddelde van de vkssen van de laatste 5 jaar dalen en zal de op jouw manier berekende faire waarde dalen. Het cyclische karakter zit dus toch reeds vervat in je 'normale berekening' van de faire waarde?
Of bedoel je dat je een lagere faire waarde dan je normaal hanteert vanwege het hoger risico van het aandeel?
Doorgaans neem ik een gemiddelde van de voorbije 5 jaren, maar soms maak ik uitzonderingen. In het geval van BMW moet je wat conservatiever en realistischer zijn en geen al te hoge faire waardes en verwachtingen hanteren. De kans dat de koers de komende paar jaar naar €156 gaat is denk ik klein. Zelfs €132 is misschien nog te hoog.
http://www.vfb.be/vfb/Media/Default/Aan ... ke20AG.pdf
Morningstar geeft een faire waarde van 105 euro.
Morningstar geeft een faire waarde van 105 euro.