BMW Group
TIP
- PinkPanther1970
- Full Member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 22 mei 2016
- Contacteer:
Re: BMW Group
Veel naar The Jetsons gekeken als kind?
Re: BMW Group
Dan zullen ze toch elke straat mogen openbreken om er veel zwaardere kabels te leggen, de 22kW die een standaard laadpaal neemt is echt wel wat meer dan wat een straatlampje verbruikt.
Re: BMW Group
Of je die stroom nu uit het netwerk haalt vanop je prive-oprit of direct vanop straat, dat is toch exact hetzelfde? Naast de lantaarnpaal wordt immers elk huis ook van stroom voorzien. En de stroom die electrische auto's gebruiken, kunnen dat uiteraard vooral 's nachts doen, als andere verbruikers plat liggen.
Re: BMW Group
Zelfs als enkel 's nachts wordt geladen dan zullen de kabels die er nu liggen in de meeste gevallen niet volstaan. De aanname dat er 's nachts weinig of geen verbruik is door huishoudens klopt niet, wie een nacht of dubbel tarief teller heeft weet dat. Nogal wat zware apparaten zoals boilers, accumulatie kachels, warmte pompen, wasmachines zijn op nachtverbruik ingesteld. Het minder verbruik tijdens de nacht wordt vooral door de industrie en openbaar vervoer (treinen en trams) gerealiseerd. Trouwens enig idee hoeveel kWh je per jaar nodig hebt om pakweg 15.000km te rijden? Evenveel dan wat een gemiddeld gezin per jaar vandaag aan elektriciteit verbruikt, in een straat waar elk gezin een of twee EV's heeft gaan die kabels een verdubbeling of meer echt niet trekken.sintorama schreef: ↑6 juli 2017, 12:40 Of je die stroom nu uit het netwerk haalt vanop je prive-oprit of direct vanop straat, dat is toch exact hetzelfde? Naast de lantaarnpaal wordt immers elk huis ook van stroom voorzien. En de stroom die electrische auto's gebruiken, kunnen dat uiteraard vooral 's nachts doen, als andere verbruikers plat liggen.
Re: BMW Group
En dat is natuurlijk een onoverkomelijk probleem. Nee, het is veel gemakkelijk om met enorme installaties in de aardkorst te boren om vloeibare gemaakte dinosaurussen op te pompen aan de andere kant van de wereld, die in gigantsiche olietankers te laden, die onderweg over te tanken in kleinere tankers omdat de grote tankers niet door suezkanaal geraken, de boel te rafinneren, te verdelen, uiteraard over verschillende merken en kanalen, elke afzonderlijke auto van een kleine energiecentrale te voorzien met bijhorende filtering, servicekosten etc en die overal mee naartoe te zeulen,... Ja da's veel gemakkelijker dan gespreid voer 20 jaar extra draden onder de stoep te leggen...vortex schreef: ↑6 juli 2017, 13:18 Zelfs als enkel 's nachts wordt geladen dan zullen de kabels die er nu liggen in de meeste gevallen niet volstaan. De aanname dat er 's nachts weinig of geen verbruik is door huishoudens klopt niet, wie een nacht of dubbel tarief teller heeft weet dat. Nogal wat zware apparaten zoals boilers, accumulatie kachels, warmte pompen, wasmachines zijn op nachtverbruik ingesteld. Het minder verbruik tijdens de nacht wordt vooral door de industrie en openbaar vervoer (treinen en trams) gerealiseerd. Trouwens enig idee hoeveel kWh je per jaar nodig hebt om pakweg 15.000km te rijden? Evenveel dan wat een gemiddeld gezin per jaar vandaag aan elektriciteit verbruikt, in een straat waar elk gezin een of twee EV's heeft gaan die kabels een verdubbeling of meer echt niet trekken.
Durf nu toch eens vooruit te denken! Waar een wil is is een weg. Gewoon halsstarrig blijven voortdoen omdat het alternatief een inspanning vereist zo geraak je als maatschappij toch niet vooruit? Stel je voor dat men in 1969 gezegd zou hebben: een netwerk voor computers om met mekaar te communiceren? Naaaah, dat wordt nooit wat, veel te veel obstakels en we zien op tegen de moeite. We hebben toch al TV?
Re: BMW Group
Helemaal mee eens! Het is gewoon nodig voor het milieu en om al die gezondheidsproblemen door fijnstof en NOx uit de traditionele verbrandingsmotoren te voorkomen. (Jaarlijks honderden doden alleen al in Brussel!)
Re: BMW Group
Heel interessant artikel over diezelfde problematiek in KNACK. http://www.knack.be/nieuws/auto/elektri ... 73943.htmldreamy schreef: ↑6 juli 2017, 10:34 Vandaag een artikel in De Tijd door een onderzoekster aan de VUB die uitlegt hoe China klaar staat om met zijn elektrische wagens zowel de Chinese als de internationale markt in te palmen.
Met name het marktaandeel van de Duitse constructeurs in China zou op middellange termijn onder druk kunnen komen, maar op langere termijn gaat het om een wereldwijde bedreiging.
Ga om te beginnen maar eens na wat het zou betekenen voor de Duitse constructeurs als zij een flink deel van hun aanzet in China kwijtraken.
Het zit achter een paywall, maar het komt er op neer dat China het de Duitse merken moeilijk probeert te maken door quota op te leggen voor de verkoop van wagens. X% moet elektrisch zijn.
Re: BMW Group
Uiterraard is dat niet onoverkomelijk, ik weerleg enkel jouw simplistisch voorstel om op het huidige elektriciteitsnet in steden elke parkeerplaats te voorzien van een laadpaal. Kan ik gelijk je volgende simplistische stelling ontkrachten; we blijven niet halsstarrig voortdoen, de afgelopen jaren is er heel wat evolutie geweest in EV land, zowat elke fabrikant heeft of gaat EV's op de markt brengen. Verder is men op alle niveau's (Trump uitgezonderd) tot het besef gekomen dat de uitstoot door fossiele brandstof een probleem is, zowel de wetgeving als de controle erop zullen heel zeker nog verstrengen. Geef het beleid en de technologie de tijd om goeie EV's en infrastructuur op de markt te brengen, dan gaan die fossielen vanzelf verdwijnen, in plaats van simplistische zwart wit praat te verkopen. Ten tweede, je kan dan wel overschakelen op EV's en fossiele brandstoffen verketteren maar dan zul je ook de elektriciteitsproductie totaal moeten omschakelen. Ook dat is iets wat niet zomaar even simpel geregeld zal worden, zeker niet nu kernenergie uitgefaseerd wordt. En voor alle duidelijkheid, ik ben niet tegen EV's of tegen de omschakeling naar duurzame elektriciteitsproductie maar ben wel realistisch genoeg om te weten dat zoiets tijd en geld zal kosten.
Re: BMW Group
Volgens het artikel in De Tijd hebben de Duitsers dit gevaar weten af te wenden, maar worden de Duitse constructeurs verplicht om hun elektrische auto's te voorzien van Chinese onderdelen (zoals accu’s) of om hun knowhow af te staan aan hun Chinese rivalen. Het is een kwestie van tijd voor hun positie in China serieus in gevaar gaat komen.Vilpu schreef: ↑6 juli 2017, 16:49 Heel interessant artikel over diezelfde problematiek in KNACK. http://www.knack.be/nieuws/auto/elektri ... 73943.html
Het zit achter een paywall, maar het komt er op neer dat China het de Duitse merken moeilijk probeert te maken door quota op te leggen voor de verkoop van wagens. X% moet elektrisch zijn.
Laatste nieuws: Frankrijk verbiedt verkoop benzine- en dieselauto's tegen 2040 !
Re: BMW Group
Veel te laat naar mijn mening, ze hadden beter 2030 genomen. Ik hoop dat de rest van Europa die deadline toch iets eerder legt?
Doet mij denken aan Joke Schauvliege en haar betonstop.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: BMW Group
Ik denk dat velen hier aan 'den ellentriek' zijn blijven hangen.
Op 20 jaar kan je het huidige wagenpark niet overzetten naar elektriciteit. Blijf maar dromen.
Op 20 jaar kan je het huidige wagenpark niet overzetten naar elektriciteit. Blijf maar dromen.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: BMW Group
2030 is gewoonweg onrealistisch...
http://www.tijd.be/dossier/Europareeks/ ... ce=website
Daarnaast herhaalde Hulot dat Frankrijk tegen 2025 nog maximum 50 procent van de elektriciteit in kerncentrales wil opwekken. Hij liet in het midden welke centrales sluiten. En tegen 2022 zetten onze zuiderburen geen steenkoolcentrales meer in.
De meeste analisten gaan er vanuit dat 40 tot 51 procent van de wereldwijd verkochte nieuwe wagens in 2030 nog steeds uitgerust zal zijn met een benzinemotor en 3 tot 15 procent met een dieselmotor.
10 tot 11 procent van die auto's zou over 13 jaar volledig elektrisch aangedreven zijn. En 34 tot 38 procent zouden dan hybride auto's zijn ondersteund door een benzinemotor.
Re: BMW Group
Het gaat om nieuwe wagens, dat is nog 23 jaar hé. Uiteraard zullen er in 2040 nog benzines en diesels rondrijden. Die mogen ook blijven rijden. Ze mogen zelfs tweedehands nog altijd verkocht worden.
Maar is het niet ambitieus om de deadline pas in 2040 te leggen voor nieuwe wagens?
Voor hetzelfde geld, laadt zo'n auto over 10 jaar op via inductie en zonne energie en kijken ze met grote ogen naar zo'n kabel. Als je de technologie niet pusht zal ze er nooit doorkomen. Soms heb je een grote speler nodig die zegt van 'Kijk mannen, daar gaan we heen en we stappen even flink door en gaan niet naar links of rechts'.
Het is daarom positief dat Volvo zo'n grote stap zet de komende 3 jaar.
Eind 2019 enkel nog hybride en elektrisch. Andere merken moeten nu wel volgen of ze krijgen klappen.
Maar is het niet ambitieus om de deadline pas in 2040 te leggen voor nieuwe wagens?
Voor hetzelfde geld, laadt zo'n auto over 10 jaar op via inductie en zonne energie en kijken ze met grote ogen naar zo'n kabel. Als je de technologie niet pusht zal ze er nooit doorkomen. Soms heb je een grote speler nodig die zegt van 'Kijk mannen, daar gaan we heen en we stappen even flink door en gaan niet naar links of rechts'.
Het is daarom positief dat Volvo zo'n grote stap zet de komende 3 jaar.
Eind 2019 enkel nog hybride en elektrisch. Andere merken moeten nu wel volgen of ze krijgen klappen.
Re: BMW Group
mja, er is nood aan verbetering, dat weten we al langer.
hln? er zijn toch echt betere gazetten voor dergelijke info...
soit, veel blabla alweer. ipv eerst eens wat opzoekwerk te doen....
https://www.eea.europa.eu/themes/transp ... and-energy
beknopt;
Electric vehicles powered by renewable energy sources can play an important role in EU plans to:
move towards a decarbonised transport system;
meet its goal to reduce greenhouse gas (GHG) emissions by 80-95 % by 2050.
The growth in electric vehicle use will result in extra energy demand in the European Union (EU-28): Europe's total electricity consumption by electric vehicles will increase from approximately 0.03 % in 2014 to 9.5 % in 2050.
An increase in electric vehicle use will result in:
lower CO2 and air pollutant emissions from the road transport sector itself;
higher emissions from associated electricity production;
an overall net benefit in terms of lower emissions of carbon dioxide (CO2) and the air pollutants nitrogen oxides (NOx) and particulate matter (PM);
an overall increase in sulphur dioxide (SO2) due to emissions from the electricity-generating sector.
Re: BMW Group
Als andere hernieuwbare energie een voorbeeld mag zijn, is 2030 waarschijnlijk onrealistisch laat eerder dan onrealistisch vroeg.
Dit grafiekje is heel illustratief: http://2oqz471sa19h3vbwa53m33yj.wpengin ... -solar.jpg
Elk jaar paste het International Energy Agency haar voorspellingen voor het bijkomend vermogen aan wereldwijd geïnstalleerde zonnepanelen aan naar boven. Desondanks bleven ze elk jaar hopeloos achter op de echte trend. Waarom? Omdat prijzen veel sneller daalden dan analisten durfden voorspellen.
Voor batterijen gebeurt sinds een jaar of vijf exact hetzelfde. Niet zo lang geleden schreven analisten dat we rond 2020 met veel geluk $250/kWh zouden halen. Een aantal autofabrikanten (o.a. GM, Renault-Nissan, VW en Tesla) zitten nu al vlot onder de 200.
Dit grafiekje is heel illustratief: http://2oqz471sa19h3vbwa53m33yj.wpengin ... -solar.jpg
Elk jaar paste het International Energy Agency haar voorspellingen voor het bijkomend vermogen aan wereldwijd geïnstalleerde zonnepanelen aan naar boven. Desondanks bleven ze elk jaar hopeloos achter op de echte trend. Waarom? Omdat prijzen veel sneller daalden dan analisten durfden voorspellen.
Voor batterijen gebeurt sinds een jaar of vijf exact hetzelfde. Niet zo lang geleden schreven analisten dat we rond 2020 met veel geluk $250/kWh zouden halen. Een aantal autofabrikanten (o.a. GM, Renault-Nissan, VW en Tesla) zitten nu al vlot onder de 200.
Veelgeciteerde quote, vaak toegeschreven aan Bill Gates. Ze klopt volledig als het over energie gaat.We always overestimate the change that will occur in the next two years and underestimate the change that will occur in the next ten. Don't let yourself be lulled into inaction.
Laatst gewijzigd door dw op 6 juli 2017, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.