BMW Group
TIP
Re: BMW Group
@Duvellover,
Als je bericht voor mij bedoeld is: ik heb de cijfers genoeg bekeken en die zijn positief. Ze staan in de eerste post van het onderwerp.
Als je bericht voor mij bedoeld is: ik heb de cijfers genoeg bekeken en die zijn positief. Ze staan in de eerste post van het onderwerp.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Re: BMW Group
@Duvellover: Als je bericht voor mij bedoeld is, wat insinueer je dan? Ik heb ook al wel wat gelezen over BMW, maar ik ben geen expert in het lezen van balansen. Dus wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Ik probeer beweegredenen van mensen/investeerders te volgen en te begrijpen. Sommige doen het heel berekend (zoals gpv1), anderen op kennis, goed gevoel of toekomstig potentieel.
Ik probeer beweegredenen van mensen/investeerders te volgen en te begrijpen. Sommige doen het heel berekend (zoals gpv1), anderen op kennis, goed gevoel of toekomstig potentieel.
-
- Full Member
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 07 nov 2012
- Contacteer:
Re: BMW Group
Tja sorry maar ik kan de cijfers die jij in u begin post zet niet terug vinden in het jaarverslag.
http://www.bmwgroup.com/bmwgroup_prod/e ... Online.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bmwgroup.com/bmwgroup_prod/e ... Online.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW Group
De cijfers over de vrije kasstromen die ik bereken kunnen wat afwijken van deze die BMW publiceert, dit omdat ik een gestandaardiseerde berekeningswijze hanteer. Met uitzondering van de current ratio (die je zelf makkelijk kan berekenen aan de hand van cijfers uit de balans) zijn alle andere cijfers terug te vinden in het jaarverslag.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Re: BMW Group
Vandaag toch maar BMW bijgekocht voor mijn secundaire portefeuille.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
-
- Full Member
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 07 nov 2012
- Contacteer:
Re: BMW Group
ja jong ik zie wel hoe jij aan u berekeningen komt en hoe je de grote delen negeert. Zo kan ik ook spotgoedkope bedrijven vinden.
Re: BMW Group
Blijkt nu dat de x3 in hetzelfde bedje ziek isgpv1 schreef:Vandaag toch maar BMW bijgekocht voor mijn secundaire portefeuille.
Re: BMW Group
In uw vorige kritiek kon ik ook al opmaken dat je volgens mij niet weet waarover je praat. Deze keer hetzelfde lijkt het weer van dat. Ik nodig u uit om uw nieuwe kritiek toe te lichten.Duvellover schreef:ja jong ik zie wel hoe jij aan u berekeningen komt en hoe je de grote delen negeert. Zo kan ik ook spotgoedkope bedrijven vinden.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Re: BMW Group
Wat een kinderachtige opmerking is dit nu weer... Enige onderbouwing zou welkom zijn.Duvellover schreef:ja jong ik zie wel hoe jij aan u berekeningen komt en hoe je de grote delen negeert. Zo kan ik ook spotgoedkope bedrijven vinden.
Nog aan het puberen misschien ?
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
-
- VIP member
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: 13 nov 2008
- Contacteer:
Re: BMW Group
Het probleem met de beurs is dat veel afhankelijk is van het sentiment. Een bedrijf met goede fundamenten kan 35% verliezen op twee dagen en een of andere biotechnologiebedrijf dat nog alles moet bewijzen kan 30% stijgen op 1 dag... Veel vergeten dat om -35% goed te maken, jouw aandeel moet stijgen met 50%
-
- Full Member
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 07 nov 2012
- Contacteer:
Re: BMW Group
Ik ben hier niet degene die mensen komt vertellen dat BMW virtueel schulden vrij is hé. Terwijl er miljarden schulden op de balans staan. Trouwens omzet (exclusief moterfietsen) is blijkbaar 75.173 miljoen volgens gvp1. Blijkbaar volstaat het voor een analyse van de hele groep om één divisie te nemen en daarop een FCF model op los te laten en er wat boekwaarde van de finciële dienst bij te tellen. De motorfietsen meetellen dat hoeft blijkbaar niet, de schulden op groepsniveau die bestaan blijkbaar ook niet. Wisselwerking tussen de financiële dienst en de auto (en motor)groep die negeren we best ook.
Jaarverslag 2014
--------------------------------------
Omzet van de groep: 80.401
Omzet moterfietsen: 1.679
Omzet auto: 75.173
Omzet financiële dienst: 20.599
Omzet other: 7
Daarvan mag je dan nog 17.057 miljoen van elimineren (anders tel je dubbel).
----------------------------------------
Jaarverslag 2014
--------------------------------------
Omzet van de groep: 80.401
Omzet moterfietsen: 1.679
Omzet auto: 75.173
Omzet financiële dienst: 20.599
Omzet other: 7
Daarvan mag je dan nog 17.057 miljoen van elimineren (anders tel je dubbel).
----------------------------------------
Re: BMW Group
Duvellover,
1) De divisie motorfietsen is verwaarloosbaar en voor deze divisie worden ook geen cijfers mbt. kasstromen gepubliceerd in de kasstroomtabel.
2) Zoals eerder gezegd is de financieringsdivisie (wat je met een bank kan vergelijken) geen industriële divisie en het zou dan ook volstrekt idioot zijn om voor die divisie een nettoschuld te berekenen. Geen enkele bank ter wereld berekent een vrije kasstroom of een nettoschuld, vanwege de speciale aard van de activiteiten van een bank. De eenvoudigste manier om de financieringsdivisie (of eender welke bank) te waarderen is te kijken naar de boekwaarde. Natuurlijk vertelt die niet alles, maar een andere manier is voor beleggers niet mogelijk (naast de koers-winstverhouding).
3) Door de automobieldivisie te waarderen adhv de kasstromen en de financieringsdivisie te waarderen adhv de boekwaarde krijg je toch een ruw idee van de totale waarde van de onderneming.
1) De divisie motorfietsen is verwaarloosbaar en voor deze divisie worden ook geen cijfers mbt. kasstromen gepubliceerd in de kasstroomtabel.
2) Zoals eerder gezegd is de financieringsdivisie (wat je met een bank kan vergelijken) geen industriële divisie en het zou dan ook volstrekt idioot zijn om voor die divisie een nettoschuld te berekenen. Geen enkele bank ter wereld berekent een vrije kasstroom of een nettoschuld, vanwege de speciale aard van de activiteiten van een bank. De eenvoudigste manier om de financieringsdivisie (of eender welke bank) te waarderen is te kijken naar de boekwaarde. Natuurlijk vertelt die niet alles, maar een andere manier is voor beleggers niet mogelijk (naast de koers-winstverhouding).
3) Door de automobieldivisie te waarderen adhv de kasstromen en de financieringsdivisie te waarderen adhv de boekwaarde krijg je toch een ruw idee van de totale waarde van de onderneming.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
-
- Full Member
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 07 nov 2012
- Contacteer:
Re: BMW Group
Gvp1 je kan het ene niet los zien van het andere, de auto's rollen van de band en worden grotendeels gekocht door de financieringsdivisie deze verkoopt ze op krediet of gaat de auto's leasen. Er stroomt dus cash uit u financieringsdeel naar u autodeel, en er stomen auto's naar u financieringsdeel. Je kan die 2 niet los zien zonder invloed op elkaars cash flow. Daarom dat cash flow van u autodeel zo hoog zijn en u waardering ook.
Motors zijn mss klein (1.679 miljoen) maar dragen ook bij tot de winst.
Schulden aangegaan op niveau van de groep zijn ook niet te verwaarlozen.
Motors zijn mss klein (1.679 miljoen) maar dragen ook bij tot de winst.
Schulden aangegaan op niveau van de groep zijn ook niet te verwaarlozen.
Re: BMW Group
Uitendelijk is het de eindgebruiker die betaalt voor de auto's en die ervoor zorgt dat de cash naar BMW gaat. Of de financieringsdivisie daar nu al dan niet een tussenrol in speelt is voor mij niet belangrijk. De opsplitsing die ik maak is de enige werkbare methodiek om tot een waardering te komen. Zoals ik al zei zou het totaal absurd zijn om de vrije kasstromen of de nettoschuld van een financieringsdivisie (lees: bank) te gaan berekenen, laat staan ze mee te nemen in de waardering. Bestinver, een van de allerbeste fondsbeheerders in Europa, doet dat ook niet.
De winst voor belastingen van de motorfietsendivisie was slechts €107 miljoen vorig jaar, tegenover €6886 miljoen voor de automobieldivisie.
De winst voor belastingen van de motorfietsendivisie was slechts €107 miljoen vorig jaar, tegenover €6886 miljoen voor de automobieldivisie.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Re: BMW Group
het aandeel van BMW zal morgen stijgen
Auto Bild spreekt al van MIS interpretatie
ben benieuwd....
(cfr amerikaanse beurs)
Auto Bild spreekt al van MIS interpretatie
ben benieuwd....
(cfr amerikaanse beurs)