BNP Paribas B pension fund balanced
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: BNP Paribas B pension fund balanced
Ja, immers: €960 × 0,97 × (1,04 ^ 15) = €960 × (1,04 ^ 15) × 0,97 = €1.677,04
Er is ook de vraag hoeveel meer rendement het fonds met instapkosten zou moeten halen om die kosten te compenseren, op een termijn van 15 jaar is dat ongeveer 4,22% gezien €960 × 0,97 × (1,0422 ^ 15) ongeveer gelijk is aan €960 × (1,04 ^ 15). Op een termijn van 30 jaar is dat nog slechts ongeveer 4,11%.
Persoonlijk vraag ik me dan ook af of 't interessant zou zijn om net over te stappen van een fonds zonder instapkosten, het Argenta Pensioenspaarfonds, naar eentje met instapkosten, zoals BNP Paribas Growth. De lopende kosten zijn vergelijkbaar (1,35% en 1,33%). Alleen lijkt het Paribas fonds me een nog wat minder defensieve strategie te volgen, met dus kans op een hoger rendement. Gezien dat op een lange termijn niet veel hoger hoeft te zijn om alvast de instapkosten te compenseren lijkt het me nog het overwegen waard om daar voor enkele jaren op over te schakelen. Anderzijds: kosten zijn gegarandeerd, rendementen niet.
Belgische pensioenspaarfondsen werken binnen een verplicht kader dat de vrijheid van de beheerders beperkt.
Als men de samenstelling en de resultaten ut het verleden van beide fondsen vergelijkt dan lijkt er weinig verschil.
Als men de samenstelling en de resultaten ut het verleden van beide fondsen vergelijkt dan lijkt er weinig verschil.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ja, kan zijn dat ik me laat misleiden door een eerste indruk dat die twee fondsen van Argenta zo wat tussen de drie van BNP Paribas vallen qua verdeling aandelen/obligaties (op een dalend percentage aandelen dan: “Paribas Growth”, “Argenta”, “Paribas Balanced”, “Argenta Defensive”, “Paribas Stability”). Ik denk niet dat het echt strikt vastligt. De “essentiële beleggersinformatie” voor 't Paribas Growth fonds zegt over het beleggingsbeleid bijvoorbeeld: “het in aandelen belegde deel zal altijd groter zijn dan het in andere activaklassen belegde deel”. Als het fonds op een verdeling 51/49 zou overgaan voldoet het ook nog steeds aan dat beleid. Bij het Balanced fonds staat er daarentegen wel dat het beleid gericht is op een verdeling 50/50.