[Voorbeeld portefeuille 22-30] Boglehead 80/20 en 60/40
TIP
Re: [Voorbeeld portefeuille 22-30] Boglehead 80/20 en 60/40
aangepastEarthNvstr1 schreef: ↑19 december 2021, 17:20Je bedoelt vermoedelijk dat je voor beide ports voor AGGH zal gaan ?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, ook wetend dat een deel van de aandelen binnenin de ETF ook reeds uitgeleend kunnen worden.EarthNvstr1 schreef: ↑19 december 2021, 17:40Zou je dat "in het echt" met dergelijke bedragen ook doen ?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Hoe bedoel je? Duration AGGH van 8 jaar en portefeuillehorizon van 8 jaar komen toch al overeen?B7H4long schreef: ↑19 december 2021, 15:14
De looptijd en duration van de Global Aggregate Bond fondsen is ergens rond de 8. Dit is een indicatie van de rentegevoeligheid en aantal jaar nodig om een verandering teniet te doen. Bij een renteverhoging zal het fonds zakken.
De horizon van deze voorbeeldportefeuilles is 8 jaar. Door het splitsen tussen 'cash' en dit fonds komt de duration van het stabiel gedeelte beter overeen met de horizon van deze oefening.
Waarom helft cash toevoegen wat de duration van stabiel gedeelte op 4 jaar brengt?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Bedankt voor de info B7H4long. Interessant experiment! Je portie small caps (MSCI World) is wel redelijk klein in de 80/20 portefeuille (die had ik misschien nog wat opgetrokken). Ik heb zelf enkel een Saxo rekening (overgezet van Binck). Mis je veel rendement door via die broker in deze ETFs te beleggen ipv via Degiro denk je? Of is het verschil verwaarloosbaar?
MSCI world bevat geen small-caps. EMIM daarentegen wel.panamapapers schreef: ↑19 december 2021, 21:12 Bedankt voor de info B7H4long. Interessant experiment! Je portie small caps (MSCI World) is wel redelijk klein in de 80/20 portefeuille (die had ik misschien nog wat opgetrokken). Ik heb zelf enkel een Saxo rekening (overgezet van Binck). Mis je veel rendement door via die broker in deze ETFs te beleggen ipv via Degiro denk je? Of is het verschil verwaarloosbaar?
Small-caps is gedefinieerd als 10% van de market cap.
Met ZPRV, ZPRX (en ook IPRV) zit de 80/20 portefeuille ongeveer aan het dubbele: "de tilt".
Waarom neem je ZPRX en ZPRV niet samen in ZPRS?
Ik wil tilten naar small cap value; dus zowel de small cap als de value factor; hoger risico hopelijk beloond door hoger rendement.
Small cap growth heeft historisch geen hoger rendement geleverd.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Het is niet omdat je de helft in cash steekt dat de duration van het stabiel gedeelte halveert. De duration van het deel in die ETF blijft gewoon 8, de rente gevoeligheid of recovery van dat stuk blijft gelijk. Cash is wel negatief gecorreleerd met bonds, bij rente stijging rendeert cash meer en bonds minder. Maar een rente stijging van 1% op bonds met een gemiddelde looptijd van 7 a 8 jaar gaat geen 1% rente stijging bij het cash gedeelte opleveren, daar krijg je in het beste geval de spaarrente of niks als het op een effecten rekening staat.
Een voorbeeld, stel dat tussen nu en twee jaar de gemiddelde marktrente op onderliggende stukken in die ETF met 2% stijgt, met een duration van 8 zullen onderliggende bonds dus 16% in waarde verliezen, de ETF zelf wat minder door het jaarlijkse rente opbrengst. Cash zal in dit geval over twee jaar laat ons aannemen 0,75% renderen, ruim onvoldoende om de ETF te compenseren. De helft cash zal de duration van het stabiel gedeelte dus niet halveren, eerder iets van 8 naar 7 of 6 brengen.
Neemt niet weg dat cash op dit moment een veel betere keuze is dan een bond ETF, zelf zou ik voor 40% cash gaan en pas weer bond ETF's overwegen wanneer het rente risico wat achter de rug is.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Begrijp niet goed wat je bedoelt. MSCI world SMID bevat toch wel small caps? https://www.msci.com/documents/10199/42 ... 499ab8b128B7H4long schreef: ↑19 december 2021, 21:24MSCI world bevat geen small-caps. EMIM daarentegen wel.panamapapers schreef: ↑19 december 2021, 21:12 Bedankt voor de info B7H4long. Interessant experiment! Je portie small caps (MSCI World) is wel redelijk klein in de 80/20 portefeuille (die had ik misschien nog wat opgetrokken). Ik heb zelf enkel een Saxo rekening (overgezet van Binck). Mis je veel rendement door via die broker in deze ETFs te beleggen ipv via Degiro denk je? Of is het verschil verwaarloosbaar?
Small-caps is gedefinieerd als 10% van de market cap.
Met ZPRV, ZPRX (en ook IPRV) zit de 80/20 portefeuille ongeveer aan het dubbele: "de tilt".
Hoewel volgens mij iets volatieler dan de large caps heeft deze tracker het sinds oorsprong ietsje beter gedaan.
Ik denk dat we naast elkaar praten.panamapapers schreef: ↑20 december 2021, 11:08Begrijp niet goed wat je bedoelt. MSCI world SMID bevat toch wel small caps? https://www.msci.com/documents/10199/42 ... 499ab8b128
Hoewel volgens mij iets volatieler dan de large caps heeft deze tracker het sinds oorsprong ietsje beter gedaan.
Het fonds dat ik selecteerde voor deze oefening volgt de MSCI world index. https://www.msci.com/documents/10199/17 ... fc565ededb
De missende 15% zijn voornamelijk small caps en micro caps.The MSCI World Index captures large and mid-cap representation across 23 Developed Markets (DM) countries*. With 1,555
constituents, the index covers approximately 85% of the free float-adjusted market capitalization in each country.
Kan je je oorspronkelijke vraag eens herformuleren.
Het is de bedoeling om het stabiel gedeelte minder onderhevig te maken van prijsveranderingen van de middenlange obligaties, nu zal maar de helft van de portefeuille deze prijsevolutie ondergaan (winst of verlies), de andere helft blijft stabieler. Zeker voor de relatief korte horizon van deze oefening vindt ik dit gepast.HappyHour schreef: ↑19 december 2021, 19:49Hoe bedoel je? Duration AGGH van 8 jaar en portefeuillehorizon van 8 jaar komen toch al overeen?B7H4long schreef: ↑19 december 2021, 15:14
De looptijd en duration van de Global Aggregate Bond fondsen is ergens rond de 8. Dit is een indicatie van de rentegevoeligheid en aantal jaar nodig om een verandering teniet te doen. Bij een renteverhoging zal het fonds zakken.
De horizon van deze voorbeeldportefeuilles is 8 jaar. Door het splitsen tussen 'cash' en dit fonds komt de duration van het stabiel gedeelte beter overeen met de horizon van deze oefening.
Waarom helft cash toevoegen wat de duration van stabiel gedeelte op 4 jaar brengt?
In mijn stabiel gedeelte wens ik te spreiden, een deel dat wat volatieler is (maar waar je wel winst kan halen) en een deel dat stabieler is.verbanneling schreef: ↑20 december 2021, 08:57Het is niet omdat je de helft in cash steekt dat de duration van het stabiel gedeelte halveert. De duration van het deel in die ETF blijft gewoon 8, de rente gevoeligheid of recovery van dat stuk blijft gelijk. Cash is wel negatief gecorreleerd met bonds, bij rente stijging rendeert cash meer en bonds minder. Maar een rente stijging van 1% op bonds met een gemiddelde looptijd van 7 a 8 jaar gaat geen 1% rente stijging bij het cash gedeelte opleveren, daar krijg je in het beste geval de spaarrente of niks als het op een effecten rekening staat.
Een voorbeeld, stel dat tussen nu en twee jaar de gemiddelde marktrente op onderliggende stukken in die ETF met 2% stijgt, met een duration van 8 zullen onderliggende bonds dus 16% in waarde verliezen, de ETF zelf wat minder door het jaarlijkse rente opbrengst. Cash zal in dit geval over twee jaar laat ons aannemen 0,75% renderen, ruim onvoldoende om de ETF te compenseren. De helft cash zal de duration van het stabiel gedeelte dus niet halveren, eerder iets van 8 naar 7 of 6 brengen.
Neemt niet weg dat cash op dit moment een veel betere keuze is dan een bond ETF, zelf zou ik voor 40% cash gaan en pas weer bond ETF's overwegen wanneer het rente risico wat achter de rug is.
De aanbeveling om "op dit moment" voor cash te gaan beschouw ik markt-timing. Daar doe ik niet aan mee.
Je maakt die opmerking al sinds ik op dit forum zit. In die jaren 4-5 jaar zou men aldus een rendement van 10% mislopen hebben. Dit lijkt voor mij, en voor deze oefening, veel en een verkeerde plaatsing op de risico/rendement curve.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Geen idee of het al 4 a 5 jaar is, maar inderdaad, ik zeg al een hele tijd dat er ooit eens een eind aan QE van centraal banken zal komen en dat negatieve rente een tijdelijk fenomeen is. Voor mij weegt het rendement niet op tegen het risico om in een bond fonds of etf's te zitten, de kans op een verdere rente daling van betekenis lijkt mij nihil, door de jaren van lage rente gaan bonds in fondsen ook steeds lager renderen en door de vele miljarden liquiditeit die centraal banken in het systeem gebracht hebben stijgt de kans op toenemende inflatie wat een rente verhoging waarschijnlijker maakt. Maar goed, iedereen maakt zijn eigen huiswerk, met die 10% niet gerealiseerde winst op een bond etf kan ik niet uitpakkenB7H4long schreef: ↑21 december 2021, 08:37 In mijn stabiel gedeelte wens ik te spreiden, een deel dat wat volatieler is (maar waar je wel winst kan halen) en een deel dat stabieler is.
De aanbeveling om "op dit moment" voor cash te gaan beschouw ik markt-timing. Daar doe ik niet aan mee.
Je maakt die opmerking al sinds ik op dit forum zit. In die jaren 4-5 jaar zou men aldus een rendement van 10% mislopen hebben. Dit lijkt voor mij, en voor deze oefening, veel en een verkeerde plaatsing op de risico/rendement curve.
Morgen plan ik deze transacties (ongeveer)
BH8020
iShares Listed Private Eq ETF USD Dist EUR - 100
iShares Core MSCI World ETF USD Acc EUR - 690
iShares Core MSCI EM IMI ETF USD Acc EUR - 220
SPDR® MSCI Europe Sm Cap Val Wtd ETF EUR - 105
SPDR® MSCI USA Small Cap Val Wtd ETF USD EUR - 196
iShares Core Global Aggt Bd ETF EUR HAcc EUR - 196
Bij de broker Degiro betaal ik voor deze portefeuille ook een kleine kost voor de toegang de Xetra beurs
BH6040
iShares Core MSCI World ETF USD Acc EUR - 693
iShares Core MSCI EM IMI ETF USD Acc EUR - 158
iShares Core Global Aggt Bd ETF EUR HAcc EUR - 3800
BH8020
iShares Listed Private Eq ETF USD Dist EUR - 100
iShares Core MSCI World ETF USD Acc EUR - 690
iShares Core MSCI EM IMI ETF USD Acc EUR - 220
SPDR® MSCI Europe Sm Cap Val Wtd ETF EUR - 105
SPDR® MSCI USA Small Cap Val Wtd ETF USD EUR - 196
iShares Core Global Aggt Bd ETF EUR HAcc EUR - 196
Bij de broker Degiro betaal ik voor deze portefeuille ook een kleine kost voor de toegang de Xetra beurs
BH6040
iShares Core MSCI World ETF USD Acc EUR - 693
iShares Core MSCI EM IMI ETF USD Acc EUR - 158
iShares Core Global Aggt Bd ETF EUR HAcc EUR - 3800