Bouwgrond kopen met lening, is dat de beste belegging?
TIP
De laatste tijd ben ik wat aan het rondneuzen op de immo sites en specifiek naar bouwgronden.
Iedereen weet dat de prijzen hoog zijn, maar ik verschoot echt dat ze zo hoog zijn en zoveel zijn gestegen.
Nu zit ik met volgende vraag.
We kopen een bouwgrond, deels met eigen inbreng deels met een lening.
We hebben nog een hypo lening lopen van een kleine 5 jaar, btw.
Kunnen we dan eenvoudig een tweede lening nemen?
Je kan nu goedkoop geld lenen en over 10 of 20 jaar gaan de prijzen weer mooi gestegen zijn van de bouwgrond.
Van de beurs zijn we dat niet zo zeker, toch!
Ik ben ergens wel voorstander van dit idee, is dit te simpel of zijn er veel adertjes onder het gras?
Wat zijn bvb de lopende kosten op een bouwgrond dat je daar maar laat liggen?
Alvast bedankt voor Jullie antwoorden.
De laatste tijd ben ik wat aan het rondneuzen op de immo sites en specifiek naar bouwgronden.
Iedereen weet dat de prijzen hoog zijn, maar ik verschoot echt dat ze zo hoog zijn en zoveel zijn gestegen.
Je kan nu goedkoop geld lenen en over 10 of 20 jaar gaan de prijzen weer mooi gestegen zijn van de bouwgrond.
Ik ben ergens wel voorstander van dit idee, is dit te simpel of zijn er veel adertjes onder het gras?
Re: Bouwgrond kopen met lening, is dat de beste belegging?
- Lopende kosten: Jaarlijks onroerende voorheffing op KI (wat voor bouwgrond zeer laag is)Jhn schreef: ↑9 augustus 2020, 11:01 Bouwgrond kopen met lening, is dat de beste belegging?
~
- Kosten bij aankoop: 10% registratierechten + notariskosten ~1%
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als je een lening aangaat voor een bouwgrond moet je daarna bij dezelfde bank lenen voor je woning.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
zolang het niet onteigend wordt (bouwstop) om bossen op te zetten
Dat de bouwgrond verder stijgt is net zoals de beurs zeker geen zekerheid. Er is wel de zekerheid dat je meteen 10% kan bijleggen voor de registratiebelasting.
Met een beetje chance zit er een goudader on het gras, dan is het een topinvestering

Los daarvan, ik denk dat het enkel steek houdt als je de termijn van de lening relatief kort kan houden en je het koopt met het idee er later zelf op te bouwen. Ik speel ook met het idee om een bouwgrond te kopen hier in de buurt om daar binnen 10-15 jaar op te bouwen. Onze huidige lening kunnen we normaal gezien binnen een kleine twee jaar quasi volledig terugbetalen (behalve het stuk dat fiscaal ingebracht wordt).
Probleem is dat de bouwgronden in onze regio die ik op het oog heb in de range van 250 a 350K zitten, dus dat vraagt een grote inspanning om af te lossen. Ben er voorlopig nog niet uit of ik dat al dan niet wil doen.
Idd badwater, hier min of meer hetzelfde. Nu grond kopen om later op te bouwen. Nu op deze moment kunnen we nog 20 lenen. Dus nu grond kopen met lening. Later ons huis verkopen en met dat geld een huis op die grond bouwen. Over 20 jaar moeten we het ineens allemaal kopen, maar lenen wordt dan wel veel moeilijker.Badwater schreef: ↑9 augustus 2020, 15:18Met een beetje chance zit er een goudader on het gras, dan is het een topinvestering![]()
Los daarvan, ik denk dat het enkel steek houdt als je de termijn van de lening relatief kort kan houden en je het koopt met het idee er later zelf op te bouwen. Ik speel ook met het idee om een bouwgrond te kopen hier in de buurt om daar binnen 10-15 jaar op te bouwen. Onze huidige lening kunnen we normaal gezien binnen een kleine twee jaar quasi volledig terugbetalen (behalve het stuk dat fiscaal ingebracht wordt).
Probleem is dat de bouwgronden in onze regio die ik op het oog heb in de range van 250 a 350K zitten, dus dat vraagt een grote inspanning om af te lossen. Ben er voorlopig nog niet uit of ik dat al dan niet wil doen.
Het is ook anticiperen.
250K à 350K, da's niet weinig.Badwater schreef: ↑9 augustus 2020, 15:18Met een beetje chance zit er een goudader on het gras, dan is het een topinvestering![]()
In mijn regio heb je voor 150K nog een 8 à 10 are open bebouwing.
Idd dat is het net.
Hier in de buurt gaan de prijzen zonder veel moeite richting 300 a 400 de vierkante meter.
Effe rekenen
250.000 met kosten is dat 280.000
Stel we hebben nu 140.000, moeten dus 140.000 lenen.
Die grond laten we 15 liggen om dan te bouwen.
Na 15 jaar is de lening afbetaald en zijn we er mee klaar.
—————————
Tweede optie: we doen dit niet.
Die 140.000 beleggen we 15 lang.
Die bouwgrond zal dan misschien 400.000 kosten???
Dan moet onze 140.000 na 15 jaar 400.000 worden, hoe doe ik dat?
Want lenen als je bijna op pensioen bent is minder evident en trouwens wat gaan de rentevoeten dan zijn???
Wat moet dan het jaarlijks rendement zijn?
———————-
Ik heb echt het gevoel dat de grondprijs heel snel stijgt, veel sneller dan wat je kan halen als rendement met een medium offensief profiel!
Maw, eigen inbreng plus lening aan zeer lage rentevoet zal een hoger rendement halen in mijn geval/voorbeeld.
Hier in de buurt gaan de prijzen zonder veel moeite richting 300 a 400 de vierkante meter.
Effe rekenen
250.000 met kosten is dat 280.000
Stel we hebben nu 140.000, moeten dus 140.000 lenen.
Die grond laten we 15 liggen om dan te bouwen.
Na 15 jaar is de lening afbetaald en zijn we er mee klaar.
—————————
Tweede optie: we doen dit niet.
Die 140.000 beleggen we 15 lang.
Die bouwgrond zal dan misschien 400.000 kosten???
Dan moet onze 140.000 na 15 jaar 400.000 worden, hoe doe ik dat?
Want lenen als je bijna op pensioen bent is minder evident en trouwens wat gaan de rentevoeten dan zijn???
Wat moet dan het jaarlijks rendement zijn?
———————-
Ik heb echt het gevoel dat de grondprijs heel snel stijgt, veel sneller dan wat je kan halen als rendement met een medium offensief profiel!
Maw, eigen inbreng plus lening aan zeer lage rentevoet zal een hoger rendement halen in mijn geval/voorbeeld.
je vergeet dat je bij een lening ook elke maand moet afbetalen, dus reken niet op 140k wordt 400k, maar verreken de afbetaling van je lening (140k + intrest); dan zal je al dichter bij de 400k komen...
Oke veje, 140.000 aan 1,5 voor 5 jaar is 16.311,39 euro rente.
Maar je hebt een punt, ik kan dat afbetalingsbedrag ook blijven investeren voor 15 jaar lang, dat komt er boven op.
Maar je hebt een punt, ik kan dat afbetalingsbedrag ook blijven investeren voor 15 jaar lang, dat komt er boven op.
Als je verwacht dat een stuk bouwgrond binnen 15 jaar zoveel zal stijgen in prijs en de lonen stijgen niet evenredig mee (en dat valt niet te verwachten) dan zal er geen (normaal) werkmens nog het kapitaal hebben om daarop nog een huis te bouwen.
19 jaar geleden konden we een half open kopen die toen amper een paar jaar oud was voor 150.000 euro.
Heb dat toen niet gedaan, heb er spijt van, waarschijnlijk voedt dit ook mijn gedachten
.
Anyway, nu kost dat huis 450.000 euro!!!
Hier in de buurt worden nu al bouwgronden van meer als 500.000 aangeboden en verkocht!
Door de hoge bouwgrondprijzen verkopen ze al villa’s als halfopen!!!
Dus een goede 500 m2 met een HOB met topafwerking voor 750.000 a 850.000.
Kijk maar eens bij abs bouwteam .
Heb dat toen niet gedaan, heb er spijt van, waarschijnlijk voedt dit ook mijn gedachten

Anyway, nu kost dat huis 450.000 euro!!!
Hier in de buurt worden nu al bouwgronden van meer als 500.000 aangeboden en verkocht!
Door de hoge bouwgrondprijzen verkopen ze al villa’s als halfopen!!!
Dus een goede 500 m2 met een HOB met topafwerking voor 750.000 a 850.000.
Kijk maar eens bij abs bouwteam .
-
- Hero Member
- Contacteer:
In sommige gemeenten moet je ook een belasting op onbebouwde bouwgrond betalen.
Meestal niet de eerste 5 jaar, maar nadien wel.
Meestal niet de eerste 5 jaar, maar nadien wel.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Hier betaal je voor zo’n stukken grond eerder iets van een 200K. De gronden die ik op het oog heb zijn wel groter, onze huidige woning heeft ongeveer 8 are grond maar dat is voor mij op termijn te weinig.
Ik merk in ieder geval ook wel serieuze stijgingen, alleen is dat naast bouwgronden ook het geval voor woningen. De prijzen van appartementen zijn al helemaal van de pot gerukt, 350K voor een appartement is geen eigenaardigheid meer de afgelopen jaren.