Bpost
TIP
Re: Bpost
En beiden doen er niet toe, want je hebt het over efficiëntie en niet (noodzakelijk) over rendabele efficiëntie.
Zowel de opex (postbode loon, brandstof) als capex (onderhoudsbeurt camionetjes waarvan wellicht een stuk expenset en een stuk gekapitaliseerd wordt) zullen navenant stijgen.
De kostenbesparing zal hem zitten in een dalende kapitaalsintensiteit per afgeleverd pakje (verzekering en afschrijvingssnelheid zullen wellicht iets dalen per afgeleverd pakje).
De Post en België kennende zal de rentabiliteit van een zondagslevering heel laag liggen. Een postbode aan 150-200% betalen zal gans dat rendement fors naar beneden halen. En ik zou zelfs niet verschieten indien het een negatief rendement blijkt te zijn. Ze gaan ermee starten in FEBRUARI, dus drie maanden na de huidige piek die we momenteel zien, en wellicht wanneer alle winkels weer open gaan waardoor ook e-commerce op een lager pitje zal draaien dan nu.
Mij lijkt het vooral een inhaalbeweging om een béétje op niveau te komen. En dat dan rijkelijk te laat nà een traditionele piek. Dit hadden ze drie maand geleden moeten bedenken en in November implementeren. Een eindejaarspiek is niet nieuw. En wanneer begint Bpost eraan? In februari. Kom zeg.
Zowel de opex (postbode loon, brandstof) als capex (onderhoudsbeurt camionetjes waarvan wellicht een stuk expenset en een stuk gekapitaliseerd wordt) zullen navenant stijgen.
De kostenbesparing zal hem zitten in een dalende kapitaalsintensiteit per afgeleverd pakje (verzekering en afschrijvingssnelheid zullen wellicht iets dalen per afgeleverd pakje).
De Post en België kennende zal de rentabiliteit van een zondagslevering heel laag liggen. Een postbode aan 150-200% betalen zal gans dat rendement fors naar beneden halen. En ik zou zelfs niet verschieten indien het een negatief rendement blijkt te zijn. Ze gaan ermee starten in FEBRUARI, dus drie maanden na de huidige piek die we momenteel zien, en wellicht wanneer alle winkels weer open gaan waardoor ook e-commerce op een lager pitje zal draaien dan nu.
Mij lijkt het vooral een inhaalbeweging om een béétje op niveau te komen. En dat dan rijkelijk te laat nà een traditionele piek. Dit hadden ze drie maand geleden moeten bedenken en in November implementeren. Een eindejaarspiek is niet nieuw. En wanneer begint Bpost eraan? In februari. Kom zeg.
De vakbonden houden Bpost in een wurggreep. Het heeft lang geduurd om ze zover te krijgen om zondagswerk toe te staan. Ze zullen 2 maand tijd geëist hebben om personeelsvergaderingen te organiseren om het personeel "objectief" te informeren.
Er worden nu al pakjes uitgereikt op zondag en in de week door privéhandelaars. Vanaf februari gaan de eigen postbodes nog extra pakken uitreiken. Valt toch enkel maar toe te juichen? En we mogen niet vergeten dat pakjes de meest winstgevende activiteit is.
Brievenpost is nog winstgevender dan de pakjes (in een normaal jaar).
Maar door de volumekrimp bij de brievenpost zullen de pakjes de grootste winstgevenheid gaan hebben.
De EBIT marge op parcels is in Q3 yoy van 4,9% naar 11% gestegen
en in mail en retail van 7,9% naar 7,6% gedaald.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
En de persoon die de camionette bestuurt, denk je niet dat die een compensatie wilt voor zondagwerk?
Tuurlijk! Maar ik kan mij inbeelden dat iemand die zijn pakje op zondag wil ontvangen meer zal moeten betalen dan iemand die zijn pakje op maandag ontvangt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Misschien niet echt relevant maar toch vind ik het veelzeggend dat het post kantoor hartje Antwerpen gewoon nog sluit tussen de middag.
2020 mensen (Bpost)!
2020 mensen (Bpost)!
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Bpost neemt naar verluidt pakjes over van andere koeriersbedrijven.
Typisch Bpost.. waarom NU iets doen als het in februari ni meer nodig zal zijn ...
Pas op 1 febuari 2021, dan zal het ni meer nodig zijn..
De drukte is nu, en NU zijn er maatregelen nodig
-
- Newbie
wat een negatieve commentaren toch! nu ze eens inspelen op de drukte is het wéér niet goed, sukkels!
Inspelen als het ni meer nodig is ja. Zou maar per 1 februari zijn dat ze dat doen.jorisvanhoute schreef: ↑27 november 2020, 13:56 wat een negatieve commentaren toch! nu ze eens inspelen op de drukte is het wéér niet goed, sukkels!
De drukte is nu, niet binnen 2 of meer maanden..
De koers vaart er wel bij.
Da's het enige dat telt
Da's het enige dat telt

Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Drukste periode van Bpost is van eind november tot begin januari. En nu met Corona ligt dat aantal nog veel % hoger.
Maar waarom februari? Verwacht Bpost dan zoveel? Dan wordt het net veel rustiger en lijkt me die zondag echt niet meer nodig!
Maar waarom februari? Verwacht Bpost dan zoveel? Dan wordt het net veel rustiger en lijkt me die zondag echt niet meer nodig!
Het is in samenspraak met bepaalde webshops. Coolblue levert ook op zondag bijvoorbeeld. Mensen betalen dan extra om hun bestelling een dag sneller te hebben. Ik denk dat dit meer en meer courant zal worden. Goed dat Bpost die service tenminste ook zal kunnen leveren.
Niet vergeten dat Bpost op een maximaal aantal tijdelijke uitzendkrachten draait. Idealiter kunnen ze vanaf februari weer normaal draaien en daarvoor kunnen leveringen op elke dag van de week helpen.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Dan wordt het toch eens dringend tijd dat ze iets ambitieuzer uit de hoek komen met Radial want bij mijn weten is daar nog niet veel mee gedaan. Kat in een zak!reteiP schreef: ↑26 november 2020, 15:04Brievenpost is nog winstgevender dan de pakjes (in een normaal jaar).
Maar door de volumekrimp bij de brievenpost zullen de pakjes de grootste winstgevenheid gaan hebben.
De EBIT marge op parcels is in Q3 yoy van 4,9% naar 11% gestegen
en in mail en retail van 7,9% naar 7,6% gedaald.